آیا سیروز کبدی کشنده است؟

سیروز به مرحله انتهایی زخم (فیبروز) کبدی گفته می شود که در اثر انواع مختلفی از بیماری ها و مشکلات کبدی همچون هپاتیت و اعتیاد مزمن به الکل ایجاد می شود. کبد در صورت آسیب دیدن، جهت ترمیم خود تلاش می کند که در این فرایند بافت اسکار (جای زخم) تشکیل شود. آسیب های کبدی می توانند ناشی از بیماری، مصرف بیش از حد الکل یا موارد دیگر باشند. همگام با پیشرفت سیروز کبدی، زخم های بیشتری تشکیل شده و حفظ عملکرد طبیعی برای کبد سخت تر می شود. مرحله پیشرفته سیروز کبدی مرگ بار است. آسیب کبدی ناشی از سیروز معمولا جبران ناپذیر است. با این حال، تشخیص و درمان زود هنگام علت سیروز کبدی از بروز آسیب بیشتر پیشگیری کرده و در موارد نادر، آسیب ها جبران می شوند.

علائم و نشانه های ابتلا به سیروز کبدی

سیروز اغلب تا زمانی که آسیب کبدی شدت نیافته، هیچ علامت یا نشانه ای ندارد. هنگامی که علائم و نشانه ها پدیدار می شوند ممکن است شامل موارد زیر باشند:

❌ خستگی

❌ خونریزی یا کبودی آسان

❌ از دست دادن اشتها

❌ حالت تهوع

❌ تورم در نواحی مختلف پا از جمله کف و مچ

❌ کاهش وزن

❌ خارش پوست

❌ تغییر رنگ پوست و چشم ها به زرد (یرقان)

❌ تجمع مایعات در شکم (آسیت)

❌ عروق خونی عنکبوتی بر روی پوست

❌ قرمزی کف دست ها

❌ عقب افتادن یا فقدان پریودی در زنان غیر یائسه

❌ کاهش میل جنسی، بزرگ شدن پستان ها و کوچک شدن بیضه ها در مردان

❌ گیجی، خواب آلودگی و لکنت زبان (انسفالوپاتی کبدی)

علائم ابتلا به سیروز کبدی

مراجعه به پزشک برای درمان سیروز کبدی

مهم ترین دلایل ابتلا به سیروز کبدی چیست؟

طیف وسیعی از بیماری ها و مشکلات می توانند سبب آسیب و سیروز کبدی شوند. برخی از این موارد عبارت اند از:

  • سو مصرف مزمن الکل
  • هپاتیت ویروسی مزمن (هپاتیت B، C و D)
  • تجمع چربی در کبد (بیماری کبد چرب غیر الکلی)
  • تجمع آهن در بدن (هموکروماتوز)
  • سیستیک فیبروزیس
  • تجمع مس در کبد (بیماری ویلسون)
  • بد شکلی مجرای صفراوی (آترزی صفراوی)
  • کمبود آنتی تریپسین آلفا 1
  • اختلالات وراثتی متابولیسم قند (گالاکتوزمی یا بیماری ذخیره گلیکوژن)
  • اختلالات وراثتی گوارش (سندرم آلاگیل)
    بیماری کبدی ناشی از سیستم ایمنی بدن (هپاتیت خود ایمنی)
  • تخریب مجاری صفراوی (سیروز صفراوی اولیه)
  • سفت و زخم شدن مجاری صفراوی (کلانژیت اسکلروزان اولیه)
  • عفونت هایی همچون سیفلیس یا بروسلوز
  • مصرف دارو هایی همچون متوتروکسات یا ایزوسیانید
انواع جراحی سرطان پانکراس

مشکلات و عوارض سیروز کبدی

عوارض سیروز کبدی می توانند شامل موارد زیر باشند:

1. فشار خون بالا در ورید های کبدی (هایپر تانسیون ورید پورت)

سیروز کبدی جریان طبیعی خون در کبد را آهسته می کند. در نتیجه این پدیده، فشار خون در وریدی افزایش می یابد که خون را از روده ها و طحال به کبد می آورد.

2. تورم پا ها و شکم

افزایش فشار ورید پورت می تواند سبب تجمع مایع در پا ها (ادم) و شکم (آسیت) شود. عدم توانایی کبد در تولید کافی برخی پروتئین های خونی همچون آلبومین نیز می تواند سبب بروز ادم و آسیت شود.

3. بزرگی طحال (اسپلنومگالی)

افزایش فشار ورید پورت می تواند سبب ایجاد تغییر و تورم در طحال شده که در نتیجه آن پلاکت ها و گلبول های سفید خون در این اندام به دام می افتند. کاهش گلبول های سفید و پلاکت ها در خون می تواند اولین نشانه سیروز کبدی باشد.

4. خونریزی

فشار ورید پورت می تواند سبب تغییر جریان خون به سمت ورید های کوچک تر شود. امکان دارد، این ورید های کوچک در اثر فشار زیاد خون پاره شده و خونریزی های جدی در بدن رخ دهد. افزایش فشار ورید پورت سبب بزرگی ورید ها (واریس) در مری یا معده و بروز خونریزی های مرگ بار می شود. ناتوانی کبد در تولید تعداد کافی عوامل انعقادی نیز می تواند بر ادامه یافتن خونریزی تاثیر گذار باشد.

5. عفونت ها

در صورت ابتلا به سیروز، بدن در مقابله با عفونت ها با مشکل مواجه می شود. آسیت می تواند به بروز پریتونیت باکتریایی (یک عفونت جدی) منتهی شود.

6. سو تغذیه

سیروز می تواند فرآوری مواد مغذی را برای بدن دشوار تر کرده و ضعف و کاهش وزن را به همراه داشته باشد.

تجمع توکسین ها در مغز (انسفالوپاتی کبدی)

کبد آسیب دیده از سیروز توانایی دفع سموم را از خون ندارد. این سموم در مغز تجمع کرده و سبب تیرگی شعور و مشکل در تمرکز می شوند. با گذشت زمان، انسفالوپاتی کبدی می تواند به بیهوشی یا کما منجر شود.

7. یرقان

یرقان هنگامی بروز می دهد که کبد بیمار بیلی روبین کافی را از خون تصفیه نمی کند. این بیماری سبب تیرگی ادرار و زرد شدن پوست و صلبیه (سفیدی) چشم می شود.

8. بیماری استخوانی

در برخی افراد مبتلا به سیروز کبدی، استخوان ها قدرت خود را از دست داده و از نظر شکستگی در معرض خطر بالا تری قرار می گیرند.

9. خطر بالای ابتلا به سرطان کبد

بخش بزرگی از افرادی که به سرطان کبد مبتلا می شوند، سابقه ابتلا به سیروز کبدی دارند.

10. سیروز همزمان حاد و مزمن

برخی افراد در نهایت به نارسایی چند اندامی دچار می شوند. محققان امروزه بر این باورند که این مورد یک عارضه متفاوت است که در برخی افراد مبتلا به سیروز کبدی رخ می دهد. دلایل بروز چنین عارضه ای تاکنون مشخص نشده است.

مراحل مختلف سیروز

پیشگیری از ابتلا به سیروز کبدی چگونه است؟

افراد می توانند با پیروی از توصیه های زیر احتمال خطر ابتلای خود به سیروز کبدی را کاهش دهند:

  • در صورت ابتلا به سیروز کبدی، از مصرف الکل صرف نظر کنید.
  • یک رژیم غذایی سالم داشته باشید: یک رژیم غذایی گیاهی انتخاب کنید که سرشار از میوه ها و سبزیجات باشد. انتخاب دانه های کامل و منابع پروتئینی بدون چربی اقدامی هوشمندانه است. مصرف چربی ها و مواد غذایی سرخ شده را کاهش دهید.
  • وزنی مناسب داشته باشید: وجود مقادیر زیاد چربی در بدن می تواند به کبد آسیب برساند. در صورت چاقی یا داشتن اضافه وزن درباره یک برنامه کاهش وزن با پزشک خود صحبت کنید.
  • خطر ابتلا به هپاتیت را کاهش دهید: به اشتراک گذاشتن سوزن ها و داشتن رابطه جنسی محافظت نشده می تواند خطر ابتلا به هپاتیت B و C را افزایش دهد. درباره واکسن های هپاتیت از پزشک خود سوال کنید.

 

پیشگیری از ابتلا به سیروز کبدی

مراحل مختلف سیروز

گاهی اوقات، سیروز کبدی یک بیماری مرحله آخر کبدی به شمار می رود. مرحله آخر یعنی سیروز کبدی پس از دیگر مراحل آسیب کبدی بروز می دهد. از جمله این آسیب ها می توان به التهاب (هپاتیت)، رسوب چربی (استیتوز)، سفتی شدید و زخم خفیف کبد (فیبروز) اشاره کرد. بسیاری از افراد مبتلا به سیروز کبدی می توانند احساس نسبتا خوبی داشته و بدون نیاز به پیوند کبد چندین سال زندگی کنند.

این موضوع بدین دلیل است که کبد حتی در صورت آسیب شدید نیز می تواند به خوبی عملکرد خود را حفظ کند. سیروز کبدی به دو دسته جبرانی و غیر جبرانی تقسیم می شود. سیروز جبرانی هنگامی است که کبد با آسیب مقابله کرده و عملکرد های مهم خود را حفظ می کند. در سیروز غیر جبرانی، کبد توانایی انجام مناسب تمامی عملکرد ها را ندارد. افراد مبتلا به بیماری کبدی غیر جبرانی یا سیروز اغلب دارای علائم و عوارض جدی همچون فشار خون بالای ورید پورت، واریس خونریزی دهنده، آسیت و انسفالوپاتی کبدی هستند.

سیستم هایی برای سطح بندی سیروز کبدی بر اساس شدت آن وجود دارند. یکی از این موارد معیار Child – pugh است که با استفاده از علائم، سیروز را از A (نسبتا خفیف) تا C (شدید) دسته بندی می کند. علائم می توانند شامل انسفالوپاتی، آسیت، مقدار بیلی روبین، مقدار آلبومین و لخته شدن خون باشند.

سیستم های دیگری نیز همچون MELD (مدل بیماری مرحله آخر کبدی) وجود دارند که در تعیین اولویت افراد جهت پیوند کبد کمک می کنند. در این سیستم از مقدار بیلی روبین، کراتینین و انعقاد خون (INR) استفاده می شود.

 

مراحل مختلف سیروز

عوامل مهم مرگ در سیروز

عوامل عمده 436 مرگ در میان 532 بیمار مبتلا به سیروز کبدی

یک مطالعه 16 ساله این عوامل را به همراه درصد هر کدام به شرح زیر بیان کرده است:

✖ نارسایی کبد (24 درصد)
✖ نارسایی کبد به همراه خونریزی گوارشی (13 درصد)
✖ خونریزی گوارشی (14 درصد)

✖ کاریسنومای اولیه کبدی (4 درصد)

✖ دیگر عوامل مرتبط با کبد (2 درصد)

✖ عفونت ها (7 درصد)

✖ بیماری های قلبی عروقی (22 درصد)

✖ بدخیمی های برون کبدی (9 درصد)

✖ دیگر عوامل غیر مرتبط با کبد (5 درصد)

 

سیروز کبدی

در مجموع، 57 درصد افراد در نتیجه عوامل مرتبط با کبد به کام مرگ کشانده شدند. تعداد بالای مرگ های مرتبط با کبد در میان بیمارانی یافت شد که مدت اندکی تحت نظر بوده، فعالیت بیوشیمیایی زیادی داشته، دچار تغییر در ساختمان کبد شده، مبتلا به آسیت بوده یا در هنگام تشخیص دارای پیش آگهی نامناسبی بودند.

یافته ها با این نظریه موافق بودند که سیروز یک بیماری کبدی است که یک مرحله اولیه فعال و یک مرحله ثانویه غیر فعال دارد. نیمی از بیماران با مصرف داروی پردنیزولون مداوا شدند. البته، این موضوع هیچ تاثیر قابل تشخیصی بر توزیع یا تعداد عوامل مرگ همچون عفونت ها یا خونریزی گوارشی نداشتند.

گروهی از بیماران به درمان با پردنیزولون پاسخ مناسب دادند (زنان غیر الکلی و غیر مبتلا به آسیت) که با در نظر گرفتن میزان بقا در آن ها مشخص شد عوامل مرگ این دسته از عوامل مرگ دیگر مبتلایان متفاوت نبود.

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهسا جمعه ۱۶ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 100 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید
    پدرم سیروز کبدی دارند
    واریس مری تشخیص دادن و شکمشون هم آب آورده
    آب شکم رو خالی کردن ولی هنوز نشتی داره انگار
    واریس رو کنترل کردن
    فشارخون داره
    قندش بالا هست
    کم خونی هم داره
    به نظرتون چای امیدی هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۱۶ دی ۱( 1 سال پیش)
      همیشه جای امید هست، تحت نظر دکتر گوارش باشند
  • تصویر کاربر زهره شنبه ۲۹ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    باسلام.خسته نباشید.آقای دکترسیروزخفیف درچه صورتی پیشرفت میکنه؟آیابارژیم غذایی وکاهش وزن ومراقبت پزشکی بهترمیشه؟وقابل کنترل هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق شنبه ۲۹ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سیروز بستگی به علتش دارد. با متخصص گوارش مشورت کنید
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۵ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید، من بیست‌و پنج سالمه، ب بیماری کلانژیت اسکلروزان اولیه (PSC)، مبتلا شدم، بیماری کولیت اولسرواتیو هم شیش ساله ک دارم، دکتر قرص اوروسو داکسی 300واسم تجویز کرده روزی دوتا، چیز دیگه ای هم نیازه؟ و اینکه با رعایت و مراعات کردن ممکنه هیچوقت مبتلا ب بیماری سیروز کبدی نشد؟ یا بیماری سیروز کبدی ب مرور زمان سراغم میاد، و اگه قرار باشه بیاد چن سال دیگه معمولا میاد؟ و اینکه معمولا عمر پیوند کبد چن ساله،؟ ممنون میشم و جواب هم سوالارو بدین
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق سه شنبه ۲۵ آبان ۰( 2 سال پیش)
      والا جواب سوالات شما در حیطه یک جراح فوق تخصص پیوند کبد ویا هپاتوبیلیاری است
  • تصویر کاربر پریسا پنجشنبه ۱۳ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    سلام پدرمن۵۲ساله مبتلا به سیروزکبدودیابتاست.شکمش کمی آب آورده اشتهاش خیلی خوب است ولی وزنش خیلی پایین اومده یک بارهم خونریزی مری کرده.lNR1.3وپلاکت خون169.قندخون320.آیاامیدی هست که بادارو ورژیم غذایی درمان شود.درضمن بدلیل ابتلا به هپاتیتcقرص داتکس مصرفمیکنه
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق پنجشنبه ۱۳ آبان ۰( 2 سال پیش)
      درمانش همین است منظورتون از درمان چیه؟ هپاتیت سی درمان خاصی ندارد و باید عوارض انرا کنترل کرد
  • تصویر کاربر ارمان سه شنبه ۲۰ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    من همسرم سیروز کبدی دارد و سرطان خون که هر چند ماه .پلاکت خونش پایین میاد دو بار پیوند کبد انجام داده که یه بار بعد هشت ماه رد کرد بعد پیوند دوم رو انجام دادیم ...هر چند وقت از بینیش خون میاد و بدنش کبود میشه چون بار دوم پیوند کرده و هر چند وقت پلاکت خونش پایین هم میاد خواهش میکنم کسی راست نمیگه یعنی دکتر خودش با وجود سرطان خون پایین اومدن پلاکت و برای بار دوم .پیوند زده عمره پیوند چقدر است یا به طور واضح چند سال عمر میکنند
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق سه شنبه ۲۰ مهر ۰( 2 سال پیش)
      عمر کسی را نمی توان تعیین کرد . عمر دست خداست. درمان درست انجام بدین و امیدتون به خدا باشد
  • تصویر کاربر سینا سه شنبه ۳۰ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    آیا در بیمار سیروز کبدی تنها راه پیوند کبد است؟؟؟آیا با دارو کنترل و درمان میشود؟؟؟بیماری ک شکم آب آورده و با قرص کنترل‌شده آیا با دارو یا روشی ب عیر از پیوند درمان می‌شود یا خیر
    ممنون میشم پاسخ بدید سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق سه شنبه ۳۰ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سیروز مراحل مختلفی دارد و در نرحله اخر باید پیوند شود. قبل از ان با دارو کنترل نیشود
درحال دریافت اطلاعات