درمان واریس پا با ورزش

چه یک جوان 30 ساله باشید، چه بالای 65 سال، به دلالیل مختلفی ممکن است به بیماری رگ های واریسی مبتلا شوید. بسیاری از افراد، از علائم این عارضه (از جمله درد پا، ذق ذق کردن، گرفتگی، خارش ساق پا و بی قراری) رنج می برند. درمان واریس پا با ورزش میتواند در کنار درمان های دیگر از پیشرفت این بیماری جلوگیری کند.

شدت علائم معمولا به عواملی مانند سن، ژنتیک و سبک زندگی افراد بستگی دارد. بیماری واریس در صورت عدم درمان، می‌ تواند منجر به عوارض و مشکلاتی مانند ترومبوفلبیت سطحی و زخم‌ های وریدی شود. به طور معمول، بیماری رگ ‌های واریسی یک وضعیت پزشکی است که ناشی از آسیب به دریچه‌ های درون سیاهرگ ‌هاست و معمولا در پاها ایجاد می ‌شود. برای برخی افراد، رگ های واریسی صرفا از لحاظ زیبایی ناخوشایند هستند، در حالی که این عارضه برای برخی دیگر می ‌تواند باعث درد و گاهی اوقات نیز منجر به بیماری های جدی مانند تشکیل لخته خون شود. 

اگر مشکل دوم برای شما نگران کننده است، می توانید تمرینات و فعالیت های خاصی را در برنامه روزانه خود قرار دهید تا از این دردها و مشکلات جلوگیری کنید. 

درمان واریس پا با ورزش آیا امکان پذیر است؟

انجام برخی تمرینات پا، عضلات ساق پا و ران ها را مجبور به انقباض می کند و باعث فشرده شدن رگ ها و هدایت جریان خون به خارج پاها می شود. اگر از علائم یا درد رگ های واریسی رنج می ‌برید، در این مقاله به چند فعالیت اشاره می کنیم که می ‌توانید در خانه انجام دهید و درد پاهای خود را تا حدودی کاهش دهید:

1_ پیاده روی

پیاده روی یکی از راحت ترین و ساده ترین ورزش هاست که فقط به یک جفت کفش راحت نیاز دارد و می تواند در داخل و یا بیرون از خانه انجام شود. پیاده روی یک ورزش موثر برای کاهش درد پا می باشد. زیرا اکثر بیماران مبتلا به مشکلات عروقی (از جمله رگ های واریسی) بعد از یک پیاده روی کوتاه 30-20 دقیقه ای، متوجه بهبود علائم خود می شوند. تا زمانی که فرد دچار بیماری شریانی محیطی (PAD) نشده است، پیاده روی می تواند علائم را به میزان قابل توجهی بهبود دهد. 

شما می توانید در ماه های سرد سال در داخل خانه بمانید و روی تردمیل و یا اطراف خانه راه بروید و یا می توانید برای پیاده روی از خانه خارج شوید. در هر صورت، یک پیاده روی کوتاه روزانه، می تواند به بهبود گردش خون و تناسب اندام شما کمک کند.

2_ کشش عضلات پا با حرکت دوچرخه

این ورزش نیز یکی دیگر از فعالیت های مفید است که می تواند ظاهر ناخوشایند رگ های واریسی شما را بهبود ببخشد. برای انجام این فعالیت، ابتدا به طور راحت بر روی زمین دراز بکشید، سپس پاهای خود را با کمی فاصله از هم، در هوا بالا ببرید و آن ها را به صورت دایره ای حرکت دهید، به طوری که انگار در حال دوچرخه سواری هستید.

این ورزش یک راه عالی برای تقویت عضلات میانی بدن است و علاوه بر این، باعث می شود که نیروی جاذبه خون را به خارج از پاها هدایت کند. اگر کمردرد زیادی را تجربه می کنید، برای راحتی بیشتر می توانید بر روی یک تشک یا مت ورزشی دراز بکشید.

3_ حرکت نشستن و ایستادن

این کار اگرچه یک فعالیت ساده به نظر می رسد، اما یک راه عالی و موثر برای کاهش درد ناشی از رگ های واریسی است. برای انجام این حرکت فقط باید به آرامی بنشینید و بلند شوید، کمر خود را صاف نگه دارید و به جلو نگاه کنید. این تمرین به اندازه ورزش های دیگر به انرژی و جنب و جوش نیاز ندارد و می توانید آن را در هر زمان و مکانی انجام دهید. برای شروع می توانید این تمرین را به صورت یک ست ۱۰ تا ۱۵ مرتبه ای انجام دهید و به تدریج تعداد آن را افزایش دهید تا جریان خون سالم تری در پاهای خود ایجاد کنید.

4. حرکات لانج 

شما می توانید بدون بیرون رفتن از خانه نیز حرکات لانج را امتحان کنید. برای انجام این ورزش، ابتدا به طور راحت، صاف بایستید، سپس به آرامی یکی از پاهایتان را به عقب ببرید و بدن خود را پایین بیاورید، تا جایی که زانوی پای جلویی شما به زاویه 90 درجه برسد. چند ثانیه در این حالت باقی بمانید، بعد به آرامی بلند شوید و به حالت اولیه برگردید. 

سپس این حرکت را با پای دیگر خود نیز تکرار کنید و حداقل 10 تا 15 بار آن را انجام دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید. به خاطر داشته باشید، هدف از انجام حرکات لانج این است که عضلات پا را تا حد ممکن منقبض کنید تا خون به خارج از وریدهای پا و به سمت قلب حرکت کند. خم کردن و کشش مفصل مچ پا در اثر حرکات لانج، به خوبی باعث انقباض عضلات ساق پا می شود. ۱۰ مرتبه انقباض عضلات ساق پا، می تواند نزدیک به 70 درصد از حجم خون را از وریدهای پا خارج کند. پس حتما این حرکات را انجام دهید!

درمان واریس پا با ورزش

5_ حرکات کششی

با کمک یک تشک یا زیر انداز نرم، کشش عضلات به تنهایی و یا به همراه تمرینات دیگر، می تواند به بهبود علائم ناشی از رگ های واریسی کمک کند. اگر به اندازه قبل تحرک ندارید، انجام حرکات کششی یه راه آسان برای حفظ تناسب کلی بدن و ذهن شماست. می توانید تمرینات کششی فعال، غیرفعال و بالستیک را برای به کار گرفتن عضلات مختلف خود امتحان کنید. 

تقریبا همه انواع تمرینات کششی، به افزایش قدرت عضلات میانی بدن، افزایش گردش خون و تقویت ماهیچه های اطراف رگ ها، کمک می کنند. اگر می خواهید تا حد ممکن پاهای خود را سالم و متحرک نگه دارید، باید سعی کنید حرکات کششی را به یکی از فعالیت های روزانه خود تبدیل کنید.

در آخر، به یاد داشته باشید که قبل از شروع هر نوع ورزش، چه در خانه و چه بیرون از خانه، همیشه به دنبال مشاوره های پزشکی باشید تا از بروز حوادث طاقت فرسا و اجتناب ناپذیر جلوگیری کنید. اگر برای درد ناشی از رگ های واریسی به راهنمایی یا کمک نیاز دارید، حتما به متخصص عروق مراجعه کنید. پزشک به پشتوانه تجربه گسترده خود در درمان بیماری های عروقی، می تواند درد و ظاهر ناخوشایند رگ های واریسی شما را به حداقل برساند و جدیدترین روش های درمانی از جمله ابلیشن رادیوفرکانسی، لیزر درون وریدی، وناسیل، اسکلروتراپی و… را به شما ارائه دهد.

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم