رگ های واریسی روی صورت نشانه چیست؟

بسیاری از افراد وریدهای برجسته ای روی صورت خود دارند که در برخی به صورت رگ های عنکبوتی قرمز و برخی به صورت رگ های آبی برآمده ظاهر می شوند. آن ها لزوماً خطرناک نیستند و قابل درمان هستند.

چرا وریدهای آبی و قرمز به وضوح برجسته می شوند؟ وریدهای عنکبوتی یا وریدهای واریسی که خیلی برجسته به نظر می رسند به ندرت علامتی ایجاد نمی کنند به جز سردرد و همچنین باعث بیماری های دیگر نمی شوند. به طور کلی ظاهر آن ها بیشتر باعث ناراحتی افراد می شود.

وریدهای روی صورت چیست و چرا خیلی بد نمایان می شوند؟ چه روش هایی برای برجسته نشدن آن ها وجود دارد؟

در ادامه مطلب اطلاعات لازم در این باره را خواهید خواند.

علت نمایان شدن مویرگ های صورت چیست؟

شریان ها خون حاوی اکسیژن را از قلب به عضلات و بافت های بدن منتقل می کنند. وریدها خون بدون اکسیژن را از عضلات، بافت ها و اندام ها به قلب برمی گردانند. خون برای اکسیژن رسانی مجدد از قلب به داخل ریه ها پمپ می شود، به قلب برمی گردد و در یک حلقه پایان ناپذیر دوباره به بدن پمپ می شود. وریدها توسط دریچه ها خون را به قلب بازمی گردانند.

دریچه ها از بازگشت خون به عضلات و بافت ها جلوگیری می کنند، بنابراین خون به سمت بالا و به سمت قلب می رود. وریدهای عمیق در کنار عروق در اعماق پاها قرار دارند. وریدهای سطحی درست زیر پوست قرار دارند که به صورت پاهای عنکبوتی ظاهر می شوند. وجود خون زیاد در این وریدها باعث برجستگی آن ها می شود.

گردش خون در صورت بسیار مهم است. در غیر این صورت، چشم، بینی، فک، گوش و سایر قسمت های صورت کار نمی کنند. وریدها از پوست سر و پیشانی شروع می شوند، توسط چشم ها، گوش ها و بینی به پایین منتقل می شوند و از آنجا به خط فک می روند و به داخل ورید گردن می روند.

از آنجا که این وریدها لزوماً در زیر پوست قرار دارند، هرگونه تغییر رنگ در صورت قابل مشاهده است. به همین دلیل هنگامی که کسی چیز وحشتناکی می شنود یا عطسه می کند، تمام صورت وی سرخ می شود.

چرا رگ های واریسی صورت متورم می شوند؟

رگ های خونی برآمده روی صورت اغلب در پیشانی، شقیقه یا روی و کنار بینی قرار دارند. افراد مسنی که پوست آن ها رطوبت و قابلیت ارتجاعی خود را از دست داده است، پوست نازکی دارند. ژنتیک نیز نقش خود را ایفا می کند.

رگ های خونی روی صورت

دلایل متورم شدن ورید ها روی پوست صورت

✔ قرار گرفتن در معرض آفتاب

✔ تغییرات هورمونی در دوران بارداری

✔ فشار خون بالا

✔ عطسه محکم

✔ زیاد خندیدن

✔ ورزش شدید 

✔ استفراغ است

انواع رگ های واریسی روی صورت

اکنون که می دانیم ورید چیست و چه می کند، وقت آن است که به رنگ آن بپردازیم.

وریدهای آبی روی صورت

همه ما خانم های مسنی را دیده ایم که پوستی نازک دارند و در پیشانی آن ها وریده های آبی وجود دارد. برخی از خانم های جوان نیز به آن ها مبتلا می شوند، اما بیشتر رگ های آبی صورت در خانم های مسن دیده می شود. چرا آبی هستند؟

پاسخ در پوست و نحوه برخورد نور به آن و بازگشت آن است. بیایید ابتدا پوست را در نظر بگیریم. پوست نیمه شفاف شایع و ارثی است. همچنین می تواند ناشی از بیماری باشد. به عنوان مثال، پوست نیمه شفاف در افراد با فشار خون بالا یا کسانی که از اثرات سرطان رنج می برند، مشاهده می شود.

ورید های آبی رنگ

پیری باعث از بین رفتن شفافیت پوست می شود. شما آن را عمدتا در صورت و دست افراد مسن مشاهده خواهید کرد. برخی افراد بدون ملانین یا رنگدانه ای که رنگ پوست را ایجاد می کند به دنیا می آیند. برخی دیگر به دلیل افزایش سن، برخی داروها یا بیماری آن را از دست می دهند.

متوجه شده اید که وقتی خودتان را می برید خونی که بیرون می ریزد قرمز تیره است. خونی که اکسیژن دارد و از قلب عبور می کند، به رنگ قرمز گیلاس روشن است. هنگام بازگشت، اکسیژن زدایی شده و دی اکسید کربن در آن وجود دارد. در این مرحله قرمز تیره است. پس از گردش مجدد از طریق ریه ها و قلب، دوباره به قرمز گیلاسی تبدیل می شود. پس چرا وریدها آبی هستند؟

این در مورد چگونگی ظاهر شدن وریدها بر روی پوست است. وقتی نور به پوست برخورد می کند، جذب شده و سپس به بیرون باز می گردد. این حالت میلیون ها بار در کمتر از یک ثانیه اتفاق می افتد. از آنجا که رنگ آبی فضای بیشتری در طیف رنگی اشغال می کند، چشم انسان آن را سریعتر از هر رنگ دیگری می بیند.

هرچه وریدها عمیق تر باشند، از طریق پوست کمتر دیده می شوند. وریدهای سطحی تر، این آبی را در طیف نور منعکس می کنند. این واقعیت با وجود رنگ خون موجود در آن ها وجود دارد.

مغز با این برداشت از وریدهای آبی ارتباطی دارد. به عنوان مثال، آیا با شخصی که با یک وانت را بنفش می بیند در حالی که شما آن آبی می بینید، بحث کرده اید؟ سایه های ظریف در طیف رنگ ممکن است توسط مغز پردازش نشوند، بنابراین فقط یک وانت آبی را می بیند. اگر وریدهای صورت در پوست تیره باشند، مغز رنگ آبی موجود در طیف رنگ را انتخاب می کند.

وریدهای قرمز

به یاد داشته باشید که مویرگ ها به اندازه یک رشته موی انسان هستند. پمپاژ خون از طریق آن ها باعث فشار بر روی آن ها می شود. همچنین به یاد داشته باشید که مالیدن صورت برای  تمیز کردن، عطسه شدید، دوش آب گرم و سایر تماس ها می توانند باعث ترکیدن این عروق کوچک و ظریف شوند.

رنگ قرمز از خون بدون اکسیژن است. از آنجایی که خونی به قلب و ریه ها می رود اکسیژن ندارد، رنگ آن قرمز تیره است. با ترکیدن مویرگ ها، این خون قرمز تیره به بافت های اطراف ریخته می شود. به همین دلیل است که مانند پاهای عنکبوت ظاهر می شود.

مویرگ چیست؟

مویرگ ها ورید ها و شریان ها را به هم متصل می کنند. در حالی که شریان ها خون اکسیژن دار را به بدن منتقل می کنند و وریدها آن را به قلب برمی گردانند، مویرگ ها اکسیژن را خاموش می کنند و دی اکسید کربن را حمل می کنند. سپس مویرگ ها این مواد زائد را برای دفع مواد زائد به کبد و کلیه ها می برند. آن ها خون تمیز را برای اکسیژن رسانی مجدد به ریه و برای گردش مجدد به قلب برمی گردانند.

مویرگ ها تقریباً به اندازه یک رشته موی انسان هستند. شکستگی ها می تواند ناشی از هر نوع فشار روی چانه، بینی و پیشانی باشد. این ها می توانند در اثر ظاهر شدن جوش، گرمای صورت، آسیب به پوست در اثر آفتاب و حتی مالش چشم های تحریک شده از آلرژی یا گریه ایجاد شوند. مویرگ های پاره شده در زیر پوست قابل مشاهده می باشند.

پزشک می تواند تشخیص دهد که وریدهای صورت شما کدام دسته است، اگرچه مویرگ های شکسته مشکلی بیشتر از وریدهای برآمده ی صورت ایجاد نمی کنند.

روش های درمان رگ های واریس صورت

ما به این نکته پرداخته ایم که ورید آبی و قرمز صورت چیست، چه کاری انجام می دهد و چرا این گونه ظاهر می شوند. آیا می توان کاری کرد که ظاهر آن ها بهتر شود؟ آیا این امر به جراحی نیاز دارد؟ آیا وسیله ای طبیعی برای بهبود ظاهر آن ها وجود دارد؟ بله.

اسکلروتراپی

اسکلروتراپی شامل تزریق گلیسیرین و لیدوکائین به وریدهای برآمده است. رنگ آن چنان روشن می شود که گویی جوراب شلواری می پوشید یا کلا ناپدید می شوید. تعداد وریدها و برجستگی آن ها حکایت از این دارد که به چه تعداد درمان نیاز خواهید داشت، اما به طور متوسط ​​در یک بازه زمانی هشت هفته ای به دو تا چهار درمان نیاز خواهید داشت.

نباید حمام یا دوش آب گرم طی دو روز اول پس از درمان برودی. دوش یا حمام با آب ولرم توصیه می شود. از ورزش شدید در همان بازه زمانی خودداری کنید، اگرچه پیاده روی مورد تأیید است. 24 ساعت پس از درمان آسپرین یا ایبوپروفن استفاده نکنید.

لیزر درمانی

تنها تفاوت این روش های درمانی در عمقی است که نور یا لیزر به آن می رود. نور تک فرکانس اندازه ورید مورد نظر را صفر می کند و کاهش می دهد. سپس مجدداً به داخل صورت جذب می شود و باعث می شود فرد پوست شفاف تری داشته باشد. پوست آسیب نمی بیند. در وریدهای عنکبوتی از همان کلاس لیزر استفاده می شود.

درمان ورید صورت با لیزر

عمل جراحی

در موارد شدید برجستگی وریدها، یک جراح یک برش کوچک ایجاد می کند. یا ورید را می بندد یا کلاً آن را برمی دارد. معمولاً بعد از شکست همه می گزینه های درمانی، جراحی آخرین چاره است.

روش های طبیعی درمان رگ های واریسی صورت 

تغییر در شیوه زندگی علاوه بر روش های طبیعی درمان وریدها، برای درمان بدون مداخله پزشکی بسیار مناسب می باشد. ورزش کنید تا خون در بدن آرام حرکت کند. وقتی بدن غیرفعال باشد، خون در وریدها جمع می شود و باعث برجستگی آن ها می شود.

یک رژیم ضد التهابی به جلوگیری از ایجاد وریدهای آبی و قرمز و همچنین بهبود آن ها کمک می کند. رژیم غذایی معمول غربی شامل غذاهای فرآوری شده، چربی های ترانس، شکر سفید تصفیه شده و الکل می باشد. عروق آسیب دیده، گردش خون کم، فشار خون بالا و افزایش وزن از مشکلات این رژیم غذایی می باشند. همه این ها باعث برجستگی وریدهای آبی می شوند.

غذاهای دارای فیبر بالا مانند سبزیجات، میوه های تازه و غلات سبوس دار مانند جو دو سر حاوی فیبر زیادی هستند. این مواد باعث سلامت قلب و پمپاژ خون به طور طبیعی می شوند.

غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان مانند توت، مرکبات و سبزیجات، وریدها را قوی نگه می دارند، سلامت عروق را بهبود می بخشند و التهاب را کاهش می دهند. به ویژه ویتامین E مصرف کنید، زیرا با لخته های خون مبارزه می کند و به عنوان یک رقیق کننده خون طبیعی عمل می کند.

درمان خانگی ورید روی صورت

برای جلوگیری از جمع شدن خون در وریدها و مشکلات فشار خون، غذاهای سرشار از منیزیم مصرف کنید. موز، سیب زمینی شیرین، آووکادو و سبزیجات برگ دار، پتاسیم و منیزیم مورد نیاز را تأمین می کنند.

مطالعات بسیاری در مورد روغن های اساسی و فواید آن ها برای بدن انسان انجام شده است. روغن های اساسی موادی هستند که در داخل هر گیاه وجود دارند و به آن عطر و طعم خاص آن گیاه را می بخشد. روغن های اساسی استخراج می شوند و سپس برای موارد مختلف از مواد غذایی طعم دهنده گرفته تا رایحه درمانی تا بهبود بیماری مورد استفاده قرار می گیرند. آن ها حتی در وریدهای برآمده وریدهای عنکبوتی تأثیر مفیدی دارند.

به عنوان مثال، روغن درخت سرو باعث بهبود گردش خون می شود و وریدهای واریسی را کاهش می دهد. مالیدن مستقیم این روغن به وریدهای مورد بحث بی خطر است.

روغن عصاره دانه شاه بلوط به دلیل کاهش تورم وریدها شناخته شده است. همچنین باعث جلوگیری از ترکیدن مویرگ ها با پاهای عنکبوتی می شود.

همین امر در مورد روغن کاج دریایی و روغن انگور نیز صدق می کند. مالیدن آن ها بر روی پوست نیز بی خطر است.

علت نمایان شدن رگ های قرمز روی ران پا چیست؟

روش های پیشگیری از ایجاد رگ های قرمز روی صورت

شما می توانید با انجام چند کار از بروز این وریدهای برآمده آبی و عنکبوتی قرمز بر روی صورت خود پیشگیری کنید. قدم اول تحرک داشتن است. حتی با ورزش ملایم، خون به سمت قلب حرکت می کند که باعث کاهش فشار در ورید ها می شود. می توانید با پیاده روی شروع کنید.

رژیم غذایی سالم داشته باشید که شامل غذاهای ضدالتهاب باشد. غذاهای پرادویه گردش خون را تحریک می کنند. مقدار زیادی آنتی اکسیدان برای سلامت قلب و سلامت وریدها مصرف کنید.

به جای آب گرم، فقط با آب ولرم استحمام کنید. به جای مالیدن محکم، مواد پاک کننده را به آرامی روی صورت بمالید. هنگامی که صورت خود را از اشک یا عرق پاک می کنید، محکم پاک نکنید. آرام تر از پاک کننده روی صورت استفاده کنید. از کرم های ملایم استفاده کنید که همان کار را انجام می دهند.

اگر این اقدامات پیشگیرانه نتوانند مشکل را برطرف کنند، پس شما به مشاوره با پزشک نیاز خواهید داشت. ما در بالا راه حل های پزشکی برای حل این مشکل را شرح دادیم. پس از رفع مشکل، این اقدامات پیشگیرانه را ادامه دهید تا ورید برآمده دیگری ایجاد نشود.

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

درک این نکته مهم است که وریدهای برآمده آبی و ورید های عنکبوتی قرمز زیبایی طبیعی دارند. فقط در صورت ایجاد سردرد یا علائم دیگر، باید مورد بررسی پزشکی قرار گیرند.

وریدهای واریسی و ورید های عنکبوتی به طور کلی در خانم ها بیش از مردان ظاهر می شوند. روش هایی وجود دارد که می توان بدون درمان، وریدهای برجسته آبی و وریدهای عنکبوتی را کم کرد.

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهسا پنجشنبه ۲۰ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    با سلام من 27سالمه رنگ پوستم سبزه کم رنگ است و لاغر هستم ...ی مدته حس میکنم کنار پوست چشمم رگه های سبز مانند بزرگ هست که دیده میشه ..دوروزه دقت میکنم میبینم یه میلتر اونورتر به طرق بینی ی لک سبزه که با کشیدن پوست دیده نمیشه در حالت عادی دیده میشع از چی میتونه باشه....در عکس هم مشخص نمیشه براتون بفرستم
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق پنجشنبه ۲۰ آبان ۰( 2 سال پیش)
      از نوع پوست شما است برای این متظور به پزشک پوست مراجعه کنین
  • تصویر کاربر نازی جمعه ۷ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام آیاواریس بینی درمان میشود
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۷ آبان ۰( 2 سال پیش)
      بله درمان مبسود
  • تصویر کاربر دیانا سه شنبه ۴ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من ۱۷ ساله هستم ولی متأسفانه در ناحیه پایین تر از بینی و نزدیک دو طرف لب هام رگ های عنکبوتی رو دیدم و از زیر پوستم در نگاه اول قابل مشاهده نیست ولی با دقت بیشتر قابل مشاهدس بنظرتون باید چیکار کنم؟ از کرم های پوستی یا روتین های پوستی استفاده کنم؟ ممنون میشم ازتون اگه پاسخ بدید💙
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق سه شنبه ۴ آبان ۰( 2 سال پیش)
      بله از کرم میتوانید استفاده کنید یا بیایید لیزرش کنید
  • تصویر کاربر فاطمه شنبه ۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    با عرض سلام وخسته نباشید خدمت اقای دکتر اول روی بازوهام قرمزشد مثل کهیر بعد خوب شد روی سینه ام اینجوری شده هنوز خوب نشده حالا روی صورتم مویرگهای قرمز ضاهر شدن خیلی خیلی ناراحتم خواهش میکنم راهنمای کنید
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق شنبه ۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      احتمالا به چیزی حساسیت دارید به پزشک پوست مراجعه کنین
  • تصویر کاربر سارا سه شنبه ۱۵ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 261 مشاهده پرسش
    ضمنا من ۲۷سال سن دارم و از وقتیکه یادمه این عروق برجسته رو بطور طبیعی داشتم و در زمینه بیماری خاصی نیست،قصد داشتم اسکلروتراپی برای عروق برجسته پیشانیم انجام بدم ولی اینطور که تو مطالب صفحه شما خوندم عارضه خطرناک ترومبوز سینوس وریدی مغز رو میتونه بده که نگرانم کرد،ممنون میشم در خصوص مشکلم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق سه شنبه ۱۵ تیر ۰( 2 سال پیش)

      من برای پیشانی تزریق توصیه نمی کنم

درحال دریافت اطلاعات