آنوریسم آئورت شکمی چیست ؟

وقتی دیواره رگ‌ها ضعیف می‌شوند، یک انبساط بالن ‌مانند در آنها ایجاد می‌شود که آنوریسم نامیده می‌شود. این مشکل بیشتر در آئورت شکمی رخ می‌دهد. آئورت شکمی یک رگ مهم است که خون را به سمت پاها می‌برد.

سالانه200 هزار نفر در آمریکا به آنوریسم آئورت شکمی مبتلا می‌شوند.

پاره شدن آنوریسم آئورت شکمی پانزدهمین دلیل اصلی مرگ‌ومیر در آمریکا و دهمین دلیل اصلی مرگ‌ومیر در مردان بالای 55 سال است.

# نقش سابقه خانوادگی

آنوریسم یک بیماری ارثی است. اگر یکی از اعضای درجه یک خانواده شما آنوریسم آئورت شکمی داشته باشد، احتمال بروز این بیماری در شما 12 برابر بیشتر از دیگران است. از میان بیمارانی که تحت درمان آنوریسم آئورت شکمی هستند، در 15 تا 25 درصد موارد، آنها یک خویشاوند درجه یک مبتلا به این بیماری داشته‌اند.

علائم آنوریسم آئورت شکمی

در بسیاری موارد، آنوریسم آئورت شکمی هیچ علامتی ندارد و در هنگام معاینه برای یک بیماری دیگر مشاهده می‌شود.

اگر سابقه خانوادگی ‌آنوریسم آئورت شکمی دارید، و درد ناگهانی و شدید در شکم یا پشتتان حس می‌کنید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید. این علائم نشان می‌دهند که شما آنوریسم آئورت شکمی دارید و احتمالاً رگها نزدیک به پاره شدن هستند.

درد، رنگ پریدگی، زخم روی پا و انگشتان پا

درصد کمی از بیماران مبتلا به آنوریسم آئورت شکمی این علائم را بروز می‌دهند چون پلاک یا لخته خون متعلق به جایی دیگر از بدنشان در پا و انگشتان پا جمع می‌شود.

علت آنوریسم آئورت شکمی

عوامل زیادی به بروز ‌آنوریسم آئورت شکمی منجر می‌شوند.

• نوعی عفونت که منجر به تضعیف دیواره آئورت می‌شود.
  • مردان بالای 60 سال و هر فردی که خویشاوند درجه یک مبتلا به آنوریسم آئورت شکمی داشته باشد ریسک بالاتری برای ابتلا به این بیماری دارد.
  • سن (بالای 50 برای مردان و بالای 60 برای زنان) و سابقه آترواسکلروز، فشار خون بالا، کلسترول بالا، بیماری قلبی یا بیماری عروق محیطی و مصرف تنباکو همگی به آنوریسم آئورت شکمی منجر می‌شوند.
  • دیگر عوامل بالقوه مرتبط با آنوریسم آئورت شکمی شامل بریدگی در دیواره شریان، عفونت و اختلالات ارثی بافت همبند می‌شوند.

آنوریسم کاذب چیست؟

آنوريسم واقعي (true) تورم رگ هست و همه لايه هاي رگ دور تورم وجود دارند. اگر رگ پاره شود و ساير بافت هاي غير عروقي دور انرا بگيرند و خون را بداخل مجرا برگردانند، تورمي ايجاد مي شود كه به ان انوريسم كاذب مي گویند.

تشخیص آنوریسم آئورت شکمی

اکثر موارد آنوریسم آئورت شکمی هیچ علائمی ندارند و به صورت تصادفی در طول معاینه برای یک بیماری دیگر تشخیص داده می‌شوند.

# مراجعه به متخصص جراحی عروق

اگر این بیماری در شما تشخیص داده شد، به یک جراح عروق مراجعه کنید.

# تشخیص آنوریسم با تصویربرداری

سونوگرافی یک آزمایش بدون درد، مقرون‌به‌صرفه و بی‌خطر است و اغلب برای تشخیص و سنجش اندازه آنوریسم آئورت شکمی به کار می‌رود.

با استفاده از سی‌تی آنژیوگرافی، اندازه، جایگاه و شدت آنوریسم مشخص می‌شود. این تست نیاز به اشعه و تزریق یک رنگ کنتراست در رگ دارد. اما سی‌تی آنژیوگرافی اطلاعات آناتومی ارزشمندی در اختیار پزشک قرار می‌دهد و به جراح عروق کمک می‌کند تا بهترین نوع درمان را تعیین کند.

درمان آنوریسم آئورت شکمی

درمان این بیماری به اندازه آنوریسم بستگی دارد.

# آنوریسم آئورت شکمی کوچک

ریسک پاره شدن آنوریسم آئورت شکمی کوچک (با قطر کمتر از 5 سانتی متر) بسیار پایین است اما باید تحت نظارت باشد.

# درمان آنوریسم آئورت صعودی

آنوریسم آئورت شکمی بزرگ‌تر معمولا قطر بیش از 5 تا 5 ونیم سانتی متر را داراست. آنوریسم آئورت شکمی که سریع رشد کند و علامت داشته باشد معمولاً بهبود می‌یابد. در عمل جراحی باز یک گرافت در رگ قرار داده می‌شود.

– درمان آنوریسم آئورت شکمی با جراحی

– درمان آنوریسم آئورت شکمی با استنت گرافت

استنت گرافت آئورت

پیشگیری از آنوریسم آئورت شکمی

حفظ سلامتی، همیشه بهترین نوع پیشگیری از بیماری ها می باشد. در مورد پیشگیری از آنوریسم آئورت شکمی رعایت موارد زیر در اولویت می باشد:

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 3 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.