مزایای جراحی میکروفلبکتومی برای درمان رگ‌های واریسی چیست؟

فلبکتومی واریس (میکروفلبکتومی) یک فرآیند درمانی برای از بین بردن واریس با ایجاد سوراخ یا برش های کوچک در پوست می باشد. همچنین، مینی فلبکتومی به عنوان یک مداخله بنیانی برای درمان وریدهای واریسی از نظر زیبایی می باشد. واریس با استفاده از مینی فلبکتومی کاملاً از بین می رود.

زخم های کوچکی که پس از دستکاری ایجاد می شوند با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند. روش مینی فلبکتومی، هر قسمتی از وریدهای زیر پوست را از بین می برد.

انواع و روش های فلبکتومی واریس

تفاوت روش های میکروفلبکتومی وریدی در قلاب های مختلف جراحی مورد استفاده می باشد. قلاب های زیر برای مینی فلبکتومی موثر می باشند:

  • وارادی
  • مولر
  • آشو

فلبکتومی واریس چگونه انجام میشود؟

روش میکروفلبکتومی وریدهای واریسی تحت شرایط استریل در اتاق عمل جراحی با کمک ابزارهای خاص انجام می شود: از قلاب های مینی فلبکتومی و گیره های پشه ای استفاده می شود. وریدهای واریسی با ایجاد سوراخ و برش های ریز در پوست از بین می روند.

مینی فلبکتومی یک روش حساس می باشد، بنابراین تجربه و مهارت متخصصی که عمل را انجام می دهند از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

قبل از مینی فلبکتومی، باید جریان خون وریدی با استفاده از اسکن دوبلکس اولتراسوند دقیق ارزیابی و عمل برنامه ریزی شود.

یک جنبه بسیار مهم در موفقیت عمل، علامت گذاری وریدهای هدف با یک مارکر است. از بی حسی موضعی برای تسکین درد استفاده می شود که غلظت کمی دارد و امکان مداخلات گسترده تر در اتاق جراحی را فراهم می کند.

بهتر است از سوزن های 18 G برای انجام برش های پوستی استفاده شود تا جراحت به حداقل برسد. این کار با استفاده از قلاب های ویژه انجام می شود. قلاب های مولر و وارادی بهترین می باشند.

قلاب پس از سوراخ شدن پوست وارد شده و در جهتی عمود بر ورید حرکت داده می شود. پس از رسیدن به ورید، آن را با احتیاط داخل برش خارج می کنند. سپس ورید توسط گیره گرفته می شود و با حرکات چرخشی آن را از بین می برند. پس از اتمام، از پانسمان استریل استفاده می شود و لباس بافتنی فشرده می شود و محل مورد نظر را می بندند.

جراحی واریس با روش فلبکتومی

برای چه بیمارانی نمی توان از روش میکروفلبکتومی استفاده کرد؟

منع مینی فلبکتومی ممکن است به دلیل وجود آسیب شناسی سیستمیک و موضعی همزمان باشد:

مزایای میکروفلبکتومی

میکروفلبکتومی یک روش کم تهاجمی برای از بین بردن وریدهای واریسی و روش درمانی ارجح برای برخی از بیماران می باشد. این روش معمولاً تحت بی حسی موضعی انجام می شود، پس بدون ناراحتی، یک برش بسیار کوچک ایجاد می شود.

سپس ورید واریسی از طریق برش با استفاده از قلاب فلبکتومی برداشته می شود. این روش معمولاً 30-60 دقیقه طول می کشد. پس از عمل، پای شما را می بندند و شما می توانید بیشتر فعالیت های عادی خود از روز بعد از سر بگیرید.

میکروفلبکتومی توسط متخصص درمان واریس انجام می شود.

مراقبت های بعد از انجام میکروفلبکتومی وریدها

پس از انجام مینی فلبکتومی، به تمام بیماران توصیه می شود، 10 تا 30 دقیقه پیاده روی کنند. این کار بهترین روش پیشگیری از عوارض جانبی احتمالی می باشد. اکثر بیماران پس از عمل نیازی به مسکن ندارند، با این حال، در صورت درد، پزشک برای شما داروی ضد درد غیر استروئیدی تجویز می کند. روز پس از عمل، پانسمان های بیمار باید تعویض گردد.

عوارض جانبی روش فلبکتومی وریدها

هدف اصلی میکروفلبکتومی وریدهای اندام تحتانی وجود گره های واریسی می باشد. مینی فلبکتومی یک روش معمول برای واریس ها می باشد. عوارض مینی فلبکتومی عبارتنداز:

  • ترومبوفلبیت راجعه
  • خونریزی از گره های وریدی
  • اختلالات تروفیک همراه با نارسایی مزمن وریدی
  • ادم وریدی مزمن
  • هایپرپیگمانتاسیون پوست
  • زخم تروفیک

خطرات کمی در مورد روش میکروفلبکتومی وجود دارد. اگرچه ممکن است این روند ناخوشایند باشد، اما بهبودی سریعی دارد.

اگر دیدن خون شما را آزار می دهد یا از سوزن می ترسید، ممکن است احساس ناخوشایندی پیدا کنید. اما این امر معمول است، زیرا پاسخ فیزیکی سیستم عصبی شما می تواند باعث احساس سرگیجه، تعریق، کاهش ضربان قلب یا فشار خون و یا حتی غش شود.

تکنیک های آرامش مانند تنفس عمیق ممکن است بسیار کمک کننده باشند. همچنین می توانید به چیز دیگری نگاه کنید تا حواس شما را پرت کند.

عوارض جانبی روش فلبکتومی وریدها

اگر پس از این پروسه دچار سرگیجه شدید، دراز بکشید یا بنشینید و سر خود را بین دو زانوی خود قرار دهید تا دیگر احساس سبکی سر نکنید.

روز پس از عمل ممکن است در محل ورود سوزن قرمز یا کبود شودخیلی زود عوارض جانبی از بین می روند.

بهتر است مایعات فراوان بنوشید، از مصرف الکل خودداری کنید و تا چند ساعت ورزش نکنید.

با استفاده از روش مینی فلبکتومی، می توان واریس های موضعی مختلفی را به طور کامل از بین برد. در نتیجه این عمل، ممکن است چند لکه کوچک ایجاد شود. عوارض احتمالی در بیشتر موارد خطرناک نیستند و خود به خود برطرف می شوند.

هزینه مینی فلبکتومی وریدها

هزینه مینی فلبکتومی در مراکز درمانی مختلف، متفاوت می باشد. گاهی هزینه های این روش از هزینه روش های درمانی دیگر بیشتر می باشد. برای اطلاعات کافی از هزینه مینی فلبکتومی با ما تماس بگیرید. 

دکتر آرش توفیق

فوق تخصص جراحی عروق و فلوشیپ درمان واریس پا

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات