ترومبوز سیاهرگی عمقی به معنای تشکیل لخته خون در دیواره داخلی یک سیاهرگ عمقی است. لخته شدن خون در پا که بیشتر با نام دی وی تی dvt شناخته می شود، بیشتر سیاهرگ‌های اندام تحتانی را درگیر می‌کند. ایجاد لخته خون در مسیر عروق خونی اندام‌ها، باعث اختلال جریان خون شده و در نتیجه منجر به مسدود شدن عروق خونی می‌گردد.

ترومبوز سیاهرگی عمقی

dvt چیست؟

لخته‌های خونی که در یک سیاهرگ تشکیل می‌شوند به نام ترومبوز سیاهرگی عمقی یا DVT شناخته می‌شود. این سیاهرگ در تمامی ماهیچه‌های ساق و ران پا جریان دارد. این نوع ترومبوز ممکن است در شکم یا لگن هم تشکیل شود.

ترومبوز سیاهرگی عمقی می‌تواند باعث درد و ورم در پا شده و منجر به مشکلاتی مانند آمبولی ریه شود. ترومبوز سیاهرگی عمقی و آمبولی ریه با هم به عنوان ترومبو آمبولی وریدی شناخته می‌شوند.

سرخرگ يا شريان مسئول رساندن خون از قلب به سمت اندام هاست در حالی که وريد يا سياهرگ مسئول تخليه خون و رساندن مجدد آن به سمت قلب است.

بیماری dvt

علائم dvt در پا

در برخی موارد، ممکن است ترومبوز وریدی عمقی هیچ علامتی نداشته باشد. اما علائمی که معمولا در گرفتگی رگ پا ظاهر می‌شوند، شامل موارد زیر هستند:

بیماری dvt معمولاً (نه همیشه) یک پا را درگیر می‌کند و زمانی که فرد پای خود را به سمت بالا و زانو خم می‌کند، درد ممکن است بیشتر شود.

انواع dvt

به طور کلی سه نوع dvt یا لخته خون وجود دارد که در رگ ها تشکیل می شود:

۱- ترومبوز وریدی سطحی

۲- ترومبوز وریدی عمقی (DVT)

۳- آمبولی ریوی (PE)

آمبولی ریوی در بیماران مبتلا dvt

آمبولی ریوی زمانی رخ می‌دهد که یک لخته، وارد جریان خون ‌شود. تکه‌های لخته که می تواند این لخته خون در پا نیز باشد، رگهای خونی درون ریه را مسدود و از رسیدن خون به ریه جلوگیری می‌کنند.

اگر ترومبوز وریدی عمقی درمان نشود، حدود ده درصد شانس ابتلا به آمبولی ریه وجود خواهد داشت. آمبولی ریوی یک بیماری جدی است که پیامدهای زیر را دربردارد:

عوامل ایجاد کننده بیماری dvt

حدودا سالانه از هر هزار نفر یک نفر به ترومبوز وریدی عمقی مبتلا می‌شود. هر فردی ممکن است به دی وی تی مبتلا شود، اما شانس ابتلا به این بیماری پس از 40 سالگی بیشتر است. علاوه بر سن، ریسک فاکتورهای دیگری هم وجود دارند، از جمله:

توضیحات دکتر توفیق درباره علائم DVT

ترومبوز سیاهرگی عمقی چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر فکر می‌کنید که به ترومبوز سیاهرگی عمقی مبتلا شده‌اید، سریعاً به متخصص گرفتگی عروق پا مراجعه کنید. پزشک ممکن است یک آزمایش خون تخصصی به نام دی-دایمر را تجویز کند.

این آزمایش لخته‌های خونی که شکسته و وارد خون شده‌اند را شناسایی می‌کند. هرچه تعداد تکه‌ها بیشتر باشد، احتمال اینکه در سیاهرگ لخته وجود داشته باشد، بیشتر است.

اما آزمایش دی-دایمر همیشه قابل اطمینان نیست؛ چون تکه‌های لخته خون می‌توانند پس از عمل جراحی، آسیب یا در طول بارداری افزایش یابند. آزمایش‌های بیشتر مانند اسکن فراصوت هم باید انجام شوند تا ترومبوز سیاهرگی عمقی تأیید شود.

اسکن فراصوت برای یافتن لخته در سیاهرگ استفاده می‌شود. یک نوع خاص از اسکن فراصوت، اسکن داپلر نامیده می‌شود که می‌تواند سرعت جریان خون در یک رگ را تشخیص ‌دهد. با این کار، پزشک تشخیص می‌دهد که آیا جریان خون آهسته‌تر یا مسدود شده است، که ممکن است در نتیجه وجود لخته خون باشد.

اگر نتایج آزمایشات دی-دایمر و اسکن فراصوت نتوانند تشخیص ترومبوز سیاهرگی عمقی را تأیید کنند، از ونوگرافی استفاده می‌شود. در طول ونوگرافی، یک مایع به نام رنگ کنتراست، درون ورید پا تزریق می‌شود. رنگ از پا به سمت بالا حرکت می‌کند و از طریق اشعه ایکس قابل ردیابی است. اگر یک لخته، جریان خون را مسدود کرده باشد، اشعه ایکس آن را به شکل یک وقفه در جریان خون نشان می‌دهد.

درمان dvt

درمان لخته خون با وارفارین

اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید که چگونه لخته خون را از بین ببریم؟ پس با ما همراه باشید.

درمان لخته شدن خون در پا

درمان لخته شدن خون در پا معمولاً نیاز به مصرف داروهای ضدانعقاد خون دارد. این داروها توانایی خون برای لخته شدن را کاهش می‌دهند و از بزرگ شدن لخته‌های موجود جلوگیری می‌کنند.

داروهای هپارین و وارفارین دو نوع داروی ضدانعقاد هستند که اغلب برای درمان لخته خون در رگ پا به کار می‌روند. معمولاً اول هپارین تجویز می‌شود چون سریعاً وارد عمل شده و از ایجاد لخته‌های بیشتر جلوگیری می‌کند. پس از درمان اولیه، ممکن است نیاز به مصرف وارفارین هم داشته باشید تا از ایجاد لخته‌های جدید جلوگیری کند.

برخی داروهای ضدانعقاد که با نام ضدانعقادهای دهانی مستقیم (DOAC) شناخته می‌شوند هم برای درمان ترومبوز سیاهرگی عمقی به کار می‌روند. این داروها شامل ریواروکسابان و اپیکسابان می‌شوند. این داروها اثراتی مانند وارفارین و هپارین دارند اما عوارض جانبی کمتری دارند.

ممکن است پزشک جوراب های کشی طبی را هم تجویز کند تا علائم بهبود یابند و از مشکلات بعدی جلوگیری شود.

پیشگیری از ترومبوز سیاهرگی عمقی

اگر در خطر ترومبوز سیاهرگی عمقی هستید، می‌توانید با انجام برخی اقدامات قبل و بعد از رفتن به بیمارستان، از لخته شدن خون جلوگیری کنید. قبل از رفتن به بیمارستان، قرص ترکیبی ضدبارداری را موقتاً قطع کنید. زمانی که در بیمارستان هستید، می‌توانید جورابهای کشی طبی بپوشید. پس از ترک بیمارستان، تیم پزشکی توصیه‌هایی به شما می‌کند تا از ترومبوز سیاهرگی عمقی یا دیگر مشکلات پیشگیری شود. این راهکارها شامل موارد زیر می‌شود:

اگر ریسک یا سابقه قبلی ترومبوز سیاهرگی عمقی دارید، قبل از رفتن به سفرهای طولانی با متخصص گرفتگی عروق پا مشورت کنید. در هنگام سفرهای طولانی (شش ساعت یا بیشتر) با قطار، هواپیما یا اتومبیل شخصی، باید اقداماتی را انجام دهید تا از ترومبوز سیاهرگی عمقی پیشگیری شود. از جمله اینکه:

مدت زمان درمان لخته خون در پا

درمان کامل DVT یا لخته خون در پا ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد. از بین رفتن حتی یک لخته سطحی که یک مسئله بسیار جزئی باشد ممکن است هفته ها طول بکشد.

مدت زمان معمول درمان برای DVT بسته به عوامل خطر، حداقل شش ماه است. البه پزشک شما ممکن است یک دوره درمان کوتاه تر یا طولانی تر را توصیه کند.

زندگی پس از DVT

بیماری DVT می تواند یک تجربه غیر منتظره و آسیب زا باشد. علاوه بر سر و کار داشتن با یک بیماری بسیار دردناک، ممکن است از اینکه چگونه می تواند روی سلامتی شما تأثیر بگذارد ترس داشته باشید و از آینده خود نگران باشید و یا ممکن است از اینکه دوباره اتفاق می شود عصبانی یا ناامید شوید. اما امیدواریم که ارائه برخی از پاسخ ها به سوالات رایج و نگرانی های مربوط به زندگی پس از DVT به شما کمک کند تا با اعتماد به نفس بیشتری در چند ماه آینده با بهبودی DVT روبرو شوید.

چه زمانی درد پای من متوقف خواهد شد؟

در طی چند روز از شروع درمان با داروی رقیق کننده خون، بیشتر افراد احساس بهتری خواهند داشت. اما تقریباً نیمی از افرادی که DVT داشته اند درجاتی از ناراحتی مزمن را تجربه می کنند و حدود 15٪ از افراد دچار درد و تورم مزمن متوسط ​​تا شدید می شوند. این سندرم پس از ترومبوتیک  نامیده می شود و تا حدودی در اثر آسیب یا باقی مانده بافت اسکار داخل ورید ایجاد می شود. با پزشک متخصص خود در مورد استفاده از جوراب های فشاری درجه بندی شده برای کاهش درد و تورم صحبت کنید.

آیا جابجایی بیماری را بدتر خواهد کرد؟

در حالی که در ماه اول خطر از بین رفتن DVT و تبدیل شدن به آمبولی ریوی وجود دارد، اما فعالیت بدنی طبیعی معمولاً پیشنهاد می شود. در شخصی که فعالیتهای روزمره خود را ادامه می دهد در مقایسه با شخصی که این کار را انجام نمی دهد، خطر ابتلا به آمبولی ریوی افزایش نمی یابد.  درباره سطح فعالیت بدنی خود با متخصص خود صحبت کنید.

برای آسان شدن سازگاری با زندگی بعد از DVT چه کار دیگری می توانم انجام دهم؟

شما ممکن است دچار استرس، اضطراب یا ترس از داشتن DVT دیگر شوید. این کاملا طبیعی است و اغلب این احساسات بعد از مدتی فروکش می کنند. همراهی دوستان و خانواده در طول دوران نقاهت می تواند کمک کند. درباره مراقبت از سلامتی خود پس از DVT بیشتر مطالعه کنید، یا برخی از گروه های پشتیبانی را بررسی کنید.

دکتر ارش توفیق فوق تخصص جراحی عروق

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 3 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.