عکس زخم واریس زخم واریس و درمان آن

زخم واریس زمانی پدیدار می شود که در رگ های نواحی پایین پا، فشار زیادی وجود دارد. این فشار سبب خارج شدن مایعات از درون ورید ها و تجمع آن ها در زیر پوست می شود. در این وضعیت، مایعات سبب سفت شدن، تورم و در نهایت ایجاد زخم در پوست می شوند. در ادامه مطلب عکس زخم واریس را مشاهده خواهید کرد.

زخم های وریدی معمولا در ناحیه مچ پا بروز می کند. در صورت مشاهده هر گونه تغییر یا علامت یاد شده باید فورا به پزشک مراجعه کرد. این مشکلات به آسانی قابل درمان بوده اما دریافت هر چه سریع تر خدمات درمانی ضرورت دارد.

زخم واریس چیست؟

زخم وریدی یک زخم مزمن است که التیام آن 4 تا 6 هفته طول می کشد. این زخم ها معمولا در ناحیه داخلی پا و اندکی بالای مچ به وجود می آیند. علائم این زخم ها شامل درد، خارش و تورم می شوند. تغییر رنگ، خروج ترشحات بد بو و سفتی پوست در اطراف زخم از دیگر علائم زخم های وریدی هستند. در صورتیکه حس میکنید علائم زخم واریس دارید، باید سریعا به متخصص عروق مراجعه کنید.

برای اطلاع از شرایط و مراحل اسکلروتراپی واریس میتوانید به لینک زیر مراجعه کنید:
اسکلروتراپی واریس

علائم زخم واریس 

زخم های وریدی پا، اغلب زخم هایی باز و دردناک هستند که التیام آن ها بیش از یک ماه به طول می انجامد. این زخم ها اغلب در ناحیه داخلی پا و اندکی بالای مچ آن پدیدار می شوند. در صورت ابتلا به زخم وریدی پا، امکان تجربه موارد زیر نیز وجود دارد:

عکس زخم واریس

زخم واریس
عکس زخم واریس پا

علائم عفونت زخم های وریدی 

زخم وریدی پا می تواند به عفونت های باکتریایی نیز ابتلا یابد. علائم یک زخم پای عفونی شامل موارد زیر هستند:

عامل ابتلا به زخم واریس

زخم وریدی، رایج ترین نوع زخم پا است که بیش از 90 درصد موارد را به خود اختصاص می دهد. هنگامی که یک آسیب خفیف به ناحیه پر فشار وریدی در پا وارد می شود، پوست به آسانی آسیب دیده و زخم وریدی به وجود می آید.

در صورتی که مشکلی در گردش خون ورید های پا وجود داشته باشد، یک آسیب کوچک می تواند به بروز زخم وریدی پا منجر شود. در صورت بروز این وضعیت، فشار درون ورید ها افزایش یافته و این فشار مداوم می تواند به تدریج به عروق خونی موجود در پوست آسیب برساند. در نتیجه، پوست می تواند به آسانی دچار آسیب شده و در اثر یک آسیب یا خراش دچار زخم وریدی شود. تا زمانی که مشکل گردش خون نامناسب در پا ها درمان نشود، زخم یاد شده التیام نخواهد یافت.

زخم واریس چه کسانی را به خود مبتلا می کند؟

همگام با افزایش سن، احتمال ابتلا به زخم های وریدی بیشتر می شود. تخمین ها بیان دارند که از هر 500 نفر، 1 نفر به این زخم ها مبتلاست. در گروه سنی 80 سال، این نسبت به 1 در هر 50 نفر می رسد. در صورت داشتن سابقه ابتلا به ترومبوز ورید های عمقی یا مشکل در راه رفتن، احتمال ابتلای فرد بیشتر خواهد بود. موارد زیر، نمونه ای از مشکلاتی هستند که می توانند فرد را از راه رفتن باز دارند:

کسانی که به تازگی جراحی های پا همچون تعویض مفصل ران یا زانو را انجام داده اند، از نظر ابتلا به زخم وریدی در معرض خطر بالا تری قرار دارند. افراد مبتلا به ورید های واریسی نیز در مقایسه با دیگران بیشتر به زخم های وریدی مبتلا می شوند.

زخم واریس چگونه درمان می شود؟

اغلب زخم های وریدی در صورتی که توسط پزشک متخصص ماهر و آگاه در این زمینه درمان شوند، ظرف 3 تا 4 ماه التیام می یابند. با این حال، التیام برخی زخم ها بیشتر طول کشیده و تعداد بسیار اندکی هرگز بهبود نمی یابند. فرایند های درمانی زخم های وریدی شامل موارد زیر می شوند:

در صورت عفونی شدن زخم ها می توان از دارو های آنتی بیوتیک استفاده کرد. البته، این دارو ها در التیام زخم تاثیری ندارند. تا زمانی که عامل زمینه ای بروز زخم وریدی درمان نشود، احتمال بروز مجدد آن پس از درمان وجود خواهد داشت. از جمله عوامل زمینه ای ایجاد زخم واریس، عوامل زیر را میتوان نام برد:

  • بی تحرکی
  • چاقی
  • سابقه ابتلا به ترومبوز ورید های عمقی 
  • ورید های واریسی 

جلوگیری از ایجاد زخم واریس 

راه های مختلفی برای پیشگیری از بروز زخم وریدی در افراد مستعد ابتلا وجود دارد. از جمله آن ها می توان به نمونه های زیر اشاره کرد:

چه زمانی باید به پزشک مراجعه شود؟

در صورت تصور بر ابتلا به زخم های وریدی باید به پزشک مراجعه کرد. این زخم ها به صورت خود به خود درمان نشده و نیازمند مراقبت های پزشکی تخصصی هستند.

دکتر آرش توفیق جراح و فوق تخصص عروق در تهران 

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم