استنت گذاری درون ورید

اکثر افراد با استنت هایی که برای بهبود جریان خون در شریان های قلبی قرار داده می شوند، آشنایی دارند. استنت گذاری درون وریدی، عملکردی مشابه با استنت های قلبی دارند. این استنت ها، لوله هایی مشبک و فلزی هستند که برای بازکردن دیواره رگ های تنگ و یا مسدود شده، منبسط می شوند. آنها برای باز نگه داشتن رگ ها، مانند یک چارچوب عمل می کنند. جراحان در اکثر موارد، استنت های وریدی را در رگ های مرکزی و بزرگ تر مانند رگ های پاها، قفسه سینه و شکم قرار می دهند.

بیماری هایی که باید با استنت گذاری درون وریدی درمان شوند.

استنت های وریدی می توانند به افرادی با لخته های خونی مزمن یا شرایط دیگری که موجب فشردگی یا تنگی رگ، خونرسانی محدود می شود، کمک کنند. استنت های وریدی برای درمان شرایط زیر استفاده می شوند:

1_ ترومبوز رگ عمقی مزمن (DVT): 

این شرایط، تشکیل لخته ی خون در یکی از رگهای بزرگ و عمیق می باشد که خون را از پا و یا از بازو به قلب و ریه ها برمی گرداند.

2_ سندرم پس از ترومبوز: 

ترومبوز رگ عمقی می تواند منجر به علائمی همچون التهاب و درد شود. افراد ممکن است تا چند سال بعد از ترومبوز رگ عمقی، دچار علائم سندرم پس از ترومبوز نشوند.

3_ سندرم May-thurner: 

در این شرایط، شریانی که از شکم به پای راست می رود (به نام شریان ایلیاک) به شریان ایلیاک چپ فشار وارد می کند و موجب زخم و گرفتگی آن می شود. گرفتگی شریان ایلیاک چپ منجر به تورم، درد و گاهی اوقات خستگی پای چپ می شود.

4_ سندرم فندق شکن (Nutcracker): 

در این شرایط، شریان های نزدیک به کلیه، سیاهرگ کلیوی چپ را فشرده می کنند و جریان خون را به عقب برمی گرداند و موجب علائمی همچون درد پهلو و خون در ادرار می شود.

5_ همودیالیز/فیستول شریانی وریدی: 

افرادی که همودیالیز دریافت می کنند و پیوند یا فیستول آنها دچار کاهش جریان خون می شود، گاهی اوقات می توانند از مزایای استنت های وریدی بهره مند شوند. استنت گذاری، همچنین رگهای مرکزی قفسه سینه را بازنگه می دارد که این کار به دسترسی بهتر عروق برای دیالیز کمک می کند.

طوا عمر استنت

قبل از جراحی استنت گذاری دورن وریدی

جراح عروق، علاوه بر بررسی سوابق پزشکی و انجام معاینه، ممکن است از شما بخواهد تصویربرداری یا آزمایشات دیگری را انجام دهید.

1_ سونوگرافی

رایج ترین آزمایش تصویربرداری، سونوگرافی داپلکس می باشد که از امواج صوتی فرکانس بالا برای ایجاد تصاویر رگ های خونی و اندازه گیری جهت و سرعت جریان خون درون رگ ها استفاده می کند. سونوگرافی به پزشک، تصویر واضحی از ساختار رگ های خونی را ارائه می دهد و به نشان دادن محل دقیق تنگی و یا انسداد کمک می کند. 

2_ ونوگرافی چیست؟

گاهی اوقات، ممکن است به دلیل محل بد رگ، سونوگرافی مؤثر نباشد. در این مورد، جراح عروق ممکن است ونوگرافی را پیشنهاد دهد. ونوگرافی، اشعه ی ایکسی است که به پزشک اجازه می دهد ساختار رگ ها را مشاهده کند. پس از ورود کاتتر به درون رگ (اغلب اوقات رگ پا)، پزشک ماده حاجب را به کاتتر تزریق می کند تا بتواند رگ ها را روی اشعه ی ایکس مشاهده کند. سپس جراح عروق می تواند از ونوگرافی برای تشخیص استفاده کند و با انجام آنژیوپلاستی وریدی و استنت گذاری به طور هم زمان (در صورت لزوم)، مشکل را درمان کند.

در طول استنت گذاری وریدی چه چیزی انتظار می رود؟

جراح عروق می تواند اکثر موارد استنت گذاری وریدی را به صورت سرپایی و تحت بیحسی متوسط انجام دهد. اگر یک لخته یا انسداد دیگری، موجب انسداد رگ شده باشد، جراح ممکن است در ابتدا پیش از استنت گذاری، عمل آنژیوپلاستی را انجام دهد. در طول آنژیوپلاستی، جراح عروق اقدامات زیر را انجام خواهد داد:

برای قرار دادن یک استنت وریدی، جراح مراحل زیر را انجام می دهد:

اکثر افرادی که تحت عمل استنت گذاری وریدی قرار می گیرند، همان روز به خانه می روند. برای جلوگیری از پیشروی لخته های خون، اکثر بیماران باید به مدت چند ماه داروی کلوپیدوگرل (پلاویکس) مصرف کنند.

طول عمر استنت چقدر است؟

استنت ها لوله های کوچکی هستند که برای باز نگه داشتن شریان تنگ شده وارد بدن می شوند. آنها باید از جنسی باشند که به طور دائمی در بدن باقی بمانند. در برخی از موارد، معمولاً 1 تا 6 ماه پس از استنت گذاری، شریانی که استنت گذاری شده دچار گرفتگی مجدد می شود. 

بدون داروی مناسب و تغییرات در سبک زندگی، شما ممکن است گرفتگی مجدد عروق را تجربه کنید و در آینده مجدداً به استنت نیاز پیدا کنید. استنت گذاری، فقط بخشی از برنامه درمانی شما خواهد بود. بسته به مشکل زمینه ای خاص خود، شما باید اقدامات زیر را انجام دهید:

مراقبت های بعد از استنت گذاری

شما می توانید از طریق همکاری با یک پزشک متخصص، به این اهداف دست پیدا کنید. پزشک ممکن است برای شما دارویی تجویز کند، که به جلوگیری از لخته شدن خون در اطراف استنت کمک می کند. همچنین ممکن است، رژیم غذایی مخصوصی را برای شما تنظیم کند. مصرف منظم داروهای تجویز شده و دنبال کردن رژیم غذایی و یا تغییرات سبک زندگی توصیه شده توسط پزشک، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مراقبت های بعد از استنت گذاری

اگر جراحی غیر اورژانسی داشته اید، احتمالا برای کنترل شرایط قلبی و تنظیم داروهایتان، باید یک شب در بیمارستان بمانید. معمولاً یک هفته پس از آنژیوپلاستی می توانید به کار یا زندگی معمولی خود برگردید. 

زمانی که به خانه برمی گردید، برای کمک به پاکسازی بدن خود از مواد حاجب، مقدار زیادی آب بنوشید. حداقل تا سه روز بعد، از انجام ورزش های سخت و یا بلندکردن اجسام سنگین خودداری کنید. در مورد محدودیت های فعالیتی دیگر، می توانید از پزشک سؤال کنید.

آنژیوپلاستی همراه با استنت گذاری می تواند جان شما را نجات دهد، اما برای بهبود سلامت قلب خود، سبک زندگی خاصی را باید دنبال کنید. عادت های سبک زندگی سالم، شامل یک رژیم غذایی متعادل، ورزش و در صورت سیگاری بودن ترک سیگار می باشد.

پس از انجام استنت گذاری، ویزیت های منظم برای شناسایی زود هنگام عوارض کوتاه و طولانی مدت، از اهمیت زیادی برخوردار است. توصیه می شود که بیمار تقریباً 1 هفته، 3 ماه، 6 ماه و 1 سال بعد از عمل استنت گذاری و سپس سالی یک بار، تحت نظر قرار گیرد. در هر ویزیت باید سونوگرافی انجام شود مگر اینکه متخصص عروق، تجویز دیگری داشته باشد.
دکتر آرش توفیق جراح عروق 

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر عزیزی جمعه ۳۰ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    سلام.مادرمن بعدازیک کاتترگذاری ناموفق دچارانسدادرگ درپای راست شده وپایش ورم میکنه وکبودمیشه .ازشهرستان برای استنت گذاری به بیمارستان سینامعرفی شدند ولی بعدازانژیوگفتندکه امکان استنت گذاری نیست .ولی دلیلش رانگفتن .درچه صورتی این مشکل پیش میاد
    1. تصویر کاربر دکتر آرش توفیق جمعه ۳۰ مهر ۰( 2 سال پیش)
      موضوع تخصصی است ولی دلایل زیادی دارد مثل ناکافی بودن اینفلو
درحال دریافت اطلاعات