پیشگیری از واریس در جوانی؛ علائم و بهترین راه درمان

آیا می دانید حتی افراد جوان در معرض خطر ابتلا به واریس قرار دارند؟ خوشبختانه، جوانان مبتلا به واریس، گزینه های درمانی زیادی دارند، و پیشگیری از واریس در این سن میتواند در سریعترین حالت ممکن شما را به بهبودی برساند.

رگ های واریسی، معمولاً در بانوان مسن دیده می شود، اما در سنین 20 یا 30 سالگی هم می توان به این بیماری مبتلا شد. خبر خوب این است که چندین گزینه مانند درمان واریس با لیزر و یا اسکلروتراپی واریس میتوانند درد واریس را از بین برده و زیبایی را به پاهای شما بازگردانند. در ادامه به راه های پیشگیری از واریس در جوانی بیشتر می پردازیم. 

علت واریس پا در جوانی

برخی از علت هایی که ابتلا به واریس را در جوانی افزایش می دهند عبارت اند از:

ژنتیک

یکی از بزرگترین عواملی که بر سلامت رگها تأثیر می گذارد ژنتیک است. اگر شما مستعد ابتلا به واریس هستید، حتی در سنین جوانی نیز احتمال دارد آسیب ببیند.

چاقی و اضافه وزن یکی از عوامل مهم ابتلا به واریس در جوانی

چاقی امروزه بیشتر از هر زمان دیگری در جوانان عامل ابتلا به واریس است. کمبود حرکت همراه با وزن اضافی نیز به رگها فشار وارد می کند و می تواند باعث ایجاد واریس شود.

یکی دیگر از دلایل علت واریس در جوانی، افزایش اضافه وزن و چاقی است. به دلیل اینکه وزن اضافه شده فشار بیشتری به رگها وارد می کند. اگر کسی چاق باشد، فعالیت  بدن برای حفظ سلامتی به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

فشار اضافه شده به وریدها می تواند منجر به جمع شدن بیشتر آن ها شود و ممکن است منجر به ترومبوز ورید عمقی (DVT) شود، که می تواند باعث تشکیل لخته های بزرگ خون شده و به ریه ها منتقل شود و در نتیجه منجر به آمبولی ریوی (PE) شود که این مشکل خطرناک و کشنده باشد.

اگر مشکل در مراحل اولیه درمان شود، می توان از بسیاری از این اثرات جلوگیری کرد. عوارض واریس پا، می تواند خطرناک باشد زیرا خونی که در این وریدها جمع می شود می تواند باعث ایجاد لخته گردد. یک اعتقاد رایج وجود دارد که واریس فقط در زنان باردار و مسن اتفاق می افتد، اما مردان نیز به همان اندازه مستعد ابتلا به اریس هستند. 

علت واریس در جوانی

🛑 اعتقاد به اینکه واریس فقط برای سنین بالاتر از 50 سالگی اتفاق می افتد، فقط یک افسانه است. جوانان  نیز می توانند دچار واریس شوند.

نشستن یا ایستادن طولانی

یکی دیگر از علت واریس در جوانی سبک زندگی است، به ویژه در مشاغلی که شامل نشستن یا ایستادن طولانی است. با توجه به توسعه فعالیت های جوانان با اینترنت، زمان قابل توجهی را نشسته به کار می پردازند و این مسئله یکی از علت های مهم واریس در جوانی است.

عکس این مطلب نیز صادق است. نوجوانانی که خود را در فعالیت های بدنی و ورزشی سخت تحت فشار قرار می دهند نیز ممکن است در معرض خطر رگ های واریسی و عنکبوتی باشند زیرا ضربه به ناحیه ای از بدن ممکن است باعث آسیب به وریدها شود و منجر به نارسایی وریدی شود.

بارداری

 در دوران بارداری، جنین در حال رشد، روی وریدهای زیر شکم قرار می گیرد، که این امر می تواند میزان تجمع خون در پاها را افزایش دهد. به طور معمول، واریس در بارداری، پس از تولد کودک از بین می رود.

افزایش سطح هورمون ها در دوران بارداری همچنین باعث شل شدن دیواره های عضلانی رگ های خونی می شود  که خطر ابتلا به واریس را افزایش می دهد.

سیگار کشیدن

یکی دیگر از علت واریس در جوانی سیگار کشیدن جوانان می باشد. زیرا زمانی که وریدها نتوانند خون را به درستی از پاها به قلب پمپاژ کنند، واریس ایجاد می شود. علاوه بر این، سیگار کشیدن می تواند تشکیل لخته های خون در عمق رگهای پا را تشدید کند. این بیماری به عنوان DVT یا ترومبوز ورید عمقی شناخته شده است.

مصرف قرص های ضد بارداری یا هورمونی

نوسانات هورمونی نیز ممکن است در ایجاد رگهای واریسی نقش داشته باشند. قرص های ضد بارداری، حاوی هورمون ها، می توانند خطر ابتلا به واریس را افزایش دهند. همچنین دارو هایی که بر گردش خون اثر می گذارند در بروز ورید های واریسی و عنکبوتی نقش دارند.

راه های پیشگیری از واریس چیست؟

واریس به دلایل مختلف ایجاد می شود. عوامل خطر شامل سن، سابقه خانوادگی، زن بودن، بارداری، چاقی، جایگزینی هورمونی یا جلوگیری از بارداری، نشستن طولانی مدت یا ایستادن و سایر موارد است. اجتناب از برخی از این عوامل خطر – مانند سابقه خانوادگی یا سن – دشوارتر از سایرین است. اما آیا راهی برای جلوگیری از تشکیل واریس وجود دارد؟

متاسفانه، پاسخ منفی است. با این حال، می توانید از وخیم شدن واریس موجود جلوگیری کنید. همچنین می توانید یک سبک زندگی سالم داشته باشید تا از ابتلا به واریس جوگیری کنید. اینجا نکاتی وجود دارد.

1. از نشستن طولانی مدت یا ایستادن خودداری کنید

ایستادن یا نشستن به مدت طولانی در یک وضعیت باعث می شود که خون شما در رگ های پا بر خلاف جاذبه حرکت کند. این وضعیت باعث می شود فشار در وریدها بالا رود. این امر می تواند در نهایت باعث جمع شدن خون در اطراف مچ پا شود و پاها، متورم و دچار درد شوند.

2. جوراب واریس بپوشید

جوراب های واریس می توانند دریچه های رگ شما را در وضعیت مناسب نگه دارند و باعث می شود که رگ ها به درستی کار کنند و باعث کاهش درد در استخوان، تورم و درد شوند.

3. یک سبک زندگی سالم داشته باشید

واریس می تواند بر اساس عوامل خطر ایجاد شود که نمی توانید روی آنها تأثیر بگذارید. این مهم باعث می شود که سعی کنید برای جلوگیری از آسیب بیشتر به رگهای خود، عادات سالم زندگی را تمرین کنید.

همان طور که گفتیم چاقی، با فشار بیشتر در داخل وریدها ، یکی از عوامل تشدید کننده واریس است. مصرف یک رژیم غذایی سالم مبتنی بر کربوهیدرات های پیچیده، مقدار کافی پروتئین و چربی های سالم در درجه اول اهمیت قرار دارد. از غذاهای پر نمک پرهیز کنید و غذاهای سرشار از فیبر و پتاسیم را جایگزین کنید.در طول روز به اندازه کافی آب بنوشید (آبرسانی مناسب به معنای گردش خون سالم است).

4. ورزش باید بخشی از برنامه روزمره شما باشد

مفیدترین ورزش برای جلوگیری از واریس، پیاده روی است. یوگا نیز گزینه مناسبی است. می توانید حرکات زیادی را تمرین کنید که پاهایتان را بالاتر از قلب قرار می دهند. این حالت ها وارونگی نامیده می شوند.

راه های پیشگیری از واریس

ورزش های مضر برای واریس را بشناسید. 

5. موقعیت خواب برای زنان باردار

بارداری یکی از بزرگترین علت واریس در جوانی است. خوابیدن به پهلوی چپ ممکن است به جلوگیری از تشکیل واریس کمک کرده و علائم واریس موجود را کاهش دهد. این وضعیت خواب به شما کمک می کند تا فشاری که رحم در حال انبساط به رگ بزرگ در ناحیه لگن شما وارد می کند، واقع در سمت راست میانی بدن شما باشد.

درمان واریس در جوانی

سالها پیش، بیماران مبتلا به واریس، باید بین رنج بردن از این بیماری یا استفاده از روش های تهاجمی و گران قیمتی مانند تخلیه ورید یکی را انتخاب می کردند. خوشبختانه آن روزها گذشته است.

امروزه گزینه های سریع و موثر بسیاری برای درمان قطعی واریس وجود دارد، از جمله درمان ترکیبی لیزر، اسکلروتراپی واریس و فلبکتومی سرپایی. بیماران معمولاً پس از یکی دو ساعت بعد از مراجعه به خانه باز می گردند.

درمان سریع واریس فواید زیادی دارد. مطالعات نشان می دهد که مداخله زودهنگام برای بیماری وریدی، نه تنها علائم واریس پا را تسکین می دهد، بلکه به بهبود بیماری های جدی مانند زخم پا نیز کمک می کند.

فارغ از اینکه چند سال دارید، واریس می تواند بسیار آزاردهنده باشد. خوشبختانه، متخصص عروق، می تواند در مورد اینکه کدام روش درمانی برای شما مناسب است، اطلاعات بیشتری به شما بدهد. برای اطلاع از گزینه های درمانی خود، یک جلسه مشاوره با مرکز ترمیم عروقی، تعیین نمایید.

چه کسانی به واریس مبتلا می شوند؟ فقط افراد مسن به این بیماری دچار نمی شوند.

واریس چیست؟

واریس، زمانی اتفاق می افتد که دریچه های موجود در وریدها، به درستی کار نکنند. به طور معمول، ورید، وظیفه پمپاژ خون از اندام ها به سمت قلب را برعهده دارد. برای این کار، درون آنها یک سری دریچه یک طرفه قرار دارد که به خون اجازه می دهد تنها در یک جهت جریان داشته باشد. این دریچه ها، از تجمع خون در پاها، یا سایر قسمت های بدن، جلوگیری می کنند.

اگر این دریچه ها به درستی کار نکنند، وریدها به سختی می توانند خون را به قلب برسانند. پس از مدتی، تجمع خون در ورید، باعث انبساط آن می گردد، که ظاهری ناخوشایند و پیچ خورده، ناشی از واریس، ایجاد می نماید.

واریس چیست؟

وریدها، رگ های خونی هستند که خون را به قلب برمی گردانند. دریچه هایی درون وریدها وجود دارد که با باز و بسته شدن خود، خون را به سمت قلب سوق می دهند. وقتی این دریچه ها از کار بیفتند، به روال عادی باز و بسته نمی شوند. این اختلال عملکرد، باعث می شود که خون، به جای اینکه به سمت قلب برود، به عقب حرکت کرده و، به ویژه در اندام تحتانی، تجمع یابد. این برگشت و تجمع خون، می تواند سبب ایجاد واریس شود.

واریس، سبب کش آمدن دیواره وریدها، که ممکن است در حال حاضر ضعیف باشند، می گردد و در نتیجه، رگها به صورت پیچ خورده و آبی رنگ، درست در زیر پوست ظاهر می شوند.

درمان واریس با چسب وناسیل چگونه انجام می شود؟
چسب واریس وناسیل، که قبلاً با نام چسب سافئون شناخته می شد، برای بستن رگ سافنوس ران، استفاده می شده است. بعد از اینکه رگ، با چسب بسته شد، این رگ، ابتدا کمی سفت شده و سپس توسط بدن جذب می شود. این عمل با کمترین جراحی صورت می گیرد.

عوامل رایج ایجاد واریس در جوانان

✅ بارداری یکی از مهمترین دلایل ابتلا به واریس در بالغین جوان، بارداری است. تغییرات هورمونی ناشی از بارداری، به ویژه افزایش سطح استروژن، می تواند باعث شل شدن و کشیدگی دیواره وریدها شود. این امر، باعث می شود که دریچه، نتواند عرض ورید را کاملا بپوشاند و به طور موثر، از برگشت خون جلوگیری کند. واریس ناشی از بارداری، می تواند در پاها یا در کشاله ران ایجاد و باعث ابتلا به سندرم احتقان لگن گردد.

✅ ایستادن یا نشستن های طولانی مدت نیز می تواند به ایجاد رگ های قرمز روی ران پا در جوانان کمک کند. وریدها، برای بازگرداندن خون به قلب، به فشار ناشی از انقباضات عضلانی در ساق پا و عضلات چهار سر ران متکی هستند. اما، در هنگام کم تحرکی، عضلات انقباض چندانی ندارند و وریدها نیز کمک مورد نیاز خود را دریافت نمی کنند. به علاوه، ایستادن در تمام طول روز، باعث می شود که خون در ستون های عمودی در پاها قرار گرفته و به دریچه فشاری رو به پایین وارد نماید. ترکیبی از بی تحرکی و ایستادن طولانی مدت، می تواند باعث از کار افتادن دریچه ها و در نهایت ابتلا به واریس شود.

✅با داشتن سابقه خانوادگی، خطر ابتلا به واریس چند برابر می شود. برخی از افراد به طور طبیعی بیش از سایرین، مستعد ابتلا به واریس هستند، بنابراین اگر مادر یا مادربزرگ (یا پدر یا برادر) شما از این بیماری رنج می برند، احتیاط بیشتری داشته باشید.

مراقبت های بعد از لیزر واریس پا
درمان واریس در جوانی

چرا وریدهای واریسی معمولاً روی پاها قرار دارند؟

رگ های واریسی، بیشتر روی پاها دیده می شوند، زیرا وریدها خون را، برخلاف جهت جاذبه، به سمت قلب می برند. وجود نشت در دریچه و ضعف دیواره، می توانند حرکت خون را حتی دشوارتر کند.

درمان قطعی واریس پا با 10 راهکار ساده خانگی

چه کسانی به واریس مبتلا می شوند؟

اگر واریس تنها در افراد مسن رخ نمی دهد، چه کسانی به واریس مبتلا می شوند؟

تصور غلط رایج، مبنی بر اینکه فقط افراد مسن دچار واریس می شوند، بسیار منطقی به نظر می رسد، زیرا با افزایش سن، رگ ها و دریچه ها نیز پیر و ضعیف می شوند.

حقیقت این است که، حتی یک زن 20 ساله نیز می تواند به واریس مبتلا شود. برخی افراد، با احتمال بیشتری به واریس مبتلا می شوند و سن تنها یکی از عوامل ایجاد کننده آن است. در اینجا، گروه های دیگری از افراد، که ممکن است مستعد ابتلا به واریس باشند، آورده شده است:

مردان و زنان بالای 40 سال

حدود 22 میلیون زن در سنین 40 تا 80 سالگی به واریس مبتلا هستند. تصور می شود که هورمون های زنانه در ابتلا به این بیماری نقش دارند. در واقع، زنان، با اینکه بیشتر در معرض خطر ابتلا به واریس قرار دارند، تنها کسانی نیستند که به آن مبتلا می شوند. در بین مردان 40 تا 80 سال، 11 میلیون نفر مبتلا به واریس هستند.

زنانی که از داروهای هورمونی استفاده می کنند

 احتمال خطر ابتلا به واریس، در زنانی که از قرص های جلوگیری از بارداری، یا درمان جایگزینی هورمون استفاده می کنند، که گاهی برای کمک به علائم یائسگی تجویز می شود، بالاتر است.

افرادی که دارای سابقه خانوادگی قوی هستند

یکی از بزرگترین عواملی که بر سلامت رگها تأثیر می گذارد ژنتیک است. اگر شما مستعد ابتلا به واریس هستید، حتی در سنین جوانی نیز احتمال دارد آسیب ببیند. اگر سایر اعضای خانواده شما به واریس هستند، احتمالاً شما نیز به آن مبتلا خواهید شد. زیرا تصور می شود که نشت دریچه، یک وضعیت ارثی ست.

افراد مبتلا به اضافه وزن یا چاقی

 افزایش وزن فشار بیشتری بر دریچه ها و دیواره عروق وارد می کند و احتمال ایجاد واریس را افزایش می دهد. در حالی که وریدهای واریسی ممکن است در هر فردی ایجاد شوند، افراد دارای اضافه وزن یا چاق به طور قابل توجهی بیشتر به آن ها مبتلا می شوند و بیماران چاق معمولاً از علائم شدیدتری نسبت به سایر بیماران رنج می برند. 

احتمال واریس در افراد مبتلا به اضافه وزن یا چاقی

افراد با سابقه لخته شدن خون یا آسیب به ورید

 هرگونه آسیب به ورید، توسط ضربه یا وجود لخته خون، می تواند به دریچه ها و دیواره عروق آسیب برساند و احتمال تبدیل ورید به واریس را ایجاد نماید.

افرادی که مشاغل کم تحرکی دارند

 اگر یک کار پشت میزی دارید که برای مدت طولانی باید بنشینید، ممکن است دچار واریس شوید. عضلات پاها نقش مهمی در حرکت خون به جلو دارند، اما وقتی مدت طولانی می نشینیم یا می ایستیم، از کمک رسانی عضلات به حرکت دادن خون بر خلاف نیروی جاذبه، جلوگیری می کنیم.

افرادی که ایستاده کار می کنند

 کارگران رستوران، معلمان، مهمانداران و پستچی ها، تنها برخی از مشاغلی هستند که باید به مدت طولانی سر پا بایستند. درست مانند نشستن، ایستادن طولانی مدت نیز می تواند باعث ایجاد فشار بر وریدها و افزایش احتمال ابتلا به واریس شود.

زنان باردار

 در دوران بارداری، جنین در حال رشد، روی وریدهای زیر شکم قرار می گیرد، که این امر می تواند میزان تجمع خون در پاها را افزایش دهد. به طور معمول، واریس در بارداری، پس از تولد کودک از بین می رود.

حتی اگر به هیچ یک از این گروه های پر خطر تعلق ندارید، باید برخی از عوامل خطر ایجاد کننده واریس را بشناسید زیرا هنوز هم احتمال ابتلا به واریس وجود دارد. بعضی از خانم ها، فکر می کنند رگ های واریسی جذاب یا خوشایند نیستند. اما در واقع عوارضی، مهمتر از زیبایی رگ های واریسی وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید.

ابتلا به واریس در بارداری

اگر هریک از علائم زیر را در پاها داشته باشید، ممکن است نشانه ابتلا به واریس باشد و باید با پزشک خود صحبت کنید:

  • تورم در پاها، مچ پا یا کل پا
  • احساس سنگینی یا ناراحتی در پاها
  • تپش یا سوزش در پاها
  • خارش در اطراف رگ ها
  • تغییرات پوستی مانند سفت شدن یا تغییر در رنگ طبیعی

آیا تا به حال، هنگام فکر کردن درمورد واریس، تصور می کردید که برای مبتلا شدن به آن بسیار جوان هستید؟ اگر مشکوک به واریس بوده و علائم فوق را دارید، باید با پزشک خود صحبت کنید. درمان های واریس، می توانند کمک کننده بوده و سبب تسکین گردند. مجبور نیستید از واریس رنج ببرید.

دکتر آرش توفیق

فوق تخصص جراحی عروق و فلوشیپ درمان واریس پا

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حجت چهارشنبه ۲۶ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    باسلام وعرض ادب،من ۳۴ سالمه و پاهام اززانو به پاین اینقدردردمیکنه که نمیتونم سرپاوایستم ،وقتی هم میشینم خیلی دردداره،میسوزه،کف پام مخصوصا خیلی دردداره،میخواستم راهنمایی کنید چیکارباید بکنم.ممنون..
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق چهارشنبه ۲۶ آبان ۰( 2 سال پیش)
      به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید
  • تصویر کاربر M شنبه ۲۴ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید .۱۸ سالم هست و رگ های واریسی تقریبا در قسمت مچ پا دیده می شود راه درمان و پیشگیری رو لطفا بهم بگید
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق شنبه ۲۴ مهر ۰( 2 سال پیش)
      فعلا فقط جوراب واریس بپوشید
درحال دریافت اطلاعات