واریس خفیف (علائم، عکس و درمان)

واریس خفیف به رگهای نازک و ریزی گفته می شود که رنگهای متفاوتی دارند و درست در زیر سطح پوست دیده می شوند. رگهای واریسی زیر سطح پوست معمولاً نشان دهنده ی یک بیماری زمینه ای هستند.

علائم واریس خفیف

به جز ظاهر ناخوشایند این رگ ها، ممکن است مقداری ناراحتی را نیز تجربه کنید:

علائم ظاهری:

رگ های نخ مانند کوچک با رنگ های مختلف

محل بروز واریس خفیف:

معمولاً رگ های پا، گاها رگ های قفسه سینه، صورت یا دست ها

شدت:

از ایجاد مشکلات ظاهری گرفته تا تحت تأثیر قرار دادن کیفیت زندگی می تواند متفاوت باشد.

درد و ناراحتی:

ممکن است مقداری ناراحتی ایجاد کند.

واریس شدید پا

علت ابتلا به واریس خفیف

نقص عملکرد دریچه های رگهای تغذیه کننده ی قلب، مشکل زمینه ای واریس خفیف می باشد. واریس خفیف در دست، پا و صورت ناشی از دریچه های معیوب رگهای تغذیه کننده قلب می باشد. این نقص باعث می شود که خون به جای بالا رفتن به سمت قلب، به طرف پاها برگشت پیدا کند. این تجمع خون، می تواند منجر به بن بست و غیرکاربردی شدن رگهای زیر سطح پوست شود.

علت ابتلا به واریس خفیف

بسیاری از افراد ممکن است با مشکلات مربوط به رگ ها مواجه شوند. این مشکلات می توانند ارثی باشند، بنابراین اگر والدین یا مادربزرگ و پدربزرگ شما واریس خفیف دارند، شما نیز در معرض ابتلا به آن قرار دارید. در صورتی که باردار هستید و یا شغل و سبک زندگی شما نیازمند ایستادن های طولانی مدت است، شرایط شما سخت تر می شود و احتمال ابتلا به واریس خفیف افزایش پیدا می کند.

عکس واریس خفیف پا

عکس واریس حفیف پا
علائم واریس خفیف پا

عکس واریس شدید پا

درمان رگ های واریسی خفیف

با ویزیت های سرپایی سریع و مؤثر می توان علت زمینه ای واریس خفیف را درمان کرد. برخی از بیماران به دنبال بهبود زیبایی ظاهری و برخی دیگر در پی تسکین درد خود هستند. خبر خوب این است که واریس خفیف و علت زمینه ای آن کاملاً قابل درمان است. دو روش درمانی اصلی برای درمان واریس خفیف وجود دارد:

که هر دو آنها سریع و کم تهاجمی هستند و نیازی به بستری شدن ندارند. این روش های درمانی، رگهای تغذیه کننده قلب با دریچه های ناسالم را مهر و موم می کنند. با مهر و موم شدن این رگها جریان خون به رگ ها بر می گردد؛ عملکرد دریچه ها بهبود پیدا می کند و رگهای واریسی بن بست شده در نهایت جذب بدن می شوند.

دکتر آرش توفیق جراح عروق