علت و درمان واریس دست

آیا به تازگی متوجه شده اید که سیاهرگ دستان شما برجسته تر یا نمایان تر شده اند؟ این اتفاق برای بسیاری از افراد رخ می دهد و می تواند ناشی از فرآیند پیری باشد. اما پیر شدن تنها عاملی نیست که می تواند باعث ایجاد واریس دست شود. رگ ‌های برآمده روی دست ها می ‌توانند بسیار چشمگیر باشند و برخی افراد به دلایلی مانند زیبایی، به دنبال درمان این مسئله هستند. در این مقاله، درباره علت نمایان شدن سیاهرگ های دست در زیر سطح پوست و همچنین روش های درمان این مشکل، توضیحاتی خواهیم داد.

علت ابتلا به واریس دست

برخی شرایط می توانند سیاهرگ ها را نمایان تر کنند (برای مثال گرما، ورزش، پوشیدن لباس های تنگ، آسیب های ناشی از نور خورشید و…). در بیشتر افراد، رگ های برجسته، از لحاظ زیبایی ناخوشایند هستند، اما این رگ ها ممکن است ناشی از مشکلی بزرگتر و جدی تری (مانند بیماری های عروقی) باشند. بروز رگ ‌های روی دستها می ‌تواند ناشی از فشار خون بالا، سطح استرس بالا، ژنتیک و پیری نیز باشد.

بازوهای شما نیز مستعد ابتلا به سیاهرگ های نمایان و برجسته هستند. این اتفاق اغلب در بدنسازان و افرادی که اهل تناسب اندام هستند دیده می شود. از دیگر دلایل ابتلا به واریس دست:

1_ افزایش سن و فرآیند پیری

به دنبال بالا رفتن سن، پوست بدن ضعیف تر و نازک‌ تر می ‌شود. پوست نازک تر، خاصیت ارتجاعی کمتری دارد و کمتر قادر است سیاهرگ ها را مخفی کند. با افزایش سن و پیری، نه تنها پوست ضعیف تر می شود، بلکه دریچه های درون سیاهرگ ها نیز ضعیف می شوند. 

در این شرایط، سیاهرگ ها دیگر قادر نیستند جریان خون را به طور موثر به طرف قلب برگردانند و این اتفاق می تواند باعث تجمع خون در رگ ها شود. جریان خون ضعیف، باعث بزرگ تر شدن اندازه سیاهرگ ها می شود و آن ها را برجسته تر و نمایان تر می کند.

2_ پایین بودن چربی بدن

در حالی که بسیاری از افراد برای رسیدن به ظاهر زیبای مورد نظر خود، برای از دست دادن چربی تلاش می کنند، این کار می تواند تغییرات ظاهری دیگری نیز ایجاد کند. وقتی چربی کمتری روی پوست اطراف رگ ها وجود داشته باشد، سیاهرگ ها از روی سطح پوست برجسته تر و نمایان تر دیده می شوند. این اتفاق فقط در دست‌ ها رخ نمی دهد و ممکن است آن را در بازوها، شکم و سایر قسمت های بدن خود نیز مشاهده کنید. 

3_ آب و هوای گرم

گرما نیز می تواند در نمایان تر شدن سیاهرگ ها نقش داشته باشد. با افزایش دما، سیاهرگ ها گشاد و منبسط می شوند. این انبساط به دیواره رگ فشار وارد می کند و می‌تواند باعث درد یا گرفتگی شود. هوای گرم می تواند باعث تجمع خون در زیر پوست شود و به این ترتیب ممکن است متوجه برجسته تر شدن سیاهرگ های دستان خود شوید. 

4_ ژنتیک

متاسفانه، بروز رگ های برجسته می تواند بخشی از طبیعت شما باشد. ممکن است متوجه شوید که دیگر اعضای خانواده‌تان نیز رگ‌ های نمایان و برآمده دارند. در این صورت، برجسته شدن سیاهرگ ‌ها به احتمال زیاد نشان دهنده بیماری یا مشکلات سلامتی نیست. اما ممکن است بخواهید برای حفظ زیبایی و یا بهبود ظاهر پوست خود، آن را درمان کنید.

5_ رگ های واریسی

وقتی صحبت از رگ های واریسی می شود، به احتمال زیاد آن ها را روی پاها تصور می کنید. واریسی شدن سیاهرگ ها یکی از علائم عملکرد نامناسب رگ های خونی است. رگ ‌های عنکبوتی و رگ های واریسی می ‌توانند در هر قسمتی از بدن (از جمله دست ها) که جریان خون مختل شده یا دیواره ‌ها و دریچه های سیاهرگ ‌ها آسیب دیده ‌است، ظاهر شوند. در این شرایط ممکن است دچار یک بیماری یا مشکل جدی شده باشید و باید از یک پزشک متخصص کمک بگیرید.

6_ ترومبوفلبیت سطحی

ترومبوفلبیت سطحی وضعیتی است که می تواند باعث متورم شدن رگ ها در نزدیکی سطح پوست شود. این اتفاق یکی دیگر از مشکلات عروقی است اما معمولا خطرناک نیست و فقط باعث درد می شود. این التهاب سیاهرگی معمولا با بیماری های دیگری مانند اختلالات خود ایمنی، عفونت و یا آسیب های دیگر مرتبط است. گاهی اوقات، برآمده شدن رگ ممکن است ناشی از یک لخته خون باشد. لخته های خون می توانند به دلیل استفاده طولانی مدت از تزریقات داخل وریدی (IV) ایجاد شوند.

7_ ورزش

در کمال تعجب، چیزی که برای بدن شما سودمند است، می تواند رگ های برجسته و نمایان ایجاد کند. زمانی که ورزش می کنید، خون بیشتری در بدن پمپاژ می شود و در نتیجه، فشار خون شما افزایش می یابد. وقتی رگ‌ ها پر خون هستند و به پوست فشار می ‌آورند، راحت تر دیده می شوند. در بیشتر افراد، ظاهر سیاهرگ های برآمده، بعد از پایان ورزش به حالت عادی برمی گردد. اما برخی از افرادی که به طور مکرر ورزش می کنند یا ورزش های سنگین مانند وزنه برداری انجام می دهند، ممکن است به طور دائمی دچار سیاهرگ های نمایان و برجسته شوند.

اگر به طور ناگهانی دچار واریس دست شدم چه کاری باید انجام دهم؟

در برخی موارد، واریس دست ممکن است ناشی از بیماری یا مشکلات جدی باشد که باید فورا درمان شود. اگر متوجه شدید که به طور ناگهانی رگ های برجسته بر روی پوست شما ظاهر شده اند، پاهای خود را از نظر تغییر رنگ پوست و وجود زخم های بهبود نیافته بررسی کنید. این علائم می تواند نشان دهنده ترومبوز ورید عمقی (DVT) باشد که یک بیماری خطرناک است و تاخیر در درمان آن می تواند منجر به عوارض جدی و آسیب های دائمی شود.

درمان هایی برای واریس دست 

از آنجایی که علت ابتلا به واریس دست، دلایل احتمالی مختلفی دارد، درمان این مشکل نیز بسته به علت آن متفاوت است. بنابراین قبل از اینکه برنامه درمانی خود را شروع کنید، باید با پزشک مشورت کنید تا علت اصلی این مشکل تشخیص داده شود. اگر رگ ‌های واریسی یا واریس عنکبوتی بر روی دستان شما ظاهر شده اند، ممکن است مشکلات عمیق ‌تری وجود داشته باشد که باید ابتدا به آنها رسیدگی کنید. 

دلایلی مانند پایین بودن وزن بدن، به این معنی است که رگ های برجسته شما با افزایش وزن به حالت طبیعی باز می گردند. در این مورد، هر گونه درمان صرفا جنبه زیبایی دارد و حتی ممکن است ضروری نباشد. اما درمان هایی که برای شما وجود دارد به شرح زیر است:

1_ اسکلروتراپی

اسکلروتراپی یک روش شناخته شده برای بهبود ظاهر سیاهرگ های نمایان و برجسته است. در اسکلروتراپی، نوعی محلول شیمیایی به درون سیاهرگ ها تزریق می شود که باعث تخریب رگ و بسته شدن دائمی آن می شود. سپس طی دو الی سه هفته، رگ های بسته شده بهبود می یابند و ناپدید می شوند. این روش نیازی به بیهوشی ندارد.

2_ لیگاسیون (بستن و بریدن رگ)

یک روش جراحی که شامل بستن رگ و برداشتن آن است. در این روش، پزشک برش های کوچکی بر روی پوست ایجاد می کند و از طریق این برش ها سیاهرگ مورد نظر را می بندد و خارج می کند. این روش یک درمان تهاجمی تر است و نیاز به بیهوشی دارد.

3_ لیزر آر اف (RF):

ابلیشن یک روش کم تهاجمی برای درمان وریدهای کوچکتر است. این روش ممکن است تحت عنوان لیزر درمانی یا ابلیشن رادیوفرکوئنسی نیز شناخته شود. در این روش، با استفاده از یک پرتو نوری یا موج رادیویی تقویت شده، سیاهرگ مورد نظر سوزانده و بسته می شود. برای انجام این روش نیازی به بیهوشی نیست.

4_ فلبکتومی 

فلبکتومی سرپایی یک روش درمانی کم تهاجمی برای برداشتن رگ های واریسی دست است. در این روش سیاهرگ ها از طریق برش های کوچک برداشته می شوند. این روش با استفاده از بی حسی موضعی انجام می شود.

بعد از خواندن این مطلب، ممکن است متوجه شده باشید که چه چیزی باعث نمایان شدن سیاهرگ های دست های شما شده و چگونه می توان آن را برطرف نمود. فقط یک پزشک متخصص و دارای صلاحیت می تواند این گونه مشکلات و بیماری ها را ارزیابی کند. بنابراین مطمئن شوید که پزشک مجربی را انتخاب کرده اید تا تشخیص و درمان مناسبی را نیز دریافت کنید.

دکتر آرش توفیق جراح و متخصص عروق در تهران 

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم