10 غذایی که باید برای درمان واریس بخوریم و در مقابل نخوریم!

تو، همان چیزی هستی که می خوری. با اینکه داشتن رژیم غذایی سالم، لزوماً نمی تواند جایگزین درمان گرفتگی وریدها در مطب پزشک باشد، اما توجه به غذاهایی که مصرف می کنید، در کنترل یا مدیریت بیماری واریس (وریدهای عنکبوتی) کمک کننده است.

10 غذایی که باید برای درمان واریس بخوریم؟

برخی از غذاها، برای افراد مبتلا به بیماری وریدی در پاها مناسبترند. در ادامه به معرفی 10 ماده غذایی مناسب برای بهبود سلامت رگ ها می پردازیم، که بهتر است افراد مبتلا به واریس یا بیماری رگ های عنکبوتی آن ها را مصرف نمایند.

1. دانه های چیا

دانه های چیا، علی رغم اندازه کوچک خود، مواد مغذی زیادی دارند. هر اونس دانه چیا، حاوی 11 گرم فیبر و 5 گرم اسید چرب امگا 3 است. فیبر و امگا 3، می توانند به بهبود سلامت رگ ها کمک کنند. 

مصرف دانه های چیا برای درمان واریس

با افزودن دانه چیا به سالاد یا مخلوط کردن چند قاشق غذاخوری از آن در یک کاسه گرانول یا غلات صبحانه، می توانید به راحتی آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

2. انواع توت ها

آنتی اکسیدان ها می توانند به کاهش التهاب و تقویت عروق کمک نمایند. توت ها، به ویژه بلوبری، منابع عالی برای آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C و ویتامین E هستند. با مصرف روزانه یک مشت توت یا ترکیب کردن آن در اسموتی، این ماده مغذی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

3. موز

موز می تواند به بهبود بیماری وریدی در ساق پا کمک کند زیرا سرشار از پتاسیم و منیزیم است. اگر طعم موز را به تنهایی دوست ندارید، می توانید آن را به اسموتی مورد علاقه خود اضافه نمایید.

4. گندم سیاه

گندم سیاه، غنی از آنتی اکسیدان روتین است که به نظر می رسد به بهبود جریان و گردش خون در بدن کمک می کند. گندم سیاه، پروتئین و فیبر بالایی نیز دارد. یکی از راه های مصرف آن، پختن دانه ها به صورت فرنی می باشد. همچنین می توانید هنگام پخت و پز، از آرد گندم سیاه به جای آرد کامل استفاده نمایید.

5. کنترل واریس با مصرف مرکبات

همانند توت ها، مرکبات (مانند گریپ فروت و پرتقال) نیز سرشار از ویتامین C هستند. همچنین منبع خوبی از آنتی اکسیدان روتین می باشند.

6. شاهی (ترتیزک)

شاهی، یک ماده غذایی غنی حاوی ویتامین ها و مواد معدنی زیادی، از جمله پتاسیم و منیزیم است که بشدت برای سلامت عروق بسیار مفید است.

7. سبزیجات برگ دار

سبزیجات برگ دار، مانند کلم پیچ و کلم کولارد، غنی از منیزیم هستند. این ماده معدنی، در بهبود گردش و جریان خون نقش دارد. سایر سبزیجات برگ دار، مانند قاصدک، ادرارآورهای طبیعی می باشند، و می توانند تورم پاها را کاهش دهند.

8. مارچوبه

مارچوبه نیز یک ماده غذایی مدر است و می تواند به بهبود تورم کمک کند. ساده ترین راه برای مصرف مارچوبه، این است که انتهای چوبی آن را بریده و سپس قسمت سبز آن را بخارپز نمایید تا نرم شود؛ همچنین می توانید با کمی روغن زیتون و نمک و فلفل، آن را مزه دار کنید.

9. ماهی

انواع خاصی از ماهی ها، مانند ماهی قزل آلا، ساردین و آنچوی، با داشتن مقادیر بالای امگا 3، می توانند به بهبود جریان و گردش خون، و کاهش علائم بیماری وریدی کمک کنند.

10. آووکادو

برخی از چربی ها، مانند چربی های موجود در آووکادو، برای بدن و حفظ سلامت عروق مفید هستند. آووکادو، غنی از ویتامین C، ویتامین E، پتاسیم و منیزیم است. می توانید آن را به صورت مکعبی برش زده و در سالاد مصرف نمایید یا از آن، به همراه مقداری آب لیمو و سس تند، برای درست کردن گوآکامولی استفاده کنید.

برای واریس چه بخوریم

غذاهایی که برای واریس مضر هستند

به جز مداخلات پزشکی برای درمان واریس، رعایت رژیم غذایی سالم نیز برای جلوگیری از بدتر شدن این بیماری، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بهتر است از مصرف الکل و غذاهایی که نمک و قند بالایی دارند، خودداری نمایید و در عوض، رژیم غذایی کم نمک، کم شکر و غنی از فیبر داشته باشید. در صورت ابتلا به واریس، بهتر است از مصرف این غذاها اجتناب کنید:

1_ کربوهیدرات های تصفیه شده

از مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده یا ساده، تا حد امکان اجتناب نمایید. این غذاها، نه تنها عامل اصلی بروز برخی بیماری های مزمن هستند، بلکه می توانند سلامت عروق را نیز تضعیف کنند. افرادی که از ابتلا به بیماری های وریدی رنج می برند، باید به جای مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده، از کربوهیدرات های پیچیده مانند برنج قهوه ای و جو دوسر، که حاوی فیبر بیشتری هستند، باید استفاده نمایند. 

غذاهای مضر برای واریس

وجود فیبر در رژیم غذایی، بسیار مهم است زیرا به تسهیل حرکات منظم روده کمک می کند. وجود کربوهیدرات های تصفیه شده و عدم وجود فیبر در رژیم غذایی، باعث ایجاد یبوست و افزایش فشار در هنگام دفع مدفوع می شود. این امر، با ایجاد فشار در عروق نواحی تحتانی روده شده و به آن آسیب می رساند. آسیب به این عروق، منجر به بروز بواسیر و ایجاد یا بدتر شدن رگ های واریسی می شود.

2_ شکر زیادی

غذاهای فرآوری شده مانند شکلات، کوکی و کیک ها، اغلب حاوی مقادیر زیادی شکر اضافه هستند که به تضعیف سلامت عروق کمک می کند. افزایش میزان قند خون، باعث ترشح مقدار زیادی انسولین در بدن می گردد. بهتر است از قندهای طبیعی، مانند قند موجود در میوه ها، استفاده نمایید زیرا این دسته از قند های طبیعی، در واقع برای بدن مفید می باشند (در حد اعتدال). میوه ها، با داشتن مقادیر زیاد فیبر، به آرامی قند را در جریان خون آزاد می کنند.

3_ مصرف الکل

از مصرف منظم الکل باید به هر قیمتی اجتناب کرد زیرا می تواند سبب ایجاد و بدتر شدن رگ های واریسی شود.

4_ مواد غذایی کنسرو شده

غذاهای کنسرو شده، معمولاً با نوعی ماده شیمیایی به نام بیسفنول پوشانده شده اند. بیسفنول A، یک ماده مقلد استروژن است و با تاثیرگذاری بر هورمون های بدن، سبب ایجاد یا بدتر شدن رگ های واریسی می گردد. سعی کنید به جای خرید غذاهای کنسروی، غذاهای تازه یا غذاهای یخ زده موجود در فروشگاه ها را انتخاب کنید.

5_ غذاهای شور

مصرف غذاهایی که مقادیر سدیم بالایی دارند، مانند سوپ های کنسرو شده، ژامبون، پیتزا و هات داگ، را حتما محدود نمایید. غلظت بالای سدیم در خون، سبب احتباس بیش از حد آب در بدن می شود. این امر، حجم خون در بدن و فشار در وریدها را افزایش می دهد؛ و از این طریق، منجر به تورم و احتباس آب در پاها می گردد.

دکتر آرش توفیق جراح عروق 

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حسینی جمعه ۲۳ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام شب ها گرفتگی ساق پا دارم چه دارویی پیشنهاد می کنید؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۲۳ مهر ۰( 2 سال پیش)
      هیچی کمی ورزش کنید
  • تصویر کاربر شهیدی دوشنبه ۱۹ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    چنددوقته همین که میخوام بخوابم پادرد شدید فقط؟شب ها موقع خواب به سراغم میاد وقتی پاهام رو میشورم یا راه میرم دردش کم میشه
    لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق دوشنبه ۱۹ مهر ۰( 2 سال پیش)
      کمی پاهاتون رو بالا بگذارین
  • تصویر کاربر باران جمعه ۲ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید.. دکتر میشه لطفاا ی درمان قطعی برا واریس بگید.. هردو پام دچاره.. و اصلا خواب ندارمم..
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۲ مهر ۰( 2 سال پیش)
      بله توی سایت قسمت واریس را مطالعه کنین مفصل نوشتم
  • تصویر کاربر علی جمعه ۲ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    با سلام من 52 سال سن دارم در هر دو پا دارای رگهای واریسی هستم ودر مج پای راستم زخم ایحاد شده وهمینطور نمیتوانم زیاد سر پا بایسم ویاراه بروم لطفا منو راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۲ مهر ۰( 2 سال پیش)
      هر چه زودتر جهت لیزر واریس مراجعه کنین
  • تصویر کاربر علی جمعه ۲ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    با سلام من 52 سال سن دارم در هر دو پا دارای رگهای واریسی هستم ودر مج پای راستم زخم ایحاد شده وهمینطور نمیتوانم زیاد سر پا بایسم ویاراه بروم لطفا منو راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۲ مهر ۰( 2 سال پیش)
      هر چه زودتر جهت لیزر واریس نراجعه کنین
درحال دریافت اطلاعات