مراقبت های بعد از جراحی تیروئید (دوران نقاهت)

رعایت مراقبت های بعد از جراحی تیروئید  نقش به سزایی در روند بهبودی بیماران بعد از انجام جراحی تیروئید دارد و جراحان، بیماران را مستلزم به رعایت آن ها می دانند. در این مقاله با ما همراه باشید تا نکات ضروری از مراقبت های بعد از عمل تیروئید و دوران نقاهت بعد از عمل را در اختیارتان قرار دهیم.

همان طور که می دانید جراحی تیروئید به دلایل مختلفی انجام می شود و این دلایل ممکن است شامل حذف نودول های علامت دار تیروئید، حذف کیست های تیروئیدی که به طور مکرر عود می کنند، مدیریت گواتر، بیماری گریوز و نیز مدیریت یا درمان سرطان تیروئید باشد. هدف از عمل جراحی تیروئید از بین بردن بخشی یا تمام غده تیروئید است. بعد از عمل جراحی تیروئید، بیمار معمولا یک شب را در بیمارستان خواهد گذراند. 

ید درمانی بعد از عمل تیروئید

ید درمانی نوعی پرتودرمانی است که سال‌هاست برای درمان سرطان تیروئید مورد استقبال و استفاده قرار گرفته است. این روش درمانی کم خطر و مزایایی بسیاری برای بیمار دارد. ید درمانی بعد از جراحی تیروئید برای مقابله با سلول‌های سرطانی باقی مانده انجام می‌گیرد. سلول‌های تولید کننده هورمون تیروئید تنها سلول‌های بدن انسان هستند که ید موجود در مواد غذایی را جذب می‌کنند و از آن برای تولید و ساخت هورمون‌های غده‌ی تیروئید استفاده می‌کنند.

عوارض ید درمانی بعد از جراحی تیروئید

بعضی اوقات غده تیروئید بعد از درمان، مقداری تحریک پذیر میشود. این حالت معمولا بعد از چند روز از بین می رود. یکی از عوارض طولانی مدت و شایع درمان با ید رادیواکتیو کم کاری تیروئید می باشد، پس مهم است که یک ماه بعد از درمان یک آزمایش خون هورمون های تیروئیدی بدهید که در صورت ایجاد این عارضه سریع تر با داروی لووتیروکسین درمان شوید.

عوارض بعد از عمل تیروئید

پزشک جراح شما در رابطه با جراحی و علت انجام آن به شما توضیحاتی خواهد داد. مانند هر عمل جراحی دیگری، جراحی تیروئید نیز دارای خطرات و ریسک است. به عنوان مثال خطر خونریزی بعد از عمل وجود دارد، اما احتمال آن بسیار کم است. 

خطر عفونت به حدی پایین است که حتی گاها نیازی نیست به طور منظم و روزانه آنتی بیوتیک مصرف کنید. 

همچنین خطر صدمه رسیدن به اعصاب مهم گردن که به آن ها عصب های حنجره راجعه گفته می شود، بسیار پایین است. این اعصاب تارهای صوتی را کنترل می کنند.  آسیب دیدن این اعصاب می تواند بر صدای شما تاثیر بگذارد. 

غدد پاراتیروئید در نزدیکی غده ی تیروئید قرار دارند و ممکن است در طی عمل جراحی تیروئید، دچار آسیب دیدگی شوند. آسیب دیدن غدد پاراتیروئید می تواند به افت سطح کلسیم خون منجر شود. همچنین احتمال کمی وجود دارد که داروی بیهوشی روی شما تاثیر خوبی نگذارد.

تصویر غده تیروئید

اقدامات قبل از عمل تیروئید

پس از اینکه برای عمل جراحی شما برنامه ریزی شد، مقدماتی برای ارزیابی ها و آزمایش های قبل از عمل جراحی انجام می شود. آزمایش های قبل از عمل جراحی ممکن است شامل چند مورد نمونه گیری خون، تصویر اشعه ایکس از قفسه سینه و آزمایش EKG یا نوار قلب باشد.

پزشک شما دستور انجام این آزمایش ها برای شما تجویز خواهد کرد و محل انجام آنها را به شما خواهد گفت. اگر شما داروهایی مانند آسپیرین یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مصرف می کنید، باید یک هفته قبل از عمل جراحی از مصرف این داروها خودداری کنید. شب قبل از عمل جراحی باید از خوردن غذا و آشامیدن مایعات پرهیز کنید و شب را خوب بخوابید.

مراحل عمل جراحی تیروئید

✔ سعی کنید که حداقل ۲ ساعت قبل از زمان تعیین شده برای عمل جراحی در بیمارستان حضور داشته باشید. در حین عمل جراحی، خانواده ی شما می توانند در سالن انتظار منتظر بمانند.

✔ به شما بیهوشی عمومی داده می شود تا در طول عمل جراحی متوجه درد و ناراحتی نشوید. همچنین بالش های خاصی در زیر گردن شما قرار داده می شود تا سر شما به عقب خم شود.سپس برشی در پایین ترین بخش گردن شما ایجاد می شود که طول آن تقریبا 7 تا 10 سانتیمتر است. 

✔ با استفاده از لنزهای بزرگنمایی، جراح غده تیروئید و ساختارهای مرتبط را در آن مشاهده می کند و نسبت به مشکلی که دارید، تمام و یا بخشی از غده ی تیروئید را حذف می کند. در برخی از موارد، عمل جراحی تیروئید شامل برداشتن غدد لنفاوی و سایر ساختارها خواهد بود. 

✔ پس از اتمام عمل جراحی، برشِ ایجاد شده بخیه زده می شود و سپس با نوارهای استری و یک پانسمان گاز خشک پوشانده می شود. این عمل جراحی به طور کلی بین دو تا سه ساعت طول می کشد و بعد از عمل جراحی، چند ساعت در اتاق بهبودی (ریکاوری) خواهید ماند. طی مدت زمانی که در این اتاق هستید، علائم حیاتی شما و روند بهبودی از بیهوشی به دقت مورد بررسی قرار می گیرد.

جراحی غده تیروئید

 

علت سرفه بعد از عمل تیروئید

اگر نشانه‌های سرماخوردگی و مشکلات ریوی ندارید و سردی یا آلودگی هوا توجیهی برای طولانی شدن سرفه‌هایتان نیست و نیز در صورت مشاهده خلط خونی باید علت آن مشخص شود و حتما به پزشک مراجعه نمایید.

درمان قطعی زخم پای دیابتی به کمک دارو و جراحی

 

علائم افت کلسیم بعد از عمل تیروئید

یکی از شایع‌ترین باور‌ها میان مردم بروز بیماری کمبود کلسیم بعد از جراحی تیروئید است. کلسیم به عنوان یکی از مهم‌ترین مواد مغذی بدن از موضوعات بسیار حائز اهمیت است.

به طور کلی علائم کمبود کلسیم عبارت انداز:

  • بی‌حسی
  • سوزش در نوک انگشتان
  • گرفتگی ماهیچه‌ها
  • کم‌اشتهایی
  • مشکل در بلعیدن
  • درد قفسه سینه
  • گرفتگی حنجره
  • خشک شدن پوست

دوران نقاهت بعد از عمل تیروئید

✅ هنگامی که احساس خستگی می کنید استراحت کنید.

✅ خواب کافی به شما کمک می کند تا سریع تر بهبود پیدا کنید.

✅ در هنگام دراز کشیدن، دو یا سه بالش زیر سر خود قرار دهید تا سر شما بالا قرار بگیرد.

✅ سعی کنید هر روز راه بروید و هر بار چند قدم بیشتر از روز گذشته راه بروید.

✅ آرام و آهسته گام بردارید و مدت زمان راه رفتن خود را هر بار کمی بیشتر کنید.

✅ راه رفتن باعث افزایش جریان خون می شود و از ایجاد سینه پهلو و یبوست جلوگیری می کند.

✅ از انجام فعالیت های بدنی شدید و بلند کردن اجسام سنگین به مدت سه هفته بعد از عمل جراحی و یا تا زمانی که پزشک به شما گفته است خودداری کنید.

✅ به مدت دو هفته بعد از عمل جراحی نباید گردن خود را بیش از حد به عقب بکشید.

✅ از پزشک جراح خود بپرسید که چه زمانی می توانید دوباره رانندگی کنید.

✅ اگر برش ایجاد شده برای عمل جراحی ترشح نداشته باشد، می توانید دوش بگیرید.

در غیر این صورت حتما با پزشک خود تماس بگیرید و از دستورالعمل های پزشک جراح خود پیروی کنید. 

بهبود و ریکاوری در منزل

دوره ی نقاهت و بهبودی برای اکثر افراد بین یک تا دو هفته است. توصیه می شود که به مدت یک هفته پس از عمل جراحی رانندگی نکنید. هیچ محدودیت خاص دیگری وجود ندارد. بسته به میزان بافت تیروئیدی که برداشته شده و دلیل عمل جراحی شما، ممکن است تحت هورمون درمانی (سینتیروئید یا سیتومل) قرار بگیرد. پزشک وضعیت موجود را با شما در میان خواهد گذاشت.

روش های درمان غیر جراحی برای گره های تیروئید

بعد از عمل تیروئید چه بخوریم؟

اگر بلعیدن غذا برا شما دردناک است، می توانید از خوردن یخ های خوش طعم، نوشیدنی های خنک و بستنی شروع کنید. در مرحله بعدی می توانید از غذاهای نرم مانند انواع پودینگ ها، ماست، کنسرو یا میوه های پخته شده، تخم مرغ آب پز و میکس شده، انواع املت و پوره ی سیب زمینی استفاده کنید.

از خوردن غذاهای خشک مانند چیپس یا سبزیجات خام که باعث خراشیده شدن گلوی شما می شوند، خودداری کنید. همچنین از نوشیدن آب پرتقال یا مصرف غذاهای اسیدی مانند گوجه فرنگی که ممکن است گلو را اذیت کنند خودداری کنید.

اگر بلافاصله بعد از نوشیدن مایعات سرفه می کنید، سعی کنید مایعات غلیظ تری مانند اسموتی ها را بنوشید. ممکن است متوجه شوید که پس از عمل جراحی، روده ی شما به طور منظم کار نمی کند و یا دچار یبوست شده اید.

مراقبت های دارویی بعد از عمل غده تیروئید

✅ پزشک به شما خواهد گفت که آیا می توانید داروهای سابق خود را مصرف کنید یا خیر.

✅ او همچنین زمان مصرف مجدد داروهای قبلی شما را به شما خواهد گفت.

✅ پزشک شما همچنین دستورالعمل مصرف داروهای جدید را به شما خواهد داد.

✅ اگر آسپرین یا برخی دیگر از داروهای رقیق کننده خون را مصرف می کنید، از پزشک خود بپرسید که آیا می توانید مصرف مجدد آنها را شروع کنید یا خیر و اینکه چه زمانی می توانید دوباره آن ها را مصرف کنید.

✅ اطمینان حاصل کنید که دستورالعمل پزشک خود را به طور دقیق درک کرده اید.

✅ طبق دستور پزشک از داروهای مسکن استفاده کنید و از مصرف خودسرانه ی این داروها خودداری کنید.

✅ اگر پزشک دارویی را برای درد تجویز کرده است، آن را طبق دستور تجویز شده مصرف کنید.

✅ اگر پزشک داروی ضد درد برای شما تجویز نکرده است، از پزشک خود در رابطه با مصرف داروی مسکن بدون نسخه مشورت بگیرید.

✅ اگر فکر می کنید داروی مسکن تجویز شده، معده ی شما را اذیت می کند:

✅ دارو را پس از خوردن غذا مصرف کنید (مگر اینکه پزشک به شما گفته باشد که این کار را نکنید).

✅ از پزشک خود بخواهید تا داروی مسکن دیگری را برای شما تجویز کند.

✅ ممکن است پزشک شما برای پیشگیری از بروز برخی مشکلات پس از جراحی برای شما کلسیم تجویز کند.

✅ کمبود کلسیم ممکن است باعث بروز احساس گزگز و بی حسی در اطراف دهان، دست ها، انگشت ها و پاها شود.

✅ ممکن است پزشک برای شما آنتی بیوتیک تجویز کرده باشد.

✅ آنها را درست طبق دستورالعمل پزشک مصرف کنید.

✅ به هیچ عنوان زمانی که احساس بهتری پیدا کردید، مصرف آنها را به صورت خودسرانه قطع نکنید.

✅ شما حتما باید آنتی بیوتیک را تا آخر دوره ی تجویز شده توسط پزشک به طور کامل مصرف کنید.

برش عمل جراحی تیروئید

پانسمان محل جراحی

  • اگر پزشک در رابطه با چگونگی مراقبت از برش محل جراحی با شما صحبت کرد، از دستورالعمل های پزشک خود پیروی کنید.
  • چنانچه پزشک به شما دستورالعمل خاصی برای مراقبت از برش جراحی نداد، می توانید از این دستورالعمل های کلی و توصیه های عمومی ذکر شده در زیر پیروی کنید:
  • بعد از بیست و چهار ساعت تا چهل و هشت ساعت پس از عمل جراحی، دو بار در روز محل برش را با آب تمیز بشویید.
  • از پراکسید هیدروژن یا الکل استفاده نکنید، چرا که باعث کند شدن روند بهبودی می شود.
  • ممکن است از محل برش جراحی ترشحاتی داشته باشید. در این صورت با پزشک خود تماس بگیرید. پزشک چگونگی مراقبت از آن و نحوه مدیریت آن را به شما خواهد گفت.
مراقبت های بعد از عمل غده تیروئید

گلو درد پس از عمل جراحی

عکس العمل هر فردی نسبت به فرد دیگر پس از عمل جراحی متفاوت است. ولی به طور کلی پس از عمل جراحی اکثر افراد احساس خستگی می کنند و به احتمال زیاد برای چند روز دچار گلو درد می شوند.

ممکن است نه تنها در محل برش جراحی، بلکه حتی در عضلات قسمت فوقانی کمر و شانه ها نیر احساس درد داشته باشید.

دردی که احساس می کنید به خاطر موقعیت گیری سر و گردن شما در اتاق عمل و در حین عمل است. برای تسکین گلو درد خود می توانید از قرص یا اسپری آن استفاده کنید.

همچنین ممکن است گردن شما کمی متورم شود و یا در همگام قورت دادن غذا احساس کنید که توده ای در گلوی شما وجود دارد. این وضعیت بین چند روز تا یک هفته پس از عمل جراحی  بهبود خواهد یافت. در صورت مشاهده تورم ناگهانی در گردن بلافاصله با مطب جراح خود تماس بگیرید.

ممکن است پس از عمل جراحی، سطح کلسیم شما کاهش یابد. به وجود آمدن این اختلال مربوط به غدد پاراتیروئید است که وظیفه ی آن حفظ تعادل کلسیم در بدن است. کاهش سطح کلسیم را می توان طی یک آزمایش خون مورد بررسی قرار داد.

همچنین اگر احساس بی حسی و گزگز در انگشتان، دست ها، پاها و یا دور دهان خود داشتید، پزشک خود را در جریان بگذارید تا دستورالعمل های جدیدی در رابطه با مصرف کلسیم برای شما تجویز کند.

دکتر آرش توفیق

فوق تخصص جراحی عروق 

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فاطمه پنجشنبه ۸ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 107 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید،من هشت روزه عمل پاراتیروئید انجام دادم از روز چهارم به بعد تو ناحیه عمل سفت شده آیا مشکل پیش اومده؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق پنجشنبه ۸ مهر ۰( 2 سال پیش)
      طبیعیه
  • تصویر کاربر معصومه دوشنبه ۵ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 111 مشاهده پرسش
    سلام.مادرم ۶ ماه پیش جراحی تیرویید انجام دادن و نصفش رو برداشتن متاسفانه از اون موقع یبوست دارن و ملین هم استفاده میکنن هنوز بهبودی حاصل نشده.کونولوسکوپی هم انجام دادن مشکلی نداشتم.
    .پیشاپیش از پاسخگویی شما کمال تشکر را دارم
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق دوشنبه ۵ مهر ۰( 2 سال پیش)
      ارتباطی ندارد
  • تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۴ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 115 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من حدود ده سال پیش بخاطر تورم سمت راست گردن و بعد از انحام آزمایشات؛ دکتر فوق تخصص غدد به من گفتند که نمونه خوش خیم هستش ولی به دلیل تشکیل گره بایستی جراحی بشه و با دارو رفع نمیشه و عمل تیروئید انجام دادم و دکتر حراح چون اون موقع حدود ۳۲ سال سن داشتم گفت کل تیروئیدت رو برنداشتم و مقداری ازش باقی گذاشتم بعد از عمل هر روز نصف قرص تیروئید مصرف میکنم الان یک ماهی هست که همان سمت راست که عمل کردم روی شانه و قسمت سمت شانه از گردنم درد داره به نظرتون دلیلش چی هستش؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق یکشنبه ۴ مهر ۰( 2 سال پیش)
      درددالان ربطی به عمل ده سال قبل ندارد
  • تصویر کاربر س.منافی جمعه ۲ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 107 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب.من تعدادی ندول خوش خیم روی تیرویید دارم و شش سال هست که ندولها ایجاد شدن.دکتر غدد اینبار به من پیشنهاد داد قبل از اینکه بدخیم بشن جراحی کنم و با اینکار نیمی از تیرویید برداشته میشه.میخواستم بدونم بعد از برداشت نیمی از تیرویید هورمون باز هم معمولی ترشح میشه یا باید تحت نظر پزشک چکاب بشم.من مشکل کم کاری یا پر کاری ندارم.و اینکه ید درمانی هم باید انجام بشه.تصویر آخرین سونو گرافی هم ارسال میکنم.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۲ مهر ۰( 2 سال پیش)
      باید جراحی شوید و تحت نظر پزشک بمانید.ید در صورتی نی دیم که بدخیم باشه
  • تصویر کاربر ناشناس چهارشنبه ۲۴ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 122 مشاهده پرسش
    با سلام
    من 1ماه پیش عمل کردم وکل تیروئیدمو برداشتم میخاسم ببینم گره های نخ بخیه که در ابتدا وانتهای محل جراحی هست باید چی بشه آیا خودش کنده میشه یا باید بریم دکتر این کارو انجام بده ممنون میشم جواب بدید
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق چهارشنبه ۲۴ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      برین برش دارین
  • تصویر کاربر مریم دوشنبه ۱ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 130 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من پنج روز از عمل جراحی تیروئیدم میگذره بخیه های گردن من و جای درن هام جذبی ان من کل غده تیروئیدم رو برداشتم چند روز لازمه من استراحت داشته باشم و سرکار نرم؟
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق یکشنبه ۳۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      یک تا دو هفته
    2. تصویر کاربر مریم شنبه ۳۰ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      جسارتا دکتر من از روز عملم تا الان سرگیجه و تهوع دارم آیا این موضوع ایرادی نداره؟؟؟
    3. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق دوشنبه ۱ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      شدید بود به پزشک مراجعه کنید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر اسماعیل یکشنبه ۳ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 130 مشاهده پرسش
    ۲۰ روز‌پبش‌عمل‌کردم‌‌وکلا‌دو‌طرف‌تخلیه‌کردم‌ازمایش‌پاتولوژیم‌هنوز‌اماده‌نشده‌‌بخاطر‌ید‌درمانی‌هنوز‌قرص‌تیروید‌روشروع‌نکردم‌ممکن‌مشکلی‌برام‌پبش‌بیاد‌لطفا‌راهنمایی‌بفرماید‌ممنون‌میشم ‌
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق یکشنبه ۳ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      عجله نکنین تا جواب حاضر شه

    2. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق یکشنبه ۳ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      عجله نکنین تا جواب حاضر شه

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر الناز پنجشنبه ۱۲ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب خدمت شما . من 29 سالمه و 18 روزه ک تیروئیدم رو ب طول کامل برداشتن . ولی هنوز صدام گرفتگی دارد آیا بهبود پیدا میکند باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق پنجشنبه ۱۲ فروردین ۰( 2 سال پیش)

      ممکنه چند ماه طول بکشد تا خوب شود

  • تصویر کاربر زهراصالحی پنجشنبه ۱۲ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    ده ماه قبل عمل کردم وقتی ناراحت میشم یا زیادصحبت میکنم یا باصدای بلند صحبت می کنم دچارسوزش زیاد وسرفه می شوم مخصوصا شب هابیشترمیشه لطفا جواب بدین
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق پنجشنبه ۱۲ فروردین ۰( 2 سال پیش)

      باید به جراح مربوطه مراجعه کنین و تارهای صوتی بررسی شوند

  • تصویر کاربر جمشید پنجشنبه ۱۲ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    باسلام.ببخشیدبندههفته گذشته عمل جراحی انجام دادم وغده رابطورکامل بیرون کشیدن.انتیوبیوتیک مصرف میکردم تمام شد.راه وروری گلوم تنگ شده که حتمآغذاراباآب بایدبخورم.خواستم بدونم آیالبنیات دوغ ماست پنیریاکلم هویج وخیاربرام ضررداره یانه.درحقیقت نمیدونم چه بخوزم چه نخورم
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق پنجشنبه ۱۲ فروردین ۰( 2 سال پیش)

      منع غذایی ندارد

درحال دریافت اطلاعات