درمان گرفتگی عروق پا با آنژیوپلاستی چگونه انجام می شود؟ (+ خطرات)

بیماری گرفتگی عروق پا یا شریان محیطی یک مشکل شایع در گردش خون است که در آن عروق باریک باعث کاهش جریان خون در اندام شما می شوند. برای دریافت اطلاعات درباره درمان گرفتگی عروق پا با آنژیوپلاستی با ما همراه باشید. 

شما اغلب می توانید با ورزش، داشتن یک رژیم غذایی سالم و ترک دخانیات، بیماری شریان محیطی را درمان کنید. هنگامی که به بیماری گرفتگی عروق پا مبتلا می شوید، پاها جریان خون کافی را دریافت نمی کنند و این سبب بروز علائمی مانند درد پا هنگام راه رفتن یا لخته شدن خون می شود.

گرفتگی عروق پا چیست؟

بیماری گرفتگی عروق پا نیز احتمالاً نشانه ای از تجمع رسوبات چربی در عروق شما است (تصلب شرایین). این وضعیت ممکن است عروق شما را باریک کرده و جریان خون در پاها و گاهی اوقات بازوها را کاهش دهد.

علائم گرفتگی عروق پا

در حالی که بسیاری از افراد مبتلا به گرفتگی عروق پا علائم خفیف یا بدون علائم هستند، تنها برخی از افراد هنگام راه رفتن دچار درد پا می شوند (لخته شدن).

علائم گرفتگی عروق پا (شریان محیطی) عبارتند از:

علت گرفتگی رگ پا

علت گرفتگی رگ پا

سرخرگ ها رگ های خونی هستند که خون غنی از اکسیژن را در سراسر بدن شما حمل می کنند. آنها به مغز و همچنین نوک انگشتان شما می روند. عروق سالم دیواره های داخلی صاف دارند و خون از طریق آنها به راحتی جریان می یابد. اما برخی از افراد دچار گرفتگی عروق پا می شوند. گرفتگی عروق پا در اثر تجمع ماده ای به نام پلاک در دیواره های داخلی عروق ایجاد می شود. پلاک های شریانی می توانند جریان خون را کاهش دهند یا در برخی موارد به طور کلی آن را مسدود کنند.

علائم گرفتگی عروق پا شامل درد عضلانی یا گرفتگی عضلات پاها است که در اثر فعالیت هایی مانند راه رفتن ایجاد می شود، اما پس از چند دقیقه استراحت از بین می رود. محل درد بستگی به محل گرفتگی یا تنگی عروق دارد. درد ساق پا شایعترین محل درد است.

شدت درد بسیار متفاوت است، از ناراحتی و دردهای خفیف گرفته تا درد های ناتوان کننده. گرفتگی عروق پا به طور شدید می تواند راه رفتن یا انجام سایر فعالیتهای بدنی را برای شما سخت کند.

گرفتگی عروق پا چیست
بی حس شدن انگشتان پا به چه دلیل است؟

برای درمان گرفتگی عروق پا چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر دچار درد پا، بی حسی یا علائم دیگری هستید، آنها را به عنوان بخشی طبیعی از پیری رد نکنید. با پزشک خود تماس بگیرید و قرار ملاقات بگذارید.

حتی اگر علائم بیماری شریان محیطی را ندارید، در موارد زیر ممکن است نیاز به غربالگری داشته باشید:

  • افراد بالای 65 سال
  • افراد بالای 50 سال و سابقه دیابت یا سیگار کشیدن دارند
  • افراد زیر 50 سال و دیابت و سایر عوامل خطر بیماری شریان محیطی مانند چاقی یا فشار خون بالا

بیماری شریان محیطی اغلب در اثر تصلب شرایین ایجاد می شود. در تصلب شرایین، رسوبات چربی در دیواره شریان شما جمع شده و جریان خون را کاهش می دهد.

اگرچه بحث در مورد تصلب شرایین معمولاً بر روی قلب متمرکز می شود، این بیماری می تواند عروق را در سراسر بدن شما تحت تأثیر قرار دهد. وقتی در عروق خونرسانی به اندام شما اتفاق بیفتد، باعث بیماری عروق محیطی می شود و باید توسط متخصص عروق محیطی درمان شود. 

علت گرفتگی عروق پا

بیماری گرفتگی عروق پا یک بیماری شایع به علت تنگ شدن شریان های تغذیه کننده عروق پا است. در این بیماری جریان خون به میزان مناسب و کافی به پا یا دست نمی رسد و این عدم کفایت در خون رسانی باعث ایجاد علائمی مانند درد پا به هنگام راه رفتن می شود.

پلاکی که در دیواره های داخلی عروق شما جمع می شود از مواد مختلفی که در خون شما گردش می کنند ساخته می شود. اینها شامل کلسیم، چربی، کلسترول، ضایعات سلولی و فیبرین اس ، ماده ای که در لخته شدن خون در پا یا بیماری dvt نقش دارد. در پاسخ به تجمع پلاک، سلولهای دیواره شریان شما تکثیر می یابند و مواد اضافی ترشح می کنند که می تواند وضعیت گرفتگی عروق را بدتر کند.

🛑 این مقاله را حتما بخوانید: بیماری برگر در کمین افراد سیگاری

با رشد رسوبات پلاک، حالتی به نام تصلب شرایین ایجاد می شود. این وضعیت باعث تنگ شدن و سخت شدن عروق می شود.

اگرچه متخصصان به طور قطعی نمی دانند که چه چیزی باعث آترواسکلروز می شود، اما به نظر می رسد این روند از آسیب به دیواره شریانی ناشی شود. این آسیب، که رسوب پلاک را امکان پذیر می کند، ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

  • سیگار کشیدن
  • دیابت
  • چاقی (شاخص توده بدن بیش از 30)
  • فشار خون بالا
  • کلسترول بالا
  • در صورت داشتن عوامل خطر برای تصلب شرایین ، افزایش سن ، به خصوص پس از 65 سالگی یا بعد از 50 سالگی
  • سابقه خانوادگی بیماری شریان محیطی، بیماری قلبی یا سکته مغزی
  • مقادیر بالای هموسیستئین ، یک اسید آمینه که به بدن شما کمک می کند پروتئین ساخته و بافت را بسازد و حفظ کند.
علت گرفتگی عروق پا

باز شدن رگ های پا

درمان بیماری عروق پا معمولاً شامل تغییر سبک زندگی و در صورت لزوم داروها و برخی اقدامات پزشکی است.

تغییر سبک زندگی

تعهد به تغییرات زیر در سبک زندگی سالم می تواند تا حد زیادی در ارتقا عروق سالم موثر باشد:

  • ترک سیگار
  • خوردن غذاهای سالم
  • ورزش کردن به طور منظم
  • کاهش استرس
  • ترک مواد مخدر

برای درمان بیماری عروق پا می توان از داروهای مختلفی استفاده کرد، از جمله:

داروهای اصلاح کننده کلسترول

این داروها مواد اولیه رسوب شده در عروق پا را کاهش می دهند (یا اصلاح می کنند). در نتیجه، سطح کلسترول  به ویژه لیپوپروتئین (LDL یا کلسترول بد) کاهش می یابد.

آسپرین

 پزشک شما ممکن است مصرف روزانه آسپرین یا رقیق کننده خون دیگر را توصیه کند. این می تواند تمایل به لخته شدن خون را کاهش دهد، که ممکن است به جلوگیری از انسداد عروق کرونر کمک کند.

اگر دچار حمله قلبی شده اید، آسپرین می تواند به جلوگیری از حملات بعدی کمک کند. اما اگر اختلال خونریزی داشته باشید یا از قبل رقیق کننده خون دیگری مصرف می کنید، آسپرین می تواند خطرناک باشد، بنابراین قبل از مصرف از پزشک خود بپرسید.

مسدود کننده های بتا

این داروها ضربان قلب شما و فشار خون شما را کاهش می دهند، که این امر تقاضای قلب شما برای اکسیژن را کاهش می دهد. اگر حمله قلبی داشته اید، بتا بلاکرها خطر حملات بعدی را کاهش می دهند.

مسدود کننده های کلسیم

اگر بتا بلاکرها به تنهایی موثر نباشند یا اگر قادر به مصرف آنها نیستید، به جای مسدود کننده های بتا این داروها ممکن است استفاده شوند. این داروها می توانند به بهبود علائم درد قفسه سینه کمک کنند.

آنژیوپلاستی و قرار دادن استنت

پزشک شما یک لوله باریک و طولانی (کاتتر) را در قسمت باریک عروق وارد می کند. یک سیم با بادکنک تخلیه شده از طریق کاتتر به منطقه باریک منتقل می شود. سپس بادکنک باد می شود و رسوبات را در دیواره شریان فشرده می کند.

جراحی بای پس عروق کرونر

یک جراح پیوند ایجاد می کند تا عروق کرونر مسدود شده را با استفاده از یک رگ از قسمت دیگر بدن شما دور بزند. این اجازه می دهد تا خون در اطراف شریان کرونر مسدود یا باریک جریان یابد. از آنجا که این به جراحی قلب باز احتیاج دارد ، بیشتر موارد مربوط به افرادی است که عروق کرونر باریک دارند.

درمان گرفتگی عروق پا با آنژیوپلاستی

آنژیوپلاستی عروق پا روشی برای باز کردن رگ های خونی پا که تنگ یا مسدود شده‌اند، است. این روش درمانی در نهایت منجر به بهبود جریان خون می‌شود. این روش برای بیماری به اسم بیماری سرخرگ محیطی گزینه‌ بسیار مناسبی است. از آنژیوپلاستی برای قسمت‌های دیگر بدن مثل عروقی که برای تغذیه قلب (آنژیوپلاستی کرونری) و کلیه (آنژیوپلاستی شریان کلیه) هستند، هم استفاده می‌شود.

آنژیوپلاستی عروق پا چگونه انجام می شود؟

آنژیوپلاستی، روشی کم تهاجمی است. این روش فقط از طریق شکافی کوچک روی پوستتان انجام می‌شود. اگر در پاهایتان احساس درد می‌کنید، بخصوص زمانیکه راه می‌روید، می‌توانید از این روش استفاده کنید. این درد می‌تواند بدلیل بیماری سرخرگ محیطی باشد. در این بیماری عروق پاها تنگ‌ شده یا کاملا مسدود می‌شوند.

در این روش، پزشک یک لوله توخالی (کاتتر) را وارد سرخرگ مورد نظر می‌کند که همراه با این لوله، تصویربرداری پرتو ایکس هم به داخل می‌رود تا پزشک بتواند جزئیات را مشاهده کند. رگی که تنگ یا مسدود شده ‌‌است، به وسیله بالون یا فنر (استنت) کشیده شده و باز می‌شود.

این روش معمولا با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و شما در طول درمان کاملا بیدار هستید. شما هیچ دردی را احساس نمی‌کنید و فقط ممکن است بعضی واقع احساس ناخوشایندی داشته‌ باشید.

معمولا پزشک زمانی این روش را به شما پیشنهاد میدهد که برای این بیماری، گزینه‌های درمانی دیگر را از جمله ترک سیگار، مصرف دارو برای کاهش کلسترول و جلوگیری از لخته‌شدن خون و داشتن برنامه‌ ورزشی منظم، امتحان کرده‌اید.

شما در این شرایط به یک پزشک متخصص معرفی می‌شوید که تشخیص دهد به این درمان نیاز دارید یا خیر. برای تشخیص این موضوع احتمالاً باید تصویربرداری اولتراسوند و آنژیوگرافی انجام دهید تا تصویری واضح از رگ‌های خونی پاها در دسترس باشد.

اگر پزشک، آنژیوپلاستی را به شما توصیه کند، کاملا از شرایطی که درگیر آن هستید آگاه است. او شما را از تمام خطرات این روش آگاه می‌کند و دلیل انتخاب این روش را برایتان توضیح می‌دهد. اگر بعد از توضیحات پزشک راضی به انجام این درمان بودید، باید رضایتتان را با پرکردن فرم و امضای آن اعلام کنید.

آنژیوپلاستی عروق پا چگونه انجام می شود

آماده‌ شدن برای آنژیوپلاستی عروق پا

پزشک برایتان توضیح می‌دهد که چگونه برای آنژیوپلاستی آماده شوید. ممکن است از شما بخواهد برای مدتی قبل از انجام آنژیوپلاستی هیچ دارویی مصرف نکنید. اگر می‌دانید که به داروی بی‌حسی، یُد یا داروهایی که هنگام تصویربرداری پرتو ایکس استفاده می‌کنند، حساسیت دارید، باید پزشکتان را در جریان بگذارید. هم‌چنین باید در مورد هر گونه بیماری‌ و شرایط پزشکی که به‌تازگی داشتید و یا احتمال بارداری، با پزشک خود صحبت کنید.

باید چند هفته قبل از روز درمان برای مراحل قبل از پذیرش به پزشک مراجعه کنید تا بررسی کند که شرایط‌تان برای این کار مناسب است یا خیر. در این روز فرصت دارید تا اگر سوالی در ذهنتان باقی مانده‌است از او بپرسید.

معمولا همان روز آنژیوپلاستی می‌توانید به خانه بروید ولی در بعضی شرایط ممکن است برای یک شب در بیمارستان بستری شوید. اگر به هر دلیلی باید بعد از درمان در بیمارستان بمانید از قبل به شما اطلاع می‌دهند و می‌توانید خودتان را آماده کنید. ممکن است از شما بخواهند چند ساعت قبل از آنژیوپلاستی هیچ خوراکی نخورید و مایعات ننوشید ولی در ‌هر‌ حال به توصیه‌های پرستاران و پزشکان عمل کنید. ممکن است اجازه آب‌خوردن داشته ‌باشید.

چگونه متوجه گرفتگی عروق پا شویم؟

گرفتگی عروق‌ ناشی از تجمع یک ماده به نام پلاک روی جداره داخلی شریان است. گرفتگی عروق احتمال سکته قلبی، مغزی و حتی مرگ را به شدت افزایش می‌دهد. بنابرین در هر سنی که هستید باید از عوامل ایجادکننده پلاک شریانی و روش‌های درمانی آن آگاهی داشته باشید تا بتوانید از پیامدهای جدی این بیماری پیشگیری کنید.

در طول آنژیوپلاستی عروق پا چه اتفاقی می‌افتد؟

انجام آنژیوپلاستی معولا حدود 30 تا 45 دقیقه زمان می‌برد ولی هر چه شرایط پیچیده‌تر باشد ممکن است به همان مقدار زمان آن هم افزایش یابد. ممکن است یک رادیولوژیست ( پزشکی که مراحل درمان را با استفاده از پرتو ایکس انجام می‌دهد) و یا یک جراح قلب این کار را برایتان انجام دهد.

از شما می‌خواهند که روی تختی دراز بکشید تا بررسی‌های لازم را انجام دهند. ممکن است بدنتان را به چندین مانیتور متصل کنند تا در طول درمان، ضربان قلب، فشار خون و نبضتان را چک کنند. احتمالاً برای این‌که در طول درمان آرام ‌باشید، از طریق رگ دست یا بازو به شما آرام‌بخش تزریق می‌کنند.

پزشک، قسمتی از پوست را که می‌خواهد عروق آن را بررسی کند، تمیز می‌کند (معمولا کشاله ران) و با داروی بی‌حسی موضعی آن را قسمت را بی‌حس می‌کند. بعد از بی‌حسی، بریدگی کوچکی ایجاد می‌کند و لوله‌ کوچک توخالی را وارد سرخرگ می‌کند. او دارویی (مواد کنتراست) را به داخل لوله تزریق می‌کند. تزریق این مواد باعث می‌شود تا قسمت‌های مسدود و تنگ رگ‌های خونی در پا در تصویر پرتو ایکس نمایش داده‌ شود. شما لوله را در رگ‌تان احساس نمی‌کنید ولی هنگام تزریق مواد کنتراست ممکن است در بدنتان احساس گرمی کنید.

سپس پزشک از طریق لوله، یک سیم و کاتتر همراه با یک بالون را به داخل قسمت مسدود رگ می‌فرستد. زمانیکه موقعیت آن کاملا درست شد، بالون را باد می‌کنند تا رگ‌تان کشیده و باز شود. ممکن در این مرحله کمی احساس ناراحتی کنید ولی دردناک نیست. بعد یک الی دو دقیقه، قبل از این‌که بالون را از رگ خارج کنند باد آن را خالی می‌کنند. در بعضی مواقع ممکن است پزشک سیم فنری کوچکی وارد رگ‌تان کند تا آن را باز نگه دارد.

در آخرین مرحله، پزشک از طریق مشاهده عکس‌های بیشتر از رگ‌های خونی، چک می‌کند که آیا همه چیز خوب پیش می‌رود یا خیر. سپس، سیم، کاتتر و بالون را از رگ خارج می‌کند. برای چند دقیقه پرستار یا پزشک روی قسمتی که لوله وارد بدن‌تان شده ‌است را محکم فشار می‌دهد تا خونریزی نکند.

آیا تا به حال دچار گرفتگی رگ پا در خواب و گرفتگی ماهیچه ساق پا شده اید؟

بعد از آنژیوپلاستی رگ های پا چه اتفاقی می‌افتد؟

بعد از انجام آنژیوپلاستی برای جلوگیری از خونریزی رگ، باید چند ساعتی را در تخت دراز بکشید.

ممکن است اطراف ناحیه‌ای که لوله وارد بدنتان شده‌است، احساس سوزش کنید و یا کمی کبودی ببینید. برای کاهش درد می‌توانید از مسکن استفاده کنید. ممکن است مجبور باشید برای یک شب در بیمارستان بستری شوید ولی بیشتر افراد همان روز به خانه می‌روند.

قبل از این‌که به خانه بروید، پزشک برای جلوگیری از ایجاد لخته خون دارو تجویز می‌کند. هم‌چنین درباره نتایج این درمان با شما صحبت می‌کند و تاریخ ملاقات بعدی را برای معاینه مشخص می‌کند.

برای رفتن به خانه به همراه نیاز دارید. اگر در طول درمان داروی آرام‌بخش مصرف کرده‌اید، ممکن است به‌مدت 24 ساعت هوشیاری کاملی نداشته باشید و نتوانید به راحتی فکر کنید.

به یاد داشته‌ باشید که در این فاصله نباید رانندگی کنید، الکل ننوشید، مسئولیت کاری مثل مدیریت عملکرد دستگاهی را قبول نکنید و تصمیمات مهم نگیرید. اگر امکانش هست تا زمانیکه کاملا هوشیار شوید، فردی در کنارتان بماند.

دوران بهبودی آنژیوپلاستی رگ های پا

24 ساعت اول که به خانه می‌آیید باید آرامشتان را حفظ کنید و در این مدت مقدار زیادی آب و آبمیوه بنوشید. در ابتدا نباید وزنه سنگین بلند کنید و یا تمرینات ورزشی سنگین انجام دهید. از دکترتان بپرسید که چه مدت طول می‌شکد تا بتوانید فعالیت‌های روزانه مثل رانندگی و کارکردن را دوباره شروع کنید.

اگر مشکل یا نگرانی در مورد پاهایتان داشتید با بیمارستان تماس بگیرید. برای مثال اگر پاهایتان ورم کرد و قرمز شد ممکن است عفونت کرده‌ باشد. هم‌چنین اگر پاهایتان سرد، بی رنگ، دردناک یا بی‌حس شد و نمی‌توانستید آن را حرکت دهید ممکن است مسیر جریان خون به سمت پاهایتان مسدود شده‌ باشد. در این شرایط با بیمارستان تماس بگیرید یا آمبولانس خبر کنید. برای اطلاعات بیشتر قسمت عوارض این بیماری را مطالعه کنید.

ممکن است بعد از درمان رگ شما دوباره تنگ یا مسدود شود. در این شرایط مجبور هستید دوباره آنژیوپلاستی را انجام دهید و یا به‌جای آن از روش بای‌پس استفاده کنید. بسیار مهم است که بعد از آنژیوپلاستی سبک زندگی‌تان را تغییر دهید تا خطر تنگی و انسداد مجدد رگ‌ها را کاهش دهید.

عوارض و خطرات آنژیوپلاستی عروق پا

مثل هر درمان دیگری، آنژیوپلاستی عروق پا هم عوارضی را به همراه دارد. این عوارض ممکن است در طول درمان یا بعد از آنژیوپلاستی مشاهده شوند. اگرچه بعضی از آن‌ها خیلی نادر هستند، تعدادی از رایج‌ترین عوارض شامل موارد زیر می‌شود:

دکتر ارش توفیق فوق تخصص جراحی عروق

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رضا شنبه ۲۹ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 289 مشاهده پرسش
    سلام پدر من ۴۵ سال دارد بعضی اوقات رگ پشت زانوی اون به شدت میگیره جوری که تا چند لحظه نمیتونه تکون بخوره باید چیکار کنه باید بره حجامت یا دکتر ؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق شنبه ۲۹ آبان ۰( 2 سال پیش)
      برن دکتر
  • تصویر کاربر سید پنجشنبه ۲۰ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 371 مشاهده پرسش
    باهمین داروها دکتر ،پلاویکس ۷۵ گفت یکماه استفاده کن رزواستاتین ۲۰ و آاس آ۸۰ رو ادامه بده
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق پنجشنبه ۲۰ آبان ۰( 2 سال پیش)
      اکی
  • تصویر کاربر امیر سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من ۳۸ساله هستم بچه دار نمیشه خانمم رفتیم دکتر طب سنتی گفتن رگ های پایت انسداد داره چندجلسه ماساژدرمانی رفتم اما جواب نگرفتم میخواستم بدونم دارویی هست که مشکل من رو برطرف کنه البته بخاطر مشکل مالی توانای هزینه زیاد ندارم ایا میشه با کمترین هزینه اقدام کرد؟تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      والا باید به پزشک نازایی مراجعه کنید و درمان درست و حسابی بگیرین. الان دیگه بیمه هم هست و هزینش کمتر شده
  • تصویر کاربر کریم جمعه ۱۴ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    سلام بندهدچهل سال دارم چند سالی هست که از درد پا رنج‌میبرمکه حتی بامصرف مسکن هم درداروم نمیشه درضمن کبدم گرید یک هست وجدیدن نیز مشکل نعوظ پیدا کرده ام ایا احتمال گرفتگی عروق پا وجود دارد لطفا کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۱۴ آبان ۰( 2 سال پیش)
      باید حهت معاینه به پزشک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر سیماحسینیخواه سه شنبه ۲۰ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    همیش در هر مواقعی پاهام میگیره وخیلی درد میکنه
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق سه شنبه ۲۰ مهر ۰( 2 سال پیش)
      ورزش کنین
  • تصویر کاربر امیرعلی سه شنبه ۶ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    سلام.پای من ازطرف کشاله ران خیلی دردمیکنه موقع خواب یا راه رفتن خیلی اذیت میشم پام کاملا خشک میشه ونمیتونم تکون بدم این دردتا ساق پام ادامه داره وتیرمیکشه وهمینطور گاهی کبودی درقسمتهایی ازپام دیده میشه ممنون اگه کمکم کنید چون خیلی درددارم.
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق سه شنبه ۶ مهر ۰( 2 سال پیش)
      باید معاینه و بررسی بشود
  • تصویر کاربر Mohadese جمعه ۲ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید میخواستم بدونم هزینه آنژوگرافی پا با بیمه تامین اجتماعی چقدره؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۲ مهر ۰( 2 سال پیش)
      من اطلاعی ندارم از حسابداری بپرسین
  • تصویر کاربر احسان جمعه ۲ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    ی مدتی هس ساق پا هام و زانو و رگهای پا و رگهای دستم درد میکنن رفتم پیش دکتر ارتوپد بخاطر پاهام با توجه به اینکه دیسک کمر هم دارم برام‌ فیزیو تراپی و دارو نوشت ! حال درد پاهام به عروق ربط داره یا مال دیسک کمره
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۲ مهر ۰( 2 سال پیش)
      باید معاینه و بررسی بشه
  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۳۰ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    با سلام
    جناب دکتر مادرم بعد از کرونا دچار بی حسی در انگشتان پا زیر انگشتان شده بود که با مصرف قرص های آاس آ و بعد از آن اسوایکس بهتر شده ولی الان رفته به سمت کف پا ولی از شدتش کاسته شده.الان انگشتاش خوب شده ولی حرکت کرده به سمت کف پا .
    لطفاً راهنمایی کتید نیازی هست خدمت شما برسیم یا با دارو برطرف میشه.
    ممنون از شما آقای دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق سه شنبه ۳۰ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      باید توسط پزشک ویزیت و معاینه شوند
  • تصویر کاربر خانم سه شنبه ۳۰ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    سلام خانمی۵۸ ساله ۳ماه پیش سکته فلبی شدیدی کردم که انژیو گرافی وبالون زدم که دکترا میگن ۳۰درصد قلبت کارمیکنه والان مشگلم اینه که پاهام خیلی درددارن جوری که امانم بریدن اینقدر سردهستن که لرز به اندام می اندازه خیلی اذیت میشم لطفا راهنمایی کنید ایا عروق پا دارم یانه ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق سه شنبه ۳۰ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      باید از عروق پاتون سونوگرافی داپلر رنگی انجان بدین
درحال دریافت اطلاعات