علل و درمان بیماری نارسایی مزمن وریدی (CVI)

زمانی که رگ‌های پا اجازه ندهند که جریان خون به سمت قلب برگردد، نارسایی مزمن وریدی رخ می‌دهد. در حالت عادی دریچه‌هایی موجود در رگ، باعث می شوند که خون به سمت قلب برگردد اما اگر این دریچه‌ها درست کار نکنند؛ جریان خون می‌تواند به عقب باز گردد و در نتیجه باعث تجمع خون در پاهای فرد می‌شود.

اگر شما هم دچار نارسایی مزمن وریدی هستید، باید بدانید که این مشکل به دلیل آن است که دریچه‌های موجود در رگ‌ و به طور معمول دریچه های رگ های پا یا بازو به درستی وظیفه خود را انجام نمی دهند. در نتیجه خون در پاهایتان جمع می‌شود و فشار مضاعف به دیواره‌های رگ‌ها وارد می‌شود. این حالت ممکن است به دلیل اختلال عملکرد دریچه‌ها (که معمولا ارثی است) یا به دلیل تخریب دریچه در اثر ترومبوز سیاهرگی عمقی یا لخته شدن خون برای فرد پیش آید.

علائم نارسایی مزمن وریدی

فشار در رگ‌ها

 خونی که در پاها و رگ‌های پایین پا در زمان ایستادن جریان دارد؛ بر نیروی جاذبه غلبه کرده و به سمت قلب برمی‌گردد. به دلیل این‌که دریچه‌های موجود در رگ‌های پا از بازگشت خون در مسیر غلط جلوگیری می‌کند، این موضوع پیش می‌آید. ‌به‌هرحال وارد شدن فشار مضاعف در دریچه‌های موجود در پا می‌تواند باعث گشاد شدن رگ‌ها و آسیب دیدن آن‌ها شود. هم‌چنین این موضوع باعث اختلال عملکرد دریچه‌ها نیز خواهد شد. فشار مضاعف ممکن است به دلایل زیر پیش بیاید:

  • ترومبوز سیاهرگی عمقی: در این اختلال، ایجاد لخته خون باعث انسداد جریان خون در پاهای فرد می‌شود
  • انجام عمل جراحی روی پا یا زخم شدن آن می‌تواند جریان خون جاری در یکی از رگ‌های پا را مسدود کند
  • ورزش نکردن و اضافه وزن
  • ایستادن یا نشستن طولانی مدت

هم‌چنین ممکن است به دلایلی رگ‌ها و دریچه‌های پا آسیب ببینند یا نتوانند به خوبی کار کنند. ممکن است با افزایش سن، دیواره‌های رگ‌ها ضعیف شوند یا زمینه‌های ژنتیکی و ارثی باعث بروز نارسایی مزمن وریدی شوند. هم‌چنین سیگار کشیدن نیز باعث آسیب دیواره رگ‌ها خواهد شد.

نشانه‌ها

بیشتر نشانه‌های این بیماری خفیف است و هیچ‌کدام از اندام‌های بدن را به خطر نیانداخته و تهدید نمی‌کند.

احساس سنگینی، تورم و درد

ممکن است در اندام تحت تاثیر؛ احساس سنگینی، تورم و درد داشته باشید. بعضی وقت‌ها پوست ناحیه مورد نظر نیز تیره می‌شود. همچنین گاهی ناحیه‌ای از بدن دچار جراحت شده و به سختی بهبود می یابد (اگر ناحیه بیمار، پای فرد باشد؛ معمولا چنین زخمی روی قوزک فرد ایجاد می‌شود).

رگ‌های واریسی

رگ‌های پیچ‌خورده و انبساط‌یافته‌ای که نزدیک به سطح پوست هستند، یکی از نشانه‌های این بیماری‌ خفیف وریدی هستند. در چنین حالتی ممکن است فرد احساس سوزش، درد و سنگینی داشته باشد.

عوامل خطر نارسایی مزمن وریدی

اگر موارد زیر در شما صدق کند، احتمال بیشتری وجود دارد که به این نوع نارسایی وریدی مبتلا شوید:

گردش خون شریانی و وریدی در پا

از دیگر دلایل ابتلا به نارسایی مزمن وریدی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیماری CVI

تشخیص نارسایی مزمن وریدی

شما باید ابتدا به یک جراح عروق مراجعه کنید. جراح عروق درباره سابقه بیماری ها، سابقه ابتلا به این بیماری در اعضای خانواده و نشانه‌ها و علائم فعلیتان، از شما سوالاتی خواهد پرسید. هم‌چنین انجام چند آزمایش پزشکی را نیز برایتان تجویز خواهد کرد.

آزمایش‌هایی که ممکن است تجویز شوند، شامل موارد زیر هستند:

سونوگرافی داپلر

 با انجام این آزمایش، می‌توان دریچه‌های رگ‌ها را بررسی کرد و فهمید که آیا این دریچه‌ها به خوبی کار می‌کنند یا نه.

سی تی اسکن

در مواردی که فرد دچار تورم حاد شده باشد و درمان آن دشوار شود، از رگ‌های خونی فرد سی‌تی‌اسکن گرفته می‌شود تا بتوان منشاء انسداد یا باریک شدن رگ‌های شکمی را تشخیص داد.

🛑 در این باره بیشتر بدانید: آزمایش دی دایمر چیست و چه کاربردی دارد؟

درمان انواع بیماری های عروق وریدی

درمان نارسایی مزمن وریدی

پزشک با توجه به موارد زیر، برنامه درمانی مناسبی برای شما تجویز خواهد کرد:

  • سن، وضعیت سلامت کلی و سابقه پزشکی
  • میزان حاد بودن بیماری
  • چگونگی سازگاری شما با داروها و روش‌های درمانی خاص
  • نشانه‌ها و علائم
  • احتمال بدتر شدن شرایط بیماری
  • ترجیح بیمار

روش‌های درمانی مختلف می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

بهبود جریان خون در رگ‌های پا

 بالا نگه داشتن پاها می‌تواند به کاهش تورم و بهبود جریان خون کمک کند. پوشیدن جوراب واریس نیز می‌تواند به بهتر شدن وضعیت رگ‌ها کمک کند. از موارد موثر دیگر نیز انجام حرکات ورزشی منظم است.

جوراب واریس

مصرف دارو

برای کمک به بهبود زخم‌های پا می‌توان دو روش درمانی مصرف دارو (به منظور افزایش جریان خون) و کامپرشن‌تراپی را ترکیب کرد. برای کمک به بهبود زخم‌ها، می‌توان آسپرین مصرف کرد. معمولا برای درمان این اختلال داروهایی تجویز نمی‌شوند که باعث ‌شوند مایعات بدن از طریق کلیه‌ها خارج شوند اما اگر ابتلا به بیماری‌های دیگری مانند نارسایی قلبی یا بیماری‌های کلیوی منجر به تورم شود، ممکن است چنین داروهایی برای فرد تجویز شود.

ابلیشن داخل‌وریدی یا رادیوفرکوئنسی

این روش درمانی از جمله روش‌های جراحی با حداقل تهاجم است. با استفاده از یک لوله (کاتتر)، رگ بیمار را گرم می‌کنند. این کار باعث انسداد رگ می‌شود. وقتی رگ بیمار مسدود شود، خون کمتری در پا جمع می‌شود و روند کلی جریان خون فرد بهبود می‌یابد.

اسکلروتراپی

 اگر بیماری شما جدی‌تر از حد معمول باشد، امکان تجویز اسکلروتراپی برای شما وجود خواهد داشت. یک ماده شیمیایی در رگ‌های بیمار فرد تزریق می‌شود. این ماده شیمیایی باعث ایجاد زخم در رگ‌ها می‌شود و این رگ‌ها دیگر نمی‌توانند خون را حمل کنند. از آن به بعد، خون از طریق رگ‌های دیگر به سمت خون حرکت می‌کند. بدن رگ‌های آسیب‌دیده را جذب می‌کند.

عمل جراحی

 در موارد حاد، عمل جراحی انجام می‌شود. یکی از روش‌های جراحی مورد استفاده، بستن رگ‌های بیمار است. جراح رگ‌های آسیب‌دیده را مسدود می‌کند تا دیگر خون در این رگ‌ها جریان نیابد. اگر این رگ‌ها یا دریچه‌های آن‌ها شدیدا آسیب‌دیده باشند، آن‌ها را از بدن خارج می‌کنند. به این روش «برش وریدی» می‌گویند.

تغییر سبک زندگی

  • داشتن وزن ایده‌آل
  • ورزش منظم
  • پوشیدن جوراب‌های واریس
  • مراقبت از پوست
  • اگر مبتلا به ترومبوز سیاهرگی عمقی باشید؛ مهم است که به مصرف داروهای ضدانعقادی که برایتان تجویز شده است، ادامه دهید.

دکتر آرش توفیق

فوق تخصص جراحی عروق و درمان واریس

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فریبا شنبه ۲۹ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 162 مشاهده پرسش
    سلام، خانم ۳۶ ساله هستم که از نوجوانی واریس داشتم دوبار اسکلروتراپی انجام دادم، تا هفته سال قبل که دکترم رگ اصلی من رو دست نزدن ، گفتن خطرناکه، الان دریچه اصلی صافن بالای ران، در سونوگرافی نشان داده شد از کار افتاده، آیا حذف این دریچه اصلی مشکل رو بیشتر نمیکنه؟
    سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق شنبه ۲۹ آبان ۰( 2 سال پیش)
      باید لیزر بشود تا درمان بشود
  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۱ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    پدرم امشب متوجه شدم که پای راستش از قسمت ران سرد میشه و پا درد و کمر درد داره .که باعث شده چند وقت نتونه پیاده روی کنه.
    پدرم سابقه عمل باز و گذاشتن سه استنت قلب رو داره.
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق دوشنبه ۱ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      باید حتما جهت بررسی مرجعه کنن ممکن است رگ پا هم گرفته باشد
درحال دریافت اطلاعات