درمان گیاهی گرفتگی عروق پا

بیماری شریان محیطی (PAD) وضعیتی است که به دنبال تنگ شدن یا گرفتگی عروق دست و پا ایجاد می شود. تنگ شدن عروق، ناشی از تجمع پلاک ها (رسوبات چربی) در دیواره رگ هایی است که خونرسانی به بازوها و پاها را به عهده دارند. اکثر افراد به دنبال درمان گیاهی گرفتگی عروق پا و دست هستند، آیا امکان پذیر است؟

گرفتگی عروق منجر به کاهش خونرسانی به پاها شده و در نتیجه باعث درد یا بی حسی پاها می شود. در موارد شدید، کاهش جریان خون می تواند منجر به گانگرن (سیاه شدن و از بین رفتن بافت) شود. احتمال بروز حمله قلبی یا سکته مغزی که می تواند منجر به مرگ شود، در افراد مبتلا به بیماری شریان محیطی بیشتر است.

علائم گرفتگی عروق پا

تقریبا نیمی از افراد مبتلا به PAD هیچگونه علائمی از بیماری را نشان نمی دهند. اما در مواردی ممکن است علائم زیر را ایجاد کند:

درمان گرفتگی عروق پا

علت ابتلا به گرفتگی عروق پا

علت این بیماری هنوز به طور دقیق مشخص نیست اما برخی عوامل، می توانند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند. این عوامل عبارت اند از:

درمان گیاهی گرفتگی عروق پا

بیماری عروق محیطی می تواند منجر به بروز برخی مشکلات و بیماری دیگر از جمله بیماری عروق کرونر (CAD) و لخته شدن خون نیز شود. در صورت بروز هر گونه علائم، پیگیری و درمان آن اهمیت زیادی دارد. هدف از درمان بیماری شریان محیطی، کاهش علائم و جلوگیری از بروز عوارض آن می باشد. عمل جراحی و تجویز برخی داروها (از جمله داروهای فشار خون و داروهای رقیق ‌کننده‌ خون) نیز ممکن است برای درمان بیماری PAD کمک کننده باشد.

به دلیل کامل نبودن تحقیقات انجام شده، اطلاعات زیادی در رابطه با بی خطر بودن استفاده مداوم از مکمل ها و داروهای گیاهی در دسترس نیست و بسیاری از مکمل های غذایی، تحت نظارت وکنترل قرار نگرفته اند.

تا به امروز، مطالعات کمی، استفاده از روش های درمانی جایگزین برای درمان گرفتگی عروق را مورد بررسی قرار داده‌اند. با این حال، برخی از موادی که در طبیعت وجود دارند، خاصیت دارویی داشته و می توانند در کنترل و یا پیشگیری از این بیماری موثر باشند.

در ابتدا باید درمان را با تغییر سبک زندگی آغاز کرد:

یک رژیم غذایی سالم و متعادل، شامل موارد زیر می باشد:

کنترل گرفتگی عروق پا زالزالک

زالزالک حاوی پلی فنول و کورستین بوده و در گذشته برای درمان بیماری های قلبی عروقی کاربرد داشته است. آزمایشات حیوانی و مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که زالزالک دارای خواص آنتی اکسیدانی است که از تشکیل پلاک ها جلوگیری کرده و می تواند به کاهش کلسترول و فشار خون بالا نیز کمک کند. بهتر است قبل از مصرف زالزالک با پزشک مشورت شود، زیرا ممکن است اثرات آن با سایر داروهای بیماری قلبی و فشار خون بالا تداخل داشته باشد و یا مصرف آن برای برخی از بیماری های قلبی مناسب نباشد.

سیر

آزمایشات بالینی حاکی از آن است که سیر تازه و مشتقات آن می توانند سطح کلسترول خون را کاهش دهند، از لخته شدن خون جلوگیری کنند و پلاک ها را از بین ببرند. سیر می تواند احتمال خونریزی را افزایش دهد و افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند، بهتر از مصرف سیراجتناب کنند. مصرف سیر می‌تواند با برخی از داروهایی که در درمان HIV و سایر بیماری ها استفاده می‌شوند، از جمله داروهای ضدبارداری، تداخل ایجاد کند.

عصاره برگ زیتون

مطالعات انجام شده نشان می دهد که عصاره برگ زیتون می تواند باعث کاهش کلسترول و فشار خون در افراد مبتلا به این بیماری شود. برای تایید این یافته ها، تحقیقات بیشتری لازم است.

درمان گیاهی گرفتگی عروق ویتامین D

بر اساس مطالعات انجام شده، کمبود ویتامین D می تواند خطر ابتلا به بیماری شریان محیطی (PAD) را افزایش دهد. تحقیقات انجام شده بر روی بزرگسالان نشان می دهد که بیماری شریان محیطی در افرادی که سطح ویتامین D پایین تری نسبت به افراد دیگر دارند، حدودا 64 درصد شایع‌تر است.