ورزش ‌‌های مضر برای مبتلایان به وا‌‌ریس + درمان واریس پا با ورزش

 در این‌‌ مطلب به تعدادی از ورزش ‌‌های مضر برای وا‌‌ریس اشاره خواهیم کرد. ورزش منظم در بسیاری از مواقع میتواند باعث کاهش شدت درد واریس شود. البته تمامی ورزش‌‌ها برای کسانی که به بیماری وا‌‌ریس مبتلا هستند و از آن رنج می‌‌برند مناسب نیستند.

اگر شما بیماری وا‌‌ریس دارید، احتمالا به شما توصیه شده که باید ورزش کنید. این توصیه به این دلیل است که ورزش مداوم باعث افزایش جریان خون و کنترل وزن می‌‌شود و در نهایت می‌‌تواند علائم دردناک واریس را تسکین بخشد. وا‌‌ریس می‌‌تواند به دلیل عدم حرکت خون در جهت برعکس، به سمت قلب  که می‌‌تواند به علت داشتن اضافه وزن و یا نشستن و ایستادن طولانی اتفاق افتاده، به وجود آید. طبیعتاً به همین دلیل انجام ورزش می‌‌تواند به درمان آن کمک کند.

✅ به طور کلی، ورزش برای افراد مبتلا به وا‌‌ریس ممکن است مفید باشد. شاید برای شما جالب باشد بدانید کدام  ورزش‌‌ها برای وا‌‌ریس بی‌‌خطر هستند. نکته‌‌ی جالبی است. گرمای بیش از حد و فشار بیش از اندازه به خود می‌‌تواند ضرر بیشتری به رگ‌‌های شما وارد کند تا فایده. به همین دلیل، توصیه می‌‌شود ورزش‌‌های سبک هوازی که بیشترین فایده و کم‌‌ترین ریسک را دارند را انجام دهید.

ورزش ‌‌های مضر برای وا‌‌ریس کدامند؟

هرگونه ورزشی که فشار بیش از اندازه به شا‌‌هر‌‌گ‌‌ها وارد کند باید از انجام آن اجتناب کرد. این ورزش‌‌ها شامل:

وزنه‌‌برداری

 بلند کردن وزنه‌‌های سنگین باعث فشار و استرس به عضلات شکمی می‌‌شود، این کار باعث به تاخیر افتادن و کند شدن جریان خون از پاها به قلب می‌‌شود. این فشار باعث می‌‌شود خون در شاهرگ‌‌ها جمع شود و به دریچه‌‌های حساس قلب آسیب بزند. اگر با این حساب شما هنوز تمایل به بلند کردن وزنه دارید بهتر است از وزنه‌‌های سبک‌‌تر استفاده کنید، هم‌‌چنین در زمانی که وزنه را بلند می‌‌کنید باز‌‌دم انجام دهید، پاها‌‌یتان را در حالت موازی یا بالاتر از سطح قلب نگه دارید. این کار‌‌ها تا حدی اثرات این کار را کاهش می‌‌دهند.

دویدن

گرچه دویدن با سرعت متوسط و بالا از ورزش‌‌های هوازی بسیار خوبی هستند، باعث بالا بردن جریان خون می‌‌شوند اما این فعالیت‌‌ها می‌‌توانند برای رگ‌‌های پا و مفاصل مضر باشند. اگر هنوز می‌‌خواهید بدوید بهتر است از دویدن بر روی سطوح آسفالت و سخت صرف‌‌نظر کنید و روی سطوح نرم‌‌تر مانند چمن بدوید.

اگر تمایل دارید که بیشتر در مورد ورزش‌‌هایی که درد‌‌های وا‌‌ریس را کاهش می‌‌دهند بدانید می‌‌توانید از پیشنهاد‌‌های متخصصان در مرکز باز‌‌یابی رگ‌‌ها برای داشتن برنامه‌‌ی ورزشی هر‌‌روزه که به صورت تخصصی برای شرایط رگ‌‌های شما، راحتی و سلامت شما طراحی شده است، استفاده کنید. همین امروز برای گرفتن وقت تماس بگیرید.

درمان ترکیبی لیزر واریس پا و اسکلروتراپی

ورزش مناسب برای واریس پا

معمولا بهترین ورزش‌‌ها برای افراد مبتلا به وا‌‌ریس ورزش‌‌هایی هستند که باعث قوی کردن ماهیچه‌‌های ساق پا می‌‌شوند. این‌‌جا به چند نمونه اشاره خواهیم کرد که می‌‌توانید آن‌‌ها را امتحان کنید.

پیاده‌‌روی یا دوچرخه‌‌سواری

شاید پوشیدن یک جفت کفش ورزشی راحت و راه‌‌رفتن بهترین ورزش برای افراد مبتلا به وا‌‌ریس باشد. راه‌‌رفتن تنها باعث قوی و ساخته شدن عضلات ماهیچه ساق پا نمی‌‌شود، بلکه باعث بهتر شدن جریان خون می‌‌شود و فشار کمتری را به غضروف‌‌ها نیز وارد می‌‌کند. روزی 30 دقیقه قدم زدن سریع، 5 روز در هفته سلامت رگ‌‌ها را بهبود می‌‌بخشد. به طور مشابه، رکاب زدن با دوچرخه ثابت یا الپتیکال می‌‌تواند به عبور بهتر و قوی‌‌تر خون از شاهرگ‌‌ها در ماهیچه‌‌های ساق پا، بدون فشار آوردن به استخوان‌‌ها و مفاصل کمک کند.

تأثیر شنا بر واریس

ورزش هوازی سبک دیگر، پرتاب و لگد زدن هنگام شنا است که باعث بازگشت جریان خون از پاها به قلب می‌‌شود است. علاوه بر این، زمانی که شما شنا می‌‌کنید، پاهای شما در بیشتر اوقات از سطح قلب شما بالاتر قرار می‌‌گیرند. این حالت بدنی باعث می‌‌شود خون از دور‌‌ترین نقطه بدن به سمت قلب باز‌‌گردد.

ورزش‌‌ های مفید در منزل

زمانی که شما امکان رفتن به باشگاه، استخر و یا پیست‌‌های پیاده‌‌روی را ندارید، می‌‌توانید ورزش‌‌هایی را در خانه انجام بدهید که روی ماهیچه ران و ساق پا‌‌ی شما کار کند. در اینجا به دو نمونه از آسان‌‌ترین این ورزش‌‌ها اشاره خواهیم کرد.

بالا آوردن ماهیچه ساق پا

دستان خود را برای تکیه به یک صندلی بگیرید. روی شصت پا بلند شوید و دوباره پایین بیایید. دوبار به تعداد 15-10 مرتبه این کار را تکرار کنید.

ورزش‌‌های در منزل برای درمان واریس

بالا بردن پشت ران

به طور متناوب روی صندلی بنشینید و بایستید. این کار را برای 15-10 بار انجام دهید، استراحت کنید و مجدد 15-10 بار دیگر انجام دهید.

علت نمایان شدن رگ های قرمز روی ران پا چیست؟

برای ورزش ساق پا، پاشنه پا را بالا ببرید و مجدد زمین بگذارید. در ورزش پشت ران، بلند شدن و نشستن روی صندلی انجام می‌‌شود. بهتر است در طول روز این ورزش‌‌ها چندین بار تکرار کنید.

اگر شما وا‌‌ریس دارید ممکن است درباره‌‌‌‌ی ورزش پرسش‌‌هایی برایتان مطرح شود. مانند: آیا من می‌‌توانم با داشتن وا‌‌ریس ورزش کنم؟ آیا ورزش کردن شرایط رگ‌‌های من رو بدتر خواهد کرد؟ آیا ورزش‌‌هایی هستند برای وا‌‌ریس که من باید و نباید انجام بدم؟ شاید شما تنها درباره‌‌ی وا‌‌ریس کنجکاوید و نیاز دارید بدانید چه چیز‌‌هایی باید درباره‌‌ی واریس و ورزش‌‌های مناسب آن بدانید. مطمئنا انجام ورزش می‌‌تواند به درمان واریس کمک کند.

پیشگیری از واریس در جوانی؛ علائم و بهترین راه درمان

آیا پیاده روی برای واریس مضر است؟

آیا می‌دانید یکی از دلایل اصلی واریس نشستن یا ایستادن طولانی مدت است؟ به گفته پزشکان پیاده‌ روی موثرترین روش برای درمان وریدهای واریسی است. پیاده روی به ویژه برای افرادی که از رگهای واریسی رنج می برند بسیار مفید است، به این دلیل که پیاده روی یک تمرین کم برخورد است. در واقع هیچ لرزشی و کوبشی در پاها وجود ندارد و هیچ ضربه و ساییدگی در پاهای شما ایجاد نخواهد شد.  فقط یک حرکت ساده است که بدون فشار آوردن به بدن به تقویت عضلات ساق پا کمک می کند.

با تقویت عضلات ساق پا، به گردش خون کمک می کنید که برای کسانی که رگ های واریسی دارند بسیار مفید است.

🛑 5 روز در هفته حداقل 30 دقیقه پیاده روی کنید. اگر می توانید سرعت راه رفتن خود را افزایش دهید، این نیز عالی است. پیاده روی سریع بدون خطر داشتن، ضربان قلب شما را افزایش می دهد و به شما در سوزاندن کالری بیشتر نیز کمک می کند.

عوارض ناشی از عدم درمان واریس چیست؟
به حالتی که وریدهای واریسی باعث ایجاد لخته می شوند، فلبیت سطحی گفته می شود و معمولاً بسیار دردناک است، اما لزوماً خطرناک نیست. با این حال، طبق یک مطالعه اخیر، یکی از مهم ترین عوارض عدم درمان واریس این است که می تواند منجر به لخته ورید عمقی یا ترومبوز ورید عمقی شود. ترومبوز ورید عمقی خطرناک است و به درمان فوری نیاز دارد.

تاثیر ورزش در سلامت رگ‌‌ها

ورزش کردن برای هر جنبه از سلامتی از جمله بیماری وا‌‌ریس یک فعالیت مثبت به حساب می‌‌آید. بیماری وا‌‌ریس از بسته نشدن کامل و درست یک‌‌طرفه‌‌ی دریچه‌‌‌ی قلب، که باعث جمع شدن خون، کش آمدن رگ‌‌ها و فشار خون بالا می‌‌شود، اتفاق می‌‌افتد. این تعداد از مشکلات باعث پاره شدن رگ‌‌ پاها و در متیجه متورم شن رگ پاها، ورم پاها و گرفتگی آن‌‌ها شود که همگی از علائم وا‌‌ریس می‌‌باشند بشود.

تاثیر ورزش در سلامت رگ‌‌ها

درمان واریس پا با ورزش

ورزش به شاهرگ‌‌ها کمک می‌‌کند که با فشار حاصل از انقباض عضلات به آن‌‌ها خون را به جهت قلب به گردش در‌‌بیاورند. مقاوم‌‌سازی عضلات ساق پا کمک می‌‌کند خون را در خلاف جهت به قلب باز‌‌گرداند.

ورزش سبب انقباض مداوم در عضلات پاها می‌‌شود. عمل انقباض ماهیچه باعث فشار روی رگ‌‌ها می‌‌شود، در نتیجه به بازگشت خون به قلب و بهبود جریان خون کمک می‌‌کند. این اتفاق باعث بهبود علائم ورم و گرفتگی به دلیل جمع شدن خون می‌‌شود.

ورزش‌‌های مفید برای وا‌‌ریس، ورزش‌‌های سبک هستند. مانند:

  • پیاده‌‌روی
  • دوچرخه‌‌سواری
  • شنا

این ورزش‌‌ها باعث افزایش مقاومت و انقباض در ماهیچه‌‌های ساق پا می‌‌شوند که خون را در شاهرگ‌‌ها حرکت دهند. علاوه بر ورزش‌‌های هوازی، بالا بردن ساق و پشت ران، ورزش‌‌های کششی مقاومتی هستند که باعث تقویت ماهیچه‌‌های ساق پا می‌‌شوند.

دکتر آرش توفیق

فوق تخصص جراحی عروق و درمان واریس

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات