لنف نود چیست؟ انواع آن در بدن

سیستم لنفاوی (لنف نود) شبکه ی گسترده ای از عروق، غدد و مجراهایی است که تقریباً از تمام بافت های بدن عبور کرده و امکان گردش مایعی به نام لنف را در بدن به روشی مشابه خون فراهم می نماید. سیستم لنفاوی برای تعادل مایع، جذب اسیدهای چرب در معده و تنظیم سیستم ایمنی ضروری است. لنف نود مانند فیلتر، در دفع ویروس‌ها، باکتری‌ها و …. عمل می‌کند، قبل از اینکه باقی ارگان های  بدن  را آلوده کنند.

لنف نود چیست؟

سیستم لنفاوی شبکه ای از عروق، غدد و مجاری هایی است که مایع اضافی را در بدن جمع آوری کرده و به گردش در می آورد. 500 الی 600 غده ی لنفاوی در سراسر بدن وجود دارد. این غدد در واکنش به عفونت ناشی از تجمع مایع لنفاوی، باکتری یا سایر موجودات زنده و سلول های سیستم ایمنی متورم می شوند. سیستم لنفاوی بخشی از سیستم ایمنی است. همچنین، تعادل مایعات را حفظ می کند و در جذب چربی ها و مواد مغذی محلول در چربی نقش دارد. از دیگر وظایف لنف نود میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

1_ تعادل مایعات 

سیستم لنفاوی، مایع و پروتئین های اضافی را از بافت هایی برمی گرداند که نمی توانند از طریق رگ های خونی بازگردند. این مایع اغلب در فضاهای کوچک اطراف سلول ها که به فضاهای بینابینی معروف هستند جمع می شود. مویرگ های لنفی کوچک این فضاها را به سیستم لنفاوی متصل می کنند.

حدود ۹۰ درصد پلاسمایی که از مویرگ های خونی شریانی به بافت ها می رسد از طریق مویرگ ها و سیاهرگ های وریدی باز می گردد و ۱۰ درصد باقی مانده از طریق سیستم لنفاوی حرکت می کند. اختلال در پردازش مایع می تواند منجر به ورم موضعی شود که به عنوان لنف ادم (lymphedema) شناخته می شود.

2_ جذب مواد

سیستم لنفاوی نقشی کلیدی در عملکرد روده دارد و به انتقال چربی، مقابله با عفونت ها و حذف مایع اضافی کمک می کند. بخشی از غشای روده در روده ی کوچک حاوی برجستگی های انگشت مانندی به نام پرز است. هر پرز حاوی مویرگ های لنفی کوچکی به نام لاکتال است. این لاکتال ها چربی ها و ویتامین های محلول در چربی را جذب می کنند و مایع سفید رنگی به نام شیل (chyle) را تشکیل می دهند.

این مایع حاوی لنف و چربی های امولسیون شده یا اسیدهای چرب آزاد است و هنگامی که به گردش خون وریدی می رسد، مواد مغذی را به طور غیر مستقیم تحویل می دهد. مویرگ های خون به طور مستقیم سایر مواد مغذی را جذب می کنند.

3_ سیستم ایمنی

سومین عملکرد غدد لنفاوی دفاع از بدن در برابر قرار گرفتن در معرض میکروارگانیسم های بالقوه خطرناک مانند عفونت ها است. اولین خط دفاعی بدن شامل موارد زیر است:

غدد لنفاوی چگونه با عفونت مقابله می کنند؟

سیستم لنفاوی گلبول های سفیدی به نام لنفوسیت تولید می کند. دو نوع لنفوسیت به نام سلول های T و سلول های B وجود دارد که هر دو از طریق سیستم لنفاوی حرکت می کنند. هنگامی که به غدد لنفاوی می رسند؛ با ویروس ها، باکتری ها و ذرات خارجی موجود در مایع لنفاوی تماس پیدا می کنند.

بعد از تماس، لنفوسیت ها آنتی بادی هایی تشکیل می دهند و شروع به دفاع از بدن می کنند. همچنین اگر از قبل با عامل بیماری زای خاصی در گذشته مواجه شده باشند، می توانند آنتی بادی را از حافظه ی سلولی تولید کنند. سیستم لنفاوی و عملکرد لنفوسیت ها، بخشی از واکنش سیستم ایمنی تطبیقی بدن را تشکیل می دهند. این واکنش ها، واکنش هایی بسیار ویژه و ماندگار در برابر پاتوژن های به خصوصی هستند.

سایر بافت های لنفاوی

غدد لنفاوی تنها بافت های لنفاوی بدن نیستند. لوزه ها، طحال و غدد تیموس نیز جزو بافت های لنفاوی هستند.

چرا غدد لنفاوی متورم می شوند؟

غدد لنفاوی ممکن است به دو دلیل رایج متورم شوند: 

  1. واکنش به عفونت 
  2. و عفونت مستقیم غدد لنفاوی
 

در حالت اول، غدد لنفاوی هنگام تماس با مواد خارجی از بافت عفونی، واکنش نشان می دهند. عفونت مستقیم می تواند باعث لنفادنیت شود. در این بیماری، عفونت باعث التهاب در غدد لنفاوی می شود و فرد نیاز به درمان با آنتی بیوتیک دارد. اکثر افرادی که به علت سرماخوردگی یا آنفولانزا غدد متورم دارند، نیازی به تماس با پزشک ندارند. با این حال، در موارد زیر فرد باید به دنبال مشاوره ی پزشکی باشد:

لنفوم  و علائم آن

سرطانی که در سیستم لنفاوی شروع می شود به نام لنفوم شناخته می شود و جدی ترین بیماری لنفاوی است. لنفوم هوچکین بر لنفوسیت های B که نوعی گلبول سفید هستند، تأثیر می گذارد. افراد مبتلا به لنفوم هوچکین نوع خاصی از لنفوسیت را در خون خود دارند که سلول های رید – استرنبرگ نامیده می شوند. لنفوم غیر هوچکین به انواعی اطلاق می شود که این سلول ها را درگیر نمی کنند.

لنفوم هوچکین می تواند در سراسر سیستم لنفاوی رخ دهد. با این حال، این بیماری معمولاً غدد لنفاوی در قسمت بالاتنه مانند گردن، قفسه ی سینه و زیر بازوها را تحت تأثیر قرار می دهد. لنفوم غیر هوچکین می تواند از لنفوسیت های B یا T ایجاد شود اما در لنفوسیت های B شایع تر است. انواع زیادی از لنفوم های غیر هوچکین وجود دارند که می توانند با توجه به محل خود و میزان تهاجمی بودن رشدشان متفاوت باشند.

_ سرطان ثانویه

سلول های سرطانی ممکن است از محل اولیه ی خود از طریق سیستم لنفاوی پخش شوند که احتمال دارد باعث بزرگ شدن غدد لنفاوی شوند. شایع ترین نمونه های آن، سرطان پستان و سرطان ملانوم هستند.

_ لنف ادم

در صورتی که سیستم لنفاوی به درستی کار نکند، ممکن است مایع به طور مؤثر تخلیه نشود. تجمع مایع می تواند منجر به تورم در بازو یا پا شود که به آن لنف ادم می گویند. پوست ممکن است سفت و سخت شده و مشکلات پوستی ایجاد شود. در برخی موارد امکان دارد مایع از طریق پوست نشت کند. انسداد می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

دکتر آرش توفیق، جراح سرطان و فوق تخصص عروق 

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم