علت اصلی براق بودن پوست پا، کشش پوست است که ممکن است مربوط به جمع شدن مایع در اندام های تحتانی بدن باشد.

از آنجا که نارسایی احتقانی قلبی مزمن منجر به تجمع مایع در اندام های تحتانی بدن شود، ممکن است پاهای براق نشانه یک نارسایی قلبی باشد. همچنین، بیماری وریدی نیز می تواند منجر به تجمع خون در پاها شده و باعث ایجاد ادم (تجمع مایع) شود.

تغییرات پوستی بیماری های قلبی و عروقی

برای بسیاری از افراد، علائم اولیه PVD به آرامی و به طور نامنظم بروز پیدا می کند. ممکن است در پاهای خود احساس گرفتگی و خستگی مفرط داشته باشید، اما چندین علامت دیگر در ارتباط با PVD وجود دارد که از جمله می توان به تغییرات پوستی اشاره کرد.

پوست ساق و ران، مچ پا و پا ممکن است دچار تغییراتی شوند که می تواند شامل هر یک یا ترکیبی از موارد ذکر شده در زیر باشد: تغییر رنگ، اگزما، تغیر دما، ضخیم شدن پوست، خارش، زخم های باز پوست ساق پا و برخی موارد دیگر از جمله علائم پوستی هستند که ممکن است در اثر بیماری های قلبی و عروقی پدید آیند.

براق شدن پوست پا

آیا براق شدن پوست پا خطرناک است؟

شرایط شریانی، مانند بیماری شریان محیطی (PAD) و ایسکمی بحرانی اندام (CLI) و شرایط وریدی، مانند بیماری وریدی عمقی (DVT) و نارسایی وریدی سطحی (SVI) می تواند تغییرات قابل توجهی در پوست، به ویژه در پاها ایجاد کند.تغییر در بافت و رنگ پوست، نتیجه ی گردش خون ضعیف در عروق و رگ ها است. هنگامی که گردش خون دچار مشکلی شود، جریان خون کاهش می یابد و در نتیجه فشار در عروق افزایش می یابد و منجر به التهاب پوست یک و یا هر دو پا می شود.

این نوع التهاب پوستی می تواند باعث چرمی شدن یا براق شدن پوست، ایجاد خارش و یا قرمز شدن پوست شود.اگر این نوع التهاب های پوستی تحت درمان قرار نگیرند و گردش خون به حالت طبیعی و نرمال برنگردد، می تواند منجر به بروز عوارض جدی مانند راش و زخم های باز شود.

نارسایی وریدی (DVI) می تواند منجر به درماتیت استازی شود که باعث بروز خارش، پوسته پوسته شدن، هایپرپیگمانتاسیون، و گاهی اوقات زخم پوستی می شود.

تمامی موارد ذکر شده در بالا، شرایطی جدی هستند که به تشخیص و درمان سریع نیاز دارند.

سایر علائم پوستی بیماری های وریدی

در صورت مشاهده تغییراتی در پوست، بلافاصله پیگیری دلائل بروز آن باشید و از پزشک خود کمک بگیرید. تغییرات پوستی در ساق پاها و یا پاهای شما می تواند نشانه چندین بیماری مانند PAD ، DVD یا SVI ​​باشد. این شرایط پیشرونده، ممکن است با علائم خفیف شروع شوند ولی با گذشت زمان این علائم رو به وخامت می روند.

ترک خوردن پوست پا

علت براق شدن پوست پا

هنگاهی که PVD باعث ایجاد تغییرات پوستی می شود، یعنی به طور حتم گردش خون بسیار ضعیف است. تروما یا جراحی همچنین می تواند باعث آسیب به شریان یا ورید و در نتیجه بروز تغییرات پوستی شود. برخی بیماری ها و شرایط دیگری نیز وجود دارند که به PVD مربوط نیستند ولی می توانند باعث بروز تغییرات پوستی شوند. فقط پزشک شما می تواند علت تغییرات پوستی شما را تشخیص دهد.

چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت مشاهده علائم زیر هر چه سریع تر به پزشک متخصص عروق مراجعه کنید:

بیماری های مرتبط با پوست پای براق

همانطور که گفتیم براق شدن پوست پا می تواند نشانه بسیاری از بیماری های وریدی و قلبی باشد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

واریس

هنگامی که تجمع خون منجر به فشار بر دیواره وریدها شود و باعث قرمزی، تورم و درد منتشر در پاها شود، رگ های واریسی ممکن است ملتهب شوند.

ورم پا

جمع شدن خون در پاها باعث ایجاد فشار بر دریچه های وریدها شده و به مویرگ ها (رگ های خونی ریز) آسیب می رساند و منجر به تورم می شود.

زخم هایی که بهبود نمی یابند

ممکن است زخم هایی در یک پا و یا هر دو پا ایجاد شوند. زخم هایی که بالای مچ پا به وجود می آیند، معمولا نتیجه ی بیماری وریدی شدید هستند. پوست با گذشت زمان ترک می خورد و این زخم ها ایجاد می شوند.

هنگامی که عروق قادر به انتقال خونی غنی از اکسیژن به پاها نباشند، بافت ها شروع به مردن می کنند و ممکن است زخم هایی در مچ پا و قسمت پایینی پا در نتیجه ی ایسکمیک بحرانی اندام به وجود آید که دیر بهبود می یابند و یا اصلا بهبود نمی یابند.

عوامل زمینه ساز بیماری های وریدی

عوامل خطر زیادی وجود دارد که ممکن است فرد را به دلیل PVD، مستعد ابتلا به تغییرات پوستی کند.علاوه بر علل عروقی، دیگر عوامل خطر عبارت است از:

سن می تواند یک عامل خطر برای ایجاد تغییرات پوستی باشد، چرا که گردش خون ضعیف معمولا در بزرگسالان بالای ۶۰ سال ایجاد می شود

تروما یا جراحت می تواند توانایی بدن در انتقال خون را مختل کند و منجر به تغییرات پوستی شود

جنسیت می تواند نقش مهمی در ابتلا به این عارضه داشته باشد، چرا که زنان دو برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا به این عارضه هستند

بارداری های متعدد می تواند به ناحیه لگن و رگ های فرد فشار وارد کند و در نتیجه باعث بروز تغییرات پوستی در اندام های تحتانی بدن شود

سبک زندگی می تواند نقش مهمی در رابطه با بروز این عارضه داشته باشد، چرا که ایستادن به مدت طولانی و عدم ورزش می تواند توانایی بدن در گردش و انتقال خون را کاهش دهد.

سایر شرایط پزشکی مانند چاقی و اضافه وزن می توانند احتمال بروز تغییرات پوستی در اثر افزایش فشار بر رگ ها را افزایش دهد. فشار خون بالا و دیابت نیز می توانند در ایجاد PVD و تغییرات پوستی ناشی از آن نقش داشته باشند.

دکتر آرش توفیق

فوق تخصص بیماری های عروق و جراح عروق

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 3 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.