نکاتی برای تقویت گردش خون در پاها

هر پزشک متخصص واریسی، تقویت گردش خون را توصیه می کند و برای آن دلایل موجهی دارد. گردش خون سالم به بهبودی سریعتر عضلات بدن کمک می کند، عملکرد و حرکات بدن را بهبود می بخشد و احتمال بیماری یا آسیب را کاهش می دهد. زمانی که گردش خون در پاها مختل شود، احتمال ایجاد رگ های واریسی و نیز درد و ورم پاها بیشتر می شود. اگر به دنبال راههایی برای بهبود گردش خون هستید، ادامه مطلب را بخوانید.

چرا گردش خون سالم در پاها، اهمیت زیادی دارد؟

با وجود اینکه قلب، پمپاژ خون به سراسر بدن را انجام می دهد، اما باز هم به کمک نیاز دارد، اینجاست که عضلات ساق پا وارد عمل می شوند. این عضلات، علاوه بر هدایت و کنترل حرکت به هنگام ایستادن، راه رفتن و دویدن، برای گردش خون بهتر به قلب کمک می کنند. همچنین، عضلات پاها با انقباض و انبساط در فشارهای مناسب به تنظیم جریان خون کمک می کنند و گردش خون سالم را در سراسر بدن برقرار می کنند. 

در حقیقت، پمپاژ عضلانی ساق پا به اندازه ای مهم است که برخی آن را قلب دوم بدن می نامند. با اینکه این عضلات، همانند قلب، بدون وقفه به وظیفه ی خود مشغول هستند، اما در معرض بیماری، آسیب و مشکلاتی نیز قرار دارند. بروز رگ های واریسی می توانند نشان دهنده ی اختلال عضلات پا باشند.

درمان گرفتگی عروق پا

علت ایجاد اختلال گردش خون در پا

عواملی که می توانند منجر به مختل شدن عملکرد این عضلات شوند، عبارتند از:

نکاتی برای تقویت گردش خون در پاها

تمرینات زیر در کوتاه مدت و بلند مدت به تقویت و بهبود گردش خون در پاها کمک می کنند: 

1_ حرکت پُل باسن

این تمرین، عضلات باسن را فعالسازی و تقویت می کند و موجب تقویت عضلات دیگر پا نیز می شود. به کمر روی زمین دراز بکشید و پاهای خود را خم کنید. کف پاهای خود را به صورت صاف روی زمین قرار دهید. دستان خود را به طرف پاهایتان بکشید و کف دست خود را روی زمین بگذارید، به آرامی باسن خود را بلند کنید. 5 ثانیه در این حالت بمانید و سپس به حالت اولیه برگردید. این حرکت را 10 بار تکرار کنید.

جلوگیری از واریس با حرکت پُل باسن

2_ حرکت بلند کردن پاشنه پا

بلند کردن پاشنه پا، یک روش عالی برای تقویت و انعطاف پذیری تاندون آشیل و عضلات ساق پا می باشد. این حرکت نه تنها به تقویت گردش خون و قوی کردن عضلات کمک می کند، بلکه باعث می شود پاهای شما در برابر آسیب مقاومت بیشتری داشته باشند.

برای انجام این حرکت، صاف بایستید، در حالی که جلوی پای شما روی زمین است، به آرامی پاشنه پای خود را از زمین بلند کنید. (شما باید فشار عضلانی را احساس کنید) 5 ثانیه در این حالت بمانید، سپس به حالت اولیه برگردید. این حرکت را 10 بار تکرار کنید.

3_ پیاده روی

پیاده روی، حرکت ساده و پیش پا افتاده ای به نظر می رسد، ولی انجام آن به صورت منظم، از مؤثرترین و مفیدترین ورزشها محسوب می شود. برای بهره مند شدن از مزایای پیاده روی، شما باید حداقل به مدت بیست دقیقه بدون وقفه پیاده روی کنید. 

در صورتی که قصد دارید از طریق پیاده روی، عضلات پا را بیشتر تقویت کنید، سعی کنید روی سربالایی پیاده روی کنید. هرچه شیب بیشتر باشد، فشار بیشتری به عضلات وارد می شود. این حرکت ورزشی، نه تنها موجب تسکین و کنترل هرگونه مشکل وریدی موجود می شود، بلکه جلوگیری از تشکیل رگ های واریسی کمک می کند.

جلوگیری از واریس با پیاده روی

4_ تقویت گردش خون در پا با بلند کردن آن

این حرکت موجب تقویت تمام عضلات پا می شود و همچنین در کوتاه مدت به بهبود جریان خون کمک می کند. روی کمر دراز بکشید، دستهای خود را در کنار بدنتان قرار دهید و پاهایتان را بکشید، به آرامی یک پا را بالا بیاورید و آن را صاف نگه دارید. پای خود را تا جایی که دردی احساس نمی کنید، بالا ببرید و آن را به مدت 5 ثانیه در این حالت حفظ کنید. سپس، به آرامی پای خود را پایین بیاورید.

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۲۲ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید. دکتر بنده روی بینی و و گونه هام قرمز هست و رگ های خیلی ریز قرمز زیر پوست پیداست. خواستم بدونم با چند جلسه لیزر درمان میشه و هزینش چقدر هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق پنجشنبه ۲۲ مهر ۰( 2 سال پیش)
      برای تعیین دقیق این مساله باید ویزیت بشوید
  • تصویر کاربر کیان جمعه ۲ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    ببخشین آقای دکتر برای اینکه دردشصت پاش آروم بگیره که بتونه یکم استراحت کنه میشه لطف کنید بگیدازچه دارووپمادی می‌تونه استفاده کنهگ
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۲ مهر ۰( 2 سال پیش)
      بستگی داره علت دردش چی باشه
  • تصویر کاربر کیان چهارشنبه ۲۴ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من مادرم خون رسانی پاش ضعیف بوده عمل پیوند هم انجام داده ولی بااین حال شصت پاش خیلی زیاددردمی‌کنه طوری که اصلا خواب ندارم درخواست کمک و راهنمایی ازشمادکترگرامی رادارم
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق چهارشنبه ۲۴ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      باید سی تی انژیو کنه بیارین ببینن
  • تصویر کاربر نصرت یکشنبه ۳۱ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    4 ماهه عدد لنفاوی کشاله ران سمت چپ متورم شده درد دارم راه رفتن سخت شده لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق یکشنبه ۳۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      یا عفونت است و اگر به درمان جواب نداد بایر نمونهدبرداری شود
درحال دریافت اطلاعات