درمان لخته شدن خون در پا یا بیماری dvt

ترومبوز سیاهرگی عمقی به معنای تشکیل لخته خون در دیواره داخلی یک سیاهرگ عمقی است. لخته شدن خون در پا که بیشتر با نام دی وی تی dvt شناخته می شود، بیشتر سیاهرگ‌های اندام تحتانی را درگیر می‌کند. ایجاد لخته خون در مسیر عروق خونی اندام‌ها، باعث اختلال جریان خون شده و در نتیجه منجر به مسدود شدن عروق خونی می‌گردد. اما ببینیم چگونه لخته خون را از بین ببریم یا برای درمان باید به چه دکتری مراجعه کنیم؟
در همین ابتدا بگوییم برای درمان لخته شدن خون در پا یا هر نقطه ی دیگر بدن باید به 
متخصص عروق مراجعه کنید.

توضیحات دکتر توفیق جراح عروق درباره علائم DVT

اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید که چگونه لخته خون را از بین ببریم؟ پس با ما همراه باشید.

چگونه لخته خون را از بین ببریم؟

گزینه های درمانی لخته خون در پا شامل موارد زیر است:

1_ رقیق کننده های خون

 لخته خون در پا معمولاً با داروهای ضد انعقاد که رقیق کننده خون نیز نامیده می شوند، درمان می شود. این داروها لخته های خون موجود را از بین نمی برند اما می توانند از بزرگ شدن لخته ها جلوگیری کرده و خطر ایجاد لخته های بیشتر را کاهش دهند.

ممکن است لازم باشد قرص های رقیق کننده خون را به مدت سه ماه یا بیشتر مصرف کنید. مهم است که آنها را دقیقاً طبق دستورالعمل مصرف کنید تا از عوارض جانبی جدی جلوگیری کنید.

اگر وارفارین مصرف کنید، برای بررسی مدت زمان لخته شدن خون شما نیاز به آزمایش خون منظم دارید. زنان باردار نباید از داروهای خاص رقیق کننده خون استفاده کنند.

2_ جوراب های واریس

این جوراب های مخصوص زانو احتمال جمع شدن و لخته شدن خون شما را کاهش می دهد. برای جلوگیری از تورم همراه با ترومبوز ورید عمقی، آنها را روی پاها تا سطح زانوها قرار دهید. در صورت امکان حداقل در طول روز باید این جوراب ها را بپوشید.

درمان DVT به دلیل خطر ابتلا به عارضه تهدید کننده زندگی معروف به آمبولی ریوی مهم است. این اتفاق زمانی رخ می دهد که لخته خون از بین رفته و از طریق خون عبور کرده و شریان ریه را مسدود می کند.

به محض تشخیص DVT ، احتمالاً داروهای تجویز شده ای به شما گفته می شود که به عنوان داروهای ضد انعقاد خون یا رقیق کننده خون شناخته می شوند. اینها برای جلوگیری از رشد لخته و جلوگیری از لخته شدن بیشتر کار می کنند. تحقیقات نشان می دهد مصرف این داروها در خانه به همان اندازه مصرف آنها هنگام بستری در بیمارستان بی خطر و موثر است.

همچنین می توانید با چند درمان خانگی و تغییر سبک زندگی، به درمان علائم خود کمک کرده و از تشکیل لخته خون دیگر جلوگیری کنید.

درمان قطعی لخته خون در پا

درمان خانگی لخته خون در پا

درمان لخته خون در پا در خانه شامل موارد زیر است:

  • مصرف داروی ضد انعقاد تجویز شده
  • تسکین علائم، مانند درد پا و تورم
  • تغییر سبک زندگی برای کاهش خطر تشکیل لخته خون دیگر

درمان لخته شدن خون در پا معمولاً نیاز به مصرف داروهای ضدانعقاد خون دارد. این داروها توانایی خون برای لخته شدن را کاهش می‌دهند و از بزرگ شدن لخته‌های موجود جلوگیری می‌کنند.

داروهای هپارین و وارفارین دو نوع داروی ضدانعقاد هستند که اغلب برای درمان لخته خون در رگ پا به کار می‌روند. معمولاً اول هپارین تجویز می‌شود چون سریعاً وارد عمل شده و از ایجاد لخته‌های بیشتر جلوگیری می‌کند. پس از درمان اولیه، ممکن است نیاز به مصرف وارفارین هم داشته باشید تا از ایجاد لخته‌های جدید جلوگیری کند.

ممکن است پزشک جوراب های کشی طبی را هم تجویز کند تا علائم بهبود یابند و از مشکلات بعدی جلوگیری شود.

ترومبوز سیاهرگی عمقی

dvt چیست؟

لخته‌های خونی که در یک سیاهرگ تشکیل می‌شوند به نام ترومبوز سیاهرگی عمقی یا DVT شناخته می‌شود. این سیاهرگ در تمامی ماهیچه‌های ساق و ران پا جریان دارد. این نوع ترومبوز ممکن است در شکم یا لگن هم تشکیل شود.

ترومبوز سیاهرگی عمقی می‌تواند باعث درد و ورم در پا شده و منجر به مشکلاتی مانند آمبولی ریه شود. ترومبوز سیاهرگی عمقی و آمبولی ریه با هم به عنوان ترومبو آمبولی وریدی شناخته می‌شوند.

سرخرگ يا شريان مسئول رساندن خون از قلب به سمت اندام هاست در حالی که وريد يا سياهرگ مسئول تخليه خون و رساندن مجدد آن به سمت قلب است.

بیماری dvt

علائم لخته خون در پا

در برخی موارد، ممکن است ترومبوز وریدی عمقی هیچ علامتی نداشته باشد. اما علائمی که معمولا در گرفتگی رگ پا ظاهر می‌شوند، شامل موارد زیر هستند:

بیماری dvt معمولاً (نه همیشه) یک پا را درگیر می‌کند و زمانی که فرد پای خود را به سمت بالا و زانو خم می‌کند، درد ممکن است بیشتر شود.

انواع dvt

به طور کلی سه نوع dvt یا لخته خون وجود دارد که در رگ ها تشکیل می شود:

۱- ترومبوز وریدی سطحی

۲- ترومبوز وریدی عمقی (DVT)

۳- آمبولی ریوی (PE)

12 علت لخته شدن خون در پا

دلایل ترومبوز ورید عمقی شامل آسیب به داخل رگ خونی به دلیل ضربه یا سایر شرایط، تغییر در جریان خون طبیعی یا حالت نادری است که در آن خون بیش از حد معمول لخته می شود.

برخی از علت های لخته شدن خون در پا عبارتند از:

  1. نشستن طولانی مدت یا بی تحرکی
  2. جراحی اخیر
  3. ضربه اخیر به پایین تنه
  4. اضافه وزن
  5. حمله قلبی یا نارسایی قلبی
  6. بارداری یا زایمان اخیر
  7. استروژن درمانی یا قرص های ضد بارداری
  8. سرطان
  9. شرایط ژنتیکی نادر که بر عوامل لخته شدن خون تأثیر می گذارد
  10. برخی از بیماری های قلبی یا تنفسی
  11. افزایش سن
  12. شرایط پزشکی که بر رگها تأثیر می گذارد

پزشکان با استفاده از آزمایشات تصویربرداری مانند سونوگرافی داپلر و سی تی اسکن وضعیت را تشخیص می دهند.

علت لخته شدن خون در پا

آمبولی ریوی در بیماران مبتلا dvt

آمبولی ریوی زمانی رخ می‌دهد که یک لخته، وارد جریان خون ‌شود. تکه‌های لخته که می تواند این لخته خون در پا نیز باشد، رگهای خونی درون ریه را مسدود و از رسیدن خون به ریه جلوگیری می‌کنند.

اگر ترومبوز وریدی عمقی درمان نشود، حدود ده درصد شانس ابتلا به آمبولی ریه وجود خواهد داشت. آمبولی ریوی یک بیماری جدی است که پیامدهای زیر را دربردارد:

عوامل ایجاد کننده بیماری dvt

حدودا سالانه از هر هزار نفر یک نفر به ترومبوز وریدی عمقی مبتلا می‌شود. هر فردی ممکن است به دی وی تی مبتلا شود، اما شانس ابتلا به این بیماری پس از 40 سالگی بیشتر است. علاوه بر سن، ریسک فاکتورهای دیگری هم وجود دارند، از جمله:

🛑 این مقاله را حتما بخوانید: بیماری برگر در کمین افراد سیگاری

ترومبوز سیاهرگی عمقی چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر فکر می‌کنید که به ترومبوز سیاهرگی عمقی مبتلا شده‌اید، سریعاً به متخصص گرفتگی عروق پا مراجعه کنید. پزشک ممکن است یک آزمایش خون تخصصی به نام دی-دایمر را تجویز کند.

این آزمایش لخته‌های خونی که شکسته و وارد خون شده‌اند را شناسایی می‌کند. هرچه تعداد تکه‌ها بیشتر باشد، احتمال اینکه در سیاهرگ لخته وجود داشته باشد، بیشتر است.

اما آزمایش دی-دایمر همیشه قابل اطمینان نیست؛ چون تکه‌های لخته خون می‌توانند پس از عمل جراحی، آسیب یا در طول بارداری افزایش یابند. آزمایش‌های بیشتر مانند اسکن فراصوت هم باید انجام شوند تا ترومبوز سیاهرگی عمقی تأیید شود.

اسکن فراصوت برای یافتن لخته در سیاهرگ استفاده می‌شود. یک نوع خاص از اسکن فراصوت، اسکن داپلر نامیده می‌شود که می‌تواند سرعت جریان خون در یک رگ را تشخیص ‌دهد. با این کار، پزشک تشخیص می‌دهد که آیا جریان خون آهسته‌تر یا مسدود شده است، که ممکن است در نتیجه وجود لخته خون باشد.

اگر نتایج آزمایشات دی-دایمر و اسکن فراصوت نتوانند تشخیص ترومبوز سیاهرگی عمقی را تأیید کنند، از ونوگرافی استفاده می‌شود. در طول ونوگرافی، یک مایع به نام رنگ کنتراست، درون ورید پا تزریق می‌شود. رنگ از پا به سمت بالا حرکت می‌کند و از طریق اشعه ایکس قابل ردیابی است. اگر یک لخته، جریان خون را مسدود کرده باشد، اشعه ایکس آن را به شکل یک وقفه در جریان خون نشان می‌دهد.

درمان dvt

درمان لخته خون با وارفارین

پیشگیری از ترومبوز سیاهرگی عمقی

اگر در خطر ترومبوز سیاهرگی عمقی هستید، می‌توانید با انجام برخی اقدامات قبل و بعد از رفتن به بیمارستان، از لخته شدن خون جلوگیری کنید. قبل از رفتن به بیمارستان، قرص ترکیبی ضدبارداری را موقتاً قطع کنید. زمانی که در بیمارستان هستید، می‌توانید جورابهای کشی طبی بپوشید. پس از ترک بیمارستان، تیم پزشکی توصیه‌هایی به شما می‌کند تا از ترومبوز سیاهرگی عمقی یا دیگر مشکلات پیشگیری شود. این راهکارها شامل موارد زیر می‌شود:

درمان قطعی زخم پای دیابتی به کمک دارو و جراحی

اگر ریسک یا سابقه قبلی ترومبوز سیاهرگی عمقی دارید، قبل از رفتن به سفرهای طولانی با متخصص گرفتگی عروق پا مشورت کنید. در هنگام سفرهای طولانی (شش ساعت یا بیشتر) با قطار، هواپیما یا اتومبیل شخصی، باید اقداماتی را انجام دهید تا از ترومبوز سیاهرگی عمقی پیشگیری شود. از جمله اینکه:

 

مدت زمان درمان لخته خون در پا

درمان کامل DVT یا لخته خون در پا ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد. از بین رفتن حتی یک لخته سطحی که یک مسئله بسیار جزئی باشد ممکن است هفته ها طول بکشد.

مدت زمان معمول درمان برای DVT بسته به عوامل خطر، حداقل شش ماه است. البه پزشک شما ممکن است یک دوره درمان کوتاه تر یا طولانی تر را توصیه کند.

زندگی پس از DVT

بیماری DVT می تواند یک تجربه غیر منتظره و آسیب زا باشد. علاوه بر سر و کار داشتن با یک بیماری بسیار دردناک، ممکن است از اینکه چگونه می تواند روی سلامتی شما تأثیر بگذارد ترس داشته باشید و از آینده خود نگران باشید و یا ممکن است از اینکه دوباره اتفاق می شود عصبانی یا ناامید شوید. اما امیدواریم که ارائه برخی از پاسخ ها به سوالات رایج و نگرانی های مربوط به زندگی پس از DVT به شما کمک کند تا با اعتماد به نفس بیشتری در چند ماه آینده با بهبودی DVT روبرو شوید.

چه زمانی درد پای من متوقف خواهد شد؟

در طی چند روز از شروع درمان با داروی رقیق کننده خون، بیشتر افراد احساس بهتری خواهند داشت. اما تقریباً نیمی از افرادی که DVT داشته اند درجاتی از ناراحتی مزمن را تجربه می کنند و حدود 15٪ از افراد دچار درد و تورم مزمن متوسط ​​تا شدید می شوند. این سندرم پس از ترومبوتیک  نامیده می شود و تا حدودی در اثر آسیب یا باقی مانده بافت اسکار داخل ورید ایجاد می شود. با پزشک متخصص خود در مورد استفاده از جوراب های فشاری درجه بندی شده برای کاهش درد و تورم صحبت کنید.

آیا جابجایی بیماری را بدتر خواهد کرد؟

در حالی که در ماه اول خطر از بین رفتن DVT و تبدیل شدن به آمبولی ریوی وجود دارد، اما فعالیت بدنی طبیعی معمولاً پیشنهاد می شود. در شخصی که فعالیتهای روزمره خود را ادامه می دهد در مقایسه با شخصی که این کار را انجام نمی دهد، خطر ابتلا به آمبولی ریوی افزایش نمی یابد.  درباره سطح فعالیت بدنی خود با متخصص خود صحبت کنید.

برای آسان شدن سازگاری با زندگی بعد از DVT چه کار دیگری می توانم انجام دهم؟

شما ممکن است دچار استرس، اضطراب یا ترس از داشتن DVT دیگر شوید. این کاملا طبیعی است و اغلب این احساسات بعد از مدتی فروکش می کنند. همراهی دوستان و خانواده در طول دوران نقاهت می تواند کمک کند. درباره مراقبت از سلامتی خود پس از DVT بیشتر مطالعه کنید، یا برخی از گروه های پشتیبانی را بررسی کنید.

دکتر ارش توفیق فوق تخصص جراحی عروق

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۴ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 294 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید. آقای دکتر من 33 سالم هست و حدود 3 سال هست مشکلی دارم. در ناحیه ماهیچه هر دو ساق پا احساس گرفتگی دارم. همیشه بعد از بیدار شدن میبایست تا یک دقیقه لنگ لنگان راه بروم تا این گرفتگی باز شود. یک درد داخلی هم در ناحیه کتف و دست چپ دارم که گاهی حدود 2 روز طول میکشد. درد نسبتا زیادی هست. در پاها ورم ندارم ولی احاس سنگینی گاهی اوقات هست. در هنگام نشستن و پا روی پا انداختن درد کتفم بیشتر می شود. هنگام راه رفتن بیش از یک ساعت درد و خستگی شدیدی در هر دو پا دارم. ضمنا واریکوسل گرید 3 هم دارم. به دکتر متخصص داخلی مراجعه کردم با توجه به آزمایش خون مواردی مثل منیزیم وویتامین دی و بقیه موارد چک شد و با دارو بیشتر از میزان استاندارد بالا رفت ولی خوب نشدم. دکتر قلب رفتم تست ورزش انجام دادم و گفتن مشکلی نیست. دو تا دکتر اعصاب رفتم بعد از ام آر آی گفتن یک دیسک کم در ناحیه گردن و کمر داری که در مجموع زیاد جدی گفتن نیست. ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایید واقعا این همه دکتر و آزمایش دادن و عکس برداری خسته کننده شده است.
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق پنجشنبه ۴ آذر ۰( 2 سال پیش)
      با توجه به سن شما بعید است مشکل عروقی داشته باشید و احتمالا از دیسک کمرتون است
  • تصویر کاربر Salar یکشنبه ۳۰ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 273 مشاهده پرسش
    با سلام اقای دکتر مادر من ۵۳ سالشونه و دچار فشار خون بالا هستن و کارمون هم طوریه که طول روز همیشه سرپا هستن و تقریبا ۵ روز بعد از دریافت دوز دوم استرزانکا دچار ورم در پای راستشان شد البته ما فکر میکردیم عضلانیه و بعد ۶روز به سونگرافی مراجعه کردیم و لخته خون حاد ورید پوپلیته ال با گسترش به پروگزیمال پای چپ نوشتن و الان ۲۴ ساعته در ccu بستری هستن و من خیلی نگرانم که نکنه این لخته تکان بخوره و بره تو ریش و البته pt هم نرماله و از جاشم تکون نمیخوره لطفا بفرمایین چند روز طول میکشه درست بشه و چقدر ریسک حرکت لخته داره خیلی نگرانم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق یکشنبه ۳۰ آبان ۰( 2 سال پیش)
      خب توی سی سی یو بستری هستند و با دارو مانع از امبولی میشوند. با دقت به دستورات پزشکشون عمل بفرمایید
  • تصویر کاربر سمیه سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 258 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر، خواهرم 5سال پیش زایمان کرد و متاسفانه کل رگ پای چپ و لگن ش پر لخته شد.شدن بسته شدن عروق به جدی بود که پزشکشون تصمیم گرفتند پای ایشون رو قطع کنند.ما در شهر دور افتاده هستیم.اما خدارا شکر همان زمان بر حسب اتفاق پزشکی از تهران که برای تفریحات به شهر ما آمده بود پای ایشان را عمل کردن و موفقیت آمیز بود اما الان باز کل پاشون بعد 5 سال و لگنشون پر از واریس هست و اصلا براشون مقدور نیس پشتون رو تکون بدند ...جوراب هم دو سالی هست نمی پوشند. آیا وضعیتشون خطرناکه؟ یا دوباره باید جوراب بپوشن؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      بله باید بپوشن
  • تصویر کاربر مهدی جمعه ۱۴ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 252 مشاهده پرسش
    باسلام من ۳۶ساله هستم دوماه‌پیش به دلیل دردوتورم‌پای چپ به بیمارستان مراجعه کردم ودی وی تی تشخیص داده شد و۴روز بستری با داروی ضد انعقاد خون که بهم تزریق میشددرمان شدم‌ورم‌پام کم‌شد و مرخص شدم وبرای من دارویی به جز قرص آهن وفولیک اسید تجویز نشد الان بعد از گذشت دوماه دوباره پای چپم ورم کرده البته دردی نداره من کارگر هستم کارم سرپایی است لطفا منو راهنمایی کنید خیلی نگران هستم‌ممنون میشم ازتون
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۱۴ آبان ۰( 2 سال پیش)
      باید داروی ضد انعقاد خوراکی مصرف کنید
  • تصویر کاربر پریا پنجشنبه ۱۳ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 273 مشاهده پرسش
    سلام مادر من یکی از پاهاش خون لخته شده و ورم کرده و حال تهوع و سر گیجه هم داشتن و در بیمارستان بستری شدن و دکترا میگن نباید پاش رو تکون بده و تا چند روز دیگه خوب میشه . و دلیل لخته شدن خون مصرف زیاد قرص زد بارداری اعلام کردن . می خواستم بدونم واقعا خوب میشه و خطری مادر من رو تهدید نمیکنه؟. تو رو خدا راس بگین 😭
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق پنجشنبه ۱۳ آبان ۰( 2 سال پیش)
      بله حتما خوب میشن فقط باید به حرف دکتراشون گوش کنن
  • تصویر کاربر کریمیان پنجشنبه ۱۳ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید.
    بنده ۲-۳روزی هست که پشت ران پای چپ و راستم انگار که خون لخته شده ردز اول خیلی کم بود الان که ۳روز گذشته اندازه کف دست بنفش شده دوتا پام. دردندارم اما احساس میکنم خیلی جزیی ورم داره.
    راهنمایی میکنیدلطفا؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق پنجشنبه ۱۳ آبان ۰( 2 سال پیش)
      اگر ایتطور است باید به پزشک نراجعه کنید
  • تصویر کاربر محیا جمعه ۷ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 270 مشاهده پرسش
    سلام شرمنده من سه بار دچار گرفتگی عضله ی پای چپم شدم که درد زیادی رو حدودا دو الی سه دقیقه تجربه می کنم ولی دیگه بعد اون علائمی ندارم خواستم ببینم عروق پام گرفته؟ ۱۷ ساله هستم و اضافه وزن دارم
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۷ آبان ۰( 2 سال پیش)
      نه از عروق نیست احتمالا بایر تحرک خود را بیشتر کنید و ورزش کنید
  • تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۶ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    باسلام من ۳۶ساله هستم دوماه پیش دچار دی وی تی شدم یک هفته در بیمارستان بستری شدم الان در پای چپم ورم دارم پشت زانو وساقم از پای دیگر بزرگتر است آیا خطرناکه اگه امکان داره راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق پنجشنبه ۶ آبان ۰( 2 سال پیش)
      ورم در طول زمان چند ماهه بهتر می شود درمان را ادامه دهید
  • تصویر کاربر فریبا جمعه ۳۰ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    سلام من حدودا یکماهیه در اثر قرص بارداری دچار دی وی تی شدم خواستم بدونم دیگه نمیتونم از قرص های ضد بارداری و هرمونی استفاده کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۳۰ مهر ۰( 2 سال پیش)
      بهتر است استفاده نکنید
  • تصویر کاربر حمید جمعه ۳۰ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 259 مشاهده پرسش
    حدود سه سال پیش پای راست بنده دچار سوزش شده و باMRI که از ستون فقرات به متخصص جراحی مغز و اعصاب ارائه کردم ایشان فتق خفیف دیسگ تشخص دادند و معتقد بودند ای دیسگ نباید مشکل آنچنان ایجاد کند با توجه به اینکه در ناحیه ساق پای راست ریزش مو و تورم دارم خواستم‌ بدانم ممکن سوزش و بی حسی پای راست از نوک انگشتان تا لگن مربوط به گرفتگی عروق باشد تا به پزشک متخصص جراحی عروق مراجعه کنم
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۳۰ مهر ۰( 2 سال پیش)
      باید بررسی شود ببینیم گرفتگی عروق دارد با نه
درحال دریافت اطلاعات