علائم پاره شدن رگ آئورت چیست؟ علل و تشخیص بیماری آنوریسم آئورت

آنوریسم آئورت چیست؟

آنوریسم آئورت توراسیک، ناحیه ای ضعیف شده در سرخرگ می باشد که خون را به بدن می رساند (آئورت).  هنگامی که آئورت ضعیف باشد، فشار خون به دیواره رگ، موجب متورم شدن رگ مانند یک بادکنک می شود (آنوریسم).

آنوریسم آئورت توراسیک، آنوریسم توراسیک نیز نامیده می شود و شکاف آئورت می تواند به دلیل آنوریسم رخ دهد. شکاف آئورت، پارگی در دیواره ی آئورت می باشد که می تواند منجر به خونریزی خطرناک و یا مرگ ناگهانی شود. آنوریسم های بزرگ و با رشد سریع ممکن است پاره شوند، اما آنوریسم های کوچک و با رشد آهسته ممکن است هرگز پاره نشوند. بسته به علت، اندازه و رشد آنوریسم آئورت توراسیک، درمان ممکن است از مراقبت تا جراحی اضطراری متفاوت باشد. در شرایط ایده آل، در صورت لزوم می توان برای عمل جراحی برنامه ریزی کرد.

علائم پاره شدن رگ آئورت

بسیاری از آنوریسم های آئورت هیچ گونه علائمی ندارند. گاهی اوقات، پزشک آنها را در طول آزمایش های انجام شده برای تشخیص مشکلات دیگر پیدا می کنند. افرادی که هیچ علائمی ندارند، ممکن است از شکم درد، درد قفسه سینه و یا کمر درد و ناراحتی شکایت داشته باشند. علائم ممکن است بیایند و بروند و یا ثابت باشند.

در بدترین شرایط، آنوریسم آئورت ممکن است بترکد یا پاره شود. این امر منجر به درد شدید و خونریزی می شود و اغلب در طول چند دقیقه تا چند ساعت منجر به مرگ می شود.

آنوریسم های آئورت توراسیک اغلب به آهستگی رشد میکنند و معمولاً بدون علامت هستند، بنابراین شناسایی آنها سخت می شود. برخی از آنوریسم ها هرگز پاره نمی شوند. بسیاری از آنها در ابتدا بسیار کوچک هستند و کوچک باقی می مانند، گرچه، برخی از آنها به مرور زمان بزرگتر می شوند. پیش بینی سرعت بزرگ شدن آنوریسم آئورت، دشوار می باشد.

در صورت بزرگ شدن آنوریسم آئورت توراسیک، برخی از افراد متوجه علائم زیر می شوند:

  • حساسیت به لمس یا درد در ناحیه قفسه سینه
  • کمر درد
  • گرفتگی صدا
  • سرفه
  • تنگی نفس

آنوریسم های آئورت می توانند در هر جایی در امتداد آئورت که از قلب به سوی قفسه سینه و شکم منتهی می شود، ایجاد شوند.

آنوریسم می تواند بین بخش های فوقانی و پایینی آئورت شما ایجاد شود. به این نوع آنوریسم، آنوریسم توراکوابدومینال گفته می شود.

نشانه های پاره شدن رگ آئورت

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اکثر افراد مبتلا به آنوریسم آئورت، تا زمانی که پارگی یا شکاف ایجاد نشود، علائمی ندارند. پارگی یا شکاف یک شرایط اورژانسی می باشد. در این شرایط فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر یک آنوریسم پاره شود، یا یکی از لایه های دیواره شریان پاره شود، شما این شرایط را ممکن است تجربه کنید:

  • درد ناگهانی و تند در بالای کمر که به پایین کشیده می شود.
  • درد در قفسه سینه، فک، گردن یا بازوها
  • به سختی نفس کشیدن
همه چیز در مورد واسکولار و عمل اندوواسكولار

علل ایجاد آنوریسم آئورت

دیواره آئورت در حالت طبیعی بسیار انعطاف پذیر می باشد. این دیواره برای منطبق شدن با جریان خون، در صورت نیاز می تواند کشش پیدا کند و سپس به جای خود برگردد. اما برخی از مشکلات پزشکی، همچون فشارخون بالا و آتروسکلروز (تصلب شریان ها)، دیواره های شریان ها را ضعیف می کنند. ای مشکلات به همراه فرسودگی و پارگی که به طور طبیعی با بالارفتن سن ایجاد می شود، می تواند منجر به یک دیواره ی آئورت ضعیف شود که به سمت بیرون برآمدگی پیدا می کند.

عواملی که منجر به ایجاد آنوریسم می شوند عبارتند از:

  • تصلب شرائین (آترواسکلروز). هنگامی که پلاک ها بر روی دیواره ی شریان ها تجمع می کنند، انعطاف پذیری خود را از دست می دهند و فشار اضافه موجب ضعیف شدن و برجستگی آنها می شود. فشار خون و کلسترول بالا عوامل خطر تصلب شرایین می باشند. این مورد در افراد مسن تر شایع تر است.
  • شرایط ژنتیکی. آنوریسم های آئورت معمولاً در افراد جوانتر، علت ژنتیکی دارد. افرادی که با سندرم مارفان متولد می شوند (شرایطی که بافت همبند در بدن را تحت تأثیر قرار می دهد)، اغلب به دلیل ضعیف شدن دیواره ی آئورت، بیشتر در معرض ابتلا به آنوریسم آئورت توراسیک قراردارند. سندرم مارفان، عموماً باعث مشکلات فیزیکی خاصی مانند قد بلند، دستان بسیار بلند، استخوان سینه تغییر شکل یافته و مشکلات چشمی می شود. دیگر اختلالات مربوط به خانواده که می تواند منجر به آنوریسم آئورت شود، شامل سندرمهای اهلرز-دانلس و لوئیس دایتز و ترنر می باشد. سندرم اهلرز دانلس موجب می شود پوست، مفاصل و بافت های همبند شما شکننده شوند و پوست شما به آسانی کشیده شود.
  • دیگر مشکلات پزشکی. شرایط التهابی همچون آرتریت سلول غول آسا و آرتریت تاکایاسو (التهاب عروقی) با آنوریسم های آئورت توراسیک همراه می باشند.
  • مشکلاتی در دریچه آئورت قلب شما. گاهی اوقات افرادی که در دریچه آئورت خود (دریچه ای که از طریق آن خون از قلب عبور می کند) مشکلاتی داشته باشند، بیشتر در معرض آنوریسم آئورت توراسیک قرار دارند. این امر اساساً در مورد افرادی صدق می کند که مشکل دریچه آئورتی که به جای سه لت تنها دو لت دارد (دریچه آئورت بیسکوپید) داشته باشند.
  • عفونت درمان نشده. این مشکل گرچه نادر می باشد، اما در صورتی که فرد یک عفونت درمان نشده همچون سفلیس یا سالمونلا داشته باشد، احتمال دارد مبتلا به آنوریسم آئورت شود.
  • آسیب ضربه ای. برخی از افرادی که در اثر سقوط یا تصادف وسیله نقلیه، آسیب دیده اند، به ندرت دچار آنوریسم آئورت توراسیک می شوند.

شرایط اضطراری آنوریسم آئورت

در شکاف آئورت، پارگی در دیواره ی آئورت رخ می دهد. این امر موجب خونریزی در داخل و در امتداد دیواره ی آئورت و در برخی موارد کاملا خارج از آئورت می شود.

شکاف آئورت، یک مورد اضطراری تهدیدکننده به مرگ می باشد که بستگی به جایی دارد که در آئورت رخ می دهد. درمان آنوریسم آئورت برای جلوگیری از شکاف بسیار مهم می باشد. اگر شکاف رخ دهد، افراد می توانند با عمل جراحی  ترمیم آنوریسم آئورت درمان شوند، اما در معرض خطر بالای عوارض جانبی این جراحی قرار خواهند گرفت.

شرایط اضطراری پاری آنوریسم آئورت

عوامل تشدید کننده پاره شدن رگ آئورت

  • سن.آنوریسم های آئورت توراسیک اغلب در افراد 65 سال به بالا رخ می دهند.
  • استعمال دخانیات. مصرف تنباکو یک عامل خطر قوی برای پیشرفت آنوریسم آئورت می باشد.
  • فشار خون بالا. فشار خون بالا به رگ های خونی در بدن آسیب می رساند و احتمال پیشرفت آنوریسم را افزایش می دهد.
  • تجمع پلاک ها در شریان ها. تجمع چربی و دیگر موادی که می توانند به پوشش رگ خونی آسیب برسانند، احتمال خطر آنوریسم را افزایش می دهند. این مورد در افراد مسن تر شایع تر می باشد.
  • سابقه خانوادگی. افرادی که دارای پیشینه ی خانوادگی آنوریسم آئورت می باشند، در معرض خطر ابتلا به آنوریسم قرار دارند. سابقه ی خانوادگی معمولاً به این معناست که در سنین جوانتر شما بیشتر در معرض  خطر پارگی آنوریسم قرار دارید.
  • سندرم مارفان و شرایط مرتبط. اگر شما مبتلا به سندرم مرفان یا دیگر شرایط مرتبط همچون سندرم اهلرز دانلس  (Ehlers-Danlos) یا سندرم لوئیس – دایتز (Loeys-Dietz) باشید، به طور قابل توجهی بیشتر در معرض ابتلا به آنوریسم آئورت توراسیک یا شکاف یا پارگی آئورت یا دیگر رگ های خونی قرار دارید.
  • دریچه دوطرفه آئورت. تقریباً نیمی از افرادی که دارای دریچه آئورت با دو لت (کاسپ) به جای سه کاسپ هستند، ممکن است دچار آنوریسم آئورت شوند.
عوامل تشدید کننده پاره شدن رگ آئورت

عوارض پاره شدن رگ آئورت

پارگی ها در دیواره ی آئورت و شکاف آئورت دلایل اصلی عوارض آنوریسم آئورت توراسیک می باشند. یک آنوریسم آئورت پاره شده می تواند منجر به خونریزی داخلی مرگ آور شود. به طور کلی، هرچه آنوریسم بزرگتر باشد، احتمال خطر پارگی بیشتر خواهد بود.

علائم و نشانه هایی که منجر به ترکیدگی آنوریسم آئورت توراسیک می شوند شامل:

  • درد قفسه سینه یا کمر درد ناگهانی، شدید و مداوم
  • دردی که به سمت کمر کشیده می شود
  • به سختی نفس کشیدن
  • از دست دادن هوشیاری
  • فشار خون پایین
  • تنگی نفس
  • مشکل در بلعیدن
  • ضعف یا فلج یک طرف بدن، مشکل در صحبت کردن یا دیگر علائم سکته

احتمال خطر لخته ی خون

دیگر عارضه ی آنوریسم آئورت، احتمال خطر لخته های خون می باشد. لخته های خون کوچک می توانند در ناحیه ی آنوریسم آئورت ایجاد شوند. اگر لخته ی خون، از دیواره ی داخلی آنوریسم شکسته شود، می تواند رگ خونی را در هرجای دیگری از بدن مسدود کند و منجر به عوارض جدی شود.

عوارض پاره شدن رگ آئورت

تشخیص آنوریسم آئورت

آنوریسم ها اغلب در طول آزمایشاتی برای مشکلات دیگر به طور اتفاقی تشخیص داده می شوند. در برخی از موارد، آنها در طول تست غربالگری آئورت یافت می شوند. تست های غربالگری به پزشک شما کمک می کند تا بیماری ها و شرایط خاص را پیش از بروز هرگونه علائمی تشخیص دهد.

گروه ویژه خدمات پیشگیری در ایالات متحده تست های غربالگری را برای آنوریسم آئورت شکمی در مردان 65 تا 75 سال سیگاری توصیه می کند.

متخصصان تست های غربالگری آنوریسم توراسیک را برای هرکسی که یکی از نزدیکانش دچار آنوریسم آئورت بوده است، توصیه می کنند. اگر پزشک شما، فکر می کند که شما دچار آنوریسم هستید، شما باید تست هایی همچون سونوگرافی، سی تی اسکن یا  MRI را برای یافتن جای آنوریسم آئورت و بزرگی آن انجام دهید.

درمان پارگی آنوریسم آئورت

ترمیم آنوریسم آئورت معمولاً در صورتی توصیه می شود که خطر ترکیدن یا پاره شدن آئورت وجود داشته باشد. اگر شما دارای علائم آنوریسم بزرگ یا آنوریسم با رشد سریع باشید، ممکن است نیاز به جراحی برای ترمیم آن داشته باشید. پزشک، بخش آسیب دیده ی رگ خونی را در طول جراحی باز یا با روش کم تهاجمی انجام می دهد.

آنوریسم های کوچک به ندرت پاره می شوند، آنها معمولاً درمان نمی شوند. شما باید به طور مداوم تست سونوگرافی برای بررسی آنوریسم و پیشرفت آن انجام دهید.

حتی اگر آنوریسم رشد سریعی نداشته باشد یا پاره نشود، شما ممکن است در معرض خطر مشکلات قلبی قرار بگیرید. پزشک شما ممکن است پیشنهاد دهد بیشتر ورزش کنید، غذای سالم بخورید و یا سیگار را ترک کنید. او ممکن است برای کمک به پایین آوردن فشارخون و کلسترول، دارو تجویز کند.

دکتر ارش توفیق فوق تخصص جراحی عروق

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر زارعی شنبه ۲۴ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    دکتر سلام
    نمیدونم چجوری سوالم رو بپرسم
    خانواده مادر من همشون این مشکل رو داشتن مادر من چند روز پیش فوت ناگهانی داشتن خاله هام یکیشون قبلا عمل شده بازم امروز داره عمل میشه داییم فوت کرد و بقیه هم این مشکل رو دارن ظاهرا این بیماری ارثی هست
    میخواستم بدونم بخاطر ارثی بودن این موضوع بچه های دایی من و بچه های مادر من اونا هم این مشکل رو دارن یا نه
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۲۳ مهر ۰( 2 سال پیش)
      چه بیماریی دقیقا؟
    2. تصویر کاربر زارعی جمعه ۲۳ مهر ۰( 2 سال پیش)
      دکتر پارگی رگ آئورت هست
      میخام بدونم بچه های مادر من و بچه های خاله من اونا هم بخاطر ارثی بودن این بیماری رو دچار میشن یا نه
      و اگه دچار باشن باید زیر نظر متخصص برن یا چکارایی رو باید انجام بدن ممنون
    3. تصویر کاربر زارعی جمعه ۲۳ مهر ۰( 2 سال پیش)
      ممنون میشم برام توضیح بدین
    4. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق شنبه ۲۴ مهر ۰( 2 سال پیش)
      مراجعه کنین به جراح عروق
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر مسعود چهارشنبه ۲۱ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 159 مشاهده پرسش
    سلام
    ۱۲ تیرماه جراحی قلب باز انجام داده و ۴ رگ بای پس شد در این مدت بارها با کوچکترین درد یا احساس سردی در شکم فکر میکنم رگ جدا شده و در حال خونریزی است، علائم پاره شدن رگ چیست؟ آیا امکان پاره شدن یا جدا شدن بای پس است؟ باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق چهارشنبه ۲۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      نخیر همچین امکانی وجود ندارد
  • تصویر کاربر اسعدی جمعه ۱۶ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 105 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر وقت بخیر بنده بنده حدود سه ماه پیش کرونا گرفتم بادرگیری ریه بالا 5شب بیمارستان بستری شدم یکماه بعدترخیص پای چپم ورم ودرد پیداکرد 50روزطول کشید نامعلوم شدلخته dvtدرقسمت ران دارم یکماه قرص کلاتوور20 مصرف کردم بعدخس خس سینه وتنگی نفس پیداکردن سیتی ریه گرفتم حداکثر10درصدریه ام هنوز درگیر است که نباید موجب نفس تنگی شودممکن است حساسیت به مصرف قرص باشد؟البته قرصم رادکترعوض کرده وارفارین میخورم ولی باز سرفه ونفس تنگی دارم ممکن است باز حساسیت به این قرص جدید باشد؟آمبولی ریه که باتوجه به گذشت زمان طولانی نیست؟لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۱۶ مهر ۰( 2 سال پیش)
      حساسیت نیست.ممکن است از کورونا یا امبولی ریه باشد
  • تصویر کاربر محمدی چهارشنبه ۱۴ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 96 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    مادرم 77 سالشه 2ماه پیش سکته قلبی کرد که باعث لمس شدن نصف بدنش به مدت 2 هفته شد از اون موقع ضربان قلب وفشار خون دست راست چپش خیلی فرق کرده مثلا دست چپش ضربان قلب 88 وفشار خون 107 روی 70 ولی دست راست ضربان قلبش 98 و فشار خون 120 روی 75 ولی وقتی قرص زیر زبونی مصرف میکنند هردو دست یکی میشند . بعد از سکته خیلی دچار گر گرفتگی و داغ کردن در ناحیه سینه میشند. ایا باید انژیو بشند؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق چهارشنبه ۱۴ مهر ۰( 2 سال پیش)
      بله بشن بهتره
  • تصویر کاربر مهسا دوشنبه ۱۲ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 106 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب و احترام من تست کرونادادم منفی بود ولی باعلایم و تستCrp وD.Dimerگفتن کرونابعداز15روزآزمایش crp,منفی ودیددایمرنرمال بود ولی چون حالم خوب نبوده‌ایم هفته آزمایش دادم بازرسی آرپی13 ولی دایمر1300 که اکسازپارین تزریق کردم چرااینجوری شده میشه دوبار دریک ماه کروناگرفتم
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق دوشنبه ۱۲ مهر ۰( 2 سال پیش)
      ازمایشات ایراد دارند
  • تصویر کاربر عرفانی سه شنبه ۳۰ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 107 مشاهده پرسش
    سلام پدرم بعد از عمل پروستات دچار دی وی تی در پا شدن الان ۵ ساله اسپرین‌مصرف میکنن کار کشاورزی انجام میدن وقتی کار میکنن خیلی دچار گرفتگی عضله همون پا میشن و لکه های قرمز زیادی روی همون قسمت دی وی تی ایجاد شده چه کنیم برای درمان‌گرفتگی عضلشون
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق سه شنبه ۳۰ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      باید جوراب واریس و دارو مصرف کنند
  • تصویر کاربر عباس سه شنبه ۳۰ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 93 مشاهده پرسش
    سلام من 5 ماه که با اسکن سی تی انژو متوجه شدم آئورت شکم دارم آلام هم دیگه خیلی درد کمر وشکم دارم میگن 4 سانتی است هر وقت میرم پیشه دکترم میگه عملش سخته من می ترسم
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق سه شنبه ۳۰ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      تشریف بیاورید تا برای درمان اقدام کنبم
  • تصویر کاربر علی شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 89 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    ما ی آشنایی داریم ک سرطان لوزالمعده بدخیم داره
    حالا راه هلی برای جلو گیری از سرطان و یا درمانش هست
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش)
      بستگی به میزان پیشرفت بیماری دارد
  • تصویر کاربر ناهید پنجشنبه ۱۲ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 158 مشاهده پرسش
    باعرضسلام وخسته نباشید؛؛؛پسرم۳۴ ساله اخیرا؛دچار نبض شکمی ودردقفسه سینه وکمردرد شده،،،خواستم باشما همکاربزرگوار مشورتی داشته باشم ومارادرین راستا،،،راهنمایی کنید، تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق پنجشنبه ۱۲ فروردین ۰( 2 سال پیش)

      بهتر است جهت معاینه مراجعه کنن. احتمالا سی تی شکم می خواهد

  • تصویر کاربر فرانک سه شنبه ۱۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    من دوتا پاهام ۷ساله واریس داره چقدر هزینه لیزر میشه
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق سه شنبه ۱۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      بستگی به نوعش داره با منشی هماهنگ کنین بهتون میگن

درحال دریافت اطلاعات