علائم غلظت خون در پاها

غلظت خون (PV) نوعی سرطان خون است که در آن مغز استخوان بیش از حد گلبول قرمز تولید می کند. گلبول قرمز و پلاکت زیاد، خون را غلیظ می کند و احتمال لخته شدن آن را بیشتر می کند. یک لخته ممکن است در بسیاری از بخشهای بدن تشکیل شود و به بدن آسیب برساند. یکی از انواع لخته ها، ترومبوز ورید عمقی می باشد که معمولاً در پا ایجاد می شود. به همین علت آگاهی از علائم غلظت خون در پاها از اهمیت زیادی برخوردار است.

غلظت خون ممکن است باعث ترومبوز ورید عمقی و در نهایت منجر به آمبولی ریوی کُشنده شود. احتمال بروز ترومبوز ورید عمقی در افراد مبتلا به غلظت خون بیشتر است. پا درد، انواع و علل مختلفی دارد. تمام دردهای پا مربوط به سرطان پلی سیتمی ورا نمی شوند و گرفتگی پا لزوماً به معنای ابتلا به ترومبوز ورید عمقی نیست. به خواندن مطلب ادامه دهید تا اطلاعات بیشتری در مورد انواع پا درد و زمان مراجعه به پزشک به دست آورید.

علائم غلظت خون در پاها

غلظت خون، نوعی سرطان خون است که بعلت بالارفتن سطح گلبول های قرمز و پلاکت ها باعث می شود خون از حد طبیعی غلیظ تر شود. اگر شما به غلظت خون مبتلا هستید و پا درد دارید، ممکن است عامل درد شما، یک لخته باشد. هرچه تعداد گلبول های قرمز بیشتر باشد، خون غلیظ تر خواهد شد. پلاکت ها طوری طراحی شده اند که در زمان آسیب به هم می چسبند و خونریزی را آهسته تر می کنند. 

پلاکت های بیش از حد می توانند موجب تشکیل لخته درون رگ ها شوند. سطوح بالای گلبول های قرمز و پلاکت ها احتمال وقوع لخته ی خونی را افزایش می دهد و منجر به انسداد رگ ها می شود. یک لخته در رگ پا می تواند منجر به علائمی از جمله پا درد شود.

غلظت خون در پاها

ترومبوز ورید عمقی چه موقع تشکیل میشود؟

ترومبوز ورید عمقی زمانی ایجاد می شود که در یکی از رگ های عمیق و بزرگ، یک لخته ی خونی تشکیل شود. این شرایط اغلب در ناحیه لگن، پایین پا یا ران پا رخ می دهد. لخته همچنین ممکن است در بازو تشکیل شود. غلظت خون باعث می شود خون آهسته تر جریان پیدا کند و راحت تر لخته شود، درنتیجه احتمال خطر ترومبوز ورید عمقی افزایش پیدا می کند. 

چه زمانی باید به متخصص مراجعه کرد؟

ترومبوز ورید عمقی، یکی از عوارض خطرناک غلظت خون است که می تواند منجر به آمبولی ریه شود. اگر یکی از علائم ترومبوز ورید عمقی یا آمبولی ریوی را دارید، فوراً باید تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرید.

جلوگیری از عوارض غلظت خون 

درمان ترومبوز ورید عمقی برای کاهش خطر آمبولی ریوی از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر غلظت خون دارید، به احتمال زیاد از قبل رقیق کننده ی خون مصرف می کنید. پزشک همچنین ممکن است استفاده از جوراب های فشاری را توصیه کند. 

این کار به حفظ گردش خون در پاها و کاهش احتمال ترومبوز ورید عمقی و آمبولی ریوی کمک می کند. برای درمان گرفتگی های پا، سعی کنید عضلات را ماساژ و کشش دهید. اگر به غلظت خون مبتلا هستید، نکات زیر به پیشگیری از خطر ترومبوز ورید عمقی کمک می کنند:

دکتر آرش توفیق، جراح و فوق تخصص عروق در تهران 

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم