درمان واریس با لیزر رادیو فرکانسی

لیزر رادیو فرکانسی (RF)، یک روش کم تهاجمی برای درمان واریس است. در این روش از انرژی فرکانس رادیویی (الکتریسیته) برای گرم کردن، حذف و مسدود کردن رگ های خونی مبتلا به واریس، استفاده می شود. ممکن است از این روش، به هدف زیبایی استفاده شود، اما بیشتر موارد استفاده از آن، برای کمک به کاهش علائم مرتبط با واریس، از جمله درد واریس، تورم، تحریک پوست، تغییر رنگ یا التهاب، است. 

روش حذف درون وریدی یا لیزر RF، روشی بی خطر است و به نسبت روش های جراحی معمولی، شدت تهاجمی بودن آن کمتر است و عملا هیچ جای زخمی بر جا نمی ماند. اگر شما از وریدهای واریسی بزرگ و علائم ناخوشایند آن ها رنج می برید، حذف با روش فرکانس رادیویی، یک گزینه عالی برای شماست. در این روش، ابتدا شدت وریدهای واریسی و محل آن ها به طور دقیق ارزیابی می شود تا مشخص شود آیا شما کاندید مناسبی برای این عمل هستید یا خیر.

روش درمانی RF، یک روش بسیار موثر و کم تهاجمی است که برای درمان وریدهای واریسی بزرگ که عمدتا در ناحیه ران هستند، استفاده می شود.

طریقه کار لیزر رادیوفرکانسی برای درمان واریس

از فرکانس رادیویی یا انرژی لیزر رادیوفرکانسی، برای سوزاندن و بستن داخل وریدهای واریسی استفاده می شود. این فرآِیند نیز در مطب یا کلینیک تحت نظارت متخصص عروق انجام می شود. حذف درون وریدی، یک روش کم تهاجمی (با استفاده از تصاویر رادیویی)، برای درمان وریدهای واریسی است که در آن، از فرکانس رادیویی به جای انرژی لیزر، برای سوزاندن و آسیب به دیواره داخلی وریدها استفاده می شود. این روش، معمولا وریدهای واریسی در پا (رگ های واریسی پا) را مسدود می کند.

مراحل گام به گام درمان 

این روش، معمولا با استفاده از بی حسی موضعی انجام می شود، بنابراین بدون درد است، اما داروی بی حسی موضعی شما را نمی خواباند. جراح، قبل از ایجاد یک سوراخ ۲ میلی متری (معمولا در نزدیکی زانو یا روی ساق پا)، در آن ناحیه از بی حسی موضعی روی پوست شما استفاده می کند. سپس یک لوله باریک به نام کاتتر را وارد ورید می کند، و از تصاویر اولتراسوند برای اطمینان از قرار گرفتن کاتتر در محل مناسب، استفاده می شود. 

سپس یک پروب، توسط کاتتر به داخل رگ شما وارد می شود. بی حسی موضعی به درون رگ شما تزریق شده و سپس جراح، از انرژی رادیوفرکانسی (RF)، استفاده کرده و دیواره ورید را گرم می کند. با گرما، دیواره ورید منقبض شده و ورید بسته می شود، سپس کاتتر را به آرامی خارج می کنند. با اسکن اولتراسوند، بررسی می کنند که آیا روش موفقیت آمیز بوده یا نه.

این روش معمولا نیم ساعت طول می کشد. پس از آن، روی محل برش را پانسمان کرده و یک باند فشاری روی ساق پا قرار می گیرد. در طی چند روز پس از درمان، بدن با التهاب و جذب ورید، به این درمان واکنش نشان می دهد. این روش باعث مسدودی دائمی ورید می شود. هنگامی که ورید کامل از بین رفت، جریان خون به طور خودکار از طریق وریدهای سالم تر مجاور، منتقل می شود و سیستم گردش خون سالم، بازیابی می شود و تورم کاهش می یابد. وریدهای از بین رفته، به بافت اسکار تبدیل شده و توسط بدن جذب می شوند.

در ویدئو زیر از زبان دکتر توفیق، فوق تخصص عروق در رابطه با احتمال عود مجدد عروق واریسی، بیشتر بدانید:

مزایای استفاده از لیزر رادیوفرکانسی RF برای درمان واریس

مراقبت های قبل از انجام لیزر رادیو فرکانسی 

لیزر رادیوفرکانسی ورید واریسی چقدر طول می کشد؟

این روش، حدود ۴۵-۶۰ دقیقه طول می کشد. در صورت نیاز به درمان وریدهای متعدد، شما به چندین جلسه درمانی طی یک دوره ۴-۶ هفته ای نیاز دارید. پس از هر جلسه، به مدت ۱۴ روز جوراب های فشاری خود را بپوشید و روزانه حدودد ۳۰-۴۵ دقیقه پیاده روی کنید.

بهبودی پس از درمان 

پس از آن پای شما، از پایین تا بالای ورید تحت درمان، بانداژ خواهد شد. حدود نیم ساعت پس از درمان و پس از بررسی فشار خون و بانداژها، می توانید از بیمارستان خارج شوید. شما نباید از مسیر بیمارستان به خانه، رانندگی کنید. معمولا صبح بعد از عمل، احساس ناراحتی بیشتری در ساق پا خواهید داشت، زیرا بی حسی موضعی از بین رفته و پای شما کمی متورم می شود. 

برای مصرف در خانه، به شما مسکن داده می شود، آن ها را طبق دستور مصرف کنید. بانداژها باید ۴۸ ساعت پس از عمل روی پوست بمانند، سپس بانداژها را برداشته و از جوراب های فشاری داده شده، استفاده کنید. برای حمام کردن، می توانید ۲ تا از ۴ تا جوراب خود را در آورده، اما طی ۲ هفته باید اکثر اوقات از آن ها استفاده کنید. هنگام خواب، نیازی به پوشیدن جوراب ندارید.

نتایج درمان رادیوفرکانسی، چه زمانی قابل مشاهده خواهد بود؟

وریدها، در نهایت خشک شده و از بین می روند، این پروسه حدود ۱۰-۱۴ روز طول می کشد و نتایج نهایی این روش، بعد از چند ماه مشخص خواهد شد.

خطرات و عوارض درمان با رادیو فرکانسی

حتی با رعایت کامل همه نکات، ممکن است عوارض رخ دهد.

  1. ترومبوز ورید عمقی. لخته شدن خون در ورید داخلی پس از RF بسیار نادر است.
  2. آسیب عصبی. ممکن است به اعصاب سطحی آسیب وارد شود، اما معمولا در عرض چند هفته تا چند ماه پس از آن، به حالت عادی باز می گردند.
  3. سوختگی پوست

هزینه درمان واریس با لیزر رادیوفرکانسی

هزینه حذف ورید با روش رادیوفرکانسی، به ناحیه تحت درمان، شدت واریس، هزینه جراح و موقعیت جغرافیایی شما بستگی دارد. شما میتوانید با شماره های زیر جهت مشاوره رایگان و دریافت هزینه بسته به شرایط خود تماس حاصل نمایید:

09198197165

دکتر آرش توفیق، جراح و فوق تخصص عروق در تهران 

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم