درمان واریس پشت زانو

رگ های واریسی اغلب در پشت زانو و در قسمت بیرون ران، ظاهر میشوند. این مساله احتمالا شایع ترین دلیل مراجعه بیماران به کلینیک های واریس است. رگ های واریسی میتوانند در زنان و مردان با هر رده سنی، دیده شوند. 

عوارض درمان نشدن واریس پشت زانو چیست؟

مهم ترین عارضه جانبی درمان نکردن یا درمان نادرست رگهای واریسی پشت زانو و ران، وضعیتی است که به آن تشک تلانژکتاتیک گفته می شود. این مساله را ما بیشتر در خوشه های واریس عنکبوتی مشاهده می کنیم که به دلیل نشت رگ های تغذیه کننده زیرین به سطح به وجود می آیند. حتما در این شرایط به یک پزشک متخصص یا جراح عروق با تجربه که میتواند این موضوع را تشخیص و درمان متناسب با سطح بیماری شما را شروع کند مراجعه کنید.

در ویدئو زیر مشاهده می کنید درمان واریس با اسکلروتراپی توسط دکتر توفیق فوق تخصص عروق:

این بقایای جنینی وریدهای سطحی از زمان تولد به صورت کمون و غیرفعال هستند و به تدریج در دوران بلوغ شروع پیشرفت میکنند، این پیشرفت تا زمان بزرگسالی همچنان ادامه دارد. بسیاری از بیماران بیست ساله با شکایت از رگ های بزرگ در ران ها و پشت زانوهایشان به ما مراجعه میکنند. این رگ ها با افزایش سن، بزرگتر میشوند و ما بیماران زیادی با رده های سنی، ۴۰، ۵۰، ۶۰ و حتی ۷۰ سال را داریم که دچار وریدهای واریسی در پشت زانوی خود هستند.

این سیاهرگ های آبی متمایل به بنقش زیر پوستی در اطراف پخش شده، حتی با وریدهای طبیعی و نرمال ارتباط برقرار می کنند و در نهایت از طریق عضله سوراخ می شوند تا به سیاهرگ های عمیق متصل شوند. اغلب این رگ ها به عنوان رگ های تغذیه کننده شناخته می شوند، زیرا رگ های عنکبوتی را تغذیه می کنند. رگ های عنکبوتی رگ های نخی بسیار ظریفی هستند که درست در سطح پوست قرا دارند و به رنگ قرمز یا آبی هستند. 

درمان واریس پشت زانو

واریس های پشت زانو و ران، معمولا با روش اسکلروتراپی دید مستقیم، درمان می شود. با این حال، برای زمانی که سیاهرگ ها، بزرگتر و مشخص تر هستند و در عمق بیشتری از پوست پنهان شده اند، استفاده از روش اسکلروتراپی با هدایت مستقیم اولتراسوند ضروری است. 

سوراخ‌کننده ‌های مرتبط با این سیستم‌ ها را می توان با ترکیبی از اسکلروتراپی هدایت‌ شونده با اولتراسوند و فشرده ‌سازی دور وریدی درمان کرد، اما در برخی موارد، می توان از چسب درجه پزشکی که برای درمان وریدهای واریسی استفاده می شود، برای بستن و مسدود کردن وریدهایی با قطرهای بزرگتر استفاده کرد.

فیلم اسکلروتراپی واریس، در کلینیک واریس دکتر توفیق جراح و متخصص عروق:

کنترل واریس های پشت زانو با جوراب فشاری 

پرکابردترین درمان محافظه کارانه ای که برای این وریدهای واریسی استفاده می شود، پوشیدن جوراب های فشاری است. وریدهای زیر پوستی با گذشت زمان گسترش می یابند و بیشتر می شوند و در این وریدها،‌ خون شروع به تجمع می کند و به وریدهای دیگر نیز پخش می شود. 

به همین دلیل، جوراب های فشاری در این شرایط، می توانند این مشکل را برطرف کنند، اگر چه این جوراب ها نمی توانند مشکل را به طور دائمی و کامل برطرف کنند. هنگامی که از این جوراب ها استفاده می کنید، وریدها فشرده می شوند و دیواره داخلی وریدها نمی تواند به اندازه کافی شوند و این مساله باعث می شود که قطر آن ها بزرگ تر نشود.

فشرده سازی با استفاده از این جوراب ها، به فشار داخلی رگ ها کمک می کند تا خون را در امتداد ورید فشار دهند و به جریان درآورند، و این کار جلوی تورم ورید را می گیرد. اما این جوراب ها یک روش برای درمان دائمی و کامل رگ های واریسی نیستند. به محض اینکه شما جوراب فشاری را درآورید، تجمع خون در رگ ها دوباره از سر گرفته می شود. اما برای درمان های موقتی و کمک به بهبود رگ های واریسی و پیشگیری از پیشرفت آنها، جوراب های فشاری گزینه مناسبی هستند.

عوارض رگ های واریسی پشت زانو

نکات مهم حین درمان واریس

وریدهای واریسی و همینطور وریدهای زیرپوستی معمولا در پشت زانو مشاهده می شوند، اما در هر جای دیگری از پاها مانند: ران ها، مچ پاها و حتی کشاله ران، نیز ممکن است رخ دهند. هنگامی که بخشی از دریچه های وریدها از کار می افتند، خون در وریدها جمع می شوند و این مساله باعث افزایش قطر ورید و متورم شدن آن می شود. 

خون به عقب ( خلاف جهت انتقال خون در ورید) نشت میکند و سیاهرگ در بازگشت خون به قلب ناتوان می شود و به این ترتیب سیستم گردش خون دچار مشکل می شود. برای درمان دائمی وریدهای واریسی می توان از روش هایی همچون اسکلروتراپی، فرسایش با فرکانس رادیویی، استفاده از چسب های درجه پزشکی برای مسدود کردن وریدهای واریسی، فبلکتومی و یا درمان واریس با لیزر… استفاده کرد.

نگران رگ های واریسی پشت زانوی خود هستید؟

برای بررسی رگ های خود، جلسه مشاوره ای با دکتر توفیق جراح و متخصص عروق در کلینیک تخصصی واریس، ترتیب دهید و بسته به نوع واریس خود درمان مناسبی را برای خود در نظر بگیرید.

ما در این مرکز درمان های سریع و آسان، بدون نیاز به بستری شدن در بیمارستان را به شما ارائه می دهیم. شما می توانید بدون نیاز به تعیین وقت قبلی به کلینیک، مراجعه کنید و در کمترین زمان درمان شوید. ما در این مرکز از درمان های کم تهاجمی مبتنی بر بهترین متدهای روز دنیا برای دست یافتن به بهترین نتایج، استفاده می کنیم. روش های ما نیازی به توضیح بیشتری ندارند و خود نتایج گویای همه چیز هستند. 

دکتر آرش توفیق، جراح و فوق تخصص عروق در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم