علت سیاه شدن انگشت پا

سیاه شدن انگشت پا که به واسکولوپاتی انسدادی نیز معروف است، نوعی ایسکمی حاد می باشد که در آن یک یا چند انگشت پا، به رنگ آبی یا بنفش در می آیند. همچنین در این شرایط ممکن است لکه های کوچکی از خون مردگی یا سیانوز در کف پا دیده شود. این بیماری، مربوط به انسداد رگهای خونی کوچک می باشد و می تواند بدون هیچ گونه آسیب یا اختلال قبلی رخ دهد که موجب سیانوز کلی، مانند هیپوکسمی یا متهموگلوبین می شود. این شرایط اغلب اوقات در مردان مسنی به وجود می آید که تحت عمل جراحی عروق قرار گرفته اند.

چه عواملی باعث سیاه شدن انگشت پا می شود؟

در سندرم انگشت پای آبی، تغییر رنگ آبی و درد به علت خونرسانی ناقص به بافت ها می باشد. نقص خونرسانی به علت یک یا چند عامل زیر می باشد:

علت سیاه شدن پا یا انگشت پا

انسداد یا تنگی شریان ها بر اثر لخته های خونی کوچکی که منجر به سندرم انگشتان پای آبی می شوند، می توانند به علت شرایط زیر باشند:

1_ آمبولیزاسیون

2_ ترومبوز

3_ اختلالات انقباض عروقی

4_ التهاب عفونی و غیر عفونی

5_ اختلال در خون خروجی از رگ ها

تخلیه غیرطبیعی رگ ها همراه با ترومبوز وریدی گسترده منجر به شکل دردناک سندرم انگشت پای آبی همراه با ورم پا می شود. بسیاری از بیماران، عوامل مستعد کننده ای برای ابتلا به ترومبوز وریدی دارند که عبارتند از:

6_ شرایط پوستی اختلالات خونی

علائم بالینی سندرم سیاه شدن پا

درد در انگشت سیاه پا، معمولاً شروع بدی دارد و در حالت استراحت اتفاق می افتد. نواحی تغییر رنگ نیافته پا نیز می توانند دردناک باشند. انگشتان درگیر شده، در مقایسه با دیگر بخش های سالم پا، سردتر هستند و نبض های پا ممکن است طبیعی باشند. اگر به جای شریان های بزرگ قابل لمس، انسداد در شریان ها و مویرگ های کوچک رخ دهد، نبض های محیطی پا ممکن است قابل لمس باشند.

مشخصات بالینی سندرم انگشت پای آبی از انگشت پای دردناک و آبی گرفته تا بیماری اختلال عملکرد چند ارگانی منتشر، می تواند متفاوت باشد. هر اندام یا بافتی از بدن می تواند تحت تأثیر این بیماری قرار بگیرد، گرچه، اکثر اوقات پوست و عضلات اسکلتی اندام های تحتانی درگیر این بیماری می شوند.

ناهنجاری های پوستی معمولاً یکی از اولین علائم این بیماری هستند. معمولاً انگشتان پا به رنگ آبی یا بنفش تغییر رنگ می دهند. ممکن است بسته به مشکل زمینه ای، یکی از پاها یا هردو آنها دچار تغییر رنگ شوند. اغلب اوقات، این شرایط بسیار دردناک است و ممکن است با لنگیدن همراه باشد.

در یک بررسی انجام شده روی 223 بیمار مبتلا به آمبولیزاسیون کلسترول، رایج ترین یافته های پوستی از این قرار بودند:

عوارض سیاه شدن پا یا انگشت (کانگرن)

قطعات کلسترولی، رگهای خونی به اندام های دیگر را مسدود می کنند و می توانند منجر به اختلال چند عضوی در بدن شوند و یا حتی کلیه ها را درگیر کنند. بیماران مبتلا به سندرم انگشتان پای آبی ناشی از آمبولیزاسیون که درمان نشده اند ممکن است در هفته های بعد دچار آمبولی های دیگری شوند که منجر به انسداد قابل توجه و از دست دادن انگشتان پا، جلوی پا و پا شود که نیاز به قطع عضو دارد.

تشخیص کانگرن یا سیانوز

این بیماری بر اساس سوابق پزشکی بیمار و یافته های معاینه پزشکی، توسط پزشک تشخیص داده می شود. تعیین علت زمینه ای برای هدایت درمان بسیار مهم است. معمولاً از طریق ارزیابی بالینی سرنخ هایی به دست می آید، ولی برای تأیید تشخیص، به بررسی های بیشتری مانند آزمایش خون، نمونه برداری از بافت و تصویربرداری رادیولوژیکی نیاز است. معاینه و سوابق پزشکی باید روی موارد زیر تمرکز کنند:

دیگر آزمایشات خون تخصصی تر ممکن است شامل موارد زیر باشند:

درمان سیاه شدن پا یا انگشت پا

درمان این سندرم بستگی به علت آن دارد و معمولاً به شکل تسکین انسداد و بازیابی عملکرد عروق شریانی یا وریدی انجام می شود.

⚠️ عوامل خطر در این بیماران باید کنترل شوند، این راهکارها عبارتند از:

دکتر آرش توفیق فوق تخصص جراحی عروق در تهران