تورم غدد لنفاوی گردن بدون درد

غدد لنفاوی درون گردن، غدد لنفاوی سرویکال نامیده می شوند. تورم غدد لنفاوی بدون درد، که با عنوان لنفادنوپاتی (یا “غدد متورم”) شناخته می‌شود، چندین علت احتمالی دارد. این بیماری ها از عفونت های ساده تا سرطان در حال انتشار (متاستاتیک) را در بر می گیرند.

غدد لنفاوی در سراسر بدن یافت شده و بخشی از سیستم ایمنی هستند. وظیفه ی غدد لنفاوی، مبارزه با عفونت و حفظ سلامت است. در حالت عادی نمی توانید این غدد را ببینید یا آن ها را زیر پوست خود احساس کنید. پزشکان گاهی غدد لنفاوی گردن را برای بررسی تورم یا حساسیت بررسی می کنند. در این مقاله به علائم و دلایل تورم غدد لنفاوی در گردن، و نشانه‌هایی از موارد جدی‌تر می‌پردازیم …

علائم عفونت غدد لنفاوی در گردن 

غدد لنفاوی گردن در امتداد پهلوها و پشت گردن قرار دارند. این غدد در بیشتر مواقع، قابل مشاهده نیستند زیرا کوچک بوده و در زیر پوست و ماهیچه ها پنهان هستند.

با این حال، گاها، عفونت می تواند باعث ایجاد برجستگی های متورم در غدد لنفاوی گردن شود. احتمال دارد در کنار تورم غدد، تب و سایر علائم عفونت نیز مشاهده شود. غدد لنفاوی متورم ممکن است باعث ایجاد حساسیت یا دردناک شدن آن‌ها شود.

غدد لنفاوی متورم در گردن معمولاً بیشتر از دیده شدن قابل لمس هستند. بسته به علت زمینه‌ای، ممکن است فقط کمی ورم کنند، یا به اندازه‌ای بزرگ شوند که به وضوح قابل رویت باشند. معمولاً پس از شناسایی و درمان بیماری، تورم متوقف می شود. با این حال، احتمال دارد برخی از غدد لنفاوی در برخی بیماری های مزمن مانند HIV متورم باقی بمانند.

علت تورم غدد لنفاوی در گردن 

عفونت های ایجاد شده توسط باکتری ها و ویروس ها می تواند منجر به تورم غدد لنفاوی گردن شود. عفونت استافیلوکوکی یک عامل شایع باکتریایی برای این عارضه می باشد. در کودکان، عفونت ویروسی (به ویژه عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفس فوقانی) از علل شایع بزرگ شدن غدد گردن است. علاوه بر HIV، ویروس‌هایی از جمله ویروس زونا نیز جزو عوامل شناخته شده برای ایجاد تورم در غدد لنفاوی گردن می باشند. تورم غدد لنفاوی گردن معمولاً در موارد زیر نیز دیده می شود:

سرطان لنفوم

در چه مواردی باید نگران تورم غدد لنفاوی در گردن بود؟ 

این احتمال وجود دارد که هرگز متوجه غدد لنفاوی گردن خود نشوید، مگر اینکه متورم شوند. تورم این غدد، معمولا بر اثر یک عفونت باکتریایی یا بیماری ویروسی اتفاق می‌افتد و پس از درمان عامل زمینه ای برطرف می شود، اما در برخی از موارد از بین نمی رود. این اتفاق می‌تواند حاکی از یک مشکل جدی تری برای سلامتی فرد باشد.

غدد لنفاوی گردن و سرطان

تورم غدد لنفاوی گردن به ندرت نشانه سرطان است. با این حال، ایجاد تورم بدون درد در یک یا چند عدد از غدد لنفاوی، به ویژه غدد لنفاوی گردن، یک علامت هشدار کلیدی برای لنفوم یا سرطان خون، از جمله لنفوم هوچکین (HL) و لنفوم غیر هوچکین (NHL) است. در واقع، تورم غدد گردن می تواند یکی از معدود نشانه های بیرونی لنفوم در مراحل اولیه باشد.

علائم احتمالی سرطان

علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

در پایان باید بدانیم که

بیشتر اوقات، تورم غدد لنفاوی گردن به دلیل عفونت ایجاد می شود. در این موارد، تورم موقتی است و با درمان عفونت گوش، برونشیت یا علل دیگر برطرف می گردد. اما در صورتی که این عارضه از بین نرفت و یا همراه با علائم جدی‌تر ظاهر شد، بهتر است که از پزشک متخصص بخواهید تا دلایل احتمالی آن را بررسی کند.

دکتر آرش توفیق بورد تخصصی جراحی عمومی و جراحی سرطان 

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم