علائم تیروئید خطرناک

تیروئید، هورمون هایی را در بدن ترشح می کند که در بسیاری از فعالیت های بدن، نقش دارند. زمانی که تیروئید شما، این هورمون ها را بیش از حد یا خیلی کم تولید کند، به آن بیماری تیروئید گویند. چند نوع بیماری تیروئید مختلف وجود دارد از جمله، پرکاری تیروئید، کم کاری تیروئید، تیروئیدیت و تیروئیدیت هاشیموتو.

طوفان تیروئیدی چیست؟

طوفان تیروئیدی که به آن بحران تیروئید و یا بحران تیروتوکسیک نیز گویند، زمانی اتفاق می افتد که غده تیروئید شما مقدار زیادی هورمون تیروئید را در مدت زمان کوتاهی آزاد کند. طوفان تیروئیدی، یک عارضه نادر پرکاری تیروئید است و یک وضعیت اورژانسی پزشکی است که زندگی فرد را تهدید می کند.

علائم تیروئید خطرناک یا طوفان تیروئیدی 

از آن جایی که هورمون تیروئید بر بسیاری از قسمت های بدن شما اثر می گذارد، در صورتی که شما مبتلا به طوفان تیروئیدی باشید، احتمالا احساس بدی در بدن خود خواهید داشت. ممکن است احساس کنید که:

طوفان تیروئیدی

علائم رایج بیماری تیروئید

در صورت ابتلا به بیماری تیروئید، علائم رایجی وجود دارند که ممکن است آن ها را تجربه کنید. متاسفانه، علائم بیماری تیروئید بسیار شبیه به علائم سایر بیماری ها است. این مساله می تواند تشخیص این بیماری را دشوار کند.

در بیشتر موارد، علائم بیماری تیروئید را می توان به دو دسته تقسیم کرد: علائم مربوط به داشتن بیش از حد هورمون تیروئید (پرکاری تیروئید) و علائم مربوط به کمبود هورمون تیروئید (کم کاری تیروئید).

1_ علائم پرکاری تیروئید

علائم پرکاری تیروئید، می تواند شامل موارد زیر باشد:

2_ علائم کم کاری تیروئید

علائم کم کاری تیروئید می تواند شامل موارد زیر باشد:

وظیفه غده ی تیروئید چیست؟ 

تیروئید، هورمون هایی را تولید می کند که برای کنترل کردن بسیاری از عملکردهای حیاتی بدن انسان، لازم هستند. در صورتی که، تیروئید شما به درستی کار نکند، می تواند کل بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد. اگر بدن شما، بیش از حد لازم، هورمون تیروئید را تولید کند، شما ممکن است به بیماری ای به نام پرکاری تیروئید، مبتلا شوید، و در صورتی که بدن شما، هورمون تیروئید بسیار کمی تولید کند، به بیماری کم کاری تیروئید مبتلا می شوید. هر دو این بیماری ها، بیماری های جدی هستند و باید توسط پزشک درمان شوند.

وظیفه مهمی که تیروئید در بدن دارد، ترشح و کنترل هورمون های تیروئیدی است که متابولیسم بدن را کنترل می کنند. متابولیسم، فرآیندی است که طی آن، غذای وارد شده به بدن، به انرژی تبدیل می شود. این انرژی، در کل بدن شما استفاده می شود تا بسیاری از سیستم های بدن شما بتوانند به درستی کار کنند. در واقع می توان، متابولیسم را همانند یک مولد برای بدن در نظر گرفت که انرژی خام را مصرف می کند و از آن برای تامین انرژی سیستم بزرگتری استفاده می کند. 

تیروئید، متابولیسم شما را با چند هورمون خاص کنترل می کند، از جمله T4 (تیروکسین، که شامل چهار اتم یدید است)، و T3 (تری یدوتیرونین که شامل سه اتم یدید است). این دو هورمون توسط تیروئید ایجاد می شوند و میزان مصرف انرژی هر سلول از بدن را به او می گویند. وقتی تیروئید شما به درستی کار می کند، میزان هورمون های بدن را به حد استاندارد خود حفظ می کند، تا به این ترتیب متابولیسم شما با سرعت مناسبی کار کند. 

همه این فعالیت ها، توسط غده هیپوفیز کنترل می شوند. غده هیپوفیز، که در مرکز جمجمه و در زیر مغز قرار دارد، میزان هورمون های تیروئید در جریان خون شما را کنترل می کند. هنگامی که غده هیپوفیز، کمبود هورمون های تیروئید یا سطح بالایی از آن ها را در بدن شما احساس کند، مقدار آن ها را  با هورمون های خود تنظیم می کند. به این هورمون ها، هورمون محرک تیروئید (TSH)، گویند. TSH به تیروئید فرستاده می شود و فرمان هایی را برای بازگرداندن بدن به حالت عادی به تیروئید می دهد.

بیماری تیروئید چیست؟

بیماری تیروئید، در واقع یک اصطلاح پزشکی برای شرایطی از سلامتی است که تیروئید شما به مقدار مناسب، هورمون تولید نمی کند. تیروئید، معمولا هورمون هایی را تولید می کند، که عملکرد طبیعی بدن را کنترل و حفظ می کنند. وقتی تیروئید بیش از حد هورمون تولید کند، بدن شما خیلی سریع انرژی تولید شده از متابولیسم را مصرف می کند. به این حالت، پرکاری تیروئید گویند. 

استفاده سریع از انرژی بیشتر، باعث خستگی شما می شود، ضربان قلب شما تندتر خواهد شد، بدون داشتن فعالیت ورزشی، وزن بدن شما کاهش می یابد و حتی باعث عصبی تر شدن شما می شود. از طرف دیگر، تیروئید ممکن است هورمون تیروئید بسیار کمی تولید کند، که به این حالت کم کاری تیروئید گویند. هنگامی که هورمون تیروئید در بدن شما کم است، می تواند باعث ایجاد احساس خستگی، افزایش وزن شود و حتی ممکن است باعث حساسیت به دمای سرد در شما، شود.

چه کسانی به بیماری تیروئید مبتلا می شوند؟

هر کسی، اعم از مردان، زنان، نوزادان، نوجوانان و حتی افراد مسن، ممکن است به بیماری تیروئید مبتلا شوند. این بیماری، ممکن است در بدو تولد (معمولا به صورت کم کاری تیروئید)، وجود داشته باشد، و با افزایش سن، به خصوص در زنان بعد از یائسگی، ایجاد شود.

بیماری تیروئید، بیماری شایعی است، به طوریکه حدود ۲۰ میلیون نفر در آمریکا به یکی از اختلالات تیروئید مبتلا هستند. احتمال ابتلای زنان به بیماری تیروئید، تقریبا ۵ الی ۸ برابر مردان است.
اگر:

دکتر آرش توفیق جراح و فوق تخصص عروق در تهران 

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم