چه زمانی انسداد شریان کاروتید به جراحی نیاز دارد؟

انسدادهای شریانی مشکلاتی خطرناک و جدی هستند که اغلب نیاز به جراحی دارند. این شرایط در مورد انسداد شریان کاروتید نیز صدق می کند، زیرا می تواند خونرسانی به مغز را محدود کند. چه زمانی انسداد شریان کاروتید به جراحی نیاز دارد؟ چند درصد از انسدادهای شریان کاروتید به جراحی نیاز دارند؟ برای پیدا کردن پاسخ تمام این سؤالات و کسب اطلاعات بیشتر ادامه مطلب را بخوانید. 

آیا گرفتگی شریان کاروتید خطرناک است؟

انسدادهای شریانی در بسیاری از نقاط مختلف بدن می توانند اتفاق بیفتند، اما انسداد شریان کاروتید به طور ویژه ای خطرناک است. شریان کاروتید، خون را به مغز و صورت منتقل می کند و دو شریان کاروتید در هر دو طرف گردن وجود دارد. تجمع پلاک چربی می تواند تا حدودی و یا به طور کامل شریان کاروتید را مسدود کند و جریان خون را کاهش دهد. این امر می تواند منجر به کاهش خونرسانی به مغز و حمله ایسکمی گذرا یا سکته شود. 

چه زمانی انسداد شریان کاروتید نیاز به جراحی دارد؟

انسداد شریان کاروتید زمانی به جراحی نیاز دارد که خونرسانی به مغز باید به طور کامل بازیابی شود. برخی از انسدادها می توانند بدون علامت باشند، اما هنوز هم برای جلوگیری از بدتر شدن نیاز به درمان دارند. 

چند درصد از انسدادهای شریان کاروتید به جراحی نیاز دارند؟

به طور کلی، اگر شریانی 70% مسدود شده باشد، ممکن است جراحی لازم باشد. این تصمیم به نیازهای سلامتی فرد یا عوامل دیگر بستگی دارد.

چگونه جراحی شریان کاروتید انجام می شود؟

دو روش اصلی برای انجام جراحی شریان کاروتید وجود دارد. یکی از آنها آنژیوپلاستی همراه با فنرگذاری می باشد. روش دیگر اندارتکتومی کاروتید نامیده می شود. این عمل، جراحی CAS، جراحی تنگی شریان کاروتید یا اندارتکتومی شریان کاروتید نامیده می شود. در ابتدا، بیماران بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی دریافت می کنند. 

سپس آنها روی تخت جراحی خوابانده می شوند، به طوری که قسمت شریان مسدود شده رو به بالا باشد. جراح در قسمت شریان کاروتید در گردن یک برش ایجاد می کند و لوله ی انعطاف پذیری به نام کاتتر را برای حفظ جریان خون در طول جراحی در آنجا قرار می دهد. 

سپس شریان باز می شود و جراح پلاک های چربی شریان را خارج می کند. سپس شریان را بخیه می زند و جریان خون دوباره برقرار می شود. فعالیت قلب در طول جراحی و بعد از آن باید به دقت نظارت شود. یک جراحی اندارتکتومی کاروتید معمولاً حدود دو ساعت طول می کشد، بعد از آن پزشک ممکن است برای اطمینان از باز شدن شریان آزمایشاتی را انجام دهد.

چگونه می توان برای جراحی شریان کاروتید آماده شد؟

قبل از آزمایش، پزشک شما باید معاینه ی فیزیکی انجام دهد و آزمایشات پزشکی را بررسی کند. در این مرحله، در مورد داروهای مصرفی و مکمل های بدون نسخه به پزشک خود اطلاع دهید. قبل از جراحی، شما باید مصرف رقیق کننده های خون را قطع کنید. 

این داروها شامل آسپیرین، ایبوپروفن، کلوپیدوگرل (پلاویکس)، ناپروکسن (آلیو، ناپروسین) و داروهای مشابه می شوند. اگر سؤالی دارید، از پزشک خود بپرسید. قبل از جراحی سیگار کشیدن را ترک کنید. اگر سرما خوردگی، تب، هرپس یا مشکل دیگری دارید حتماً با پزشک خود درمیان بگذارید. قبل از جراحی از خوردن غذا و آشامیدن مایعات پرهیز کنید و دستورالعمل های پزشک را دنبال کنید.

علائم انسداد شریان کاروتید

هرچه علائم انسداد شریان کاروتید زودتر شناسایی شوند، درمان را زودتر می توان شروع کرد. درمان زودهنگام می تواند از مشکلات سلامتی فاجعه آمیز در آینده جلوگیری کند. در اینجا به علائم انسداد شریان کاروتید اشاره شده است:

در صورت تشدید یا ادامه پیدا کردن این علائم، هرچه سریعتر با یک پزشک مشورت کنید. او به احتمال زیاد شما را به یک متخصص عروق ارجاع می دهد و ممکن است به جراحی نیاز باشد.

دکتر آرش توفیق، جراح و فوق تخصص عروق در تهران 

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم