یکی از واکنش‌های ایمنی بدن، ورم است. در بیماری برگر پا رگ‌های خونی فرد ورم می‌کند. این امر باعث تشکیل توده‌های سلولی می‌شود، در نتیجه در خون فرد لخته‌هایی به وجود می‌آید.

لخته‌های ایجادشده می‌توانند سرعت جریان خون رگ‌ها را کاهش دهند یا کلا باعث انسداد این رگ‌ها شوند. در نتیجه خون و اکسیژن نمی‌توانند به راحتی به انتهای دست‌ها و پاهای فرد برسند.

نرسیدن خون و اکسیژن به این اعضا می‌تواند به انگشت‌ها و پنجه‌ها آسیب برساند و این آسیب می‌تواند بسیار دردناک باشد. در موارد بسیار وخیم احتمال از بین رفتن بافت نیز وجود دارد.

علائم بیماری برگر (Buerger disease)

از رایج‌ترین نشانه‌های بیماری برگر پا می‌توان به تغییر رنگ انگشتان و پنجه‌ها و درد اشاره کرد. ممکن است بیمار چه در زمان استراحت و چه در هنگام فعالیت احساس درد شدیدی داشته باشد. احساس سرما می‌تواند باعث دردناک شدن و کرختی اعضای او شود. همچنین ممکن است پوست فرد به رنگ زرد یا بنفش دربیاید.

احتمالا روی انگشت‌ها و پنجه‌های بیمار زخم‌ها و جراحت‌های پوستی دردناکی وجود خواهد داشت. البته برخلاف زخم‌های دیگر، چنین زخم‌هایی بهبود نمی‌یابند و حتی ممکن است باعث از بین رفتن بافت هم شوند. به این حالت قانقاریا می‌گویند.

ترومبوز وریدی عمقی (DVT) از علائم تا درمان

علت بیماری برگر پا و دست چیست؟

استعمال دخانیات می‌تواند منجر به ابتلا به بیماری برگر شود. تقریبا بیشتر افراد مبتلا به این بیماری، دخانیات مصرف می‌کنند. البته احتمال بسیار کمی نیز وجود دارد که فردی در این دسته جای نگیرد اما به بیماری برگر مبتلا شود.

درمان قطعی بیماری برگر

برطرف کردن علائم و نشانه‌های بیماری برگر پا و دست، بازگرداندن گردش خون در دست‌ها و پاهای فرد و جلوگیری از وارد شدن آسیب به بافت بدن؛ از اهداف درمانی این بیماری هستند. ترک مصرف هر گونه دخانیات تنها راه درمانی است که نشانه‌های بیماری را برطرف می‌کند و از پیشرفت آن جلوگیری می‌کند. به علاوه به این ترتیب خطر از بین بردن بافت آسیب‌دیده نیز تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

ممکن است پزشک درمان‌های دیگری برای کاهش درد و کمک به بهبود زخم‌های ایجاد شده برای شخص در نظر داشته باشد. مثلا ممکن است او برای از بین بردن درد بیمار داروهای مسکن تجویز کند. داروهایی که از ایجاد لخته در خون جلوگیری می‌کنند نیز از گزینه‌های دیگر درمان هستند.

اگر آسیب وارد شده به انگشت‌ها یا پنجه‌های بیمار بسیار شدید باشد، ممکن است فرد مجبور به قطع عضو آسیب‌دیده شود.

بیماری برگر پا

پیشگیری از ابتلا به بیماری برگر

دکتر ارش توفیق فوق تخصص جراحی عروق

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 3 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.