چه زمانی باید به متخصص عروق پا مراجعه کنیم؟

دکتر توفیق متخصص عروق پا به نکته جالبی اشاره می‌کند اینکه اگر همه رگ‌های خونی بدن را پشت سر هم قرار دهیم، می‌توانیم آن‌ها را دو بار دور کره زمین بپیچیم. سیستم این نسبت‌های کیهانی از لوله‌های منعطف خیلی بزرگ و خیلی کوچک ساخته‌شده‌اند که همه این‌ها سیستم گردش خون عروق را تشکیل می‌دهند. مأموریت جراح عروق، سلامت رگ‌‌ها و سرخرگ‌ها از جمله درمان گرفتگی رگ پا است.

چه زمانی باید به متخصص عروق مراجعه کنید؟

هرگونه شرایط غیر عادی که سیستم عروقی را تحت تأثیر قرار دهد، بیماری عروقی محسوب می‌شود. ممکن است تصور کنید متخصص عروق فقط بر بیماری‌هایی تمرکز می‌کند که بر سیستم عروقی تأثیر می‌گذارد، ولی همیشه این‌طور نیست.

صحبت های دکتر توفیق فوق تخصص عروق پا

کار متخصصین عروق چیست؟

متخصص عروق، رگ‌های خونی و سیستم لنفاوی را درمان می‌کند که بخشی از سیستم ایمنی بدن است و تعادل مایعات را حفظ می‌کند.

متخصص عروق در همه زمینه‌های مرتبط با مداخله‌های عروقی و جراحی آموزش دیده است.

بسیاری از مشکلات عروقی با مصرف دارو، تغییر سبک زندگی، ورزش‌کردن و رژیم سالم درمان می‌شوند ولی زمانی‌که لازم است جراحی انجام شود، جراح عروق نمی‌تواند فقط جراحی را انجام دهد و بعد برای همیشه با بیمار خداحافظی کند.

متخصص عروق با هر کدام از بیمارانش در ارتباط است تا مشکلات عروقی طولانی مدت را تحت نظر داشته باشد. این موضوع بسیار مهم است که بیمار با پزشک خود احساس راحتی کند و مطمئن باشد که دکتر عروق به صلاح او عمل می‌کند.

علاوه بر این، متخصص عروق می‌تواند زخم‌هایی که درمان آن‌ها بسیار طولانی شده‌است را هم درمان کند. 7/6 میلیون نفر از جمعیت آمریکا، از افراد با قطع عضو گرفته تا بازماندگان از سرطان، همه دچار این مشکل هستند.

بعضی از متخصصین عروق، در زمنیه درمان زخم‌ های دیابتی آموزش دیده‌اند و می‌توانند به فرآیند درمان زخم سرعت ببخشند و به‌طور کلی کیفیت زندگی افراد  دیابتی را بهبود دهند. هم‌چنین می‌توانند جلوی به‌وجود آمدن مجدد  زخم و یا پیشرفت آن را بگیرند.

درمان زخم واریس با لیزر

چه زمانی باید به متخصص عروق مراجعه کنید؟

پاسخ کوتاه به این سوال این است که هر زمان که شرایط عروقی پیدا کردید، یا علائم بیماری‌های عروقی را در خودتان مشاهده کردید، باید به متخصص مراجعه کنید.

معمولا پزشک یا متخصص قلب شما را به یک متخصص عروق معرفی می‌کند. برای مثال، ممکن است برای درد و تورم پاهایتان به پزشک خود مراجعه کنید و بعد متوجه شوید که به ترومبوز سیاهرگ عمقی مبتلا شده‌اید.

با این حال، اگر در شرایطی قرار دارید که خطر زیادی تهدیدتان می‌کند، اگر سیگار می‌کشید و دیابت و یا فشار خون بالا دارید، باید برای احتیاط با یک متخصص عروق مشورت کنید و پرونده تشکیل دهید. در این شرایط اگر مشکلی برایتان پیش بیاید، پزشک‌ از تمام سوابق پزشکی شما آگاهی کامل دارد.

رایج ‌ترین بیماری های عروقی

مشکلات متنوعی مرتبط با شرایط عروقی وجود دارد ولی سه نوع از آن‌ها بسیار شایع هستند:

1. آمبولی ریه و لخته شدن خون در وريدها DVT

خون همیشه در بدن شما در حال جریان است ولی بعضی مواقع جریان خون به اندازه‌ کافی خوب نیست. این اتفاق ممکن است بعد از جراحی، در دوران بارداری یا نشستن به مدت طولانی رخ دهد. زمانی‌که این اتفاق می‌افتد، شما در معرض خطر ابتلا به ترومبوز سیاهرگ عمقی یا DTV قرار گرفته‌اید.

رگ‌های شما به حرکت ماهیچه‌های اطراف آن‌ها و هم‌چنین به ضربان قلب که خون را از طریق رگ‌ها جابه‌جا می‌کند، وابسته است. رگ‌ها دریچه‌ای دارند که اجازه نمی‌دهند خون به عقب برگردد و در دست‌ها یا پاهایتان انباشته شوند. زمانی‌که سرعت جریان خون کاهش پیدا می‌کند، موادی چسبنده یا همان مواد لخته‌شدن خون شکل می‌گیرند و باعث می‌شوند که سلول‌های خونی به یکدیگر بچسبند و توده‌ای را ایجاد کنند. ترومبوز سیاهرگ عمقی زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های چسبنده باعث ایجاد لخته خون می‌شوند.

لخته خون می‌تواند در رگ (معمولا در رگ پا) شکل بگیرد و پخش شود. اگر قسمتی از لخته خون وارد جریان خون شود، از طریق رگ ها حرکت می‌کند و اول به شکم و بعد به قلب می‌رود و در آخر وارد ریه می‌شود. لخته خون می‌تواند در رگ‌ها متوقف شود و رگ‌های خونی را مسدود کند. اين مشكل جدي لخته شدن خون در وريدها يا دي وي تي نام دارد كه مي تواند منحر به آمبولي ريه شده و براي همیشه به ریه آسیب جدی بزند و یا حتی منجر به مرگ شود.  

علائم آمولی ریه شامل موارد زیر می‌شود:

⚠️ تنگی نفس

⚠️ تیر کشیدن شدید قفسه سینه

⚠️ سرگیجه

⚠️ سرفه همراه با خون

2. سندروم احتقان لگن (PCS)

حدود 15 درصد از زنان بین 20 تا 50 سال در طول زندگی‌شان دچار درد لگن شده‌اند که با رگ‌های واریسی لگن مرتبط بوده‌است. با این حال، هزاران زن وجود دارند که از این شرایط رنج می‌برند و اصلا نمی‌دانند ریشه این درد کجاست.

بی حس شدن انگشتان پا به چه دلیل است؟

زنان زمانی‌که می‌نشینند و یا می‌ایستند، سندروم احتقان لگن باعث ایجاد ناراحتی شدیدی می‌شود و این اتفاق به‌دلیل ورم تخمدان و یا ورم رگ‌های لگن و انسداد رگ بالایی ایلیاک که نزدیک‌ترین رگ به ناحیه لگن است، رخ می‌دهد. اگز زنانی که مبتلا به سندروم احتقان لگن هستند دراز بکشند، درد و ناراحتی از بین می‌رود زیرا رگ دیگر فشرده نیست و فشار روی آن کاهش پیدا می‌کند.

بعد از معاینه کامل زنان یا معاینه لگن که احتمال مشکلات دیگر لگنی را از بین می‌برد، بیمار به یک متخصص عروق معرفی می‌شود که بتواند از طریق روش‌هایی با حالت تهاجمی کم، سندروم احتقان لگن را تشخیص دهد. این روش‌ها شامل: اِم آر آی (MRI)، اولتراسوند،  ونوگرافی (venography) لگن و اولتراسوند درون‌رگی می‌شود.

سندروم احتقان لگن

3. سکته مغزی

سالانه حدود هفتصد هزار نفر از مردم آمریکا سکته می‌کنند ولی تعداد زیادی از آن‌ها زنده می‌مانند. نزدیک به پنج میلیون نفر از افرادی که از سکته نجات پیدا کرده‌اند، در حال حاضر مراقب سلامت خود هستند. این شرایط را مدیون کمک‌های متخصصین عروق هستیم.

اختلالات گردش خون در مغز منجر به سکته می‌شود. سه نوع از مهم‌ترین سکته‌ها شامل: ایسکمی (ischemic)، هموراژیک (hemorrhagic) و حمله ایسکمی گذرا (TIAs) (سکته ناقص) می‌شود.

علائم ناگهانی و هشداردهنده سکته به شرح زیر است:

  • احساس بی‌حسی و ضعف
  • گیجی
  • سرگیجه
  • سردرد شدید

اگر هر کدام از علائمی که به آن شاره شد را در خود مشاهده کردید خیلی سریع با پزشک خود مشورت کنید.  

اگر شما به هر کدام از مشکلات عروقی، از رگ‌های واریسی گرفته تا بیماری سرخرگ محیطی (PAD)، دچار هستید یا با زخمی درگیر هستید که درمان نمی‌شود حتما به متخصص عروق مراجعه کنید.


دکتر آرش توفیق جراح عروق در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ویدا جمعه ۱۸ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 110 مشاهده پرسش
    مبتلا به کنسر سینه بودم الان ۳سال هست که از کیموتراپی میگذرد الان مدت بکسال هست درد در ناحیه پاشنه پا وقتی فعالیت میکنم دارم ایا باید به متخصص جراع عروق پا مراجعه کنم
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۱۸ آذر ۱( 1 سال پیش)
      نه اول ارتوپد برین
  • تصویر کاربر عطیه یکشنبه ۳۰ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    سلام ۴ ماهه جراحی زیبایی بینی کردم بعد از یک ماه روی پل بینی خیلی قرمز شد و ورم کرد که بعد از برداشتن چسب آبسه مانند مشاهده شد دکترم تخلیه کرد ولی قرمزیش هنوز بهد از سه ماه مونده لکه ای با طول و عرض ۲ سانت دکتر پوست مراجعه کردم گفت انسداد عروقی هست آیا همین طوره ؟ با توجه به اینکه روی لکه رو فشار میدم کمی رنگش سفید میشه
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق یکشنبه ۳۰ آبان ۰( 2 سال پیش)
      والا اونجای بینی رگ مهمی نداره. ممکنه عروق ریزش اسیب دیده. با جراحتون پیگیری کنین
  • تصویر کاربر ج شنبه ۲۹ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    با سلام.. مادر من ۷۴ سالشوته و مشکلی که دارن اینه که در خواب رگهای پاهاشون از سر پنجه میگیره یه بسمتساق و ران کشیده میشه که به شدت دردناک و ازار دهنده میشه معمولا وقتی به کوچولو خوراکی که چرب باشه میخورن این حالت براشون اتفاق میفته.. و با خوردن سرکه سیب این حالت گرفتکی عروقشون کم کم باز میشه ..چندین بار ازمایش برای چربی خون انجام دادیم ولی کلسترول و تری گلیسریدشون تقریبا نرماله.. دلیل این مشکل از چیه؟ برای رفع این مشکل به چه متخصصی باید مراجعه کنیم؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق شنبه ۲۹ آبان ۰( 2 سال پیش)
      به ارتوپد مراجعه کند
  • تصویر کاربر رحیمی چهارشنبه ۲۶ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    تیر 1400 امبولکتومی شدن لخته تو پا داشتن از اون موقع اپیکسابان و بعدش پلاویکس میخورن الان همش میگه پای من تو یه کفش تنگ قرار گرفته و درد داره،
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق چهارشنبه ۲۶ آبان ۰( 2 سال پیش)
      به پزشکشون مراجعه کنن بررسی بشوند مهم است
  • تصویر کاربر لیلا چهارشنبه ۲۶ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام و‌عرض ادب خدمت آقای دکتر
    مادرم سه ماه پیش مچ پاشون ورم کرد و درد خیلی شدیدی داشتند به متخصص ارتوپد مراجعه کردیم گفتن مهره های ۳و۴مشکل دارند و همینطور سیاتیک دارند بعد ۱۱جلسه فیزیوتراپی و طب سوزنی رفتن که خیلی بدترشدند ورم در زانو و‌درد کمر و دنبالیچه هم اضافه شد و دکترهای مختلف و با داروهای مختلف از جمله داروی اعصاب هم بهش دادند شروع شد و درد کمتر نشده که متاسفانه الان در ساق پاشون درد خیلی شدیدی دارند بطوریکه نمیتونن راه بروند،ممنون میشم راهنمایی بفرمایید که چه کار کنیم و به چه پزشکی مراجعه کنیم،با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق چهارشنبه ۲۶ آبان ۰( 2 سال پیش)
      علایم فشار روی نخاع است وباید به جراح اعصاب مراجعه کنند
  • تصویر کاربر گل سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    سلام پشت پا راستم رگ به رگ شده و خیلی درد میکنه محل کارم همش با پله سر کار دارم لطفا بگید چکار کنم دردش آروم بشه آمپول متوکاربامول زدم خیلی درد میکنه به زور راه میرم
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      گرم کنید استراحت کنین ماساژ برین صبر کنین
  • تصویر کاربر آرمان جمعه ۱۴ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر پدرم ۱۱سال زندان بوده الانکه آزاد شده چند مدت است از قسمت ران هایش لخته شدن خون را حس میکند و خیلی خارش میدهد رگ های ران شان چون تازه آزاد شده به هیچ دکتر یا طبیب مراجعه نکردیم بنظر شما چکار کنیم خون بده حجامت کند به دکتر مراجعه کند لطفا راهنمایی مان کنید
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۱۴ آبان ۰( 2 سال پیش)
      باید به پزشک مراجعه کنن
  • تصویر کاربر رز پنجشنبه ۱۳ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    با سلام.بنده خانمی ۴۳ ساله هستم.حدود ۸ سال پیش dvtشدم.پس از بستری و دوره درمان ۶ماهه بهبودی حاصل شد و قرص وارفارین هم طبق نظر پزشک قطع کردم.متاسفانه یک روز بعد از تزریق دز دوم سینوفارم در مورخه۲۰ مهرامسال دچار ادم شدید پا شدم.PT:15PTT:41 و دی دایمر 285۴روز آسپرین خوردم اکو دادم مشکلی نبود آپیکسابان ۵شروع کردم بعداز ۶روز ضعف و افت فشار شدید دارم.بعداز ۴عدد قرص آپیکسابان داپلر دادم و لخته ای مشاهده نشد.اما ادم در هنگام سرپا ایستادن و آویز بودن همچنان ادامه دارد.در ضمن HBهم ۷ میباشد.لطفا راهنمایی بفرمایید مشکل کجاست🙏🏻🙏🏻
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق پنجشنبه ۱۳ آبان ۰( 2 سال پیش)
      هموگلوبینتان خیلی پایین است به پزشک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر،
    پدر من چند ماهه که درد در پشت ساق پای راست داره. همچنین در زمان خواب یا نشستن پاهاش بی حس میشه ولی پس از چند دقیقه راه رفتن خوب میشه. ام آر آی از کمر گرفتیم نشون میده یک مقدار دیسک و تنگی نخاع داره. به دکتر ارتوپد مراجعه کردیم گفت چون پس از راه رفتن وضعش خوب میشه پس مشکل پا به کمر ارتباطی نداره و میتونه از واریس باشه. نظر شما چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق شنبه ۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      دقیقا مربوط به کمر میشه دکترتون رو عوض کنین
  • تصویر کاربر ailin سه شنبه ۴ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    سلام دکتر مادرم چندسالی هست ک وقتی ناراحت میشه یا از یچیزی خیلی عصبی بشه بهش شوک وارد میشه تموم بدنش سفت میشه و درد میگیره و اصلا هم نمیتونه حرفی بزنه تو اون حالت.جدیدا قلبش هم تیر میکشه و تنگی نفس ب این حالش اضافه شده...خودش میگه نمیخاد بره دکتر اما باید بره
    پیش چ دکتری باید ببرمش؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق سه شنبه ۴ آبان ۰( 2 سال پیش)
      علایم عصبی است به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید
درحال دریافت اطلاعات