جراحی غده پاراتیروئید از علت تا درمان

مشکلاتی که برای غده‌های پاراتیروئید رخ می‌دهند می‌توانند باعث برهم خوردن تعادل کلسیم در بدن شوند. در این صورت ممکن است نیاز به برداشتن یک یا چند عدد از این غده‌ها باشد. 

غده پاراتیروئید در بدن

فرق بین تیروئید و پاراتیروئید

غدد تیروئید و پاراتیروئید هر دو غدد درون ریز هستند. این بدان معنی است که آنها هورمون ها را ترشح و تولید می کنند. هورمون ها مواد شیمیایی هستند که می توانند در جریان خون آزاد شوند. آنها به عنوان پیام رسان عمل می کنند و در قسمت های دور بدن شما بر سلول ها و بافت ها تأثیر می گذارند.

هورمونهای تیروئید بر میزان متابولیسم بدن و میزان برخی مواد معدنی خاص در خون تأثیر می گذارد. هورمون‌هایی که از غدد پاراتیروئید ترشح می‌شوند، سطوح کلسیم و دیگر مواد معدنی در خون را تنطیم می‌کنند.

چه زمان به عمل جراحی غده پاراتیروئید نیاز است؟

غدد پاراتیروئید می‌توانند تومورهای خوش‌خیم (یا به ندرت بدخیم) به وجود آورند که می‌توانند به ترشح بیشتر یا کمتر از اندازه هورمون پاراتیروئید منجر شوند. پرتودرمانی، کمبود مواد مغذی و مصرف برخی داروها مانند لیتیوم هم می‌تواند به غدد پاراتیروئید آسیب بزند و بر میزان تولید هورمون‌های پاراتیروئید اثر بگذارد.

عدم تعادل در هورمون‌های پاراتیروئید بر سطوح کلسیم در خون اثر می‌گذارد. کمبود کلسیم می‌تواند منجر به مشکلات استخوان، افسردگی، خستگی و دیگر علایم شود. زیاد بودن میزان کلسیم می‌تواند منجر به مشکلاتی از قبیل سنگ کلیه، اسپاسم عضلانی و دردهای عصبی شود.

آزمایش خون، ادرار، تست تراکم استخوان و عکس‌برداری می‌تواند به پزشک در شناسایی مشکلات غدد پاراتیروئید کمک کند.

عکس غده پاراتیروئید

عکس غده پاراتیروئید

نحوه عمل جراحی پاراتیروئید

قبل از عمل پزشک ممکن است تست‌های آزمایشگاهی یا تصویربرداری را تجویز کند، مانند:

اگر به دلیل نقص سیستم ایمنی یا مشکلات دیگر مستعد عفونت باشید، قبل از عمل، تیم پزشکی ممکن است به شما آنتی‌بیوتیک دهد. ممکن است برای کاهش تهوع و استفراغ هم دارو دریافت کنید.

بسیاری از جراحی‌های برداشتن غده پاراتیروئید تحت بیهوشی عمومی و بدون درد انجام می‌شوند. جراح یک برش کوچک در پوست گردن ایجاد می‌کند و یک لایه نازک از ماهیچه را باز می‌کند تا به غده تیروئید و غدد پاراتیروئید در پشت آن برسد. جراح غده‌های پاراتیروئید را معاینه می‌کند و آنهایی که آسیب دیده یا بیماری دارند را برمی‌دارد. سپس جراح ماهیچه‌ها را به جای خود برمی‌گرداند و در جای خود محکم می‌کند. سپس پوست با بخیه یا چسب بسته می‌شود.

پس از جراحی پاراتیروئید، مرخص می‌شوید و باید مکمل کلسیم مصرف کنید، تا زمانی که غدد پاراتیروئید نرمال «بیدار شوند» و دوباره کارکرد خود را از سر گیرند.  

عوارض بعد از عمل غده پاراتیروئید

این عمل در صورتی که با دقت و تجربه بالا توسط جراح غده پاراتیروئید انجام شود با حداقل عوارض باعث بهبودی بیمار می شود. جهت جلوگیری از بروز عوارض عمومی عمل باید به عصب مربوط به تارهای صوتی و عناصر اطراف مثل تیرویید و مری و نای دقت نمود. حفظ كلسیم سرم بعد از عمل در محدوده نرمال هم از اهمیت بالایی برخوردار است.

در قسمت انواع عمل حراحی تیتر مزبور و تیتر اعمال حراحی سنتی خذف شود و فقط تیتر ان جراحی پاراتیرویید باشد.

مراقبت های لازم بعد از عمل جراحی پاراتیروئید

فعالیت

شما می توانید فعالیت خود را بلافاصله بعد از عمل جراحی از سر گیرید. به محض احساس خستگی فعالیت خود را قطع کرده و استراحت کنید. خواب کافی به شما در بهبودی کمک می کند. وقتی دراز کشیدید، دو یا سه بالش را زیر سر خود بگذارید.

سعی کنید هر روز قدم بزنید و هر روز میزان قدم زدن خود را افزایش دهید. راه رفتن باعث افزایش جریان خون می شود و به جلوگیری از ذات الریه و یبوست کمک می کند.

از انجام فعالیت بدنی شدید و بلند کردن اجسام سنگین به مدت 3 هفته بعد از جراحی یا تا زمانی که پزشکتان اجازه بدهد، خودداری کنید.

به مدت 2 هفته بعد از عمل، گردن خود را به سمت عقب نکشید.

شما می توانید 24-48 ساعت بعد از عمل حمام کنید. حداقل 2 هفته پس از عمل باید از شنا، حمام و وان گرم خودداری کنید.

غده پاراتیروئید چیست

رژیم غذایی

اگر بلع دردناک است، از نوشیدنی های سرد، تکه های یخ طعم دار و بستنی شروع کنید. در مرحله بعد، غذاهای نرم مانند پودینگ، ماست، کنسرو یا میوه پخته شده، تخم مرغ های خرد شده و سیب زمینی پوره شده را امتحان کنید.  از خوردن غذاهای سخت یا خراشیده مانند چیپس یا سبزیجات خام خودداری کنید. از آب پرتقال یا گوجه فرنگی و سایر غذاهای اسیدی که می توانند گلو را لکه دار کنند خودداری کنید.

اگر بلافاصله بعد از نوشیدن سرفه می کنید، مایعات پالپ دار مانند اسموتی را امتحان کنید.

ممکن است متوجه شوید که حرکات روده شما درست بعد از عمل منظم نیست، این رایج است. بهتر است مصرف فیبر را در رژیم غذایی خود افزایش دهید. اگر بعد از گذشت دو روز اجابت مزاج نداشته اید، از پزشک خود در مورد مصرف ملین ملایم سؤال کنید.

مصرف دارو

پزشک به شما خواهد گفت که چه زمان می توانید دوباره داروهای خود را شروع کنید. او همچنین در مورد مصرف داروهای جدید به شما دستورالعمل می دهد.

اگر آسپرین یا برخی از داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید، از پزشک خود بخواهید که در مورد شروع مجدد آن دارو با شما صحبت کند.

داروهای ضد درد را دقیقاً مطابق دستورالعمل مصرف کنید.

پزشک شما ممکن است کلسیم را برای جلوگیری از بروز مشکلات بعد از جراحی تجویز کند. نداشتن کلسیم کافی باعث ایجاد علائمی مانند سوزن  سوزن شدن اطراف دهان یا دست و پا می شود.
پزشک ممکن است برای شما آنتی بیوتیک تجویز کند. مصرف آنها را فقط به دلیل احساس بهتر بودن متوقف نکنید. شما باید دوره مصرف آنتی بیوتیک خود را کامل کنید.

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سارا یکشنبه ۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    سلام خانم دکتر خوبین؟ ۲۰ روز پیش عمل تیرویید کتومی انجام دادم نتیجه پاتولوژی رو واستون میفرستم لطفا برای ادامه درمان راهنمایی کنید ممنونم از لطفتون
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق یکشنبه ۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      در صورت وجود بدخيمي يد درماني لازمست

  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام آیا راهی به جز جراحی باز برای درمان پاراتیرویید وجود داره ؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق یکشنبه ۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      براي ادنوم و پركاري پاراتيروييد فقط جراحي چاره كار است

  • تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۲۱ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    با سلام
    مادرم یک ماه پیش عمل کردن و دو تا پاراتیروئید سمت چپ رو برداشتن، الآن مجدد کلسیم یازده و pth بالاست، سونوگرافی جدید هم چیزی نشون نداده ممنون میشم راهنمایی کنید علت بالا بودن مجدد کلسیم چی می‌تونه باشه
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق چهارشنبه ۲۱ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      بايد مجددا اسكن كنند

  • تصویر کاربر سعیذ دوشنبه ۱۴ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    مادرم ۲۰ روزه عمل کرده و یه قسمت در بازوش نصب شده.کلسیم به زور ۸.۷ شده و تا به ده نرسه مرخص نمیشه
    اگر به ده نرسه چه راههای دیگری داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق دوشنبه ۱۴ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      محدوده ٨/٥ تا ١٠/٥ براي كلسيم نرمال است

  • تصویر کاربر الف چهارشنبه ۹ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    عوارض درازمدت بعد عمل برادشتن ۴غده پاراتیرویید ؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق چهارشنبه ۹ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      اگر چهار غده برداشته شود كلسيم خون افت ميكند وبايد با قرص و آمپول جبران كرد.
      ولي كلا هبچ وقت نبايد هر چهار غده را برداشت

درحال دریافت اطلاعات