درمان درد واریس

رگ های واریسی می توانند به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی شخص تأثیر بگذارند؛ به طوری که تا ۷۰ درصد افراد مبتلا به آن، غیر از ظاهر بد، علائمی دگر مانند درد واریس را نیز تجربه خواهند کرد. لازم به ذکر است که وریدهای واریسی دردناک را نباید نادیده گرفت. برای درمان درد واریس اولین قدم مراجعه به متخصص عروق و بررسی عروق بیمار خود است.

چرا درد واریس را نباید نادیده گرفت؟

رگ های واریسی دردناک می توانند نشانه ای از یک مشکل جدی تر مانند لخته خون، زخم باز یا عفونت پوستی باشند و در این موارد می بایست به پزشک مراجعه کرد. ممکن است وریدهای واریسی دردناک وخیم تر شوند و با این اتفاق عوارض جدیدی ایجاد خواهد شد.

در ویدئو زیر مشاهده کنید، ضرورت درمان واریس از زبان دکتر توفیق جراح عروق:

درمان های موجود برای از بین بردن درد واریس

اگر اقدامات خود مراقبتی مانند رژیم غذایی، بالا بردن پاها در طول روز و جوراب های واریس جواب ندهند و یا واریس شدیدتر باشد، پزشک ممکن است جراحی یا روش های زیر را برای از بین بردن درد واریس و دیگر عوارض آن توصیه کند:

1_ اسکلروتراپی واریس پا

در اسکلروتراپی واریس، پزشک به رگ های واریسی محلول یا فومی تزریق می کند که باعث زخم و بسته شدن آن ها می شود. رگ های واریسی درمان شده باید در عرض چند هفته محو شوند. همین رگ ممکن است بیش از یک بار به تزریق احتیاج داشته باشد. اسکلروتراپی نیاز به بیهوشی ندارد و می توان آن را در مطب پزشک انجام داد.

2_ درمان درد واریس با لیزر

درمان واریس با لیزر، پرتوهای شدیدی به رگ می فرستد که باعث می شود به آرامی محو و ناپدید شود. هیچ برش یا سوزنی در این روش استفاده نمی شود.

3_ درمان با رادیو فرکانسی

این روش درمانی برای رگ های واریسی بزرگ تر مناسب است. پزشک، یک لوله نازک (کاتتر) را در ورید بزرگ شده قرار می دهد و نوک کاتتر را با استفاده از رادیوفرکانسی یا انرژی لیزر گرم می کند. با برداشتن کاتتر، گرما باعث از بین رفتن ورید و بسته شدن آن می شود.

4_ بستن و حذف ورید

این روش شامل بستن یک رگ (قبل از اتصال به یک ورید عمیق) و از بین بردن آن از طریق برش های کوچک است و یک روش سرپایی برای بیشتر افراد خواهد بود. حذف ورید، مانع از جریان خون در پا نمی شود زیرا رگ های عمیق تر در ساق پا از حجم بیشتری از خون محافظت می کنند.

5_ فلبکتومی واریس

در این روش سرپایی، پزشک رگ های واریسی کوچک تر را از طریق یک سری سوراخ های کوچک پوستی برمی دارد. در فلبکتومی واریس تنها قسمت هایی از پا که سوراخ می شوند، بی حس خواهند شد. جای زخم آن نیز عموماً بسیار کم است.

عوارض درمان نکردن واریس دردناک

خطرات پنهانی که در صورت عدم درمان واریس باید از آنها آگاه بود عبارتند از:

1. ورم پا

با ایجاد فشار درون رگ ها، مایعات خون می تواند به بافت های اطراف نشت کرده و باعث تورم شود. علائم تورم ممکن است شامل احساس سفتی در پوست، یا احساسی باشد که پس از درآوردن جوراب یا کفش روی پوست باقی می ماند.

در موارد شدیدتر، ممکن است کفش های شخص مناسب نبوده و پای او بسیار متورم شود. حتی احتمال دارد مایعی شفاف یا زرد رنگ از پوست ترشح کند. این علائم می توانند با بالا نگه داشتن پا و پوشیدن جوراب های مخصوص الاستیک به نام جوراب های واریس بهبود یابند. اگر تورم ادامه پیدا کند، می تواند منجر به تغییراتی در پوست مانند سفت شدن یا تغییر رنگ پوست شود.

2. زخم های پوستی در اثر واریس

واریس می تواند باعث تورم و به مرور زمان منجر به زخم واریس شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، احتمال ترمیم پوست حتی از آسیب های جزئی نیز کمتر می شود. این امر به این دلیل رخ می دهد که بافت متورم می تواند جریان مواد مغذی و اکسیژن – که هر دوی آن ها به طور معمول به فرآیند ترمیم کمک می کنند – را به بافت درگیر محدود کند.

کشش مداوم روی بافت ها می تواند از روند بهبودی نیز جلوگیری کرده و زخم های غیر التیام بخشی ایجاد کند. برای درمان این نوع زخم ها، کاهش دادن تورم از اهمیت زیادی برخوردار است.

3. عفونت پوستی

زمانی که بافت ها به دلیل تورم کشیده می شوند، در دفاع طبیعی بدن در برابر عفونت اختلال ایجاد می کند. باکتری هایی که به طور معمول روی پوست وجود دارند می توانند وارد بدن شده و باعث عفونت پوستی ای به نام سلولیت شوند. این تورم ممکن است افزایش یافته و آن قسمت قرمز و گرم شود. عفونت های پوستی به دارو درمانی نیاز دارند. کاهش تورم نیز می تواند به رفع عفونت کمک کند.

4. خونریزی

مقداری خون بیش از حد طبیعی در رگ های واریسی وجود دارد که درست زیر سطح پوست قرار می گیرد. اگر رگ آسیب ببیند یا بریده شود، ممکن است مقداری قابل توجه و بیش از حد انتظار خونریزی صورت بگیرد. در صورتی که پوست بریده نشده باشد نیز احتمال دارد کبود شود. همچنین در صورت بزرگ بودن جراحت، ممکن است متوقف شدن خونریزی، بیشتر از حد طبیعی طول بکشد.

5. ترومبوفلبیت

احتمال لخته شدن خون در رگ های واریسی بیشتر است. تا 3 درصد از افراد مبتلا به واریس دچار لخته شدن خون می ‌شوند. این ناحیه دردناک می شود، حرارت بیش از اندازه داشته و ورید نیز ممکن است سفت شود. شما میتوانید برای اطلاع از درمان ترومبوفلبیت سطحی به سایت دکتر توفیق جراح عروق مراجعه کنید.

6. ترومبوز ورید عمقی

حدود 25 درصد از لخته های خون مربوط به واریس، در وریدهای عمیق تر ایجاد می شوند. ترومبوز ورید عمقی یک بیماری جدی است که به درمان فوری پزشکی نیاز دارد و پا در آن می تواند متورم، گرم، قرمز و دردناک شود. بزرگترین خطر این بیماری این است که یک بخش یا تمام لخته خون می تواند تکه تکه شده و به سمت ریه ها حرکت کند و منجر به یک بیماری کشنده به نام آمبولی ریه شود.

در صورت ابتلا به واریس دردناک، می بایست با پزشک خود صحبت کرد. در صورت داشتن واریس متورم یا ساق پای دردناک، قرمز و بیش از اندازه گرم بایستی در اسرع وقت به پزشک مراجعه کرده و برای ترومبوز ورید عمقی مورد معاینه قرار گرفت. لازم به ذکر است که برای درمان رگ های واریسی لزوماً به جراحی نیازی نیست. امروزه، جایگزین های کم تهاجمی تری نسبت به جراحی مانند درمان واریس با لیزر یا اسکلروتراپی واریس در دسترس هستند که متخصص عروق می تواند در مورد آنها به بیمار اطلاعات لازم را بدهد.

دکتر آرش توفیق جراح و فوق تخصص عروق