شایع‌ترین انواع گرفتگی رگ پشت ساق پا، موقع خواب اتفاق می‌افتد و معمولا به‌خاطر درد وحشتناکی که دارد، شما را از خواب بیدار می‌کند. گرفتگی عضلات پا دقیقا چیست و چه کسانی ممکن است به آن دچار شوند و علت گرفتگی رگ پا در خواب و گرفتگی ماهیچه ساق پا چیست؟

بیماری عروق محیطی پا

بیماری عروق محیطی (PAD) مشکلی است که برای عروق تأمین کننده پا رخ می دهد. این مشکل به دلیل باریک شدن عروق پا اتفاق می افتد و منجر به کاهش جریان خون در پا و آسیب به اعصاب و بافت های پا می شود.

علت گرفتگی عروق پا

بیماری عروق محیطی به دلیل آرترواسکلروز رخ می دهد. آرترواسکلروز زمانی اتفاق می افتد که مواد چرب (پلاک) بر روی دیواره رگ ساخته شده و باعث باریک شدن یا به اصطلاح گرفتگی عروق شود. دیواره رگ ها ضخیم شده و نمی توانند به جریان خون بیشتری اجازه عبور دهند.

در نتیجه، ماهیچه های پا، زمانی که تحت فشار هستند (مانند زمان ورزش یا راه رفتن)، مقدار کافی خون و اکسیژن دریافت نمی کنند. اگر گرفتگی عروق شدیدتر شود، حتی در زمان خواب و استراحت نیز خون و اکسیژن کافی به ماهیچه های پشت ساق پا نمی رسد.

گرفتگی عروق، یک مشکل رایج و جدی است. این مشکل اغلب در سنین بالای 50 سال اتفاق می افتد اما زنان بیشتر به آن دچار می شوند. افرادی که دارای مشکلات زیر هستند، بیشتر در معرض گرفتگی عروق قرار دارند:

• کلسترول غیر نرمال
  • بیماری قلبی (بیماری عروق کرونر)
  • فشار خون بالا (هایپرتنشن)
  • بیماری های کلیوی شامل همودیالیز
  • مصرف دخانیات و سیگار
  • سابقه سکته قلبی و مغزی
دکتر آرش توفیق

آیا می دانستید درمان های لیزری جایگزین جراحی شده اند؟

گرفتگی عروق در مراحل حاد و پیشرفته با دارو قابل درمان نیستند اما نیازی نیست نگران باشید زیرا روش های پیشرفته کم تهاجمی، جایگزین جراحی های رایج شده اند. اگر شما هم دچار گرفتگی عروق شده اید، می توانید هرچه سریعتر جهت درمان و جلوگیری از پیشرفت بیماری از طریق شماره زیر اقدام به تعیین نوبت دکتر آرش توفیق متخصص عروق نمایید:

گرفتگی ماهیچه ساق پا چیست؟

گرفتگی عضلات پا، انقباض قوی و دردناک ماهیچه‌های پا است که شما هیچ نقشی در به‌ وجود آمدن آن ندارید. این گرفتگی کاملا ناخواسته ایجاد می‌شود. به‌طور کلی دو نوع گرفتگی عضلات داریم:

1- گرفتگی ساق پا به علت ورزش

یکی از آن‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که در حال ورزش‌کردن هستید. ماهیچه‌ای در پا وجود دارد که موقع دویدن می‌گیرد. این اتفاق برای دونده‌های خیلی سریع، به‌طور کلی دونده‌ها و بازیکنان فوتبال اتفاق می‌افتد. دلیل این اتفاق این است که ماهیچه‌ها نسبت به میزان اکسیژنی که رگ‌های خونی به آن‌ها می‌رسانند، خون بیشتری نیاز دارند.

2- آسیب ستون فقرات

بعضی از افراد به‌دلیل آسیب‌رسیدن به ستون فقرات، شیمی‌درمانی یا دیگر بیماری‌ها، عصب‌هایشان دچار آسیب می‌شود. آسیب عصب ها می تواند در نهایت منجر به گرفتگی عضلات شود. شایع‌ترین نوع گرفتگی، گرفتگی رگ پشت پا در شب مخصوصا زمان استراحت است.

علت درد ماهیچه پا در شب

درد ماهیچه پشت ساق پا

گرفتگی ماهیچه در خواب معمولا دردی است که حدود چند دقیقه طول می‌کشد و به‌دلیل انقباض ناگهانی، ناخواسته و شدید ماهیچه‌ها اتفاق می‌افتد. گرفتگی عضلات در هنگام شب معمولا شامل، عضلات ساق پا و عضلات پا می‌شود. گرفتگی ماهیچه ساق پا اگرچه بیشتر در افراد بالای 50 سال شایع است ولی می‌تواند در افراد جوان‌تر و کودکان هم اتفاق بیفتد.

اگرچه گرفتگی عضلات پا یا ضعف پا در هنگام خواب برای مدتی دردناک است، اما به خودی خود خیلی خطرناک نیست. بنابراین، ماهیچه پشت ساق پا به این معنی نیست که شما ممکن است دچار حمله قلبی، سکته یا مریضی دیگری شده باشید.

علت درد و گرفتگی عضلات پا در خواب

بیشتر گرفتگی‌های عضلات که در هنگام شب اتفاق می‌افتند، هیچ دلیل مشخصی ندارند. با این حال عدم فعالیت کافی و یا استفاده از توالت های ایرانی می تواند از علل گرفتگی ماهیچه ها به حساب آید.

مطالعات نشان می‌دهند که انجام چند حرکت کششی قبل از خواب، منجر به کاهش میزان گرفتگی عضلات پا می‌شود.

هم‌چنین داروها و بعضی شرایط پزشکی هم باعث گرفتگی عضلات پا می‌شوند. داروهای ادرار‌آور (دیورتیک) و بعضی از قرص‌های فشار خون باعث درد ماهیچه پشت ساق پا می‌شوند. علاوه بر این، مصرف قرص‌های استاتین (statins) هم منجر به گرفتگی رگ پشت پا در خواب می‌شود که به نظر می‌آید امروزه بیشتر افراد بالای 60 سال برای درمان کلسترول بالا این قرص را مصرف می‌کنند.

درمان گرفتگی رگ پشت پا در خواب

درمان رگ پشت پا در خواب

✅ زمانی‌که دچار گرفتگی رگ پشت پا در خواب می‌شوید، انجام حرکات کششی برای ماهیچه منقبض‌شده می‌تواند درد را از بین ببرد. می‌توانید پنجه‌ پای خود را به سمت زانویتان بکشید یا اگر در توان‌تان هست، روی لبه یک استپ ورزشی یا پله بایستید و پاشنه پایتان را به سمت پایین هل دهید.

✅ اگر خیلی دچار گرفتگی عضلات پا می‌شوید، باید با جراح عروق خود صحبت کنید. ممکن است اگر تحت درمان هستید، با تعویض داروهایتان مشکل برطرف شود.

✅ ممکن است برای تشخیص میزان پتاسیم، منیزیم و کلسیم لازم باشد تا آزمایش خون انجام دهید. هم‌چنین باید برای انجام حرکات کششی و قدرتی نیز برنامه‌ای داشته ‌باشید.

✅ سعی کنید همیشه آب کافی بنوشید تا بدن کم آب نشود. موردی که من خودم آن را خیلی دوست دارم قرار دادن ملحفه و پتو در انتهای تخت است تا پاهایتان فضای کافی برای کشش داشته‌باشند و چیزی مزاحم آن‌ها نباشد.

در گذشته گرفتگی عضلات در شب با دارویی به اسم کینین (quinine) درمان می‌شد، دارویی که شهرتش به این خاطر بود که در دوزهای کوچک در آب کینین همراه با نوشیدنی تونیک وجود داشت ولی امروزه این دارو خیلی توصیه نمی‌شود زیرا دوزهای سنگین کینین، عوارض جانبی شدیدی را به همراه دارد.

درمان گرفتگی عضلات پا در بارداری

اگر حامله هستید و مشکلات گرفتگی عضلات پا در شب دارید، چون در سه ماه سوم بارداری هستید، بسیار طبیعی است ولی باید سعی کنید مرتب ورزش کنید و حرکات کششی انجام دهید. معمولا در سه ماه سوم بارداری نمی‌توانید سریع حرکت کنید، پاهایتان کمی پف می‌کند و دوست ندارید راه بروید. باید تلاش کنید مرتب حرکت کنید، عضلات‌تان را کشش دهید و آب کافی بنوشید.

ورزش در بارداری

در مورد مصرف مکمل‌های کلسیم و منیزیم هم با پزشک خود صحبت کنید زیرا کمک بزرگی به شما می‌کند.

علائم گرفتگی عروق پا که می تواند سبب سکته و حتی مرگ شود، چیست؟

گرفتگی عضلات و بیماری کرونا

همانطور که می دانید بیماری کرونا چند ماهی است که زندگی و روند طبیعی افراد را تحت تاثیر قرار داده است. اگر شما به علت کرونا، مجبور به دورکاری از جمله پشت میز نشینی هستید، در نظر داشته باشید که برای جلوگیری از کوتاه شدن عضلات پشت ساق پا، نیاز است که روزانه نیم ساعت ورزش هایی مانند پیاده روی و حرکات کششی مخصوصا در قسمت پا را انجام دهید.

فراموش نکنید که اگر گرفتگی عضلات خیلی زیاد برایتان اتفاق می‌افتد و اجازه نمی‌دهد خواب راحتی داشته‌باشید، باید با پزشک خود صحبت کنید.

دکتر آرش توفیق فوق تخصص جراحی عروق

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 3 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.