مراقبت‌های بعد از اسکلروتراپی واریس

از آنجایی که مراقبت های بعد از اسکلروتراپی واریس به اندازه ی انتخاب پزشک مجرب و نحوه ی درمان مهم است، برآن شدیم تا در ادامه این مطلب اطلاعات جامعی در خصوص مراقبت های بعد و قبل از درمان با اسکلروتراپی را در اختیارتان قرار دهیم..

مراقبت های قبل از درمان اسکلروتراپی

مراقبت های بعد از درمان اسکلروتراپی

مواردی که باید بعد از اسکلروتراپی از آنها اجتناب کرد:

بعد از درمان با اسکلروتراپی باید منتظر چه علائمی باشم؟

وریدها قبل از خوب شدن، بدتر از قبل به نظر می رسند. نتایج حاصل از اسکلروتراپی آنی نبوده و بهبودی به مرور زمان رخ می دهد. برای دستیابی به نتایج مناسب، به سه جلسه یا بیشتر احتیاج است. سعی کنید انتظارات واقع بینانه ای نسبت به نتیجه ی درمان خود داشته باشید.

عوارض بعد از درمان شامل:

• کبودی
  • خارش
  • تورم خفیف
  • حساسیت است که همگی موقتی هستند.

در صورت نیاز، یک آنتی هیستامین برای خارش و استامینوفن یا یک مسکن خفیف برای تسکین حساسیت مصرف کنید.

1_ تشکیل ترومبوز

هنگام درمان وریدهای تغذیه کننده بزرگتر و وریدهای واریسی ممکن است یک توده سخت (یا ترومبوز) ایجاد شود که پزشک آن را در چکاپ دو هفته ای شما تخلیه می کند. این اتفاق در روش اسکلروتراپی کاملاً طبیعی بوده و علت آن لخته شدن خون محبوس شده در سیاهرگ اسکلروزی است.

اثرات جانبی شامل هیپپرپیگمانتاسیون در ناحیه درمان است. این اتفاق به دلیل رنگدانه هموسیدرین در خون که به داخل بافت ها نفوذ می کند رخ می دهد. معمولاً موقتی است و در عرض 6 ماه محو می شود اما در موارد نادر تا 2 سال یا حتی تا آخر عمر روی پوست باقی می ماند.

2_ کدر شدن ناشی از تلانژکتازی

انواع خاصی از وریدهای شبکه ای ممکن است قبل از بهبودی، بدتر و حتی بیشتر کدر شوند. این اتفاق یک عارضه جانبی است که با درمان های بیشتر اسکلروتراپی کنترل شده و معمولاً کدر بودن نیز برطرف می‌شود.

3_ ایجاد زخم

یک عارضه نادر این روش، ایجاد ضایعات التهابی کوچک (زخم) است، زیرا تزریق اسکلروزانت باعث تحریک بافت ها می شود. در صورت بروز این اتفاق، در اسرع وقت به پزشک خود اطلاع دهید. عفونت بعد از اسکلروتراپی امری غیرعادی است، با این حال عفونت باکتریایی ویروسی یا قارچی ممکن است رخ دهد.

ویزیت تکمیلی بعد از انجام اسکلروتراپی

برای درمان واریس و وریدهای تغذیه کننده، یک ویزیت تکمیلی بعد از دو هفته لازم است. بعد از درمان وریدهای عنکبوتی نیز بایستی یک چکاپ ماهانه داشت.

چکاپ سالانه به این منظور پیشنهاد می شود که ببینید آیا رگ های جدیدی شکل گرفته اند یا خیر و پاهای خود را با سال قبل مقایسه کنید. اسکلروتراپی وریدهای فعلی را درمان می کند اما از رشد رگ های جدید جلوگیری نمی کند یا ویژگی های ارثی شما را از بین نمی برد.

اگر هر ورید جدید را نسبتاً سریع درمان کنید (یعنی هر یک یا دو سال یک بار)، جلسه درمان بسیار کوتاه تر خواهد بود و این احتمال وجود دارد که تنها به یک جلسه نیاز باشد. هر چه درمان ورید بیشتر به تعویق بیفتد، ورید بزرگ تر می شود.

دکتر آرش توفیق، جراح و فوق تخصص عروق در غرب تهران