تا چند روز بعد از عمل باید جوراب واریس پوشید

بهبودی پس از جراحی، می تواند یک فرآیند طولانی باشد و همیشه دستورالعمل های زیادی برای انجام دادن پس از آن و دست یابی به بهبودی وجود دارد. اگر در زمان نقاهت پس از عمل هستید، پزشک شما توصیه می کند که از لباس های فشاری استفاده کنید. ممکن است برای شما سوال باشد که چند وقت پس از جراحی اجازه دارید جوراب های فشاری خود را در آورید. ما اینجا قصد داریم به این سوال شما پاسخ دهیم.

چه زمانی می توانیم جوراب های فشاری خود را بعد از عمل واریس پا در آوریم؟

پس از اینکه پانسمان های شما توسط تیم جراحی باز شدند، باید لباس های فشاری را بپوشید. در صورتی که عمل جراحی در پا انجام داده اید، مانند عمل واریس پا، توصیه می شود که جوراب ها را به مدت یک هفته کامل، بدون اینکه آن ها را در آورید، بپوشید. سپس می توانید تا زمان کاهش تورم و علائم، آن ها را فقط در طول روز بپوشید و شب ها موقع خواب در آورید. 

برای سایر جراحی ها، توصیه می شود که آن ها را به مدت ۲۴ الی ۴۸ ساعت کامل و بدون در آوردن، بپوشید و سپس می توانید تا زمان کاهش تورم و علائم ، و بازگشتن به شرایط اولیه، جوراب ها را در طول شب در آورید.

تا چند روز بعد از عمل باید جوراب واریس پوشید ؟

مدت زمانی که باید پس از جراحی از جوراب های فشاری استفاده کنید، بسته به نوع عمل جراحی شما، متفاوت است. بنابراین، بهتر است برای دریافت دستورالعمل های متناسب با نوع جراحی خود، با پزشکتان مشورت کنید. با این حال، برخی دستورالعمل های ثابتی وجود دارند که می توانید به خاطر بسپرید.

در صورتی که در قسمت پاها، باسن، شکم یا سایر قسمت های پایین تنه خود عمل جراحی بزرگی انجام داده اید، جوراب های فشاری را باید حداقل به مدت ۲ هفته و حداکثر به مدت ۲ ماه بپوشید.

در صورتی که عمل جراحی شما جزئی باشد یا اینکه عمل جراحی ای در بالاتنه انجام داده اید، باید جوراب های فشاری را تا زمانی که بتوانید فعالیت های روزانه خود را مجددا از سر بگیرید، بپوشید. این مساله ممکن است از چند ساعت تا چند روز متغیر باشد.

در صورتی که عمل جراحی شما جزئی بود و نیازی به بیهوشی عمومی نداشت، احتمالا شما نیازی به استفاده از جوراب های فشاری ندارید. با این حال، پوشیدن آن ها ضرری ندارد.

چرا بعد از جراحی باید جوراب فشاری بپوشیم؟

پس از جراحی، جوراب های فشاری عمدتا برای جلوگیری از تشکیل لخته های خون و اطمینان از عدم تجمع خون در رگ های شما در طول زمان هایی که تحرک ندارید، استفاده می شوند. آن ها علاوه بر جلوگیری از بروز مشکلاتی همچون ترومبوز ورید عمقی، ظهور وریدهای واریسی و عنکبوتی، می توانند به بهبود جریان خون و تسریع در روند بهبود، کمک کنند. همچنین، می توانند باعث کاهش تورم و درد، شوند.
بنا به برخی دلایل پزشکی و همچنین، راحت تر بودن و تاثیر بیشتر، استفاده از فشرده سازی مدرج توصیه می شود.

دکتر آرش توفیق، جراح و فوق تخصص عروق در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم