عمل جراحی تومور کاروتید بادی

تومور کاروتید  ‌بادی چیست؟

تومور کاروتید بادی غده‌ای است که در یک سمت گردن روی شریان کاروتید ایجاد می‌شود. شریان کاروتید به رگهای خونی کوچک‌تری تقسیم می‌شود که خون را به مغز می‌رسانند. انسان دو شریان کاروتید دارد که هر کدام در یک سمت گردن قرار دارد و خون را به قسمت جلوی مغز می‌رساند. مغز مسئول تفکر، گفتار، شخصیت و کارکردهای حسی و حرکتی است.

علائم توده کاروتید بادی

بسیاری مواقع، تومور کاروتید ‌بادی علائم خاصی ندارد و پزشک باید با معاینه آن را تشخیص دهد. ممکن است بتوانید تومور را حس کنید اما دردناک نیست. اگر تومور بزرگ شود، می‌تواند روی عصب‌ها، رگ‌ها یا اعضای اطراف آن فشار بیاورد. این موارد می‌تواند به گلودرد، گرفتگی صدا، بی‌حسی زبان و مشکل در بلع منجر شود.

انواع تومور کاروتید بادی

تشخیص کاروتید بادی

پزشک به طور دقیق سر و گردن شما را معاینه می‌کند تا نشانه‌های تومور کاروتید ‌بادی را بیابد. همچنین ممکن است نیاز به آزمایش هم داشته باشید، مانند:

# سونوگرافی

آزمایشی که با استفاده از یک ابزار خاص (ترانسدوسر یا مبدل)، امواج صوتی را به داخل بدن می‌فرستد و به این طریق تصویر تولید می‌کند.

# ام آر آی

ام آر آی همان تصویربرداری با تشدید مغناطیس است. آزمایشی که با استفاده از یک آهن‌ربای بزرگ و امواج رادیویی، تصاویر دقیق و با جزییات کامل از داخل بدن تولید کند.

# سی‌تی اسکن یا توموگرافی کامپیوتری

یک نوع خاص از اشعه ایکس

# آنژیوگرافی تشدید مغناطیسی

یک نوع ام آر آی که مشکلات رگ‌ها را بررسی می‌کند.

درمان تومور کاروتید

تومورهای کاروتید ‌بادی معمولاً سرطانی نیستند. اما می‌توانند سریع رشد کرده و بزرگ شوند. به همین دلیل، بهترین درمان اغلب جراحی است تا تومور برداشته شود. در موارد نادر، پرتودرمانی هم استفاده می‌شود.

جراحان عروق با همکاری جراحان گوش، حلق و بینی، به بیمار یک رویکرد چندرشته ای برای درمان تومور کاروتید بادی پیشنهاد می‌دهند. تیم پزشکی بهترین برنامه درمانی را برای درمان بیمار طراحی می‌کند و اطلاعات دقیق در مورد درمان و بهبودی را به بیمار ارائه می‌دهد.

به طور کلی اگر نیاز باشد، جراح عروق آمبولیزاسیون یا رگ‌بندی با استفاده از کاتتر و گرافت بای‌پس را انجام می‌دهد.

درمان تومور کاروتید بادی با آمبولیزاسیون

آمبولیزاسیون با کاتتر

آمبولیزاسیون یا رگ‌بندی با کاتتر باعث کاهش جریان خون در تومور می‌شود. این کار دو یا سه روز قبل از عمل جراحی انجام می‌شود. یک کاتتر از طریق شریان کشاله ران وارد رگهای خونی تغذیه کننده تومور می‌شوند. سپس، دارو یا یک ابزار مسدود کننده مانند فوم پلاستیکی، فنر فلزی یا چسب برای مسدود کردن جریان خون ورودی به تومور استفاده می‌شود.

جراحی توده گردن

اکثر مواقع (60 تا 70 درصد) تومور را می‌توان بدون نیاز به ترمیم یا برداشتن بخشی از شریان کاروتید برداشت. اگر شریان به ترمیم نیاز داشته باشد، می‌توان آن را با یک بخیه ساده ‌ترمیم کرد. گاهی اوقات، ترمیم پیچیده‌تری نیاز است مانند وصله کردن سوراخی که در طول عمل روی شریان ایجاد شده یا قرار دادن یک گرافت بای‌پس(ایجاد یک مسیر جدید برای جریان خون با استفاده از یک رگ دیگر) به جای بخشی از شریان.

با این حال در بیشتر مواقع، تومور كاروتيد بادي حتما بايد جراحي شود. علت اين امر محل توده است كه در محل دوشاخه شدن اصلي شريان كاروتيد قرار گفته يعني در واقع درست روي شريان اصلي مغز قرار دارد. اين توده معمولا خوش خيم است و متاستاز نمي دهد ولي بزرگ ميشود و به بافتهاي اطراف فشار مي اورد و با توجه به اينكه در اطراف ان عروق و اعصاب مهمي قرار دارد بايد در اسرع وقت خارج شود. 

در صورت انجام جراحي درست و خروج كامل توده ديگر نيازي به پيگيري يا درمان تكميلي مثل راديو تراپي و شيمي درماني وجود ندارد. براي جراحي درست تومور كاروتيد بادي جراح عروق بطور كامل آموزش ديده و مناسب است، البته وجود تجربه مناسب در انجام اين جراحي الزامي است. در اين جراحي چند ساعته توده بطور كامل و با ظرافت از كليه بافتهاي حساس اطراف آن جدا و آزاد ميشود بدون اينكه هيچ كدام از عروق اصلي يا اعصاب اصلي قطع شوند.

 اين جراحي بايد تحت بزرگنمايي يعني با ميكروسكپ يا لوپ انجام شود تا كليه لايه هاي جداري رگ درگير همراه با توده برداشته شود. بندرت توده ها چشبندگي بيش از حد دارند و جدا نمي شود و از راديوتراپي يا تزريق داخل توده براي كوچك كردن آن استفاده ميشود. جراحي تومور كاروتيد بادي فقط بصورت باز و با برشي ٦-٧ سانتي در جلوي گردن انجام ميشود. 

بعد از عمل ممكن است يك شب بيمار در اي سي يو باشد و يا اگر جوان و سالم باشد نيازي به اي سي يو نشود. يك يا دو شب بعد از عمل بيمار بدون عارضه ترخيص ميشود.

عوارض بعد از عمل تومور کاروتید بادی

درمان تومور کاروتید‌ ‌بادی به طور کلی بی‌خطر بوده و نتایج نهایی مطلوب هستند. اما همه عمل‌های جراحی با درصدی از ریسک همراه هستند. یک مشکل احتمالی می‌تواند سکته مغزی باشد اما بسیار نادر است و تنها در دو درصد موارد جراحی تومور کاروتید ‌بادی رخ می‌دهد. در بیمارانی که تومورهای بزرگ دارند و نیاز به ترمیم یا جایگزینی رگ دارند، ریسک این مشکل بالاتر می‌رود.

اگر تومور، عصب‌های نزدیک شریان کاروتید مانند عصب واگ، عصب صورت یا عصب زیر زبان را درگیر کند، بخشی از عصب باید برداشته شود. این کار می‌تواند سبب بروز مشکلاتی در عصب درگیر شود. اگر تومور بزرگ باشد، ریسک درگیر شدن عصب بالاتر می‌رود اما ریسک کلی آسیب دائمی عصب زیر پنج درصد است.

اگر تومور سرطانی باشد، زیر پنج درصد احتمال دارد که به بخش‌های دیگر بدن گسترش یابد.

ریسک بروز یک تومور کاروتید بادی دیگر پس از جراحی پنج تا ده درصد است. قبل از عمل جراحی، به طور شفاف با پزشک خود صحبت کنید تا مشخص شود چرا به جراحی نیاز دارید و چه ریسک‌هایی وجود دارند. هر سوالی که در مورد بیماری و درمان دارید را از پزشک خود بپرسید.

 


عکس شاهرگ گردن

جهت تشخیص

عکس شاهرگ گردن

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر افسانه چهارشنبه ۱۴ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 90 مشاهده پرسش
    با سلام و سپاس از دکتر توفیق عزیز
    بنده دو هفته پیش عمل کاراتویید بادی داشتم که توسط دکتر توفیق انجام و خوشبختانه موفقیت آمیز بود .دکتر برای ترمیم زخم بخیه گردن کرم STARTAMAL راتجویز نمودند . متاسفانه این کرم نایاب است و بنده نتوانستم آنرا تهیه کنم کارشناسنان داروخانه کرم SCAR ESTHETIQE را ( ساخت آمریکا ) پیشنهاد مینمایند که آن هم به صورت محدود موجود است . اگر دکتر عزیز این کرم را تایید نمایند بنده آنرا برای ترمیم زخم بخیه تهیه نمایم. با سپاس از شما
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق چهارشنبه ۱۴ دی ۱( 1 سال پیش)
      بله تایید است
  • تصویر کاربر مهدی جمعه ۱۸ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 85 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    جناب آقای دکتر توفیق
    همسر بنده در زیر گوش راست دارای یک غده کاروتید بادی است که اخیرا کمی متورم شده و به طور نامحسوس دیده میشود ولی درد ندارد. بنده با جراح گوش و حلق و بینی مشورت نمودم و در انتها با راهنمایی دوستان با شما آشنا شدم . و در سایت شما با مطالعه آثار و تحقیقات شما و نظرات بیماران تصمیم گرفتم که با حضرتعالی مشاورم نمایم . بنده برای هفته بعد تلاش میکنم که با همسرم برای ویزیت خدمت شما برسیم و از نزدیک نظر شما را جویا گردم . به پیوست جواب سی تی اسکن را ارسال میکنم . دکتر عزیز نظر به اینکه همسر بنده به شدت از عمل جراحی هراس دارد . این موضوع روی بنده و دخترم اثر نامطلوب گذاشته ممنون میشوم که حتی المقدور قبل از مراجعه حضوری نظر شما را بدانم ایمیل بنده : [email protected] . از بذل توجه شما سپاسگزارم. ارادتمند دادگر
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۱۸ آذر ۱( 1 سال پیش)
      باید جراحی شوند
  • تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۳۰ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    سلام پسرم ۵ و نیم سالشه مدتیه متوجه وجود یک توده در سمت چپ گردنش شدم که با لمس هم درد نداره. اولین بار دوسال پیش دیدم و به دکتر اطفال گفتم بدون اینکه معاینه دقیق کنن گفتن غده لنفاویه. اما حالا بعد دو سال هنوز به همون شکله و شاید یه مقدارم بزرگتر شده. فقط یکطرف هست. خیلی نگرانم. به چه تخصصی مراجعه کنم. شما تشخیصتون چیه؟
    مادر من سرطان سینه داشتن و پدربزرگ همسرم سرطان گوش و البته هر دو در سن پیری.
    ضمنا پسرم دو سالی هست که گاه و بیگاه از سرگیجه شبانه میگه. گاهی وقتا از خواب میپره و به حالت وحشتزده و با عرق سرد و رنگ و روی پریده از سرگیجه و چرخیدن خونه شکایت میکنه. اما آزمایشای چکابش سالم بودن.
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق یکشنبه ۳۰ آبان ۰( 2 سال پیش)
      یک دکتر اطفال خوب باید ببینه
  • تصویر کاربر مریم پنجشنبه ۶ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    باسلام وقتتون بخیر.آقای دکترمن تومورکاروتیدسمت راست گردنم دارم دندون عقلم داخلش خالی شده ودردشدیددارم دندون پزشکی مراجعه کردم گفتن جراحی میخوادبعدمن گفتم تومورکاروتیددارم گفتن بایدنامه بیاری شایدخطرناک باشه ازنظرشمامشکلی داره که جراحی کنم دندون عقلم رو؟برای جراحی میخوام بیام تهران ولی فعلاهزینه اش روفراهم نکردم تاپس اندازکنم ولی نمیتونم صبرکنم دندون عقلم رونکشم ازنظرشمامشکلی هست یاخیر.ممنون میشم جواب بدین
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق پنجشنبه ۶ آبان ۰( 2 سال پیش)
      این مساله با پیام قابل حل نیست مساله مهمی است که باید به پزشک مراجعه کنید بررسی بشود و جواب مناسب داده شود
  • تصویر کاربر میثم چهارشنبه ۱۴ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    سلام . جناب دکتر شما تومور وگاس بادی رو هم جراحی میکنید امکان داره بدون آسیب به عصب واگ جراحی انجام بشه. چون پدر من 5 سال پیش برای عمل اقدام کرد دکتر کلانتر معتمد بعد از باز کردن گردن گفتند که خطرناکه ممکن عصب قطع بشه و عمل نکردند. گفتند رادیوتراپی انجام بدیم. میخواستم ببینم روش جدیدی ابداع نشد برای عمل این نوع تومور.بیمار مرد 74 ساله وگاس بادی سمت چپ و خیلی حجیم به طوریکه به نای فشار آورده.متشکرم.
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق چهارشنبه ۱۴ مهر ۰( 2 سال پیش)
      اگر بزرگه باید عمل بشه علی رغم اینکه واگ قطع می شود. باید عوارض انرا بپذبرید
  • تصویر کاربر فاطمه جمعه ۹ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    اقای دکتر من تومور کاروتید بادی دادم هزینه عمل من با بستری به طور کلی چقدر میشه ؟ بیمارستان کسری بیام
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۹ مهر ۰( 2 سال پیش)
      حدود ۳۰
  • تصویر کاربر حسین سه شنبه ۳۰ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    سلام. خواهر من متاسفانه درگیر تومور کاروتید بادی با انداره 66 *33 شدهنتایج سونو گرافی متاستاز رو تایید نکرده نگرانی ما بابت ابعاد تومور هست به نظر مبارکتون امکان جراحی وجود دارد و میزان ریسکش چه اندازه است
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق سه شنبه ۳۰ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      باید حتما عمل بشه. ریسکش قابل قبوله
  • تصویر کاربر نسرین جمعه ۲ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    باسلام. مادرم با سن 60سال یک تومور در کاروتید بادی دارد. لطفا بفرمایید دکتر یا مرکز تخصصی خاصی هست که با درجه اطمینان بالا عمل کنن. از ایلام هستم هرجای ایران باشه میبرم. تو رو خدا راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۲ مهر ۰( 2 سال پیش)
      باید تشریف بیارین مطب تا هر چه سریعتر اقدام به حراحی شون کنم
  • تصویر کاربر الهام یکشنبه ۳۱ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید من خانم۴۳ ساله ام با تنگی ۷۰ درصدطرف راست و۱۰۰درصدطرف چپ شریان کاروتید درضمن بیماری تاکایاسو هم دارم درتهران دکتر قناعتی به پشت گردنم استنت کذاشتند ولی بعدازچهار ماه لخته کردسرم اکثرا گیج میره بی حال وسستم راهنماییم کنید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق یکشنبه ۳۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      کدام سمت استنت دارین؟ باید دارو نصرف کنین
  • تصویر کاربر اکبر جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 271 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. وقت بخیر. قبلا سوالم را خدمت شما عرض کرده ام. مادرم عمل کاروتید بادی داره. میخواستم عمل جراحیشو شما انجام بدین. ولی برامون سخته که در این شرایط به تهران بیاییم. امکان عمل در شهر دیگری هست؟ هزینه هایش را تقدیم می کنم.
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      من در بیمارستان کسری در تهران در خدمت شما هستم

درحال دریافت اطلاعات