بیماری برگر در کمین افراد سیگاری

بیماری برگر Buerger یک بیماری نادر در رگ های بازو و پاها است. در بیماری برگر پا که به آن ترومبوآنژییت اوبلیترانس نیز گفته می شود، رگ های خونی ملتهب و متورم شده و ممکن است به دلیل ایجاد لخته خون مسدود شوند.

در نهایت باعث آسیب یا تخریب بافت های پوستی می شود و ممکن است منجر به عفونت و گانگرن شود. بیماری برگر معمولاً ابتدا در دست ها و پاهای شما ظاهر می شود و در نهایت ممکن است مناطق بزرگتری از بازوها و پاها را تحت تأثیر قرار دهد.

🛑 تقریباً همه کسانی که به بیماری برگر پا و دست مبتلا هستند سیگار می کشند. ترک همه انواع توتون و تنباکوها، راه جلوگیری از بیماری برگر است. برای کسانی که سیگار را ترک نمی کنند، ممکن است منجر به قطع عضو یا بخشی از اندام شود.

بیماری برگر چیست؟

بيماري برگر پا عبارت است از مسدود شدن سرخرگ هاي كوچك و متوسط معمولاً در زير زانوها، ناشي از التهاب رگ هاي خوني كه دراين شرايط خون در عروق لخته مي گردد. این‌ بیماری باعث‌ تشکیل‌ لخته‌ می‌شود. سیگار کشیدن‌ یک‌ عامل‌ بسیار مهم‌ در بروز بیماری‌ برگر است‌. به‌ واقع‌، این‌ بیماری‌ در افراد غیرسیگاری‌ بسیار نادر است‌. حداکثر شیوع‌ این‌ بیماری‌ در مردان‌ سیگاری‌ ۴۰-۲۰ ساله‌ است‌.

بیماری برگر چیست؟

یکی از واکنش‌های ایمنی بدن، ورم است. در بیماری برگر پا رگ‌های خونی فرد ورم می‌کند. این امر باعث تشکیل توده‌های سلولی می‌شود، در نتیجه در خون فرد لخته‌هایی به وجود می‌آید.

علائم بیماری برگر (Buerger disease)

علائم بیماری برگر شامل موارد زیر است:

  • احساس سوزن شدن یا بی حسی در دست یا پا.
  • دست و پاهایی رنگ پریده، قرمز یا متمایل به آبی.
  • دردی در دست یا پا یا در بازوها موقتی بوده و هنگام فعالیت با دست یا پا ها ظاهر شده و در زمان استراحت آرام شود
  • التهاب در امتداد ورید زیر سطح پوست.
  • کمرنگ شدن انگشتان پا و دست در معرض سرما.
  • زخم های دردناک و باز روی انگشتان دست و پا.

احتمالا روی انگشت‌ها و پنجه‌های بیمار زخم‌ها و جراحت‌های پوستی دردناکی وجود خواهد داشت. البته برخلاف زخم‌های دیگر، چنین زخم‌هایی بهبود نمی‌یابند و حتی ممکن است باعث از بین رفتن بافت هم شوند. به این حالت قانقاریا می‌گویند.

ترومبوز وریدی عمقی (DVT) از علائم تا درمان

علل بیماری برگر (beurger) چیست؟

علل بیماری برگر ناشناخته‌ است‌، اما این‌ بیماری‌ احتمالاً در اثر نیکوتین‌ ایجاد می‌شود. سیگار کشیدن‌ باعث‌ بروز اسپاسم‌ در رگ‌های‌ خونی‌ می‌شود، که‌ در اثر آن‌، رگ‌های‌ خونی‌ مهم‌ پا انسداد می‌یابند.

استعمال دخانیات می‌تواند منجر به ابتلا به بیماری برگر شود. تقریبا بیشتر افراد مبتلا به این بیماری، دخانیات مصرف می‌کنند. البته احتمال بسیار کمی نیز وجود دارد که فردی در این دسته جای نگیرد اما به بیماری برگر مبتلا شود.

علل بیماری برگر (beurger)

آیا بیماری برگر واگیردار است؟

تقریباً اکثر دانشمندان بر این باور هستند که بیماری برگر در شرایط عدم تنباکو و دخانیات به وجود نمی آید. برخی نیز معتقدند این بیماری ممکن است به دلیل اختلال در سیستم ایمنی بدن به وجود آید. اما هنوز هیچ اطلاعات موثقی درباره واگیردار بودن یا نبودن این بیماری ثبت نشده است. 

درمان قطعی بیماری برگر

موثرترین راه برای درمان بیماری برگر، ترک مصرف همه محصولات دخانیات است. حتی چند نخ سیگار در روز می تواند بیماری را بدتر کند.

پزشک به شما مشاوره می دهد و داروهایی را برای کمک به شما در ترک سیگار و جلوگیری از تورم در رگ های خونی توصیه کند. شما باید از محصولات جایگزین نیکوتین اجتناب کنید زیرا آنها نیکوتین را تأمین می کنند که بیماری Buerger را فعال می کند. محصولات غیر نیکوتینی وجود دارد که می توانید استفاده کنید.

 

درمان قطعی بیماری برگر

برطرف کردن علائم و نشانه‌های بیماری برگر پا و دست، بازگرداندن گردش خون در دست‌ها و پاهای فرد و جلوگیری از وارد شدن آسیب به بافت بدن؛ از اهداف درمانی این بیماری هستند. ترک مصرف هر گونه دخانیات تنها راه درمانی است که نشانه‌های بیماری را برطرف می‌کند و از پیشرفت آن جلوگیری می‌کند. به علاوه به این ترتیب خطر از بین بردن بافت آسیب‌دیده نیز تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

ممکن است پزشک درمان‌های دیگری برای کاهش درد و کمک به بهبود زخم‌های ایجاد شده برای شخص در نظر داشته باشد. مثلا ممکن است او برای از بین بردن درد بیمار داروهای مسکن تجویز کند. داروهایی که از ایجاد لخته در خون جلوگیری می‌کنند نیز از گزینه‌های دیگر درمان هستند.

اگر آسیب وارد شده به انگشت‌ها یا پنجه‌های بیمار بسیار شدید باشد، ممکن است فرد مجبور به قطع عضو آسیب‌دیده شود.

سایر درمان ها

سایر روشهای درمانی برای بیماری برگر وجود دارد، اما نسبت به ترک سیگار موثرتر نیست. گزینه ها عبارتند از:

  • داروهایی برای اتساع رگ های خونی، بهبود جریان خون یا حل شدن لخته های خون
  • فشرده سازی متناوب بازوها و پاها برای افزایش جریان خون در اندام های شما
  • تحریک نخاع
  • در صورت بروز عفونت یا گانگرن، قطع عضو
علت زخم شدن ناگهانی پوست ساق پا چیست؟

شیوه زندگی و درمان های خانگی

برای جلوگیری از ابتلا به بیماری برگر اقدامات زیر را می توانید انجام دهید:

✅ ورزش

انجام فعالیت بدنی منظم می تواند از جهات مختلفی از جمله کمک به تسکین بخشی از درد بیماری برگر برای شما مفید باشد. سعی کنید در اکثر روزهای هفته حداقل 30 دقیقه فعالیت هوازی متوسط ​​مانند پیاده روی یا دوچرخه سواری داشته باشید.

✅ مراقبت از پوست

در صورت ابتلا به بیماری برگر از پوست انگشتان خود مراقبت کنید. روزانه پوست دست ها و پاها را از نظر بریدگی و خراش بررسی کنید، به خاطر داشته باشید که اگر احساس انگشت انگشت خود را از دست داده اید، به عنوان مثال ممکن است در صورت بروز بریدگی آن را احساس نکنید. از قرار گرفتن انگشتان دست و پا در معرض سرما خودداری کنید.

✅پیشگیری از عفونت

جریان کم خون در اندام های شما بدان معنی است که بدن شما نمی تواند به همین راحتی در برابر عفونت مقاومت کند. بریدگی ها و خراش های کوچک می توانند به راحتی به عفونت های جدی تبدیل شوند.

هر برش را با آب و صابون تمیز کنید، پماد آنتی بیوتیک بزنید و آن را با باند تمیز بپوشانید. هرگونه بریدگی یا خراش را زیر نظر داشته باشید تا از بهبودی آن اطمینان حاصل کنید. در صورت بدتر شدن یا بهبودی آهسته، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

✅ مراقبت از لثه

به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید تا از سلامت لثه ها و دندان های خود مطمئن شوید و از بیماری لثه که به صورت مزمن با بیماری برگر در ارتباط است خودداری کنید.

✅ پرهیز از قرار گرفتن در معرض دود

علاوه بر اینکه خودتان سیگار نمی کشید، مهم است که از قرار گرفتن در معرض دود سیگار نیز خودداری کنید.

عوامل‌ افزایش‌ دهنده‌ خطر بیماری برگر

برخی از عواملی که خطر ابتلا به بیماری برگر را افزایش می دهند عبارت انداز:

✅ مصرف دخانیات

استعمال دخانیات خطر ابتلا به بیماری برگر را بسیار افزایش می دهد. اما بیماری برگر می تواند در افرادی که از هر نوع تنباکو استفاده می کنند، از جمله سیگار برگ و تنباکو جویدنی نیز رخ دهد.

افرادی که سیگارهای دستی را با استفاده از تنباکو خام می کشند و کسانی که بیش از یک بسته و یا نیمی از بسته سیگار را در روز می کشند ممکن است بیشترین خطر ابتلا به بیماری برگر را داشته باشند. میزان مبتلایان به بیماری برگر در مناطقی از مدیترانه، خاورمیانه و آسیا که سیگار کشیدن بینشان رواج است بیشتر اتفاق می افتد.

✅ بیماری مزمن لثه

عفونت طولانی مدت لثه با ایجاد بیماری برگر مرتبط است، هر چند دلیل این ارتباط هنوز مشخص نیست.

✅ ارتباط جنسی

بیماری برگر در مردان به مراتب بیشتر از زنان است. با این حال، این تفاوت ممکن است به میزان بالای سیگار کشیدن در مردان مرتبط باشد.

✅ سن

این بیماری اغلب اولین بار در افراد کمتر از 45 سال ظاهر می شود.

بیماری برگر پا

عوارض بیماری برگر پا

برای برخی از بیماران این سوال پیش می آید که آیا بیماری برگر کشنده است؟ در پاسخ می توان گفت خیر بیماری برگر کشنده نیست ولی عوارض احتمالی دارد که در ادامه توضیح می دهیم:

اگر بیماری برگر بدتر شود، جریان خون به بازوها و پاها به دلیل انسدادهایی که رسیدن خون به نوک انگشتان و انگشتان پا را دشوار می کند، کاهش می یابد. بافتهایی که خون کافی دریافت نمی کنند اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز برای زنده ماندن را نیز نمی توانند دریافت کنند.

این امر می تواند باعث از بین رفتن پوست و بافت انتهای انگشتان پا (گانگرن) شود. علائم و نشانه های گانگرن شامل پوست سیاه یا آبی، از دست دادن احساس انگشت و بوی بد دهان از ناحیه آسیب دیده است. گانگرن یک بیماری جدی است که معمولاً به قطع انگشت آسیب دیده منجر می شود.

متخصص عروق چگونه بیماری برگر را تشخیص می دهد؟

اگرچه هیچ آزمایشی نمی تواند تایید کند که شما به بیماری برگر مبتلا هستید یا خیر، اما پزشک احتمالاً آزمایشاتی را برای رد موارد شایع یا تأیید سوظن بیماری برگر تجویز می کند. آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

آزمایش خون

آزمایش خون برای جستجوی برخی از موارد می تواند شرایطی را که ممکن است علائم و نشانه های مشابه ایجاد کنند، رد کند. به عنوان مثال، آزمایش خون می تواند بیماری های خود ایمنی مانند اسکلرودرمی یا لوپوس، اختلالات لخته شدن خون و دیابت را رد کند.

آزمایش آلن

پزشک شما ممکن است یک آزمایش ساده به نام آزمایش آلن برای بررسی جریان خون از طریق شریان های منتقل کننده خون انجام دهد. در آزمایش آلن، مشت خود را محکم می کنید تا از شما خون گرفته شود. دکتر با فشار بر عروق در دو طرف مچ دست شما جریان خون را دوباره به داخل دست شما کاهش می دهد و باعث می شود دست شما رنگ طبیعی خود را از دست بدهد.

در مرحله بعدی، دست خود را باز می کنید و پزشک فشار بر روی یک سرخرگ و سپس دیگری را انجام می دهد. سرعت بازگشت رنگ به دست شما می تواند نشانه ای کلی در مورد سلامت عروق باشد. آهسته بودن جریان خون در دست شما ممکن است مشکلی مانند بیماری برگر را نشان دهد.

تشخیص بیماری برگر

آنژیوگرافی

آنژیوگرافی به شما کمک می کند تا وضعیت عروق را ببینید. با استفاده از اسکن CT یا MRI می توان آنژیوگرافی را به صورت غیر تهاجمی انجام داد.

در طی این روش، یک رنگ مخصوص به سرخرگ تزریق می شود و پس از آن عروق شما تحت یک سری اشعه ایکس مورد بررسی قرار می گیرد. این رنگ کمک می کند تا انسداد رگ ها در تصاویر آسان تر دیده شود.

پزشک ممکن است آنژیوگرافی از بازوها و پاها را تجویز کند. حتی اگر علائم و نشانه های بیماری برگر را در تمام اندام های خود نداشته باشید. بیماری برگر تقریباً همیشه بیش از یک اندام را تحت تأثیر قرار می دهد، بنابراین حتی اگر در سایر اندام های خود علائم و نشانه هایی نداشته باشید، این آزمایش ممکن است علائم اولیه آسیب رگ را تشخیص دهد.

عوارض بیماری برگر پا

پیشگیری از ابتلا به بیماری برگر

دکتر ارش توفیق فوق تخصص جراحی عروق

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر توران جمعه ۲۳ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    من برگر و واریس و بد جوری درد میکنه وقتی میرم بیرون خونریزی می کنه و بدجوری زخمی شده سیگار میکشیدم الان چهار سال که ترک کردم به علت درد های دیگر مواد میکشم میشه علت زخمی شدن پا ام را و درمان شدنش را تو ضیح دهید با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۲۳ دی ۱( 1 سال پیش)
      باید مراجعه کنید
  • تصویر کاربر مجتبی جمعه ۱۴ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    سلام من زخم برگر دارم بسیاردردناکه الان دوماه خواب شبانه بخاطردردشدیدندارمانگشت شصت پای چپم است دکترگفته اگه بهتر نشه بایدسمپاتکومی انجام بدم لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۱۴ آبان ۰( 2 سال پیش)
      اول سیگار را ترک کنید وبعد برای سمپاتکتومی مراجعه کنید
  • تصویر کاربر مصطفی شنبه ۲۴ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر خانم بنده عمل انحراف پا انجام داده مدت ۲۵رور قبل ولی ۱۰روزبعدازعمل دچار گرفتگی رگ پا شد که مدت ۱۰روز دربخش پست سی سی یو بیمارستان فیروزگر بستری بودن ونرخص شدن وهرچند روز آزمایش پی. تی انجام میدن ولی مجددا پای عمل کرده دچار تورم شده وبا. کرده میخواستم بدونم آیا هنوز خطر لخته کی وجود داره ممنون ازلطفتون
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق شنبه ۲۴ مهر ۰( 2 سال پیش)
      چند ماه طول میکشد تا خوب شود
  • تصویر کاربر نعمت پنجشنبه ۱۸ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    من دیابتی هستم قبلا هم اینطوری می شدم اما از وقتی که از ارتفاع پرت شدم دیگه به پاهام خونرسانی نمی شه و درد شدیدی در پاهام احساس می کنم و قسمتی از رنگ پاهام هم تیره رنگ شده است لطفا کمکم کنید خیلی درد می کشم
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق پنجشنبه ۱۸ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      جهت ویزیت مراجعه کنین
  • تصویر کاربر ولی یکشنبه ۳ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 267 مشاهده پرسش
    انگشت شصتم زخم شده البته زخم برگر سیگارمو 4ماه ترک کردم الان یک هفته هست که پام و رم می‌کنه قرمز ودردم داره آیا عفونت داره لطفاً راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق یکشنبه ۳ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      باید سیگار را کاملا کنار بگذارید و سمپاتکتومی شوید

  • تصویر کاربر روح پنجشنبه ۱۲ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 305 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر عزیز؛ به علت برگر یکی از انگشتان پای من سیاه و خورده شده لطفا راهنمایی دارویی بفرمایید متشکر
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق پنجشنبه ۱۲ فروردین ۰( 2 سال پیش)

      اول ترک سیگار و بعد داروهای برگر و بعد سمپاتکتومی

  • تصویر کاربر حسنی جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 303 مشاهده پرسش
    سلام دکتر پای پدرم 9 ماهه عمل کردین و پایشو بریده شده درحال حاضر قرص پلاویکس روزی یکعدد
    و قرص وارفارین دوشنبه و چهارشنبها1/2 بقیه روزها 1/4 استفاده میکنن حالا؟ چطوری قرصها را ادامه بدن سپاسگزارم ازتون
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      با مراجعه بموقع داروها تنظیم میشوند

  • تصویر کاربر پیمان چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 319 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید ،ببخشید انگشتای یکی از پاهای من کبود شده و درد میکنند ،چند سال سیگار کشیدم ،دکتر رفتم گفتن احتمالا بیماریه برگر هستش ،ولی هنوز زخم نشده و سیگارو قطع کردم چند هفتس،ایا درمانی برای این بیماری هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      بله اگر سیگار ترک بشه میشه درمان کرد

  • تصویر کاربر محمدرضا چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 303 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من 33سالمه و برگر گرفتم متاسفانه چند سال بود پاهایم درد و التهاب داشت و کسی نمی فهمید چیه تا الان که خودم به متخصص قلب و عروق مراجعه کردم و بعد از آنژیوگرافی متوجه شدیم رگهای پاهایم هردو از زانو به زیر قطع شده الان دو ماهی هست که فهمیدم و سیگار را ترک کردم یکم درد و التهاب کمتر شده ولی هنوزم بصورت کم التهاب دارم دکتر پیشنهاد پیوند عروق دادن تا دیر نشده چون تازه پای راستم داره زخم میشه اگر ممکنه شما هم نظرتان را بفرمائید و اینکه بنده تریاک مصرف میکنم آیا کشیدن تریاک بصورت شیره برای بیماری بده یا نه چون ترک کردن برام خیلی سخته ممنون میشم راهنمایی کنید تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      سیگار و مواد را ترک کنید و سپس داروهای برگر را مصرف کنید

  • تصویر کاربر اسدالله چهارشنبه ۲۸ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 328 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشیدآیاسیاه شدن انگشتان پادراثربرگربااستفاده ازدارودرمان میشود،اگرسالهای قبلاآنژیوروی پای فرد انجام شده باشد میشود انگشتان سیاه شده راقطع کردیاامکان داردعفونت به بالاتربکشد
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق چهارشنبه ۲۸ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      با درود 

      قدم اول در درمان برگر قطع سيگار است اگر سيگار ترك شود با دارو بهبود می يابد. ممكن است نياز به جراحی هم باشد که در این صورت، انگشتان سياه شده را هم بايد قطع كرد

درحال دریافت اطلاعات