آیا قرص آسپرین برای درمان واریس کافی است؟

مصرف روزانه آسپرین اغلب به بیمارانی توصیه می شود که در معرض خطر ابتلا به یک حمله قلبی بوده یا سابقه ابتلا به آن را دارند. با این که ممکن است برخی آسپرین را به عنوان یک مسکن بشناسند، اما در واقع این دارو دارای ویژگی های منحصر به فردی است که از تشکیل لخته های خونی در عروق خونی یا زخم ها پیشگیری می کند.

وجود پلاکت ها در جلوگیری از خونریزی در مواقع آسیب جدی ضروری است. با این حال، در افرادی که به تصلب شرایین یا رسوب چربی در شریان های خود مبتلا هستند فرایند انعقاد خون و پلاکت ها می توانند خطرناک باشند.

به همین دلیل بسیاری از متخصصان قلب مصرف روزانه آسپرین را به بیمارانی توصیه می کنند که در معرض خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی هستند. این رژیم درمانی به رقیق شدن خون و عبور آن از شریان های تنگ کمک می کند.

درمان ورید های واریسی با آسپرین

درمان های بسیاری وجود دارند که بیماران مبتلا به ورید های واریسی یا عنکبوتی می توانند از آن ها بهره مند شوند. مصرف آسپرین یکی از این گزینه های درمانی است.

مصرف آسپرین درمان ایده آلی برای بیماران مبتلا به ورید های واریسی به نظر می رسد زیرا به عبور جریان خون از میان ورید های آسیب دیده کمک می کند. علاوه بر این، مصرف این دارو در هنگام پرواز با هواپیما یا نشستن به مدت طولانی می تواند بسیار سودمند باشد.

با این حال، آیا آسپرین می تواند به درمان ورید های واریسی کمک کند؟ برای یافتن جواب این پرسش به خواندن مطلب ادامه دهید!

متاسفانه، مصرف آسپرین بدون مشورت با پزشک می تواند به بروز عوارض و خطرات گوناگونی منجر شود. مقدار مصرف اولیه آسپرین برای هر فرد متفاوت است. در حالی که برخی از همان ابتدا به مقدار مصرف زیادی نیاز دارند، برای برخی دیگر مقادیر مصرفی اندک نیز کفایت می کند.

علاوه بر این، سکته مغزی ناشی از پارگی یک رگ خونی، خونریزی گوارشی و بروز واکنش حساسیتی شدید از جمله عوارضی هستند که ممکن است در اثر مصرف آسپرین بروز داده و سلامت فرد را در معرض خطر قرار دهند. در حال حاضر، هیچ شواهدی مبنی بر موثر بودن مصرف آسپرین در درمان ورید های واریسی مشاهده نشده است.

با اینکه امکان دارد این دارو در تسهیل عبور جریان خون از عروق نقش داشته باشد اما تاثیر دارو در هر بیمار متفاوت است. بهترین راه درمان ورید های واریسی ایجاد تغییراتی در سبک زندگی و قرار گیری تحت فرایند های جراحی است که توسط جراحان معتبر عروق انجام می شوند.

عوارض جانبی مصرف آسپرین

عوارض جانبی که باید در هنگام مصرف از آن مراقبت باشید عبارت‌اند از:

• دل درد
  • درد شکم
  • سوء هاضمه

بهترین درمان برای واریس پا

متخصصان عروق می توانند چندین تکنیک درمانی محتاطانه یا درمان های مداخله ای را به بیماران مبتلا به ورید های واریسی توصیه کنند. برخی درمان ها شامل موارد زیر است:

• بالا بردن پا ها
  • جوراب های واریس
  • اسکلروتراپی
  • لیزر درمانی

درمان وریدهای واریسی با اسکلروتراپی و لیزر

به لطف پیشرفت در تکنولوژی می توان این ورید ها را به کمک فرایند های کم تهاجم و تقریبا بدون درد درمان کرد. بیماران با انجام این فرایند های به روز عوارض کمتر و مدت بهبودی کوتاه تری را تجربه خواهند کرد. بازگشت ورید های واریسی پس از درمان امکان پذیر بوده اما ورزش منظم و پوشیدن جوراب های واریس احتمال بروز ورید های واریسی جدید را کاهش می دهند.

دو مورد از فرایند های کم تهاجمی که برای درمان ورید های واریسی و عنکبوتی استفاده می شوند اسکلروتراپی و لیزر واریس است.

اسکلروتراپی

در اسکلروتراپی یک مایع یا فوم به درون ورید تزریق می شود تا آن را کوچک کرده و در نهایت از بین برد. این فرایند معمولا در مطب پزشک یا کلینیک انجام شده و نیازی به بیهوشی ندارد. اسکلروتراپی بیشتر برای ورید های واریسی یا عنکبوتی کوچک تری به کار می رود که به دلیل اندازه کوچک یا پیچ خوردگی شدید برای درمان های کاتتری مناسب نیستند.

برای از بین بردن ورید های مبتلا به روش اسکلروتراپی به چندین جلسه درمانی در هر 4 تا 6 هفته نیاز است. فرایند اسکلروتراپی ممکن است با مقداری سوزش، قرمزی، کبودی و تورم در محل تزریق دارو همراه باشد. در اغلب موارد افراد پس از 20 تا 30 دقیقه می توانند به فعالیت های معمول زندگی خود بازگردند.

درمان واریس پا با لیزر

در فرایند تخریب لیزری ورید های آسیب دیده با استفاده از لیزر یا امواج رادیویی بسته می شوند. این نوع فرایند در مطب پزشک یا کلینیک و بدون نیاز به بیهوشی انجام می شود. در تخریب لیزری یک لوله انعطاف پذیر و باریک به نام کاتتر به ورید وارد شده و ابزار مخصوص لیزری یا رادیویی را تا به ورید آسیب دیده هدایت می کند. احتمال دارد این فرایند بر روی ورید های کوچک تر اثر نداشته باشد.

با این حال، با از بین بردن ورید های بزرگ، ورید های کوچکی که از آن ها خون می گیرند نیز از بین می روند. با اینکه اغلب ورید های واریسی درمان شده با این روش باز نمی گردند، تضمینی در این باره وجود ندارد. با اینکه تخریب لیزری با خطر عوارضی همچون بروز کبودی و بی حسی همراه است اما اغلب بیماران قبل و بعد از فرایند درد خفیفی احساس کرده و بعد از فرایند می توانند فعالیت های روزمره خود را بلافاصله از سر گیرند. مدت این جراحی در حدود 1 ساعت است.

ورید های واریسی چگونه تشکیل می شوند؟

ورید ها برای جا به جایی خون در یک سمت (قلب) به وجود آمده اند. دریچه های درون این ورید ها از بازگشت خون به عقب جلوگیری می کنند. در صورتی که ورید یا دریچه های آن ضعیف شده یا آسیب ببینند، خون به درون ورید های پا بازگشت کرده و به جای در گردش بودن در یک جا تجمع می کند. ورید های واریسی و عنکبوتی ورید هایی هستند که در اثر تجمع خون متورم می شوند.

ورید های واریسی، ورید های متورم و بزرگی هستند که در سطح پوست برجسته شده اند. این عروق معمولا به رنگ بنفش یا آبی بوده و اغلب در پشت پا یا عضلات پشت ساق پا پدیدار می شوند. ورید های سالم بدون دریافت کمترین توجهی از ما، جهت حفظ سلامتی بدن تلاش می کنند. ورید ها یکی از عملکرد های حیاتی متعدد سیستم قلبی عروقی را برعهده داشته و خون را جهت کسب اکسیژن و مواد مغذی از اندام ها به قلب می رسانند. افراد معمولا هنگامی قدردان ورید های خود هستند که آن ها به بیماری و مخصوصا درد و ناراحتی مبتلا شوند.

وریدهای واریسی

در صورتی که فرد به موارد زیر دچار شده و از علت آن نیز مطمئن نباشد، امکان ابتلا به ورید های واریسی یا عنکبوتی وجود دارد:

❌ درد، سنگینی یا تورم پا ها

❌ پدیدار شدن ورید های بنفش، پیچ خورده و برجسته

افراد می توانند با مراجعه به پزشک نسبت به درمان این ورید ها اقدام کنند.

بیماران اغلب می توانند ورید های واریسی را به وسیله خود مراقبتی و انجام فرایند های سرپایی درمان کنند. در این فرایند درد در کمترین میزان خود تجربه شده و دوره بهبودی کوتاه خواهد بود. با این حال، در برخی موارد مشکلات وریدی همچون تشکیل لخته خونی در ورید ها می تواند زندگی افراد را به خطر اندازد. بنابراین، مراجعه به پزشک با هدف شناسایی مشکل و کسب اطلاعات بیشتر درباره گزینه های درمانی خود همواره ایده مناسبی به شمار می آید.

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.

درمان خانگی وریدهای واریسی

افراد به دلایلی همچون زیبایی، رهایی از درد و ناراحتی یا پیشگیری از بروز مشکلات بیشتر در آینده نسبت به درمان ورید های واریسی و عنکبوتی اقدام می کنند. این درمان را باید با مراقبت از خود شروع کرد. خود مراقبتی بدون هزینه بوده و می توان آن را از امروز شروع کرد.

چندین نکته در این زمینه بیان شده اند:

✅ تحرک داشته باشید: داشتن ورزش منظم مخصوصا پیاده روی روشی عالی برای حفظ گردش خون است.

✅ از نشستن یا ایستادن به مدت طولانی خودداری کنید: در صورتی که تمام طول روز را پشت میز می نشینید، هر نیم ساعت بلند شده و مقداری تحرک داشته باشید. در صورتی که برای مدت های طولانی ایستاده هستید، وزن خود را به عقب و جلو داده و از یک پا به پای دیگر بروید. بدن با حرکت خود خون را نیز به جریان انداخته و به ورید ها کمک می کند.

✅ هر دو پای خود را بر زمین بگذارید: قرار دادن یک پا بر روی دیگری برای گردش خون و سلامت ورید ها نامناسب است.

✅ وزن مناسبی داشته و از مصرف نمک اجتناب کنید: داشتن اضافه وزن و احتباس آب ناشی از مصرف بیش از حد نمک فشار درون ورید ها را افزایش و گردش خون را کاهش می دهد.

✅ از پوشیدن کفش های پاشنه بلند و لباس های تنگ در نواحی پا و کمر خودداری کنید: هر دوی این موارد می توانند در گردش خون مناسب در پا ها اختلال ایجاد کنند.

✅ مصرف سیگار را ترک کنید: مصرف کنندگان سیگار از مزایای ترک سیگار اطلاع دارند. سلامت ورید ها یکی دیگر از دلایل مناسب برای ترک سیگار است.

✅ پای مبتلا به درد را بالا نگه دارید: پا را با کمک بالش در حدود بیست سانتی متر بالا تر از قلب نگه دارید.

✅ کمپرس گرم و مرطوب بر پا های خود اعمال کنید.

✅ پوشیدن جوراب های واریس را امتحان کنید: پوشیدن جوراب های واریس می تواند تورم و درد ناشی از آن را تسکین دهد. جهت اطلاع از اندازه مناسب جوراب می توان با پزشک خود مشورت کرد.

درمان ترکیبی لیزر واریس پا و اسکلروتراپی

نارسایی مزمن وریدی چیست؟

نارسایی مزمن وریدی هنگامی بروز می دهد که خون اجازه بازگشت به قلب را نداشته باشد. به طور طبیعی، دریچه ها از رفتن خون به سمت قلب حمایت می کنند. با این حال، هنگامی که این دریچه ها عملکرد مناسبی نداشته باشند، خون به عقب نیز بازگشت می کند. این وضعیت سبب تجمع خون در پا ها می شود. عدم درمان نارسایی وریدی مزمن ممکن است موارد زیر را به همراه داشته باشد:

• گرفتگی عضلانی
  • تغییرات پوستی
  • ورید های واریسی
  • زخم های پا

علائم نارسایی مزمن وریدی

• تورم در پا یا مچ آن
  • احساس تنگی در عضله پشت ساق پا
  • احساس درد و خارش در پا
  • درد در هنگام راه رفتن که با استراحت تسکین می یابد