متخصص عروق و واریس چه کسی است؟

حدود 20% تمام بالغین در برهه ‌ای از زندگی خود، دچار اختلالات ورید واریسی، نوعی بیماری عروقی، می ‌شوند. گاهی ممکن است بیماری وریدی تا زمانی که جدی و خطرناک نشود، مورد توجه قرار نگیرد. بنابراین، در صورت مشاده هر نوع نشانه‌ کوچکی از مشکلات وریدی، قبل از اینکه بدتر شود، با متخصص عروق و واریس مشورت کنید.  هرچند این بیماری‌ ها در افراد مسن‌تر شایعتر است، افراد جوان نیز ممکن است به آن‌ها دچار شوند.

7 نشانه ‌که باید به متخصص عروق و واریس مراجعه کنید.

⚠️ در اینجا نشانه‌ هایی که به شما می‌ گویند باید فوراً با متخصص عروق مشورت کنید، بیان می‌ شوند!

1. ناراحتی و درد در پاها

آیا در پای خود احساس سوزش، تپش، سنگینی یا درد دارید؟ این علائم نشان می‌ دهند که به درمان ورید توسط یک متخصص نیاز دارید. به خصوص، سنگینی پا یکی از مهمترین نشانه‌ های مشکلات عروقی از قبیل نارسایی وریدی مزمن (CVI) است. 

CVI معمولاً به علت لخته‌ های خونی و وریدهای واریسی ایجاد می‌شود. در حالیکه ممکن است در ابتدا یک وضعیت جدی نباشد، می‌تواند منجر به عوارض جدی از قبیل زخم‌های استاز وریدی و سایر بیماری‌های سیستم گردش خون شود.

2. تغییر رنگ رگ های پا و بدن

نشانه دیگر بیماری وریدی احتمالی تغییر رنگ ورید است. این تغییر رنگ نشان می ‌دهد که به علت نارسایی وریدی، خون در حال جمع ‌شدن است. این نشانه در افراد دارای وریدهای واریسی و وریدهای عنکبوتی بسیار شایع است. 

این تغییر رنگ معمولاً در شکم و پاها رخ می‌دهد، زمانی که خون به جای اینکه به قلب برگردد، در عروق این نواحی جمع می ‌شود.به علت تجمع خون، فشار درون عروق خونی افزایش می ‌یابد تا زمانی که رگ نشت کند. تغییر رنگ ورید، علاوه بر وریدهای واریسی و وریدهای عنکبوتی، می ‌تواند ناشی از بیماری ‌های عروقی دیگر نیز باشد. تغییر رنگ پوست مرتبط با بیماری وریدی شامل موارد زیر است:

3_ تورم  پاها

تجمع خون باعث نشت مایع به بیرون ورید و به درون بافت‌های اطراف و در نتیجه تورم می‌شود. تورم یکی از علایم شایع بیماری‌های ورید واریسی است. افراد دارای بیماری‌های عروقی ممکن است در یک سمت یا هر دو سمت بدن دچار تورم شوند. بهتر است که از متخصص عروق مشاوره بگیرید و درمان ورید واریسی را دریافت نمایید. همچنین، پزشک می ‌تواند بیماری‌های عروقی دیگر مرتبط با علایم تورم شما را تشخیص دهد. 

4. درد طولانی در پاها 

درد طولانی در افراد دارای بیماری‌های وریدی شایع است. هر چه بیشتر بنشینید یا بایستید، درد بیشتری را حس خواهید کرد. ورزش باعث می‌شود که بهتر به جریان بیفتد و درد تسکین یابد. پیاده‌ روی روزانه به مدت حداقل 30 دقیقه تا یک ساعت می ‌تواند از سیستم گردش خون حمایت کند. اگر نمی‌توانید راه بروید، می ‌توانید تمریناتی از قبیل اسکوات را انجام دهید.

اگر درد با ورزش تسکین نیافت، فوراً با متخصص عروق و واریس مشورت کنید. اگر هنگام انجام فعالیت های فیزیکی ناراحتی شدیدی دارید، پزشکان گزینه های درمانی صحیحی را برای ورید واریسی شما فراهم می کنند و خطرات دیگر موجود در وریدهایتان را کشف خواهند کرد.

5. مشاهده رگ های عنکبوتی و پیچنده 

وریدهای پیچنده یا چرخشی نشانه ای از نارسایی وریدی و وریدهای واریسی هستند. وریدهایی که پیچ خورده و متورم اند ، در زنان دو برابر شایعتر از مردان هستند. 

در صورت عدم درمان به موقع و مناسب وریدهای واریسی، ممکن است خطرات جدی ایجاد شود. بهتر است که از متخصص عروق و واریس مشورت بگیرید تا قبل از اینکه بیماری تان بدتر نشده، به شما کمک کند.

متخصص واریس در تهران

6. خارش پوستی مزمن

آیا دچار خارش شدیدی می شوید که به راحتی رفع نمی شود؟ این می تواند نشانه ای از بیماری وریدی باشد.
CVI گاهی می تواند باعث خارش وریدها شود و بخش ناخوشایند آن این است که نمی توانید وریدهایتان را بخارانید. بنابراین، با حس خارشی که با خاراندن از بین نمی رود، بیشتر تحریک می شوید. 

متخصص عروق به شما در تسکین این مشکل کمک می کنند. اگر دچار خارش طولانی مدت هستید، با متخصص مربوطه تماس بگیرید و یک وقت مشاوره بگیرید تا اقدامات درمانی مناسب برای شما را آغاز کند.

7. وریدهای واریسی خونریزی کننده

وریدهای واریسی نزدیک به سطح پوست در صورت بریدن یا ضربه خوردن پا ممکن است خونریزی کنند. هنگام خونریزی اورژانسی، دراز بکشید، پایتان را بالا بگیرید و مستقیماً روی زخم فشار بیاورید. با این حال، در صورتی که این پروسه را به درستی بلد نباشید، جلوگیری از خونریزی می تواند دشوار باشد. در صورتی که خونریزی قطع نشد، با اورژانس تماس بگیرید.

چه زمان باید به متخصص عروق و واریس مراجعه کنم؟

اگر هر یک از وضعیت‌ های بالا را دارید، باید با متخصص عروق مشورت کنید. با این حال، به یاد داشته باشید که انواع مختلفی از پزشک عروق برای مشکلات عروق واریسی وجود دارد. سه نوع پزشک عروق عبارت اند از جراح عروق، فلبولوژیست و متخصص عروق. همچون سایر پزشکان، آن ها مهارت ها و تخصص های آموزشی مختلفی دارند. برای آشنایی با آن ها ادامه مطلب را بخوانید:

1_ جراح عروق

جراحان عروق به طور اختصاصی برای انجام جراحی عروق و مراقبت پزشکی پس از عمل بیماران مبتلا به بیماری های عروق واریسی آموزش دیده اند. آنها برای تشخیص و درمان بیماری های وریدی ساده و پیچیده از قبیل جراحی های وریدی با استفاده از تکنیک های کم تهاجم بهترین هستند.

2_ فلبولوژیست

فلبولوژیست ها تنها می توانند وریدهای واریسی را از نظر زیبایی درمان کنند. بر خلاف جراح عروق، آن ها آموزش ندیده اند تا جراحی عروقی مهاجم و همچنین مراقبت پس از عمل بیماران را انجام دهند. اگر به دنبال فلبولوژیست هستید، باید به این نکته توجه کنید که تنها مدرک مورد نیاز برای دریافت گواهی توسط آن ها، یک آزمون کتبی است. آن ها به اندازه متخصص در زمینه درمان بیماری های عروقی آموزش ندیده اند.

3_ متخصص عروق

متخصص عروق، قبل از اینکه مدرک بورد خود را دریافت کنند، تحت آموزش رزیدنتی شدید قرار گرفته اند. همچنین، متخصصان عروق دارای تخصص های مداخله ای با مهارت های کم تهاجم منحصر به فردی هستند که از برنامه های آموزشی فشرده و مختلف یاد گرفته اند.

همین الان با یک متخصص عروق مشورت کنید!

آیا هیچ یک از آن علائم بیماری عروقی ذکر شده را دارید؟ حتی اگر این علائم هنوز خفیف یا متوسط هستند، نادیده گرفتن آن ها خطر مشکلات بعدی را افزایش می دهد. 

فوراً با یک متخصص معتبر مشورت کنید تا پروسه درمانی مناسب را برای بیماری شما انجام دهد. پیگیری درمان را به تعویق نیندازید تا از خطر بیشتر و زمان بهبودی طولانی تر جلوگیری نمایید. 

اگر برای مشکلات عروقی خود نیاز به مشاوره پزشکی دارید، دکتر آرش توفیق جراح و فوق تخصص عروق پیشنهاد ما به شماست. کلینیک دکتر توفیق سطح مراقبتی بالا و پروسه های کم تهاجمی با زمان بهبودی سریع را برای انواع مشکلات عروقی فراهم کرده است!

برای آشنایی با خدمات ما به وبسایت ما سر بزنید یا با شماره ی 02188774444 تماس بگیرید تا همین امروز نوبت بگیرید.

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم