ایا واریس باعث ورم پا میشود؟

آیا واریس باعث ورم پا میشود؟ بله. یکی از علل شایع ورم پا، نارسایی وریدی یا نشت رگ ها می باشد. نشت کردن رگ ها، یکی از علل ابتلای برخی از افراد به واریس است. انقباضات ماهیچه در پایین پاها مانند پمپ عمل می کنند و دیواره های ارتجاعی رگها به بازگشت خون به قلب کمک می کنند. دریچه های ریز در رگهای شما باز می شوند تا خون به طرف قلب جریان پیدا کند، سپس بسته می شوند تا از بازگشت خون جلوگیری کنند. 

به طور طبیعی، دریچه های یک طرفه در رگهای پاها، از بازگشت خون به طرف قلب جلوگیری می کنند. زمانی که دریچه ها به طور صحیح عمل نمی کنند، باعث برگشت خون در رگ می شوند. این شرایط به نوبه ی خود باعث ورم پاها می شود. ورم پای ناشی از واریس معمولاً قسمت های پایین پا مانند کف و مچ پا را درگیر می کند. در این مقاله ما می خواهیم در مورد علل و نشانه های ورم پا صحبت کنیم. 

آیا واریس باعث ورم پا می شود؟

آیا رگهای واریسی می توانند موجب ورم پا شوند؟ بله. در واقع، نارسایی وریدی که در اثر ابتلا به واریس پا رخ می دهد، یکی از شایع ترین علل ورم پاها می باشد. اگر ورم پای ناشی از واریس دارید، به احتمال زیاد ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

عوامل خطر:

دیگر دلایل ورم پا

گرچه، علل مختلف بسیاری برای ورم پاها وجود دارد که از میان آنها می توان به ورم پای مربوط به تجمع مایعات و ورم ناشی از التهاب اشاره کرد. موارد زیر شایع ترین علل ورم پا هستند:

آیا ورم پا خطرناک است؟

ورم پاها ممکن است نشانه ی یک بیماری زمینه ای باشد، بنابراین مراجعه به پزشک از اهمیت زیادی برخوردار است. این شرایط بسته به علت ورم می تواند خطرناک باشد، گرچه، ورم خفیف می تواند بر اثر نشستن یا ایستادن طولانی مدت، بارداری، غذاهای پرنمک یا سندرم پیش از قاعدگی باشد.

چه زمانی باید در مورد ورم پا نگران شوم؟

اگر بدون هیچ دلیل واضحی، دچار ورم پای شَدید و ناگهانی شُدید، باید فوراً تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرید. اگر ورم پا، پادرد، مشکلات تنفسی یا درد قفسه سینه دارید، مراقبت های اورژانسی باید دریافت کنید. از آنجا که ورم پا علل مختلفی می تواند داشته باشد، ما توصیه می کنیم به پزشک مراجعه کنید تا علت ریشه ای ورم پا را تشخیص دهد.

روش های درمان واریس

ورم پای زیاد معمولاً نشانه ی شرایط پیش رونده ای است که ممکن است منجر به مشکلات دیگری شود. درمان ورم پای ناشی از واریس بسته به تشخیص پزشک و شدت مشکل شما می تواند متفاوت باشد. به طور کلی، بهتر است ابتدا، علت ریشه ای مشکل خود را درمان کنید. چندین روش برای درمان واریس و نارسایی وریدی وجود دارد، گرچه، جدیدترین تکنولوژی درمانی شامل استفاده از لیزر رادیوفرکانسی برای درمان واریس  یا اسکلروتراپی برای از بین بردن رگهای واریسی می شود. 

زمانی که منبع اصلی رگ های واریسی از بین می رود، رگ های کوچکتر دیگر مانند شاخه های رگ بزرگتر معمولاً از بین می روند. این درمان ها در مطب پزشک با استفاده از بی حسی موضعی انجام می شوند. درمان واریسی به عوامل زیادی از جمله سن، وضعیت سلامتی، موقعیت رگ های واریسی و غیره بستگی دارد. شما و پزشکتان می توانید در مورد انتخاب درمان مناسب، بهترین تصمیم را بگیرید. 

1_ لیزر رگ های واریسی با لیزر

در این روش، یک کاتتر کوچک به اندازه ی یک رشته ماکارونی وارد رگ بیمار می شود و انرژی را وارد می کند. این انرژی، رگ را کوچکتر می کند و یا می بندد. این روش بسته به نتایج سونوگرافی به عنوان اولین درمان استفاده می شود و اغلب برای رگ های بزرگتر استفاده می شود. انواع انرژی های مورد استفاده شامل درمان واریس با لیزر و رادیوفراکنسی می شوند.

2_ اسکلروتراپی واریس پا 

در این روش، فوم به رگهای بیمار تزریق می شود. این فوم به پوشش رگها آسیب می رساند و باعث بسته شدن آنها می شود. از این روش معمولاً برای رگهای کوچکتری استفاده می شود که بعد از ابلیشن و درمان رگهای عنکبوتی باقی می مانند. اسکلروتراپی واریس پا که می تواند رگهای واریسی بزرگتر را با کمترین احتمال خطر و ناراحتی درمان کند.

3_ فلبکتومی واریس

در این روش با استفاده از یک برش 2 میلی متری رگ خارج می شود. این روش دائمی ترین درمان واریس می باشد و معمولاً بعد از روش درمانی ابلیشن برای رگهای کوچکتر استفاده می شود.

4_ تغییر سبک زندگی برای ورم پای ناشی از واریس

بسته به شدت شرایط، ما تغییرات سبک زندگی را برای تکمیل درمان ورم پای ناشی از واریس توصیه می کنیم. در این جا، به چند مورد از تغییر در سبک زندگی اشاره شده که به تسکین رگهای واریسی ناشی از ورم پا کمک می کنند:

دکتر آرش توفیق، جراح و فوق تخصص عروق 

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم