علت پا درد در شب چیست؟

علت درد پا در شب میتواند ناشی از درد و گرفتگی رگ های واریسی شما باشد، این درد می تواند در هر زمانی از روز رخ دهد اما چرا این درد هنگام شب آزاردهنده تر می شود؟

اختلال در خواب شبانه می تواند بر روحیه و سلامت افراد اثر بگذارد. تکان خوردن و چرخیدن مدام در تمام طول شب بسیار آزاردهنده است و باعث می شود که شخص خواب خوبی نداشته و صبح خسته و بدخلق از خواب بیدار شود. اگر شما هم به واریس دچار هستید، احتمالاً متوجه شده اید که رگ های متورم و پیچ خورده، در شب بیشتر درد دارند. در ادامه ی این مطلب، دلیل رخ دادن این اتفاق را توضیح خواهیم داد.

علت درد رگ های واریسی در شب

درد، تورم، گرفتگی و خارش ناشی از واریس می تواند هر زمانی در طول روز رخ دهد. اما بسیاری از بیماران، علائم قابل توجه تری را در شب تجربه می کنند که مخل خواب آنها نیز می شود. یک پژوهش نشان داده است که افراد مبتلا به واریس، میزان بیشتری از گرفتگی عضلات پا را هنگام شب گزارش کرده اند.

تشدید درد و گرفتگی در شب احتمالاً ناشی از فعالیت های روزانه است. شاید شما ساعت های طولانی در محل کار خود می نشینید یا می ایستید. بی تحرکی باعث می شود خون در پاها جمع شده و منجر به متورم شدن رگ ها و جلوگیری از دریافت اکسیژن و مواد مغذی به بافت های اطراف آن می شود. در نتیجه، بافت های پا ملتهب و دردناک شده و این امر در طول شب ادامه پیدا می کند.

آیا علت درد پا در شب تنها ناشی از واریس است؟

خیر، همچنین ممکن است که درد و تورم به دلیل بیماری های مزمن مانند آرتریت یا سایر اختلالات عروقی بدتر شود. در صورتی که درد گرفتگی، تورم یا احساس گرما در ساق پای خود تجربه می کنید، ممکن است لخته خون  در پا داشته باشید که این عارضه، به مراقبت فوری پزشکی نیاز دارد.

درد و گرفتگی در پاها (به ویژه هنگام شب)، اغلب با بیماری دیگری به نام سندرم پای بیقرار (RLS) همراه است. افراد مبتلا به RLS، انقباضات، گرفتگی و خارش کنترل نشده ای در شب تجربه می کنند که فقط با حرکت کردن تسکین خواهند یافت. علائم RLS مشابه بسیاری از علائم واریس هستند و مطالعات نشان داده اند که بعضی بیماران RLS می توانند پس از درمان واریس خود، تسکین پیدا کنند.

در نهایت، دلیل دیگر اینکه ممکن است در شب متوجه درد و گرفتگی بیشتر رگ های واریسی شوید، می تواند روانی و ذهنی باشد؛ این بدان معنا نیست که در شب احساس ناراحتی بیشتری می کنید، درواقع شما در طول روز مشغول بوده و روی سایر فعالیت‌ های خود متمرکز هستید و همین موضوع ذهن را از درد دور می‌ کند.

نکاتی جهت داشتن خواب بهتر در طول شب

داشتن رگ های واریسی به این معنی نیست که شما دیگر خواب شبانه ی خوبی نخواهد داشت. با در نظر گرفتن و رعایت نکات زیر، می توانید با آرامش به خواب بروید، کامل استراحت کنید و با احساس خستگی از خواب بیدار نشوید:

1_ تحرک داشتن در طول روز

برای کاهش تورم در شب بایستی مدام تحرک داشت تا خون در طول روز در رگ ها جمع نشود. انجام تمرینات سنگین قبل از خواب توصیه نمی شود اما قدم زدن برای تقویت گردش خون بسیار مناسب خواهد بود. در صورتی که در طی روز ساعت هایی طولانی می نشینید یا می ایستید، به خاطر بسپارید که به طور منظم بلند شوید و پیاده روی کوتاهی داشته باشید. حتی چیزی به سادگی خم کردن مچ پا هنگام نشستن نیز می تواند به پمپاژ خون کمک کند.

2_ پوشیدن جوراب های فشرده

پوشیدن جوراب های فشرده در طول روز، راه دیگری برای تقویت گردش خون است. این جوراب ‌های الاستیکی قوی، فشار ملایمی به مچ و ساق پا وارد کرده و بدین صورت به کاهش تورم کمک می ‌کنند.

3_ انجام حرکات کششی

قبل از رفتن به رختخواب، عضلات سفت پا را با کشش های ملایم باز کنید. با شل بودن عضلات، خون در رگ های پا بسیار روان تر جریان خواهد یافت.

4_ درست کردن تکیه گاه برای پاها

پاهای خود را حدود 7 تا 10 سانتی متر با یک بالش بالا نگه دارید، یا چند بالش را زیر تشک خود قرار دهید. با جریان یافتن خون به سمت قلب، تورم نیز کاهش می یابد.

درمان واریس خود را به تعویق نیندازید!

تمامی نکات مربوط به کاهش علائم واریس، این عارضه را به صورت اساسی حل نمی کنند. برای رها شدن از رگ های واریسی بایستی تحت درمان مناسب قرار گرفت. روش های درمانی کم تهاجمی، وریدهای واریسی را از بین می برد و خون را به داخل وریدهای سالم هدایت می کند. روش های درمانی زیر می توانند در مطب یا کلینیک، به صورت سرپایی و با بی حسی موضعی انجام شوند:

1_ اسکلروتراپی

اسکلروتراپی واریس، برای رگ های عنکبوتی که کوچک هستند، مناسب است.

1. آب نمک (سالین) یا محلول شیمیایی به داخل ورید واریسی تزریق می شود.
  2. رگ، سفت شده و سپس ناپدید می شود.

2_ لیزر درمانی

درمان واریس با لیزر با تشخیص متخصص عروق میتواند درمان مناسبی برای از بین بردن رگ های واریسی شما باشد. پرتوهای پی در پی می توانند باعث از بین رفتن رگ های واریسی کوچک شوند.

3_ فلبکتومی واریس

فلبکتومی، رگ های واریسی سطحی را درمان می کند. در این روش، برش های بسیار کوچکی در نزدیکی رگ آسیب دیده ایجاد شده و بعد رگ برداشته می شود.

4_ درمان واریس با لیزر رادیوفرکانسی

درمان واریس با لیزر رادیوفرکانسی، طی دو روش (رادیوفرکانسی و لیزر) از حرارت شدید برای درمان ورید استفاده می کند که شامل مراحل زیر است:

• پزشک، رگ واریسی را سوراخ می کند.
  • کاتتر را از درون رگ عبور می دهد.
  • کاتتر حرارت شدیدی را به ورید انتقال می دهد. این حرارت باعث انسداد و از بین رفتن رگ شده و با گذشت زمان به طور کامل ناپدید می شود.

دکتر آرش توفیق، فوق تخصص و جراح عروق