درمان لخته شدن خون در پا یا بیماری dvt

ترومبوز سیاهرگی عمقی به معنای تشکیل لخته خون در دیواره داخلی یک سیاهرگ عمقی است. لخته شدن خون در پا که بیشتر با نام دی وی تی dvt شناخته می شود، بیشتر سیاهرگ‌های اندام تحتانی را درگیر می‌کند. ایجاد لخته خون در مسیر عروق خونی اندام‌ها، باعث اختلال جریان خون شده و در نتیجه منجر به مسدود شدن عروق خونی می‌گردد. اما ببینیم چگونه لخته خون را از بین ببریم یا برای درمان باید به چه دکتری مراجعه کنیم؟
در همین ابتدا بگوییم برای درمان لخته شدن خون در پا یا هر نقطه ی دیگر بدن باید به 
متخصص عروق مراجعه کنید.

توضیحات دکتر توفیق جراح عروق درباره علائم DVT

اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید که چگونه لخته خون را از بین ببریم؟ پس با ما همراه باشید.

چگونه لخته خون را از بین ببریم؟

گزینه های درمانی لخته خون در پا شامل موارد زیر است:

1_ رقیق کننده های خون

 لخته خون در پا معمولاً با داروهای ضد انعقاد که رقیق کننده خون نیز نامیده می شوند، درمان می شود. این داروها لخته های خون موجود را از بین نمی برند اما می توانند از بزرگ شدن لخته ها جلوگیری کرده و خطر ایجاد لخته های بیشتر را کاهش دهند.

ممکن است لازم باشد قرص های رقیق کننده خون را به مدت سه ماه یا بیشتر مصرف کنید. مهم است که آنها را دقیقاً طبق دستورالعمل مصرف کنید تا از عوارض جانبی جدی جلوگیری کنید.

اگر وارفارین مصرف کنید، برای بررسی مدت زمان لخته شدن خون شما نیاز به آزمایش خون منظم دارید. زنان باردار نباید از داروهای خاص رقیق کننده خون استفاده کنند.

2_ جوراب های واریس

این جوراب های مخصوص زانو احتمال جمع شدن و لخته شدن خون شما را کاهش می دهد. برای جلوگیری از تورم همراه با ترومبوز ورید عمقی، آنها را روی پاها تا سطح زانوها قرار دهید. در صورت امکان حداقل در طول روز باید این جوراب ها را بپوشید.

درمان DVT به دلیل خطر ابتلا به عارضه تهدید کننده زندگی معروف به آمبولی ریوی مهم است. این اتفاق زمانی رخ می دهد که لخته خون از بین رفته و از طریق خون عبور کرده و شریان ریه را مسدود می کند.

به محض تشخیص DVT ، احتمالاً داروهای تجویز شده ای به شما گفته می شود که به عنوان داروهای ضد انعقاد خون یا رقیق کننده خون شناخته می شوند. اینها برای جلوگیری از رشد لخته و جلوگیری از لخته شدن بیشتر کار می کنند. تحقیقات نشان می دهد مصرف این داروها در خانه به همان اندازه مصرف آنها هنگام بستری در بیمارستان بی خطر و موثر است.

همچنین می توانید با چند درمان خانگی و تغییر سبک زندگی، به درمان علائم خود کمک کرده و از تشکیل لخته خون دیگر جلوگیری کنید.

درمان قطعی لخته خون در پا

درمان خانگی لخته خون در پا

درمان لخته خون در پا در خانه شامل موارد زیر است:

  • مصرف داروی ضد انعقاد تجویز شده
  • تسکین علائم، مانند درد پا و تورم
  • تغییر سبک زندگی برای کاهش خطر تشکیل لخته خون دیگر

درمان لخته شدن خون در پا معمولاً نیاز به مصرف داروهای ضدانعقاد خون دارد. این داروها توانایی خون برای لخته شدن را کاهش می‌دهند و از بزرگ شدن لخته‌های موجود جلوگیری می‌کنند.

داروهای هپارین و وارفارین دو نوع داروی ضدانعقاد هستند که اغلب برای درمان لخته خون در رگ پا به کار می‌روند. معمولاً اول هپارین تجویز می‌شود چون سریعاً وارد عمل شده و از ایجاد لخته‌های بیشتر جلوگیری می‌کند. پس از درمان اولیه، ممکن است نیاز به مصرف وارفارین هم داشته باشید تا از ایجاد لخته‌های جدید جلوگیری کند.

ممکن است پزشک جوراب های کشی طبی را هم تجویز کند تا علائم بهبود یابند و از مشکلات بعدی جلوگیری شود.

ترومبوز سیاهرگی عمقی

dvt چیست؟

لخته‌های خونی که در یک سیاهرگ تشکیل می‌شوند به نام ترومبوز سیاهرگی عمقی یا DVT شناخته می‌شود. این سیاهرگ در تمامی ماهیچه‌های ساق و ران پا جریان دارد. این نوع ترومبوز ممکن است در شکم یا لگن هم تشکیل شود.

ترومبوز سیاهرگی عمقی می‌تواند باعث درد و ورم در پا شده و منجر به مشکلاتی مانند آمبولی ریه شود. ترومبوز سیاهرگی عمقی و آمبولی ریه با هم به عنوان ترومبو آمبولی وریدی شناخته می‌شوند.

سرخرگ يا شريان مسئول رساندن خون از قلب به سمت اندام هاست در حالی که وريد يا سياهرگ مسئول تخليه خون و رساندن مجدد آن به سمت قلب است.

بیماری dvt

علائم لخته خون در پا

در برخی موارد، ممکن است ترومبوز وریدی عمقی هیچ علامتی نداشته باشد. اما علائمی که معمولا در گرفتگی رگ پا ظاهر می‌شوند، شامل موارد زیر هستند:

بیماری dvt معمولاً (نه همیشه) یک پا را درگیر می‌کند و زمانی که فرد پای خود را به سمت بالا و زانو خم می‌کند، درد ممکن است بیشتر شود.

انواع dvt

به طور کلی سه نوع dvt یا لخته خون وجود دارد که در رگ ها تشکیل می شود:

۱- ترومبوز وریدی سطحی

۲- ترومبوز وریدی عمقی (DVT)

۳- آمبولی ریوی (PE)

12 علت لخته شدن خون در پا

دلایل ترومبوز ورید عمقی شامل آسیب به داخل رگ خونی به دلیل ضربه یا سایر شرایط، تغییر در جریان خون طبیعی یا حالت نادری است که در آن خون بیش از حد معمول لخته می شود.

برخی از علت های لخته شدن خون در پا عبارتند از:

  1. نشستن طولانی مدت یا بی تحرکی
  2. جراحی اخیر
  3. ضربه اخیر به پایین تنه
  4. اضافه وزن
  5. حمله قلبی یا نارسایی قلبی
  6. بارداری یا زایمان اخیر
  7. استروژن درمانی یا قرص های ضد بارداری
  8. سرطان
  9. شرایط ژنتیکی نادر که بر عوامل لخته شدن خون تأثیر می گذارد
  10. برخی از بیماری های قلبی یا تنفسی
  11. افزایش سن
  12. شرایط پزشکی که بر رگها تأثیر می گذارد

پزشکان با استفاده از آزمایشات تصویربرداری مانند سونوگرافی داپلر و سی تی اسکن وضعیت را تشخیص می دهند.

علت لخته شدن خون در پا

آمبولی ریوی در بیماران مبتلا dvt

آمبولی ریوی زمانی رخ می‌دهد که یک لخته، وارد جریان خون ‌شود. تکه‌های لخته که می تواند این لخته خون در پا نیز باشد، رگهای خونی درون ریه را مسدود و از رسیدن خون به ریه جلوگیری می‌کنند.

اگر ترومبوز وریدی عمقی درمان نشود، حدود ده درصد شانس ابتلا به آمبولی ریه وجود خواهد داشت. آمبولی ریوی یک بیماری جدی است که پیامدهای زیر را دربردارد:

عوامل ایجاد کننده بیماری dvt

حدودا سالانه از هر هزار نفر یک نفر به ترومبوز وریدی عمقی مبتلا می‌شود. هر فردی ممکن است به دی وی تی مبتلا شود، اما شانس ابتلا به این بیماری پس از 40 سالگی بیشتر است. علاوه بر سن، ریسک فاکتورهای دیگری هم وجود دارند، از جمله:

🛑 این مقاله را حتما بخوانید: بیماری برگر در کمین افراد سیگاری

ترومبوز سیاهرگی عمقی چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر فکر می‌کنید که به ترومبوز سیاهرگی عمقی مبتلا شده‌اید، سریعاً به متخصص گرفتگی عروق پا مراجعه کنید. پزشک ممکن است یک آزمایش خون تخصصی به نام دی-دایمر را تجویز کند.

این آزمایش لخته‌های خونی که شکسته و وارد خون شده‌اند را شناسایی می‌کند. هرچه تعداد تکه‌ها بیشتر باشد، احتمال اینکه در سیاهرگ لخته وجود داشته باشد، بیشتر است.

اما آزمایش دی-دایمر همیشه قابل اطمینان نیست؛ چون تکه‌های لخته خون می‌توانند پس از عمل جراحی، آسیب یا در طول بارداری افزایش یابند. آزمایش‌های بیشتر مانند اسکن فراصوت هم باید انجام شوند تا ترومبوز سیاهرگی عمقی تأیید شود.

اسکن فراصوت برای یافتن لخته در سیاهرگ استفاده می‌شود. یک نوع خاص از اسکن فراصوت، اسکن داپلر نامیده می‌شود که می‌تواند سرعت جریان خون در یک رگ را تشخیص ‌دهد. با این کار، پزشک تشخیص می‌دهد که آیا جریان خون آهسته‌تر یا مسدود شده است، که ممکن است در نتیجه وجود لخته خون باشد.

اگر نتایج آزمایشات دی-دایمر و اسکن فراصوت نتوانند تشخیص ترومبوز سیاهرگی عمقی را تأیید کنند، از ونوگرافی استفاده می‌شود. در طول ونوگرافی، یک مایع به نام رنگ کنتراست، درون ورید پا تزریق می‌شود. رنگ از پا به سمت بالا حرکت می‌کند و از طریق اشعه ایکس قابل ردیابی است. اگر یک لخته، جریان خون را مسدود کرده باشد، اشعه ایکس آن را به شکل یک وقفه در جریان خون نشان می‌دهد.

درمان dvt

درمان لخته خون با وارفارین

پیشگیری از ترومبوز سیاهرگی عمقی

اگر در خطر ترومبوز سیاهرگی عمقی هستید، می‌توانید با انجام برخی اقدامات قبل و بعد از رفتن به بیمارستان، از لخته شدن خون جلوگیری کنید. قبل از رفتن به بیمارستان، قرص ترکیبی ضدبارداری را موقتاً قطع کنید. زمانی که در بیمارستان هستید، می‌توانید جورابهای کشی طبی بپوشید. پس از ترک بیمارستان، تیم پزشکی توصیه‌هایی به شما می‌کند تا از ترومبوز سیاهرگی عمقی یا دیگر مشکلات پیشگیری شود. این راهکارها شامل موارد زیر می‌شود:

درمان قطعی زخم پای دیابتی به کمک دارو و جراحی

اگر ریسک یا سابقه قبلی ترومبوز سیاهرگی عمقی دارید، قبل از رفتن به سفرهای طولانی با متخصص گرفتگی عروق پا مشورت کنید. در هنگام سفرهای طولانی (شش ساعت یا بیشتر) با قطار، هواپیما یا اتومبیل شخصی، باید اقداماتی را انجام دهید تا از ترومبوز سیاهرگی عمقی پیشگیری شود. از جمله اینکه:

 

مدت زمان درمان لخته خون در پا

درمان کامل DVT یا لخته خون در پا ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد. از بین رفتن حتی یک لخته سطحی که یک مسئله بسیار جزئی باشد ممکن است هفته ها طول بکشد.

مدت زمان معمول درمان برای DVT بسته به عوامل خطر، حداقل شش ماه است. البه پزشک شما ممکن است یک دوره درمان کوتاه تر یا طولانی تر را توصیه کند.

زندگی پس از DVT

بیماری DVT می تواند یک تجربه غیر منتظره و آسیب زا باشد. علاوه بر سر و کار داشتن با یک بیماری بسیار دردناک، ممکن است از اینکه چگونه می تواند روی سلامتی شما تأثیر بگذارد ترس داشته باشید و از آینده خود نگران باشید و یا ممکن است از اینکه دوباره اتفاق می شود عصبانی یا ناامید شوید. اما امیدواریم که ارائه برخی از پاسخ ها به سوالات رایج و نگرانی های مربوط به زندگی پس از DVT به شما کمک کند تا با اعتماد به نفس بیشتری در چند ماه آینده با بهبودی DVT روبرو شوید.

چه زمانی درد پای من متوقف خواهد شد؟

در طی چند روز از شروع درمان با داروی رقیق کننده خون، بیشتر افراد احساس بهتری خواهند داشت. اما تقریباً نیمی از افرادی که DVT داشته اند درجاتی از ناراحتی مزمن را تجربه می کنند و حدود 15٪ از افراد دچار درد و تورم مزمن متوسط ​​تا شدید می شوند. این سندرم پس از ترومبوتیک  نامیده می شود و تا حدودی در اثر آسیب یا باقی مانده بافت اسکار داخل ورید ایجاد می شود. با پزشک متخصص خود در مورد استفاده از جوراب های فشاری درجه بندی شده برای کاهش درد و تورم صحبت کنید.

آیا جابجایی بیماری را بدتر خواهد کرد؟

در حالی که در ماه اول خطر از بین رفتن DVT و تبدیل شدن به آمبولی ریوی وجود دارد، اما فعالیت بدنی طبیعی معمولاً پیشنهاد می شود. در شخصی که فعالیتهای روزمره خود را ادامه می دهد در مقایسه با شخصی که این کار را انجام نمی دهد، خطر ابتلا به آمبولی ریوی افزایش نمی یابد.  درباره سطح فعالیت بدنی خود با متخصص خود صحبت کنید.

برای آسان شدن سازگاری با زندگی بعد از DVT چه کار دیگری می توانم انجام دهم؟

شما ممکن است دچار استرس، اضطراب یا ترس از داشتن DVT دیگر شوید. این کاملا طبیعی است و اغلب این احساسات بعد از مدتی فروکش می کنند. همراهی دوستان و خانواده در طول دوران نقاهت می تواند کمک کند. درباره مراقبت از سلامتی خود پس از DVT بیشتر مطالعه کنید، یا برخی از گروه های پشتیبانی را بررسی کنید.

دکتر ارش توفیق فوق تخصص جراحی عروق

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Tdtx پنجشنبه ۱۲ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید کسی که برای دومین بار dvt عمقی شده از قسمت ران و وارفارینم مصرف میکنه ولی کبودی و ورم پاش اصلا فرقی نمیکنه چ پیشنهادی میدین
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق پنجشنبه ۱۲ فروردین ۰( 3 سال پیش)

      باید آنژیوگرافی وریدی شوند

  • تصویر کاربر سعیده پنجشنبه ۱۲ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر اقای دکتر همسرم 2 سال پیش تصادف کرد پا راستش لخته خون ایجاد شده الان 2سال قرص زالربان مصرف میکنه ولی پاش خوب نشده ایا راهی برای دمانش هست امکان برگشت پس از درمانش هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق پنجشنبه ۱۲ فروردین ۰( 3 سال پیش)

      باید سونو داپلر مجدد کند و مراجعهکند

  • تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۱۲ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    درد خیلی شدید ورم پا وبی قراری از لخته خون که در رگ پاک دارد 69ساله
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق پنجشنبه ۱۲ فروردین ۰( 3 سال پیش)

      مصرف داروی ضد لخته و جوراب واریس و بالا گذاشتن پا و صبر

  • تصویر کاربر فرهاد پنجشنبه ۱۲ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    سلام ۳۸ سال دارم و قبلا اعتیاد تزریق داشتم و الان یک پای من وقتی راه میرم ورم میکند به پزشک مراجعه کردم یک هفته بستری شد م و الان در منزل هستم و قرص وارفارین مصرف میکنم چه کارهای باید انجام دهم
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق پنجشنبه ۱۲ فروردین ۰( 3 سال پیش)

      مصرف دارو و جوراب واریس دایمی

  • تصویر کاربر ارزو جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    سلام مادر من ۴۰ سالشونه و دوسال پیش مشکل dvt پای چپ داشتند و حدود یک هفته بیمارستان بستری بودن و الان توی پای راستشون درد شدید دارن میخواستم بپرسم امکانش هست که دوباره به این مشکل براشون پیش اومده باشه
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      امکانش هست باید مجددا سونوگرافی شوند

  • تصویر کاربر هلما جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    سلام همسرم dvtدرپای راست وواریس داره همراه باورم شدیدوکبودی درد خواستم بدونم باعمل جراحی امکان خوب شدنش وجود داره یاخیر
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      نه اول باید دی وی تی خوب شود

  • تصویر کاربر ملهان جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    با سلام. من خانمی 40 ساله هستم.به دستور پزشک چند تا داروی مکمل از جمله قرص هسته انگور، زینک+ ویتامین سی و کربنات کلسیم+ ویتامین د 3 استفاده میکنم. ی هفته پیش دچار dvt شدم و الان آپیکسابان مصرف میکنم. میخواستم بپرسم این داروهای مکمل رو مصرف کنم یا خیر؟آیا این داروها با بیماری من سازگار هستند یا خیر؟ من سال 92 هم بعد از جراحی دچار dvt شدم و این بار چون قرص هورمونی مصرف می کردم دچار این عارضه شدم که الان قرص رو مصرف نمی کنم.
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      با نظر پزشکتون مکمل ها را مصرف کنید

  • تصویر کاربر ملیحه جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    بیماری dvtدارم بعداز ۴۰روز پایی که ورم کرده بود جدیدکهیرزده وخارش شدید داره دوروزقبل از کهیر همون قسمت سفت شده بود
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      علامت مهمی است باید به پزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر سلما شنبه ۱۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید ، آقایی 58 ساله هستم مهر ماه تحت عمل جراحی کلیه و فوق کلیه قرار گرفتم . حدود 1/5 ماه پیش پای راستم DVT شده بود ، پس از دو مرحله بستری در بیمارستان و رقیق شدم خونم ، حالا تورم پایم همچنان باقی هست و چند روزی است که بدتر هم شده ، چی کار کنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق شنبه ۱۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      طول ميكشد تا خوب شود

  • تصویر کاربر شهرزاد شنبه ۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    خانمی هستم ۵۲ساله، ۱۷۵س.ق. ۱۱۰ک. زیر بازو، پهلو، معده، باسن، ران، ساق پا چاق شده بتدریج از ۱۰ سال پیش (تصور اینستکه بیماری لیپو دما دارم), در محلهای چاقی ضمن اینکه درد دارم دمای در سطوح پایین تر بدن از جمله در ساق ها کمتر است که با لمس روی پوست مشخص میشود. سوال اینست که آیا مشکل تنگی یا بستن عروق در محلهای چاقی بخصوص ساق های پا است که این محلها سردی میزنند و در اینحالت راه چاره چیست؟ ضمنا کمر درد هم دارم تشکر از راهنمایی شما
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق شنبه ۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      بايد به پزشك چاقي و غدد مراجعه كنند

درحال دریافت اطلاعات