براق بودن پوست پای خود را جدی بگیرید!

علت اصلی براق بودن پوست پا، کشش پوست است که ممکن است مربوط به جمع شدن مایع در اندام های تحتانی بدن باشد.

از آنجا که نارسایی احتقانی قلبی مزمن منجر به تجمع مایع در اندام های تحتانی بدن شود، ممکن است پاهای براق نشانه یک نارسایی قلبی باشد. همچنین، بیماری وریدی نیز می تواند منجر به تجمع خون در پاها شده و باعث ایجاد ادم (تجمع مایع) شود.

تغییرات پوستی بیماری های قلبی و عروقی

برای بسیاری از افراد، علائم اولیه PVD به آرامی و به طور نامنظم بروز پیدا می کند. ممکن است در پاهای خود احساس گرفتگی و خستگی مفرط داشته باشید، اما چندین علامت دیگر در ارتباط با PVD وجود دارد که از جمله می توان به تغییرات پوستی اشاره کرد.

پوست ساق و ران، مچ پا و پا ممکن است دچار تغییراتی شوند که می تواند شامل هر یک یا ترکیبی از موارد ذکر شده در زیر باشد: تغییر رنگ، اگزما، تغیر دما، ضخیم شدن پوست، خارش، زخم های باز پوست ساق پا و برخی موارد دیگر از جمله علائم پوستی هستند که ممکن است در اثر بیماری های قلبی و عروقی پدید آیند.

براق شدن پوست پا

آیا براق شدن پوست پا خطرناک است؟

شرایط شریانی، مانند بیماری شریان محیطی (PAD) و ایسکمی بحرانی اندام (CLI) و شرایط وریدی، مانند بیماری وریدی عمقی (DVT) و نارسایی وریدی سطحی (SVI) می تواند تغییرات قابل توجهی در پوست، به ویژه در پاها ایجاد کند.تغییر در بافت و رنگ پوست، نتیجه ی گردش خون ضعیف در عروق و رگ ها است. هنگامی که گردش خون دچار مشکلی شود، جریان خون کاهش می یابد و در نتیجه فشار در عروق افزایش می یابد و منجر به التهاب پوست یک و یا هر دو پا می شود.

این نوع التهاب پوستی می تواند باعث چرمی شدن یا براق شدن پوست، ایجاد خارش و یا قرمز شدن پوست شود.اگر این نوع التهاب های پوستی تحت درمان قرار نگیرند و گردش خون به حالت طبیعی و نرمال برنگردد، می تواند منجر به بروز عوارض جدی مانند راش و زخم های باز شود.

نارسایی وریدی (DVI) می تواند منجر به درماتیت استازی شود که باعث بروز خارش، پوسته پوسته شدن، هایپرپیگمانتاسیون، و گاهی اوقات زخم پوستی می شود.

تمامی موارد ذکر شده در بالا، شرایطی جدی هستند که به تشخیص و درمان سریع نیاز دارند.

سایر علائم پوستی بیماری های وریدی

در صورت مشاهده تغییراتی در پوست، بلافاصله پیگیری دلائل بروز آن باشید و از پزشک خود کمک بگیرید. تغییرات پوستی در ساق پاها و یا پاهای شما می تواند نشانه چندین بیماری مانند PAD ، DVD یا SVI ​​باشد. این شرایط پیشرونده، ممکن است با علائم خفیف شروع شوند ولی با گذشت زمان این علائم رو به وخامت می روند.

ترک خوردن پوست پا

علت براق شدن پوست پا

هنگاهی که PVD باعث ایجاد تغییرات پوستی می شود، یعنی به طور حتم گردش خون بسیار ضعیف است. تروما یا جراحی همچنین می تواند باعث آسیب به شریان یا ورید و در نتیجه بروز تغییرات پوستی شود. برخی بیماری ها و شرایط دیگری نیز وجود دارند که به PVD مربوط نیستند ولی می توانند باعث بروز تغییرات پوستی شوند. فقط پزشک شما می تواند علت تغییرات پوستی شما را تشخیص دهد.

چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت مشاهده علائم زیر هر چه سریع تر به پزشک متخصص عروق مراجعه کنید:

بیماری های مرتبط با پوست پای براق

همانطور که گفتیم براق شدن پوست پا می تواند نشانه بسیاری از بیماری های وریدی و قلبی باشد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

واریس

هنگامی که تجمع خون منجر به فشار بر دیواره وریدها شود و باعث قرمزی، تورم و درد منتشر در پاها شود، رگ های واریسی ممکن است ملتهب شوند.

ورم پا

جمع شدن خون در پاها باعث ایجاد فشار بر دریچه های وریدها شده و به مویرگ ها (رگ های خونی ریز) آسیب می رساند و منجر به تورم می شود.

زخم هایی که بهبود نمی یابند

ممکن است زخم هایی در یک پا و یا هر دو پا ایجاد شوند. زخم هایی که بالای مچ پا به وجود می آیند، معمولا نتیجه ی بیماری وریدی شدید هستند. پوست با گذشت زمان ترک می خورد و این زخم ها ایجاد می شوند.

هنگامی که عروق قادر به انتقال خونی غنی از اکسیژن به پاها نباشند، بافت ها شروع به مردن می کنند و ممکن است زخم هایی در مچ پا و قسمت پایینی پا در نتیجه ی ایسکمیک بحرانی اندام به وجود آید که دیر بهبود می یابند و یا اصلا بهبود نمی یابند.

عوامل زمینه ساز بیماری های وریدی

عوامل خطر زیادی وجود دارد که ممکن است فرد را به دلیل PVD، مستعد ابتلا به تغییرات پوستی کند.علاوه بر علل عروقی، دیگر عوامل خطر عبارت است از:

سن می تواند یک عامل خطر برای ایجاد تغییرات پوستی باشد، چرا که گردش خون ضعیف معمولا در بزرگسالان بالای ۶۰ سال ایجاد می شود

تروما یا جراحت می تواند توانایی بدن در انتقال خون را مختل کند و منجر به تغییرات پوستی شود

جنسیت می تواند نقش مهمی در ابتلا به این عارضه داشته باشد، چرا که زنان دو برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا به این عارضه هستند

بارداری های متعدد می تواند به ناحیه لگن و رگ های فرد فشار وارد کند و در نتیجه باعث بروز تغییرات پوستی در اندام های تحتانی بدن شود

سبک زندگی می تواند نقش مهمی در رابطه با بروز این عارضه داشته باشد، چرا که ایستادن به مدت طولانی و عدم ورزش می تواند توانایی بدن در گردش و انتقال خون را کاهش دهد.

سایر شرایط پزشکی مانند چاقی و اضافه وزن می توانند احتمال بروز تغییرات پوستی در اثر افزایش فشار بر رگ ها را افزایش دهد. فشار خون بالا و دیابت نیز می توانند در ایجاد PVD و تغییرات پوستی ناشی از آن نقش داشته باشند.

دکتر آرش توفیق

فوق تخصص بیماری های عروق و جراح عروق

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر یوسف پنجشنبه ۱۳ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    درود خدمت شما دکتر عزیز
    بنده ۳۶ سال سن دارم ۱۵ سال پیش پای راستم را در برخورد با مین جنگ از دست دادم چندماهی هست پای چپم که سالم هست براق شده و ریزش مو پیدا کرده و البته مقداری تغییر رنگ،چندین بار دکتر رفتم و سونو گرفتم گفتن مشکلی نداری اما مگر می‌شود مشکلی نباشد،در قم فقط یک دکتر با تخصص جنابعالی هست که وقت گرفتن سخت است بنظر شما مشکل بنده چیست و خطرناک هست؟ متخصص قلب و عروق می‌تواند من را درمان کند یا نه؟ ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق پنجشنبه ۱۳ آبان ۰( 2 سال پیش)
      باید به جراح عروق مراجعه کنید و معاینه شوید
  • تصویر کاربر یوسف پنجشنبه ۲۹ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    سلام خدمت استاد بزرگ و افتخار کشور دکتر شرمنده وقتت رو براچنددقیقه تلف میکنم،بنده متاسفانه چندین ساله مصرف مواد مخدر دارم اما یک ساله که هرچندماه یکبار پاهام به شدت ورم میکنه خیلی خیلی،اما اینبار{۲مین بار)ساق پام پوستش شدت زیادی داره وقرمرکبود شده بود که موقع خاراندن پاره شد و اب ازش خارج شد،وزخمش خارش داره وعفونیه،موقع کندنش هم بافت پام که لمس میشه حس خارش داره به جای درد،هرروز بزرگتر میشه،پنج ماه پیش سونو دادم از اندام تحتحانی گفتن هیچ مشکلی ندداره عروقت ،میشه بگید چکار کنم پول ندارم دیگه ،دکتر دعا کن یا بمیرم یا معجزه بشه ،طاقت صدمه بیشتر به خانوادم وندارم،ممنون ازت خداازت راضی باشه
    شرکنده بابت عکسهاشررمنده
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق پنجشنبه ۲۹ مهر ۰( 2 سال پیش)
      باید حتما مراجعه به مرکز درمانی کنید تا درمان مناسب انجام بشود
  • تصویر کاربر حامد سه شنبه ۲۷ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    سلام
    کف پاهام چند هفته ای هست به صورتی که مشاهده میکنید در عکس ها ریش شده و سوزناک شده
    با توجه که بالابودن تری گلیسرید بالای ۵۰۰ آیا این ضخم ها علائم دیابت هست ؟
    تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق سه شنبه ۲۷ مهر ۰( 2 سال پیش)
      ممکنه از چربی بالا باشد
  • تصویر کاربر امین چهارشنبه ۲۱ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    با سلام.دکتر جان من گاهی وقتها شکم درد در ناحیه بالایی زیر قفسه سینه دلرم،که این درد منجر به ضعف میشه، بخاطر همین احساس اینکه فشار خون پایین دارم باید پاهای خود را به سمت بالا به دیوار تکیه داده تا کمی بهتر شوم،در کل احساس میکنم جریان خون در بدنم ضعیف میشه و احساس سردی زیادی میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق چهارشنبه ۲۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      این علایم درد گوارشی است به پزشک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر امیر پنجشنبه ۸ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان ، وقتتون بخیر ، بخاط PVD و وجود انسداد مزمن نسبی، شریان فمورال پای پدر بای پاس شد و ورید صافن گذاشته شد ( صافن دوم ، ۲۰ سال پیش برای CABG استفاده شده) ، در حال حاضر پای عمل شده کمی ورم و کمی درد در انگشتان داره ، نبض کمی ضعیفتر و کمی تیره تر ، آیا این علائم و عکس زیر همچنان موید ایسکمی هست ؟! و اگه گرفتگی باشه ، با توجه به فقدان صافن ، اصولا پروسه درمان فقط داروویی میشه ؟!؟ ممنون از توجه شما
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق پنجشنبه ۸ مهر ۰( 2 سال پیش)
      بتید سی تی انژیو از پا هم انجام بسود
  • تصویر کاربر Rezvane سه شنبه ۳۰ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام‌و عرض ادب:
    جناب دکتر پوست بینی من و اطرافش به شدت نازک شده و داره پیشروی میکنه.و خیلی مویرگ قرمز رو پوستم میفته.به راحتی ترک برمیداره و میسوزه.و شل تر میشه.غیرقابل لمس شده.آیا ممکنه بخاطر عروق باشه.
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق سه شنبه ۳۰ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      پوسا که نازک نیشه عروق زیرش معلوم میشه‌ پس اشکال از موست شما است نه عروقش
  • تصویر کاربر شجاعی سه شنبه ۲ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    سلام.پدرم شهرستان هستند و ۷۰ ساله هستند و حدود یک ماه پیش پایشان ورم کرد و من دقیقا اصطلاح پزشکی رو نمیدونم .گفتند باید فوری جراحی بشه. کرمان جراحی کردن بدون بیهوشی و فنر در رگ پا قرار داده شده و قرضی دادند که گفتند باید حتتتما بخورد تا لخته نشود.
    .الان بسیار بسیار اذیت هست و گاهی در مدفوع خون هست.بدنشان ضعف زیادی دارد و آزمایش کم خونی نشان داده.خودش می گوید احتمالا جایی داخل بدنش خونریزی دارد.روی ساق پا سوراخی ایجاد شده خودبخود.چند روزی آب زیادی از آن آمد ولی الان کم شده.
    توروخدا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق سه شنبه ۲ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      والا در شرایط ایشان بهترین کار مراجعه به مزشکی است که عملشونوکرده و دارو را تجویز کرده.
  • تصویر کاربر کریم جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 263 مشاهده پرسش
    سلام
    مدت زمان زیادی واریس داشتم یک بار تزریق انجام دادم تاثیری نداشته،حدود یک سال و نیم پیش عمل انجام دادم خیلی بهتر نشدم حدود پنج ماه میشه درد زیادی در ناحیه مچ و کف پا دارم ،از دو هفته پیش پاشنه پای چپم کلا بی حس میشه و درد شدیدی داره دکتر برام عکس نوشت و احتمال خارپاشنه داد اما پد هم تا ثیری نداشته صبح ها به سختی پامو به زمین میتونم بزارم وکمی که راه میرم میتونم سرپا بایستم،طولانی مدت راه بروم یا سرپا بمونم درد شدید دارم فقط با گرم کردن و ماساژ کمی بهتر میشه و دردش قابل تحمل ،لطفا راهنمایی و کمکم کنید متاسفانه در شهرستان نه دکتر متخصص عروق هست و نه امکانات بهداشتی
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      خار پاشنه مقوله متفاوتی از واریس است و باید درمان مجزا بشود. اگر واریس شما خوب نشده یک داپلر انجام دهید و برای درمان مناسب مراجعه کنید.

  • تصویر کاربر امیرحسین چهارشنبه ۲۸ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 264 مشاهده پرسش
    سلام من مچ پام اندازه دایره پوسته شده وقرمزه واگ چربش نکنم پوستش داعم کنده میشه دلیل این پوسته شدن چیه؟؟؟؟؟؟تروخدا جواب بدین
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق چهارشنبه ۲۸ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      با درود 

      اول به متخصص پوست مراجعه كنيد

درحال دریافت اطلاعات