آنوریسم شریان ایلیاک

آنوریسم شریان ایلیاک نوعی برآمدگی و ضعف در دیواره ی شریان ایلیاک است. شریان ایلیاک به گروهی از شریان ها گفته می شود که در لگن واقع شده اند. احتمال پارگی یا ترکیدن آنوریسم شریان وجود دارد که در این صورت می تواند منجر به خونریزی داخلی غیر قابل کنترل با خطر جانی شود.

علت آنوریسم شریان ایلیاک

علل آنوریسم شریان ایلیاک شامل موارد زیر می شود:

در مواردی که شریان های ایلیاک بزرگ شده به اندازه ی کمتر از 3 سانتی متر دارند عموماً بدون علائم بوده و به طور اتفاقی یا در هنگام معاینات عمومی یا عکس برداری از ناحیه مورد نظر تشخيص داده می شوند. البته، در برخی موارد نیز بیماران مبتلا به آنوریسم شریان ایلیاک ممکن است علائم شدیدی مانند فشار و بروز علائم در دستگاه گوارش، سیستم ادراری تناسلی (هیدرونفروز) و سیستم عصبی (سیاتیک) را تجربه کنند.

موارد پارگی یا ترکیدن آنوریسم شریان ایلیاک خود را با درد های بسیار شدید شکمی و شوک نشان می دهند. همچنین بیماران در این موارد، ممکن است علائمی مثل ادم، لنگیدن و سلولیت پا را تجربه کنند.

جراحی آنوریسم آئورت شکمی

علائم آنوریسم شریان ایلیاک

در صورت ابتلا به آنوریسم شریان ایلیاک، ممکن است هیچ علائمی را تجربه نکنید. علائم احتمالی آنوریسم شریان ایلیاک می تواند شامل موارد زیر باشد:

تشخیص و درمان آنوریسم شریان ایلیاک

تشخيص آنوریسم شریان ایلیاک به کمک این آزمایش ها امکان پذیر است:

1. عکس برداری توموگرافی کامپیوتری یا سی تی اسکن
  2. عکس برداری ام آر آی
  3. آنژیوگرافی

کادر درمان با مشورت با شما یک گزینه ی درمانی مناسب را بر اساس نیاز های شخص شما انتخاب خواهد کرد. گزینه های درمانی آنوریسم شریان ایلیاک عبارتند از:

1_ نظارت دقیق بر پیشرفت یا درمان بیماری

زمانی که پزشک این بیماری را تشخیص داد و درمان را آغاز کرد، شما به طور منظم تحت نظر خواهید بود تا اندازه و رشد آنوریسم شریان ایلیاک در بدن شما بررسی شود.

2_ تغییرات سبک زندگی

اعمال تغییرات سبک زندگی مثل ترک دخانیات، کنترل کردن مشکلات دیابت و داشتن رژیم غذایی کم چرب برای کاهش کلسترول شما می تواند از رشد بیشتر آنوریسم شریان ایلیاک پیشگیری کند.

3_ درمان دارویی

ممکن است به منظور کنترل و کاهش فشار خون بالا و کلسترول بالای شما دارو هایی نیز تجویز شود.

4_ جراحی آنوریسم

در عمل UVA پزشک با استفاده از تکنیک های جراحی کم تهاجمی درون وریدی (تنها با ایجاد یک برش بسیار کوچک در ناحیه ی کشاله ی ران ) عملیات ترمیم آنوریسم شریان ایلیاک را انجام می دهد. در برخی موارد جراح شما ممکن است با استفاده از یک پیوند استنت (استنت گرافت) یا جراحی باز این عمل را انجام دهد.

دکتر آرش توفیق جراح و متخصص عروق در تهران