انواع واریس پا و روش های درمان آن

وریدهای واریسی ظاهر خوشایندی ندارند، اما معایب آن ها بسیار فراتر از مشکلات ظاهری آنهاست. این وریدها، اغلب باعث بروز مشکلاتی از جمله، درد، تورم و زخم در پاها می شوند. انواع مختلفی از واریس وجود دارد که هر کدام ویژگی منحصر به فردی برای خود دارند. این مساله، به این دلیل است که در بدن سیاهرگ های مختلفی وجود دارند که وقتی هر کدام از آن ها دچار واریس می شوند، علائم یکسانی را نشان نمی دهند. در این مقاله به بررسی رایج ترین انواع واریس پا می پردازیم…

انواع واریس پا

شناخت نوع واریس شما و انتخاب درمان مناسب برای آن جزو حوزه تخصصی، پزشکی با عنوان متخصص عروق قرار دارد. بنا به توصیه ی ما به هیچ عنوان با تشخیص خود به درمان واریس نپردازید. در ادامه ی محتوا علاوه بر انواع واریس به درمان های موجود برای این عارضه می پردازیم:

1_ واریس سیاهرگ صافن بزرگ

وریدهای واریسی صافن، سیاهرگ های صافن موجود در پاها را درگیر می کنند. واریس، باعث تورم این سیاهرگ ها می شود، به طوری که از روی پوست کاملا برجسته، بسیار بزرگ و طناب مانند به نظر می رسند. این نوع از وریدهای واریسی، ممکن است بی رنگ باشند اما کاملا مشخص هستند زیرا از زیر پوست بیرون زده اند.

2_ وریدهای واریسی مشبک

وریدهای واریسی مشبک، مانند شبکه ای گسترش یافته هستند و ناحیه وسیع تری از پوست را می پوشانند. وریدها، معمولا بزرگ تر هستند و به رنگ سبز، قرمز یا بنفش ظاهر می شوند. وریدها مشبک، معمولا از زیر پوست بیرون نمی زنند، اما می توانند ظاهری ناخوشایند داشته باشند.

3_ وریدهای عنکبوتی

وریدهای عنکبوتی، از نظر اندازه از مابقی وریدهای واریسی کوچکتر هستند و به رنگ قرمز یا آبی ظاهر می شوند. این وریدها، می توانند در هر نقطه ای از بدن ظاهر شوند. وریدهای عنبکوتی، معمولا به جای اینکه شکل مشبک داشته باشند، به شکل تار عنکبوت گسترده می شوند. همچنین این وریدها، نازک تر و کوچک تر از سایر وریدهای واریسی هستند. درمان واریس عنکبوتی با اسکلروتراپی با توجه به نظر پزشک میتواند درمان مناسبی برای شما باشد.

این نوع از وریدهای واریسی، شبیه تار عنکبوت یا شاخه های درخت هستند و بیشتر مشکلات ظاهری ایجاد می کنند. هر چقدر که وریدهای عنکبوتی طولانی تری باشند، احتمال اینکه در معرض عوارض جدی تری مانند زخم های پوستی، درماتیت و دردهای مزمن قرار بگیرید نیز، بیشتر است.

4_ واریس بارداری

در هنگام بارداری، بدن خون اضافی تولید کرده و فشار بیشتری بر رگ ها وارد می شود. این مساله، می تواند منجر به ایجاد واریس در پاها، ناحیه لگن و فرج شود. زنانی که حاملگی های متعدد داشته اند، بیشتر مستعد ابتلا به سندرم احتقان لگن (PCS) هستند. PCS، بیماری ای است که در اثر ایجاد وریدهای واریسی با شدت متوسط تا زیاد در ناحیه پاها و لگن ایجاد می شود و بسیار دردناک تر از واریس معمولی است. وریدهای واریسی دوران بارداری را می توان به طور موثر با استفاده از اسکلروتراپی هدایت شده با اولتراسوند (UGS) درمان کرد.

عوارض درمان نکردن واریس با شدت متوسط

وریدهای واریسی با شدت متوسط، برآمدگی های بزرگ در زیر پوست و به رنگ آبی مایل به بنفش هستند و در ابتدا فقط یک مشکل ظاهری به حساب می آیند، اما اگر درمان نشوند، می توانند منجر به بروز مشکلات جدی تری برای سلامتی شوند. در صورتی که شما ورید واریسی متوسط دارید، بهتر است برای معاینه وریدها و بررسی احتمال بروز مشکلات جدی تر، به متخصص عروق مراجعه کنید؛ زیرا، ممکن است این وریدها علایم و عوارض دیگری نیز داشته باشند. 

وریدهای واریسی متوسط، دیگر قادر نیستند جریان خون را از خود عبور دهند، در این صورت، خون به جای اینکه به قلب بازگردد درون ورید تجمع می کند. درمان واریس با لیزر درون وریدی (EVL) یا اسکلروتراپی واریس، هدایت شده با اولتراسوند (UGS)، درمان کرد.

زمانی که وریدهای ورایسی درمان نشوند، ظاهر آن ها بدتر شده و باعث ایجاد مشکلات جدی تری برای سلامتی می شوند. یکی از این بیماری ها، بیماری مزمن وریدی است که می تواند باعث ضخیم تر شدن پوست و بافت ها، ایجاد زخم های پوستی، تغییر رنگ پوست و همچنین تورم شدید، شود. انجام جلسات درمانی مکرر برای درمان واریس با شدت زیاد، ضروری است.

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم