زخم دیابتی انگشت پا

زخم دیابتی انگشت پا یک مشکل جدی است که در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع می تواند منجر به عوارض جبران ناپذیری شود. از جمله ی این عوارض وخیم می توان به بستری شدن در بیمارستان و حتی قطع عضو اشاره کرد.

تمام بیماران مبتلا به دیابت باید سالانه توسط یک پزشک عمومی یا متخصص معاینه شوند. برای بیمارانی که سابقه ی زخم پای دیابتی را دارند، معاینه ی منظم هر سه ماه توصیه می شود. این معاینه شامل شناسایی عوامل خطر (از جمله نوروپاتی محیطی، بیماری عروق محیطی) و بررسی کامل پاها برای احتمال وجود زخم های دیابتی می باشد. 

برای تشخیص افرادی که «در معرض خطر» زخم پای دیابتی قرار دارند، پزشک پوست پا را از نظر ترک خوردگی، زخم و … مورد بررسی قرار داده و در صورت نیاز بیمار را به یک متخصص ارجاع می دهد. زخم پای دیابتی یکی از رایج ترین دلایل بستری شدن بیماران دیابتی می باشد. بهبود این زخم ها ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد. زخم های دیابتی معمولاً بدون درد هستند (به دلیل کاهش حساسیت پاها).

زخم دیابتی انگشت پا چگونه شکل می گیرد؟

بیماری دیابت می تواند به اعصاب و رگ های خونی در پا آسیب رسانده و منجر به بی حسی یا کاهش حساسیت پاها شود. بی حسی پاها باعث می شود تا شما متوجه آسیب دیدگی یا زخم پاهای خود نشوید و مشکل شما وخیم تر شود. به عنوان مثال ممکن است انگشت شما تاول بزند و شما اصلاً متوجه آن نشوید و با گذشت زمان وضعیت بدتر شود.

اگر زخمی روی انگشت پای خود دارید به پزشک مراجعه کرده و دستورالعمل های او را به صورت کامل در خانه اجرا کنید. همچنین برای پیشگیری از بروز زخم های آتی بهتر است توصیه های پزشک را جدی بگیرید.

درمان زخم دیابتی انگشت پا

چه زمانی باید برای زخم دیابتی انگشت پا به پزشک مراجعه کنید؟

معاینه ی منظم توسط پزشک بهترین راه برای پیشگیری از بروز زخم دیابتی انگشت پا است. در جلسه معاینه نبض پای شما گرفته شده و حساسیت پاها معمولاً با دستگاهی به نام مونوفیلامنت مورد بررسی قرار می گیرد.
در صورت داشتن هر یک از علائم و نشانه های عفونت با پزشک تماس بگیرید:

دبریدمان زخم دیابتی 

یکی از روش های درمان زخم دیابتی روش دبریدمان است. دبریدمان به برش، برداشت یا حذف یک بخش از بافت مرده، عفونی شده یا صدمه دیده از بدن بیمار گفته می ‌شود. هرگز نباید در خانه و خودتان این کار را انجام دهید. این روش حتماً باید توسط یک متخصص، پزشک یا پرستار انجام شده تا از آسیب های بعدی جلوگیری شود. نحوه ی انجام این روش:

درمان زخم دیابتی در منزل

کاهش فشار روی زخم دیابتی انگشت پا 

زخم پای دیابتی تا حد زیادی باعث فشار به یک ناحیه از پای شما می شود. پزشک ممکن است برای کاهش این فشار برای شما پوشیدن کفش مخصوص و بریس یا کچ گرفتن پا را تجویز کند. در موارد شدید ممکن است حتی لازم باشد که تا زمان بهبود کامل زخم ها از عصا یا ویلچر استفاده کنید. 

این ابزارها فشار را از ناحیه زخم برداشته و به تسریع روند بهبودی آن کمک می کنند. در برخی موارد اعمال فشار روی زخم دیابتی در حال بهبود حتی برای چند دقیقه می تواند اختلال زیادی در روند بهبودی کامل زخم ایجاد کند. حتماً کفشی بپوشید که باعث فشار روی ناحیه خاصی از پاهای شما نشود.

مراقبت از زخم انگشت و پانسمان آن

از زخم خود دقیقاً مطابق دستورالعمل پزشکتان مراقبت کنید. سایر دستورالعمل ها شامل موارد زیر می شوند:

در اغلب موارد، ابتدا از پانسمان های خیس به خشک (Wet-to-dry dressings) استفاده می شود. به این معنا که پزشک یک پانسمان مرطوب روی زخم شما قرار می دهد؛ پس از مدتی پانسمان خشک شده و بخشی از بافت زخم را جذب می کند. وقتی پانسان برداشته می شود مقداری از بافت زخم همراه آن جدا می گردد.

انواع دیگر پانسمان عبارتند از:

  • پانسمان حاوی دارو
  • پانسمان های بیولوژیک

پانسمان و پوست اطراف آن را خشک نگه دارید. اجازه ندهید که سطح وسیعی از بافت های سالم اطراف زخم شما زیر پانسمان خیس قرار بگیرند. این کار باعث نرم شدن بافت های سالم و مشکلات بیشتر پا می شود.

دکتر آرش توفیق، جراح و فوق تخصص عروق در تهران 

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم