درمان مویرگهای واریسی پا

مویرگهای واریسی پا، مویرگ های خونی، غیر عادی و برآمده ای هستند که بر اثر ضعیف شدن دیواره ی عروق ایجاد می شوند. این مویرگ ها به رنگ بنفش یا آبی ملتهب و در هم پیچیده ظاهر شوند. رگ های واریسی گاهی اوقات توسط مویرگ های قرمز و نازکی به نام «رگ های عنکبوتی» احاطه می شوند. این مویرگ ها ممکن است در هر ناحیه از بدن ایجاد شوند، اما بیشتر در نواحی لگن، پاها و مچ پا ایجاد می شوند.

علت ایجاد رگ و مویرگ های واریسی؟

رگ های واریسی زمانی ایجاد می شود که دیواره ی یک رگ خونی سالم، ضعیف شده و رگ گشاد می شود و در نتیجه، خون می تواند در این ناحیه انباشته شود. ایجاد رگ های واریسی با فشار بیش از حد روی پاها یا دریچه های مشکل دار رگ های خونی رابطه ی مستقیم دارد. علت اصلی مویرگ های واریسی مشخص نیست. اما برخی از موارد می توانند در تشکیل رگ های واریسی و مویرگ های واریسی نقش داشته باشند. عوامل خطرزا برای رگ ها و مویرگ های واریسی عبارتند از:

چه زمانی باید برای درمان مویرگ های واریسی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت داشتن موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

علائم مویرگ های واریسی پا چیست؟

برخی از افراد هیچگونه علائمی را تجربه نمی کنند، اما به علت ظاهر ناخوشایند این مویرگ ها، به دنبال روش های درمانی هستند. در مواردی که علائم وجود دارد، شما ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

این علائم معمولاً در زمان نشستن یا ایستادن طولانی مدت، وخیم تر می شوند. در زنان ممکن است شدت علائم در زمان بارداری یا قاعدگی بیشتر شود.

چه زمانی درمان رگ ها و مویرگ های واریسی ضروری است؟

در برخی موارد، رگ های واریسی و مویرگ های واریسی ممکن است نیاز به درمان داشته باشند. در صورتی که رگ های واریسی راه رفتن یا ایستادن را برای شما دردناک کرده باشد، همچنین، زمانی که در نواحی اطراف یا روی رگ های واریسی دچار زخم شده، یا در قوزک یا در مویرگ های مچ پا متوجه التهاب شده اید، باید به یک پزشک یا متخصص مراجعه کنید. در صورتی که مشکل شما مربوط به موارد زیر باشد، رگ های واریسی می تواند برای سلامت شما خطرساز شود:

1- زخم استاز وریدی

رگ خونی گشاد شده باعث می شود که تخلیه ی مایعات به اندازه ی کافی از پوست صورت نگیرد. در نتیجه، ممکن است یک زخم (زخم باز) ایجاد شود.

2- عفونت های قارچی یا باکتریایی

این عفونت ها ممکن است در نتیجه ی مشکلات پوستی ایجاد شده بر اثر انباشتگی مایعات (ادم) در پا ایجاد شود. عفونت های قارچی و باکتریایی خطر عفونت بافت (سلولیت) را افزایش می دهند.

3- تروموفلبیت

التهاب رگ خونی به علت تشکیل لخته ی خونی

4- خونریزی وریدی

خونریزی رگ خونی

احتمال بروز مشکلات زمانی بالاتر می رود که رگ های واریسی در نتیجه ی یک مشکل یا بیماری در رگ های خونی عمقی یا رگ های پرفوریتینگ (رگ هایی که رگ های عمقی و سطحی را به هم متصل می کنند) اتفاق افتاده باشد. این بیماری ها می تواند شامل مواردی مثل ترومبوز ورید عمقی (DVT) یا نارسایی مزمن وریدی باشد. بنابراین بهتر است از پزشک خود بپرسید که آیا در خطر ابتلا به این بیماری ها قرار دارید یا خیر.

چگونه از رگ های واریسی پیشگیری کنیم؟