علت خون دماغ شدن ناگهانی

به زبان ساده، خون دماغ شدن به معنی از دست دادن خون از بافتی است که داخل بینی را پوشانده است. خون دماغ شدن (یا همان اپیستاکسی) امری شایع است و حدود 60 درصد از افراد، حداقل یک بار در طول زندگی خود آن را تجربه می کنند. بینی در وسط صورت قرار گرفته است؛ به همین دلیل دیواره ی داخلی بینی با تعداد زیادی از رگ های خونی پوشانده شده است. این رگ های خونی به سطح پوست نزدیک هستند. در نتیجه، بینی به راحتی دچار آسیب و خونریزی می شود.

آیا خونریزی بینی مشکلی جدی است؟

اگرچه دیدن خونی که از بینی خارج می شود می تواند علامتی هشدار دهنده باشد، اما بیشتر خون دماغ ها جدی نیستند و می توان آن ها را در خانه کنترل کرد. هر چند، باید بعضی از موارد خونریزی بینی را با پزشک خود بررسی کنید. برای مثال، زمانی که به صورت مداوم خون دماغ می شوید باید به پزشک مراجعه کنید؛ این موضوع می تواند نشانه ی اولیه ی بیماری های دیگر باشد که باید مورد بررسی قرار گیرند. 

گاهی اوقات خون دماغ ناشی از عروق بزرگ پشت بینی است که باعث خونریزی شدید شده و می تواند خطرناک باشد. در این حالت، شما به مراقبت های پزشکی نیاز خواهید داشت؛ به ویژه اگر خونریزی با یک آسیب شروع شده باشد و بعد از 20 دقیقه وارد کردن فشار مستقیم روی بینی، قطع نشود. برای یاد گرفتن مراحل متوقف کردن خون دماغ، حتماً ادامه ی مطلب را مطالعه کنید.

انواع مختلف خون دماغ

خونریزی بینی با توجه به محل خونریزی تعریف می شود. به طور کلی دو نوع اصلی خون دماغ وجود دارد که یکی جدی تر از دیگری است.

1_ خونریزی قدامی بینی

این نوع خونریزی از جلوی بینی در سپتوم (قسمت پایینی دیواره که دو طرف بینی را از هم جدا می کند)، شروع می شود. مویرگ ها و عروق خونی کوچک در ناحیه ی جلوی بینی، بسیار ظریف هستند و به راحتی دچار پارگی و خونریزی می شوند. خونریزی قدامی بینی رایج ترین نوع خون دماغ است که معمولاً جدی هم نیست. این نوع در کودکان بیشتر شایع بوده و معمولاً در خانه درمان می شود.

2_ خونریزی خلفی بینی

این نوع خونریزی در عمق بخش داخلی بینی رخ می دهد و ناشی از خونریزی در رگ های خونی بزرگ تر در قسمت پشت بینی و نزدیک به گلو است. خونریزی خلفی می تواند جدی تری از خونریزی قدامی بینی باشد. همچنین، ممکن است منجر به خونریزی شدیدی شود که در پشت گلو، رو به پایین جریان می یابد. احتمال دارد در این نوع خون دماغ بلافاصله به مراقبت پزشکی احتیاج داشته باشید. خونریزی خلفی بینی در بزرگسالان شایع تر است

خون دماغ شدن

علت خون دماغ شدن ناگهانی 

خونریزی بینی علت های بسیاری دارد که خوشبختانه اکثر آن ها جدی نیستند. شایع ترین علت خون دماغ شدن، هوای خشک است. هوای خشک می تواند ناشی از آب و هوای گرم و کم رطوبت یا هوای گرم داخل خانه باشد. هر دو محیط باعث می شوند که غشای بینی (بافت ظریف داخل بینی) خشک و پوسته پوسته شده یا ترک بخورد. همچنین در این حالت با مالش دادن بینی یا انگشت کردن در آن و یا فین کردن، احتمال خونریزی بیشتر می شود. سایر علت های شایع خونریزی بینی عبارتند از:

درمان و کنترل خونریزی بینی

برای بند آوردن و متوقف کردن خون دماغ، سر خود را کمی به جلو خم کنید و بینی خود را با دو انگشت بگیرید. برای متوقف کردن خونریزی بینی مراحل زیر را انجام دهید:

درمان خونریزی بینی

در صورت خون دماغ شدن، چه زمانی باید به اورژانس مراجعه کرد؟

اگر موارد زیر را تجربه کردید؛ فوراً با پزشک خود، اورژانس 115 یا هر فردی که می تواند شما را به اورژانس برساند تماس بگیرد:

علاوه بر خون دماغ شدن، متوجه کبودی غیر عادی ای در سراسر بدن خود شده اید. این وضعیت ممکن است نشان دهنده ی مشکل جدی تری مانند بیماری لخته شدن خون (هموفیلی یا بیماری فون ویلبراند)، لوسمی یا تومور بینی باشد و باید توسط پزشک شما بررسی شود.

دکتر آرش توفیق جراح و متخصص عروق در تهران 

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات