علائم و عوارض پاره شدن رگ پا و دست چیست؟

زمانی‌که رگ‌های خونی پاره می‌شوند، مقدار کمی خون از رگ‌ها خارج شده و وارد بدن می‌شود. این مقدار خون در زیر پوست مشخص است. پاره شدن رگ های پا به دلایل متعددی می‌تواند اتفاق بیفتد ولی معمولا پارگی آن‌ها به‌خاطر آسیب است.

خونریزی زیرپوستی می‌تواند به شکل نقاط کوچکی به‌نام پِتشی (petechiae) و نقاط بزرگ‌تر به‌نام پورپورا (purpura) ظاهر شوند. بعضی از لکه‌هایی که کودکان هنگام تولد دارند ممکن است با خونریزی زیرپوستی اشتباه گرفته‌شود. معمولا وقتی با انگشت‌تان روی پوست خود فشار می‌آورید، پوست‌تان کمرنگ می‌شود و وقتی انگشت‌تان را برمی‌دارید، خون و قرمزی پوست دوباره برمی‌گردد. زمانی‌که خونریزی زیرپوستی اتفاق می‌افتد اگر روی آن فشار بیاورید، کمرنگ نمی‌شود.

عوامل پاره شدن رگ‌های واریسی

در شرایطی که رگ‌های واریسی خیلی شدید و غیرقابل درمان هستند، دیواره رگ‌هابه‌شدت ضعیف شده که در نهایت منجر به پاره‌شدن آن‌ها می‌شود. زمانی‌که رگ‌ها به‌خاطر جمع‌شدن خون تحت فشار هستند، رگ‌ها و دریچه‌های ضعیف‌شده می‌تواند باعث خونریزی و زخم شود.

رگ‌های پاره‌شده ممکن است در هر قسمتی از پا ظاهر شوند ولی بیشتر در پشت ماهیچه پا و قوزک دیده می‌شوند. اگر پوست روی رگ نازک شده‌باشد، این خونریزی ناگهانی می‌تواند به داخل بافت های اطراف یا حتی از طریق سطح پوست نفوذ کند.

ممکن است با انجام کارهای زیر رگ های واریسی پاره شوند:

لخته شدن خون پشت زانو
لخته وریدی (DVT)
دکتر آرش توفیق

عوارض و علائم لخته شدن خون پشت زانو چیست؟

درد پشت زانو می تواند به علل مختلفی از جمله واریس پشت زانو، لخته خون پشت زانو یا ترومبوز وریدی پوپلئیتال و کیست بیکر اتفاق بیفتد. تشخیص هر یک از این بیماری‌ها و انتخاب بهترین روش درمانی به عهده پزشک متخصص عروق است.

ادامه مطلب »

عوارض پاره شدن رگ‌های واریسی پا

خونریزی رگ واریسی می‌تواند زنگ هشدار باشد. رگ‌ها معمولا به‌خاطر فشار بیش از حد پاره می‌شوند بنابراین، خونریزی خیلی سریع اتفاق می‌افتد و مقدار آن خیلی زیاد است. خونریزی می‌تواند به دو روش زیر اتفاق بیفتد:

خونریزی داخلی

اگر رگ واریسی پاره شود ولی به پوست آسیبی نرسد، پوست‌تان کبود می‌شود. اگر در خونریزی داخلی که ممکن است در هر جایی از بدن رخ دهد، خون زیادی از دست برود سرگیجه یا غش‌کردن را به‌همراه دارد. اگر هرکدام از این علائم را در خود مشاهده کردید، به پزشک متخصص عروق  یا نزدیک‌ترین اورژانس مراجعه کنید تا از خونریزی بیش از حد و عوارض بعد از آن جلوگری کنید.

خونریزی خارجی

اگر رگ واریسی پاره شود و پوست هم آسیب ببیند، خونریزی زیادی خواهید داشت. خیلی سریع باید با یک حوله یا پیراهن کتان روی محل خونریزی را فشار دهید و پاهای خود را بالا نگه دارید. این کار به شما کمک می‌کند تا زمانی‌که به کمک‌های پزشکی دسترسی پیدا می‌کنید، خونریزی را کاهش دهید یا متوقف کنید. برای جلوگیری از خونریزی بیش از حد خیلی سریع به یک متخصص عروق یا نزدیک‌ترین اورژانس مراجعه کنید.

نمایان شدن رگ های آبی پشت پا

گزینه‌های درمان واریس

امروزه روش‌های درمان رگ‌های واریسی حالت تهاجمی کمی دارد و دوران نقاهت آن بسیار کوتاه است. دو روش درمانی متداول برای درمان رگ‌ها به شرح زیر است:

اسکلروتراپی

اسکلروتراپی روشی پزشکی است که در آن با تزریق مستقیم دارویی (داروی مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا) به رگ‌ها، رگ‌های واریسی را از بین می‌برند. این دارو، به پوشش رگ‌های خونی آسیب می‌زند و باعث می‌شود از هم بپاشند و تقریبا ناپدید شوند.

ابلیشن با لیزر اندوونوس (EVLA)

روش ابلیشن با لیزر اندوونوس با گرم‌کردن رگ از طریق لیزر، دلیل اصلی رگ‌های واریسی یعنی دریچه‌های آسیب‌دیده یا ضعیف را درمان می‌کند. لیزر، دیواره رگ را از بین می‌برد. بدن به‌طور طبیعی بافت‌های مرده را جذب می‌کند و به‌مرور زمان رگ‌های واریسی ناپدید می‌شوند. روش EVLA حالت تهاجمی کمی دارد و در مطب دکتر انجام می‌شود بنابراین، نیازی نیست در بیمارستان بستری شوید یا از داروی بیهوشی استفاده کنید. در این روش احتیاجی نیست که مصرف داروهایتان را قطع کنید. می‌توانید داروهایتان را تا روز درمان مصرف کنید و بعد از درمان قادر هستید تمام فعالیت‌های روزانه‌تان را انجام دهید.

 

جلوگیری از پاره‌شدن رگ‌های واریسی

در نهایت، یکی از بهترین راه‌های جلوگیری از پاره‌شدن رگ‌های پا اقدام سریع برای درمان آن است. کلینیک‌ تخصصی درمان واریس، با استفاده از تکنیک‌های بسیار مفید و روش‌هایی با حالت تهاجمی کم می‌توانند رگ‌های واریسی را خیلی سریع و به‌راحتی درمان کنند. هم‌چنین بیماران می‌توانند بعد از درمان بعد از مدت خیلی کوتاهی به فعالیت‌های روزانه خود برگردند. نه تنها درمان رگ‌های واریسی باعث بهبود زیبایی می‌شود بلکه از خطرات بلندمدت احتمالی مثل پاره‌شدن رگ‌های واریسی یا ایجاد زخم در پا جلوگیری می‌کند.

 
علت نمایان شدن رگ های قرمز روی ران پا چیست؟

علت پاره شدن رگ دست چیست؟

پارگی رگهای دست نوعی بیماری است که باعث برجستگی رگهای دست می شود. رگهای موجود در دست بسیار شبیه رگهای واریسی هستند.

همه افراد برای گردش خون مناسب رگهایی در دست دارند، اما هیچ کس نمی خواهد این وریدها را برآمده در پوست خود ببیند. در حالی که بسیاری از دلایل اصلی پارگی رگهای دست غیرقابل پیشگیری است، اما درمان و از بین بردن ورم یا پارگی رگ آسان است.

1) علت اصلی برجستگی رگهای دست، سن است. پوست شما با افزایش سن خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و نازک می شود. نازک شدن پوست باعث می شود که رگهای دست بیشتر از آنچه در گذشته دیده می شدند نمایان شوند. هم چنین از بین رفتن خاصیت ارتجاعی باعث پارگی رگهای دست می شود.

2) ورزش یکی دیگر از دلایل عمده پارگی و برجستگی رگهای دست است. فعالیت بدنی هنگام ورزش باعث بالا رفتن فشار خون شما می شود. این فشار خون بالا باعث می شود که وریدهای شما به پوست نزدیکتر شوند. با بازگشت فشار خون به حالت طبیعی، رگهای دست برآمده باید از بین بروند، اما ورزش منظم باعث ماندگاری برجستگی رگهای دست می شود.

3) علت نهایی برجستگی رگهای دست هوای گرم است. درجه حرارت بالا باعث برجستگی رگهای بدن می شود. حتی یک فرد جوان و سالم، برجستگی رگهای خود را در هوای بسیار گرم می تواند مشاهده کند. درجه حرارت بالا کار صحیح دریچه های وریدی را دشوارتر می کند، که در نهایت باعث بزرگ شدن رگ ها می شود.

علت بیرون زدگی رگ های دست

درمان پارگی رگ های دست

رگهای دست ممکن است یک قسمت طبیعی از پیری باشد، اما این بدان معنا نیست که شما باید تا آخر عمر با رگهای نمایان شده در دست زندگی کنید. ظاهر رگ های دست شما به مرور زمان بدتر می شود، بنابراین باید راه حلی برای این مشکل تعیین کنید. درمان رگ های دست یک فرآیند بسیار آسان است، بنابراین اصلا جای نگرانی نیست.

از آنجا که رگ های دست یک بیماری آرایشی است،  ممکن است با استفاده از اسکلروتراپی درمان شود. این یک روش کم تهاجمی است که شامل تزریق محلول به وریدهای شما است. ممکن است چند هفته طول بکشد، اما اسکلروتراپی رگ های دست شما را از بین میبرد.

از اسکلروتراپی معمولا برای درمان رگ‌‌های واریس یا رگ‌های عنکبوتی استفاده می‌شود. از آنجا که اسکلروتراپی فقط با تزریق محلول در وریدها انجام می شود، ممکن است بلافاصله پس از انجام این عمل بتوانید به فعالیت های عادی خود برگردید.

دکتر آرش توفیق

فوق تخصص جراحی عروق و درمان واریس

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فريا جمعه ۲۳ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 128 مشاهده پرسش
    سلام من چند روز پيش احساس كمي تورم و درد در ناحيه انگشت اشاره داشتم بعد اين درد در مچ تا ساعد پخش شد .. سينه دستم كمي متورم شد و الان احساس فشار مي كنم اما ورم و درد حاد نيست كبودي ندارد اما چيزي بلند مي كنم حس فشار دارد. مي شه كمكم كنيد
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۲۳ دی ۱( 1 سال پیش)
      به پزشک مراجعه کنین
  • تصویر کاربر رضا جمعه ۱۸ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 88 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من چند روز پیش داخل زمین فوتبال فکر کنم رگای پام پاره شده از جای لگن پای چپم نمیتونم پامو بیارم بالا مشکلش چیه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۱۸ آذر ۱( 1 سال پیش)
      احتمال اسیب ورزشی هست اگر ادامه یافت و بهتر نشد به پزشک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر میترا جمعه ۱۸ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 103 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    ببخشید من ۲ روز پیش سرم زدم و چون بدنم ضعیف بود و رگ گیری سخت بود حین سرم زدن دکتر گف رگ‌دستم پاره شد و به آن دستم سرم‌ نزد ولی همون ناحیه ورم کرد و هنوز درد داره ،گفتن خوب میشه میخاستم بپرسم کمی ورم و درد بیشتر بعد ۲ روز طبیعیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۱۸ آذر ۱( 1 سال پیش)
      بله تا دو هفنه مم‌نه زمان ببره
  • تصویر کاربر حمید جمعه ۱۸ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 101 مشاهده پرسش
    سلام.من واریس شدید پاونارسایی دریچه سافن دوطرفه دارم که نیازبه جراحی داره ولی گفته شده که به علت وزنم که۱۲۰کیلوگرم هست خطرانبولی بعدجراحی زیادهست وانجام داده نشده،الان مدتی هست که خون شفاف وزیادی یکی دومرتبه درماه ازناحیه گلوخارج میشه میخواستم ببینم این مسأله مربوط به موردعروق بدن میشه که باعث واریس هم شده یانه.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۱۸ آذر ۱( 1 سال پیش)
      نه خون گلو به واریس پا ربط ندارد
  • تصویر کاربر H سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید شبتون بخیر ببخشید من پسرم تو خونه بدو میزاشت پاش خوردبه شیشه زیر تلویزیون گوشه تیز اون خورد روی پاش یه خورده بالاتر از انگشتها ی پا خون اومد وقطع شد ولی بعد نیم ساعت شاید م کمتر بالاتر از زخم ورم کرده نمیتونه راه بره یا روپاش وایسه ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      خب باید ببرینش دکتر ببینه
  • تصویر کاربر ریحانه پنجشنبه ۱۳ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیربیماری۵۱ساله هستم ک ۷ماه پیش دچارشکستگی پادرناحیه قوزک پاشدم وبایدعمل میشدم ک بنابه دلائلی یکی ازپزشکان پایم راگچ بست وبعداز۳۵روزبازکردالان بعداز۷ماه هنوزپایم دردمیکندومیلنگم وکبودوخشک شده وmriک انجام دادم مشخص شدیکی از۳رگ اصلی پایم بریده وسوال اینجاست ایاخودش ترمیم میشودیاحتمابایدجراحی کنم؟ممنون میشم پاسخ بدین
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق پنجشنبه ۱۳ آبان ۰( 2 سال پیش)
      رگ پاتون عمل نمی خواد ولی استخ انش اگر جوش نخورده می خواد
  • تصویر کاربر الشن پنجشنبه ۲۲ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 160 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقت بخیر ببخشید من وارث ابی رنگ قسمت راست بالای باسنم هست بدجورمیسوزه ودردمیکنه چیکاربایدبکنم خیلی درددارم ممنونم ازلطفتون
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق پنجشنبه ۲۲ مهر ۰( 2 سال پیش)
      به پزشک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر م جمعه ۱۶ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 162 مشاهده پرسش
    با عرض سلام به حضور اقای دکتر.چند روزی است که هنگام پایین امدن از تخت یا بلند شدن از مبل ،احساس سوزش و پارگی مویرگ در قسمت خارجی پا(ناحیه عضله سمت چپ زانو)دارم .ایا بخاطر واریسم هست؟ایا درمان آن اورژانسی است؟ (خانم ۶۴ ساله هستم )
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۱۶ مهر ۰( 2 سال پیش)
      باید اسکلروتراپی شود
  • تصویر کاربر حمید دوشنبه ۱۲ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    سلام دو روز پیش نشسته بودم اومدم بلند بشم یکم پیچیدم و پشت پا بالاتر از انگشت دوم احساس سوزش نقطه ای شدیدی کردم و احساس میکنم رگ پاره شده باشه و الان دور روزه میگذره و اندازه یک عدس کوچولو همونجا سیاه شده چیکار باید بکنم؟ایا مشکل جدیه و باید به پزشک مراجعه کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق دوشنبه ۱۲ مهر ۰( 2 سال پیش)
      نه خودش بهبمد پیدا میکنه
  • تصویر کاربر پریسا پنجشنبه ۸ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    سلام وخسته نباشد ایا پاره شدن رگ پاباعث ایجادلخته خون در بدن میشوددرصورتی ک خونم اصلارقیق نیست
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق پنجشنبه ۸ مهر ۰( 2 سال پیش)
      پاره شدن رگ؟
درحال دریافت اطلاعات