علت و درمان بیرون زدگی رگ پیشانی چیست؟

بیرون زدگی رگ پیشانی اغلب نگران کننده نیستند. این رگ ها به طور معمول در قسمت جلوی پیشانی یا در طرفین صورت دیده می شوند. بیرون زدگی رگ پیشانی غالباً با افزایش سن ارتباط دارند و می توانند نشانه فشار یا استرس نیز باشند.

در مورد رگ های پیشانی چه می دانید؟بیرون زدگی وریدهای پیشانی شایع است. اگر با درد همراه باشد، باید با پزشک خود مشورت کنید.

برجسته شدن رگ پیشانی

رگهای خونی شکسته که به آنها رگهای عنکبوتی نیز گفته می شود هنگامی رخ می دهند که درست زیر سطح پوست بزرگ شوند. این منجر به ایجاد خطوط قرمز و کوچکی که در پیشانی پخش می شوند. آنها می توانند در هر نقطه از بدن ایجاد شوند، اما بیشتر در صورت و پاها مشاهده می شوند.

در حالی که رگهای خونی بی خطرهستند اگر ناخودآگاه می توانند آزار دهنده باشند. اما خبر خوب این است که رگ های عنکبوتی به طور معمول قابل درمان هستند. ابتدا باید علت اصلی آن را کشف کنید.

علت برآمدگی ناگهانی رگ های پیشانی چیست؟

بعضی از افراد بیشتر از دیگران به رگ های عنکبوتی مبتلا می شوند. واقعیت این است که رگهای خونی شکسته می توانند برای هر کسی در هر سنی از جمله کودکان رخ دهند.

دلایل زیادی برای شکستن رگهای خونی صورت وجود دارد که در ادامه به آنها می پرازیم.

علت برجسته شدن رگ پیشانی

علل احتمالی برجستگی رگ‌های پیشانی عبارتند از:

افزایش فشار خون

افزایش فشار می تواند باعث بیرون زدگی رگ ها از پوست شود. عواملی که باعث افزایش فشار در سر و گردن می شوند عبارتند از:

• خندیدن
  • عطسه کردن
  • جیغ زدن
  • گریه کردن
  • ورزش کردن
  • سردرد

رگ برآمده در پیشانی ممکن است به دنبال سردرد تنشی ایجاد شود. سردردهای تنشی رایج ترین نوع سردرد هستند که به علت گرفتگی عضلات شانه ها، پوست سر یا فک ایجاد می شوند.

بارداری

تغییرات هورمونی در دوران بارداری می تواند منجر به افزایش حجم خون شود، که منجر به بزرگ شدن رگ ها می گردد.

سطح پروژسترون در دوران بارداری افزایش می یابد. پروژسترون دیواره رحم را ضخیم کرده و رحم را برای دریافت تخمک بارور آماده می کند. پروژستین همچنین رگ های خونی را گشاد یا منبسط کرده، که باعث می شود در زیر پوست بزرگتر به نظر برسند.

بیشتر بخوانید:علت بیرون زدگی رگ های پا و واریس در بارداری چیست؟

علل برجستگی رگ‌های پیشانی

آرتریت تمپورال

آرتریت تمپورال یا گیجگاهی یا آرتریت سلولی غول پیکر، نوعی واسکولیت است که رگ های نزدیک گیجگاه را تحت تأثیر قرار می دهد. واسکولیت به التهاب رگ های خونی اشاره دارد. آرتریت گیجگاهی موجب التهاب عروق گیجگاهی و برجستگی رگ های گیجگاه تا وسط پیشانی می گردد.

علائم دیگر آرتریت گیجگاهی عبارتند از:

• سردردهای شدید و نبض دار
  • درد یا حساسیت در ناحیه گیجگاه، دهان یا فک
  • تورم پوست سر، تاری دید یا دوبینی
  • از دست دادن اشتها
  • تعریق

قرارگیری در معرض نور خورشید

قرار گرفتن در معرض آفتاب به مدت طولانی ممکن است باعث گشاد شدن رگ های نزدیک به سطح پوست شود. گذراندن زمان زیاد در معرض آفتاب می تواند به بافت و رگ های پوست آسیب برساند.

گرمای خورشید موجب گشاد شدن رگ ها شده و در نتیجه باعث تنظیم دمای داخلی بدن می گردد. با این حال، رگ های گشاد شده در نزدیکی سطح پوست امکان پارگی ‌یا شکستن و در نتیجه ایجاد رگ های عنکبوتی را دارند.

رگ‌های عنکبوتی خطوط کوچک قرمز، آبی یا بنفشی هستند که درست در زیر سطح پوست ظاهر می شوند. این خطوط نشانه ی شکسته شدن رگ ها بوده و می توانند در هر نقطه‌ای از بدن، از جمله صورت، ایجاد شوند.

تاثیر افزایش وزن در ایجاد وریدهای واریسی
درمان برجستگی رگ های پیشانی

اگرچه رگ های پیشانی بسیار شایع هستند، اما ممکن است برخی افراد ظاهر رگ های صورت را دوست نداشته باشند. روش های درمانی باعث کاهش ظاهر برجسته ی آن ها می شوند. در برخی موارد، ممکن است رگ ها خود به خود برطرف شوند.

قبل از پیگیری هر گونه درمان، با پزشک خود در مورد خطرات آن ها مشورت کنید.

درمان های رایج برای رگ های پیشانی عبارتند از:

جراحی با برق

در این روش کم تهاجمی از جریان الکتریکی به همراه سوزن برای از بین بردن رگ های خونی استفاده می شود. این روش گرچه سریع می باشد, ولی می تواند دردناک نیز باشد.

اسکلروتراپی

پزشک در محل رگ برآمده محلولی را  تزریق می کند که باعث جمع شدن، بسته شدن و جذب مجدد آن در بدن می شود. اسکلروتراپی واریس می تواند یک روش خطرناک برای رگ های صورت باشد. این روش عوارض خطرناکی دارد. قبل از انتخاب روش درمانی، گزینه های خود را با پزشک خود در میان بگذارید.

جراحی لیزر

در درمان واریس با لیزر با تهاجم کمتر، از نور لیزر برای بستن رگ های شما استفاده می کند. این رگ ها در نهایت محو و حتی ناپدید خواهند شد.

عمل جراحی

برای رگ های بزرگتر، جراحی ممکن است تنها گزینه باشد. پزشک با جراحی رگ را برداشته یا می بندد.

برجستگی رگ پیشانی چگونه تشخیص داده می شود؟

شاید بتوانید رگهای برجسته را در خانه شناسایی کنید، اما ممکن است برای تأیید به پزشک خود مراجعه کنید. متخصص واریس همچنین می تواند از نظر درمانی شما را در مسیر درست قرار دهد. اگر تعداد زیادی رگ عنکبوتی دارید، پزشک ممکن است داروهای تجویز شده یا راه حل های مراقبت سرپایی را به شما توصیه کند.

داروهای طبیعی برای رگهای برجسته پیشانی

درمان های طبیعی اغلب اولین دوره درمانی است که افراد برای رگ های عنکبوتی و برجسته پیشانی و صورت انجام می دهند. تا زمانی که به هر ماده ای حساسیت نداشته باشید، درمان های طبیعی معمولاً عاری از خطرات قابل توجه هستند.

این داروهای خانگی را برای رگهای برجسته امتحان کنید:

سرکه سیب

سرکه سیب می تواند با کاهش قرمزی و سایر ویژگی های مربوطه، ظاهر رگ های عنکبوتی را کاهش دهد. با استفاده از پنبه از سرکه به جای تونر روزانه استفاده کنید.

شاه بلوط هندی

این گیاه برای انواع بیماری های پوستی استفاده می شود.

شستن صورت با آب گرم

از آنجا که گرما می تواند باعث شکستگی رگ های خونی شود، فقط صورت خود را به آرامی با آب گرم نیز بشویید.

درمان های پزشکی برای رگ های برجسته پیشانی

هنگامی که درمان های طبیعی موثر واقع نمی شوند، زمان آن فرا رسیده است که برای یافتن راه حل پزشکی برای رگ های عنکبوتی به پزشک مراجعه کنید. از جمله گزینه ها:

رتینوئیدها

کرم های موضعی، به ویژه آنهایی که دارای رتینوئید هستند، ممکن است به کاهش ظاهر رگ های عنکبوتی کمک کنند. رتینوئیدها با از بین بردن خارجی ترین لایه پوست رگ های عنکبوتی را از بین می برند.

لیزر درمانی

این روش درمانی باعث می شود تا رگ های عنکبوتی با از بین بردن رگ ضعیف، کاملاً محو شوند.

نور شدید پالسی

این روش درمانی از همان مفهوم لیزر درمانی استفاده می کند، اما با نوری که تا لایه دوم پوست نفوذ می کند بدون اینکه به لایه بالایی آسیب برساند.

اسکلروتراپی

این درمان مبتنی بر تزریق، به رگهای عنکبوتی کمک می کند ظرف چند هفته از بین بروند.

در طی این روش، پزشک محلول را به رگ های خونی شکسته تزریق می کند که باعث بسته شدن آنها می شود.

پیشگیری از بیرون زدگی رگ پیشانی

در حالی که درمان رگهای خونی شکسته صورت ممکن است در اولویت باشد، اقدامات پیشگیرانه برای رگهای عنکبوتی آینده را در نظر بگیرید. اگر در حال حاضر تحت درمان هستید، برنامه خود را رعایت کنید و اگر پوست شما هیچ بهبودی ایجاد نکرد، به پزشک مراجعه کنید.

به طور کلی، می توانید با جلوگیری از رگ های عنکبوتی روی صورت خود کمک کنید:

قرار نگرفتن در معرض آفتاب

جلوگیری از قرار گرفتن در معرض آفتاب به ویژه در ساعات اواخر صبح و اوایل بعد از ظهر بسیار مهم است. برای محافظت بیشتر هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

پرهیز از گرمای شدید هوا

آبگرم و سونا همه می توانند باعث گشاد شدن رگ های خونی شوند.

پرهیز از نوشیدن الکل

رگ های واریسی روی صورت نشانه چیست؟

تزریق اسکلروتراپی برای رگ های صورت

در گذشته برخی از پزشکان و پرستاران برای رگ های صورت یا پیشانی خود از اسکلروتراپی استفاده می کردند. با این حال، این عمل خطر بالایی دارد. اگر رگ ها در نزدیکی چشم ها قرار داشته باشند، ممکن است اسکلروتراپی از طریق وریدهای چشم به ورید اصلی مغز بازگردد. به این ناحیه، سینوس ساژیتال گفته می شود که می تواند منجر به ترومبوز سینوس ساژیتال شود.

این حالت همانند سکته وریدی است. اگرچه این عارضه بسیار نادر است، اما اسکلروتراپی فقط در صورتی باید انجام شود که بیمار از خطرات کاملاً آگاه و از ادامه کار راضی باشد. از آنجا که معمولاً روش های دیگری برای درمان این وریدها وجود دارد، اسکلروتراپی به ندرت در کلینیک ها استفاده می شود.

چه زمانی باید به متخصص عروق مراجعه کرد؟

اگر رگ های برآمده همراه سردرد و سرگیجه باشند، باید با متخصص عروق خود مشورت کنید.

اگرچه وجود رگ های برآمده پیشانی یک اورژانس پزشکی نیست، اما در صورت وجود علائم زیر باید با پزشک مشورت کنید:

• سردرد
  • تاری یا دوبینی
  • درد یا حساسیت در ناحیه گیجگاه، دهان یا فک

حتی اگر فردی علامتی نداشته باشد، باید باز هم با پزشک در مورد گزینه های احتمالی درمان رگ های برآمده پیشانی مشورت کند. افراد باید قبل از تصمیم گیری، تمام مزایا و خطرات مربوط به درمان های جراحی و غیر جراحی را با دقت در نظر بگیرند. البته به یاد داشته باشید که یکی از مهم ترین عوارض عدم درمان واریس این است که می تواند منجر به لخته ورید عمقی یا ترومبوز ورید عمقی شود. ترومبوز ورید عمقی خطرناک است و به درمان فوری نیاز دارد.

دکتر آرش توفیق

فوق تخصص عروق و درمان واریس پا